Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.4.2008
 Spaniens GP - 2. fri træning - tiderne
 Spaniens GP - 1. fri træning - tiderne
 
22.4.2008
 Dækvarmere? - Ja eller nej
 

Hop til top25.4.2008

Spaniens GP - 2. fri træning - tiderne

Hvor 1. fri træning måske nok havde været lidt for forudsigeli, blev resultatet af den anden fri træning forud for Spaniens Grand Prix 2008 noget overraskende, selv om det stadig var en Ferrari kører der toppede tiderne.

Hurtigst blev finske Kimi Raikkonen i sig Ferrari racer, men blot 0,084 og 0,097 sekunder bag sig havde han de to Renault racere med Nelson Piquet Jr. og Fernando Alonso.
Raikkonen's teamkollega Felipe Masse sluttede på 5. pladsen.

Meget overraskende var det også at McLaren kørerne ikke klarede sig særlig godt i denne fri træning, hvor Lewis Hamilton og Heikki Kovalainen endte på 11. og 16. pladserne.
De ellers meget hurtige BMW Sauber racere faldt også noget tilbage her hvor Robert Kubica og Nick Heidfels placerede sig på 12. og 13. pladserne.

Tilgengæld var det opløftende at se japanske Kazuki Nakajima køre sin Williams racer frem til en 4. plads, blot 0,237 sekund fra den hurtigste tid.

Tiderne fra 2. fri træning:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Kimi RaikkonenFerrari1:21,93538
2Nelson Piquet Jr.Renault1:22,01938
3Fernando AlonsoRenault1:22,03226
4Kazuki NakajimaWilliams1:22,17235
5Felipe MassaFerrari1:22,22932
6Mark We
AN  


Hop til top
Spaniens GP - 1. fri træning - tiderne

Efter en lidt 'sløv' start på forberedelserne til Spaniens Grand Prix med den første fri træning, hvor der efter den første halve time kun var 5 kørere der havde sat en tid, kom der sidst i de 90 minutter godt gang i kørslen på Circuit de Catalunya ved Barcelona.

Top fem efter 30 minutter:
Levis Hamilton
Heikki Kovalainen
Nick Heidfeld
Jarno Trulli
Nico Rosberg

Efter en time havde alle 22 kørere sat en tid, på dette tidspunkt var det de to Ferrari kørere Kimi Raikkonen og Felipe Massa der førte an.

Top fem efter 60 minutter:
Kimi Raikkonen
Felipe Massa
Lewis Hamilton
Heikki Kovalainen
Nelson Piquet Jr.
De to Ferrari kørere var kun adskilt af 0,05 sekund, mens der var 0,543 sekund ned til Hamilton, og yderligere en halvt sekund ned til Kovalainen.

Bortset fra at Robert Kubica kørte sig op på 4. pladsen i den sidste halve time, skete der ikke de store rokeringer i toppen af tidstabellen.

Tiderne fra 1. fri træning:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Kimi RaikkonenFerrari1:20,64917
2Felipe MassaFerrari1:20,6999
3Lewis HamiltonMcLaren1:21,19220
4Robert KubicaBMW Sauber1:21,56820
5Heikki KovalainenMcLaren1:21,75810
6AN  

 

Hop til top22.4.2008

Dækvarmere? - Ja eller nej

Med den mulige tilbagekomst af slicksdæk i 2009, diskuteres det også om man skal forbyde dækvarmere.

Meget tyder på at slicksdæk vender tilbage til Formel 1 sporten i 2009. Denne dæktype har været testet et par gange efter 2007 sæsonen, senest i denne uge på Circuit de Catalunya. Alle er for så vidt begejstrede for at denne dæktype kan vende tilbage.

Men der er en enorm diskussion i øjeblikket i den forbindelse. Der tales om at forbyde dækvarmere i forbindelse med tibagekomsten af slicksdæk. Det har skabt et vældigt røre, idet mange mener at det vil gå ud over sikkerheden. Det første argument er at der skal køres mindst et par omgange på banen inden dækkene er ordentligt varme. Andet argument er at man langt fra er sikker på at opvarmningen vil ske med en lige fordeling mellem for- og bagdæk. Endnu et argument i forhold til sikkerheden.

Hondas Formel 1 team, eller rettere, teamets chefingeniør Steve Clark, nedtoner bekymringen. Det gør han efter den netop overståede test på Circuit de Catalunya.

"Det at køre her under lidt varmere forhold, skabte ikke nogen problemer for os i forhold til opvarmning af dækkene."

"Vi ser faktisk frem til muligheden for at kan få bilerne ud at køre uden at dækkene er varmet af dækvarmere inden da. Det ser interessant ud."

Et eller andet sted kan man måske godt forstå kritikken, da man er vant til at dækkene næsten er oppe på den rigtige arbejdstemperatur, når de kører ud på banen. Modsat har man i den nu tidligere CCWS serie og også i ICS i flere år haft forbud mod at anvende dækvarmere. Her har kørerne lært at forholde sig til at dækkene ikke er varme når de kører ud på banen. Forslaget om forbud mod dækvarmere er dog ikke vedtaget endnu - men debatten er der til gengæld.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk