Testen har været afviklet under perfekte vejrforhold, og specielt den sidste testdag brillerede temperature op til 27 grader og banetemperaturer op til 47 grader.
Bridgestone medbragte tre typer dæk til denne test - Hård, medium og meget blød - Det sidstnævnte dæk, viste sig dog at være for blødt til de høje temperature man havde på Jerez. De fleste kørere satte deres hurtigste tid på medium dækket, hvilket selvfølgeligt vil være til rådighed ved næste Grand prix, sammen med hårdere dæk.
Williams var hurtigst
Williams-Supertec havde en rigtig god test, hvor der blev afprøvet forskellige chassis og aerodynamiske ændringer. Der blev også teste nogle nye bremsekomponenter og almen holdbarhed op til Imola Grand prix'et.
På den sidste testdag, satte Ralf Schumacher testens hurtigste tid. Denne blev sat om formiddagen mens både luft og banen ikke var blevet så varm endnu. Tiden han kørte var 1:24.211. Alex Zanardi's hurtigste tid blev ligeledes sat lørdag morgen, og han kørte 1:24.707, hvilket gjorde ham til testens 6. hurtigste mand. Ingen af Williams chaufførerne havde store problemer, hvilket giver håb om et godt resultat på Imola, om en uge.
Coulthard og Häkkinen delte bilen
David Coulthard og Mika Häkkinen delte bilen under Jerez testen, Coulthard kørte de første to dage og Häkkinen kørte så i går på testens sidste dag. I sidste weekend testede teamet alene på Barcelona. Og der blev endnu engang testet holdbarhed på bilen her på Jerez. Coulthard mistede en del tid på testens første dag, på grund af en fejl i motoren, og han måttet også tilbringe lidt ekstra tid i pit området, efter at have været en tur af banen. Bilen havde fået et hydraulisk problem, efter mødet med gruset.
Selvom Coulthard havde alle de problemer under testen, lykkedes det ham stadig at sætte testens næstbedste tid, som var 1:24.355.
Häkkinen satte testens syvende hurtigste tid (1:24.746), men Häkkinen var her heller ikke for at teste kvalifikation set-up, men for at teste holdbarhed på bilen. Han kørte 55 omgange om lørdagen.
Wurz og Redon kørte for Benetton
Giancarlo Fisichella havde fri i denne uge hvor Benetton kørte test på Jerez. Fisichella's sæde blev overtaget af testkører Laurent Redon.
Udover at Wurz en enkelt gang var af banen, hvor der iøvrigt ikke skete noget med bilen, satte han testens tredie hurtigste tid. Wurz's bedste tid blev som så mange andres sat lørdag morgen, og var 1:24.627. Han kørte 124 omg. fordelt over de tre dage. Benneton's test var meget omfattende, for der skulle testes forskellige chassiser, motorer, dæk og aerodynamiske løsninger til den kommende weekends Grand Prix på Imola.
Der var en del problemer med Redon's bil, så han fik kun kørt få omgange om lørdagen. Hans bedste tid var 1:27.27, og den blev sat om fredagen.
Prost arbejder med holdbarhed
Prost teamet kom godt igennem deres lange testprogram. Der skulle testes mange forskellige dæk, chassis og motorer som skal bruges i næste uge til Imola Grand Prix.
Jarno Trulli var overraskende 4. hurtigst i denne test. Hans tid blev sat lørdag morgen inden hans Peugeot motor eksploderede. Han kom dog på banen om eftermiddagen hvor han sammen med Panis lavede aerodynamik test.
Schumacher og Irvine for Ferrari
Efter Michael Schumacher havde sat den hurtigste testtid, på testens første dag, sluttede han som testens femte hurtigste mand, med tiden 1:24.650. Schumacher mistede meget tid om fredagen, da hans bil fik en motorskade. Han kom dog tilbage om lørdagen og kørte mere end 80 omgange, som er mere end en løbsdistance.
Eddie Irvine kørte kun om fredagen, og satte der den tolvte hurtigste tid, på 1:25.685.
Schumacher prøvede også en helt ny hjelm, med en slags head-up displa
Den ungarske sportsminister udtaler: "Hvis man ser isoleret på Formel 1 arrangementet er det selvfølgeligt en dårlig forretning for Ungarn, men kigger man derimod på hvad Ungarn scorer af publicity osv., er det bare en rigtig god forretning," siger Tamas Deutsch.
Den ungarske regering skal bruge 405 millioner forints (1,87 millioner $) i år 2000 på at vedligeholde banen, således at den kan have den standard som en Formel 1 bane skal have: Men Deutsch påstår at den ungarske økonomi bliver 8 milliarder forints bedre om året, ved at afholde det årlige Formel 1 Grand prix. Dette er beregnet på ekstra turister som kommer til landet for at overvære Grand Prixet. "Det er vel slet ikke så dårligt," siger Deutsch.
Den 10 cylindrede motor er bygget i München under ledelse af Paul Rosche "Nu da vi har arbejdet så længe med motoren vil vi godt have den på banen for at se hvordan den virkeligt arter sig. Jeg er helt tryg ved det arbejde der allerede er blevet lavet. Nu skal vi bare have testet og forfinet tekniken."
Der er ikke sluppet meget andet ud fra testen end tiderne.
Det kan dog konkluderes at banen igår har været i tip top stand, da testen hurtigste tid blev kørt i går, og den blev sat af Ralf Schumacher.
Chauffør | Team | Tid |
R. Schumacher | Williams | 1:24.211 |
J. Trulli | Prost | 1:24.607 |
A. Wurz | Benetton | 1:24.627 |
M. Schumacherr | Ferrari | 1:24.631 |
M. Hakkinen | McLaren | 1:24.697 |
A. Zanardi | Williams | 1:24.707 |
O. Panis | Prost | 1:24.938 |
R. Barrichello | Stewart | 1:25.173 |
J. Villeneuve | British American Racing | 1:25.258 |
H. Frentzen | Jordan | 1:25.503 |
E. Irvine | Ferrari | 1:25.734 |
HVJ Den tidligere teamchef Ken Tyrrell rekreere efter sin kræftoperation. Hans søn Bob Tyrrell, siger at operationen for kræft i hans tolvfingertarm er forløbet perfekt, og han ønskede ikke at sige mere om denne sag, udover at han far skulle på rekreation i de næste tre måneder.
Tyrrell kommer tilbage til England i den kommende uge, efter at være blevet opereret på Mayo Clinic i Minnesota. Tyrrell var teamejer i 30 år, før han solgte sit team til British American Racing. Gunden til dette var at han erkendte at "små" private teams ikke kan klare sig i kampen mod de store i moderne Formel 1. HVJ Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|