Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.4.1999
 Salo kører på Imola
 
25.4.1999
 Jerez testen
 Ungarn forsvarer Formel 1
 BMW´s første test
 3. dag på Jerez
 Ken Tyrrell
 

Hop til top26.4.1999

Salo kører på Imola

I en pressemeddelelse, modtaget på Formel-1.dk i dag, bekræfter BAR at Mika Salo vil køre i stedet for Ricardo Zonta under San Marinos GP på Imola.
 
Zonta kommer sig planmæssigt oven på den skade han pådrog sig under løbet i Brasilien, men Imola er en bane med en del bump og hårde nedbremsninger, så lægen mente det ville være bedst for Zonta hvis han stod over.
 
"Det er synd at Ricardo ikke kan køre for os på Imola og selvfølgelig en stor skuffelse for ham selv," siger BAR direktør Craig Pollock. "Men han er enig med os om, at den hurtigste vej tilbage, er at give hans fod tilstrækkeligt med hvile, og ikke skynde sig for at blive klar."
 
"I mellemtiden er vi glade for at have sikret os Mika Salos service til Imola. Han er en hurtig kører og har formel 1 erfaring. Endnu et bonus for os er, at han og Jacques Villeneuve er gode venner, og de utvivlsomt vil arbejde godt sammen."
 
Salo kørte BAR-Supertec 01 for første gang under den store F1 test på Jerez sidste weekend, og han var positiv overfor bilen.
 
"Det var dejligt at side bag rettet på en formel 1 bil igen, og jeg var ret overrasket over at se hvor hurtigt jeg satte konkurrencedygtige tider. Det er som oftest tegn på en god "pakke". Jeg er ked af at Ricardo ikke er i stand til at køre på Imola, men rent personligt er jeg glad for at få chancen i hvad jeg selv anser som en konkurrencedygtig bil. Mit job er nu at få så meget ud af denne chance, og gøre mit bedste for BAR på Imola. Det bliver sjovt. Jeg ser frem til det."
 
Salos bedste formel 1 resultat til dato var Monacos GP i 1998, hvor han sluttede på 4. pladsen for Arrows.
HK  


 

Hop til top25.4.1999

Jerez testen

På nær Arrows har alle været samlet de sidste tre dage på Jerez. Hvilket jo også var den afsluttende test op til næste weekends San Marino Grand Prix.

Testen har været afviklet under perfekte vejrforhold, og specielt den sidste testdag brillerede temperature op til 27 grader og banetemperaturer op til 47 grader.

Bridgestone medbragte tre typer dæk til denne test - Hård, medium og meget blød - Det sidstnævnte dæk, viste sig dog at være for blødt til de høje temperature man havde på Jerez. De fleste kørere satte deres hurtigste tid på medium dækket, hvilket selvfølgeligt vil være til rådighed ved næste Grand prix, sammen med hårdere dæk.

Williams var hurtigst

Williams-Supertec havde en rigtig god test, hvor der blev afprøvet forskellige chassis og aerodynamiske ændringer. Der blev også teste nogle nye bremsekomponenter og almen holdbarhed op til Imola Grand prix'et.

På den sidste testdag, satte Ralf Schumacher testens hurtigste tid. Denne blev sat om formiddagen mens både luft og banen ikke var blevet så varm endnu. Tiden han kørte var 1:24.211. Alex Zanardi's hurtigste tid blev ligeledes sat lørdag morgen, og han kørte 1:24.707, hvilket gjorde ham til testens 6. hurtigste mand. Ingen af Williams chaufførerne havde store problemer, hvilket giver håb om et godt resultat på Imola, om en uge.

Coulthard og Häkkinen delte bilen

David Coulthard og Mika Häkkinen delte bilen under Jerez testen, Coulthard kørte de første to dage og Häkkinen kørte så i går på testens sidste dag. I sidste weekend testede teamet alene på Barcelona. Og der blev endnu engang testet holdbarhed på bilen her på Jerez. Coulthard mistede en del tid på testens første dag, på grund af en fejl i motoren, og han måttet også tilbringe lidt ekstra tid i pit området, efter at have været en tur af banen. Bilen havde fået et hydraulisk problem, efter mødet med gruset.

Selvom Coulthard havde alle de problemer under testen, lykkedes det ham stadig at sætte testens næstbedste tid, som var 1:24.355.

Häkkinen satte testens syvende hurtigste tid (1:24.746), men Häkkinen var her heller ikke for at teste kvalifikation set-up, men for at teste holdbarhed på bilen. Han kørte 55 omgange om lørdagen.

Wurz og Redon kørte for Benetton

Giancarlo Fisichella havde fri i denne uge hvor Benetton kørte test på Jerez. Fisichella's sæde blev overtaget af testkører Laurent Redon.

Udover at Wurz en enkelt gang var af banen, hvor der iøvrigt ikke skete noget med bilen, satte han testens tredie hurtigste tid. Wurz's bedste tid blev som så mange andres sat lørdag morgen, og var 1:24.627. Han kørte 124 omg. fordelt over de tre dage. Benneton's test var meget omfattende, for der skulle testes forskellige chassiser, motorer, dæk og aerodynamiske løsninger til den kommende weekends Grand Prix på Imola.

Der var en del problemer med Redon's bil, så han fik kun kørt få omgange om lørdagen. Hans bedste tid var 1:27.27, og den blev sat om fredagen.

Prost arbejder med holdbarhed

Prost teamet kom godt igennem deres lange testprogram. Der skulle testes mange forskellige dæk, chassis og motorer som skal bruges i næste uge til Imola Grand Prix.

Jarno Trulli var overraskende 4. hurtigst i denne test. Hans tid blev sat lørdag morgen inden hans Peugeot motor eksploderede. Han kom dog på banen om eftermiddagen hvor han sammen med Panis lavede aerodynamik test.

Schumacher og Irvine for Ferrari

Efter Michael Schumacher havde sat den hurtigste testtid, på testens første dag, sluttede han som testens femte hurtigste mand, med tiden 1:24.650. Schumacher mistede meget tid om fredagen, da hans bil fik en motorskade. Han kom dog tilbage om lørdagen og kørte mere end 80 omgange, som er mere end en løbsdistance.

Eddie Irvine kørte kun om fredagen, og satte der den tolvte hurtigste tid, på 1:25.685.

Schumacher prøvede også en helt ny hjelm, med en slags head-up displa

HVJ  


Hop til top
Ungarn forsvarer Formel 1

Udbyttet for den ungarske økonomi ved at afholde et årligt Formel 1 løb, overstiger langt de udgifter som er forbundet med et sådan arrangement.

Den ungarske sportsminister udtaler: "Hvis man ser isoleret på Formel 1 arrangementet er det selvfølgeligt en dårlig forretning for Ungarn, men kigger man derimod på hvad Ungarn scorer af publicity osv., er det bare en rigtig god forretning," siger Tamas Deutsch.

Den ungarske regering skal bruge 405 millioner forints (1,87 millioner $) i år 2000 på at vedligeholde banen, således at den kan have den standard som en Formel 1 bane skal have: Men Deutsch påstår at den ungarske økonomi bliver 8 milliarder forints bedre om året, ved at afholde det årlige Formel 1 Grand prix. Dette er beregnet på ekstra turister som kommer til landet for at overvære Grand Prixet. "Det er vel slet ikke så dårligt," siger Deutsch.

HVJ  


Hop til top
BMW´s første test

BMW Motorsport arbejder på højtryk med deres Formel 1 motor projekt, og har nu udtalt at den første test vil foregå i en 1998 Williams med Joerg Mueller bag rattet. Gerhard Berger siger "Udviklingen er nu så langt fremme at vi er klar til at køre vores første test. Testen skal foregå langt væk fra de normale racerbaner, på vores egen testbane i Miramas (Frankrig), i et forsøg på ikke give adgang til verdenspressen, og dermed lægge unødigt pres på teknikerne."

Den 10 cylindrede motor er bygget i München under ledelse af Paul Rosche "Nu da vi har arbejdet så længe med motoren vil vi godt have den på banen for at se hvordan den virkeligt arter sig. Jeg er helt tryg ved det arbejde der allerede er blevet lavet. Nu skal vi bare have testet og forfinet tekniken."

HVJ  


Hop til top
3. dag på Jerez

Her er tiderne fra den 3. og sidste test dag på Jerez i Spanien.

Der er ikke sluppet meget andet ud fra testen end tiderne.

Det kan dog konkluderes at banen igår har været i tip top stand, da testen hurtigste tid blev kørt i går, og den blev sat af Ralf Schumacher.

ChaufførTeamTid
R. SchumacherWilliams1:24.211
J. TrulliProst1:24.607
A. WurzBenetton1:24.627
M. SchumacherrFerrari1:24.631
M. HakkinenMcLaren1:24.697
A. ZanardiWilliams1:24.707
O. PanisProst1:24.938
R. BarrichelloStewart1:25.173
J. VilleneuveBritish American Racing1:25.258
H. FrentzenJordan1:25.503
E. IrvineFerrari1:25.734
HVJ  


Hop til top
Ken Tyrrell

Den tidligere teamchef Ken Tyrrell rekreere efter sin kræftoperation. Hans søn Bob Tyrrell, siger at operationen for kræft i hans tolvfingertarm er forløbet perfekt, og han ønskede ikke at sige mere om denne sag, udover at han far skulle på rekreation i de næste tre måneder.

Tyrrell kommer tilbage til England i den kommende uge, efter at være blevet opereret på Mayo Clinic i Minnesota.

Tyrrell var teamejer i 30 år, før han solgte sit team til British American Racing. Gunden til dette var at han erkendte at "små" private teams ikke kan klare sig i kampen mod de store i moderne Formel 1.

HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk