Vejret var godt for de deltagende teams - omkring 23 grader og tørt og det lagde op til at flere kørere kunne køre mange omgange og dermed få udviklet mere på racerne forud for det kommende spanske grand prix. Alle kørere brugte dagen til at arbejde med opsætning - som om de ikke allerede har en god fornemmelse af det… Catalunya-banen er flittigt anvendt som testbane, så kørerne kan køre banen med lukke øjne.
Ferraris første dag
Det var ellers første dag at Ferrari var i gang med testarbejdet - selvom teamet allerede var mødt op på banen tirsdag. Alligevel lagde Ferrari ud med den bedste tid på en dag hvor Michael Schumacher kørte 89 omgange. Rubens Barrichello satte dagens 4. bedste tid, men nåede ikke at køre så mange omgange - blot 40. Forskellen på de to køreres bedste tid var 6/10. "Vi arbejdede gennem vores program, selvom et par røde flag sinkede os. Vi viste at vi var meget hurtige på Silverstone, og jeg tror det samme gør sig gældende her," siger dagens hurtigste mand, Michael Schumacher.
Michael Schumacher er igen i front - tog teten i dagens test
Foto: Allsport
Ferrari skal bruge testen til at finde vurdere nogle af de nye komponenter som de ventes at stille til start med i det kommende grand prix, samt kigge på elektronikken. Ferrari tester videre i morgen og på fredag.
Barrichello hurtigst om morgenen
Det var ellers Rubens Barrichello der satte den hurtigste tid til morgen, men senere på dagen - hvor tiderne for dagens test blev noteret til sammenligning med de andre teams, var han noget efter morgenens bedste tid - så hvis man lagde alle tiderne sammen var det Barrichello der tog den bedste tid… "Det var en positiv test, fordi temperaturerne og forholdene er meget som vi kan forvente dem i næste uge," siger Barrichello. I morgen står der er langdistance på programmet for den uheldige brasilianere der udgik fra det britiske grand prix.
Fisichella overrasker
Dagens overraskelse var Giancarlo Fisichella på andenpladsen - det var anden dag for Benetton på Barcelona-banen. Dog var der ikke så meget at glæde sig over for Alexander Wurz der lader til at have det mere end svært med B200'eren som Benetton har stillet til rådighed for den store østriger. Dog var det opmuntrende for teamet at de kunne køre mange omgange - samlet blev det for de to kørere til mere end 140 omgange.
Panis i 99-modellen som udvikler
Olivier Panis brugte dagen i McLarens 1999-racer og havde tjansen som testkører og udvikler for Bridgestone der kom til Barcelona med et nyudviklet dæk - med 5 riller. Den japanske dækgigant tror at FIA til den kommende sæson vil ændre reglementet så der komme 5 riller i dækkene. Dog satte Panis hans bedste tid med de "almindelige" dæk. Det ventes at flere af de tro Bridgestone teams også kommer til at prøve de nye dæk.
Heidfeld mødte gammel ven
Nick Heidfeld og Prost-teamet havde for en gangs skyld en god dag. Endelig fik teamet en masse kilometer i deres racere og det kan kun give dem lidt mere optimisme, selvom tiderne ikke er noget at juble over. Nick Heidfeld fik besøg af hans tidligere ingeniør i West-teamet fra Formel 3000, David Brown. Den tidligere Formel 1-ingeniør fik lov til at hjælpe Nick Heidfeld i dagens test, selvom han ikke er tilknyttet Prost-teamet. Det var måske en ide at få fat i Brown - Heidfeld var på dagen hurtigere end Jean Alesi…
Jordan tilbage - Button alene
Der var ud fra tiderne ikke meget der indikerede at Jordan-teamet er med fremme blandt de store. Det blev blot til en 8. plads for Frentzen og en 11. plads til Jarn
Det er ingen hemmelighed at Renault skal ud på markedet og finde nye folk. Flere af Benetton-teamets folk forsvandt kort forud for denne sæson, blandt andet Nick Wirth og i stedet blev Tim Densham ansat som teknisk leder, men der er ikke meget der tyder på at den nye leder vil kunne stå distancen når først Renault vil sætte sig igennem i Formel 1.
Gascoyne til det kommende Renault-team?
Mike Gascoyne har været en af hovedmændene bag Jordans succes i den forgående sæson, og selvom teamet ikke er slået så godt igennem som sidste år, er Gascoyne ikke et helt dårligt bud som en mand hos Renault - hans kontrakt udløber i 2001.
Derudover er Renault også på vej til at se om der er folk hos Peugeot der kunne være interesserede i at skifte til arvefjenden Renault. Da Renault trak sig ud af Formel 1, drog flere over til Peugeot - de kan meget vel gå den anden vej igen.
Jos Verstappen kørte i Orange Arrows’s testrace, den var forsynet med nogle nye elektroniske komponenter og software.
Jos Verstappen lavede et uprovokeret spin tidligt i testen, og bilen endte i gruset. Der skete ingen skader på raceren, men det tog ca. 2 timer at få raceren klar igen.
Da Jos Verstappen endelig kom i gang med testen, så skulle der testes dæk for Bridgestone. Man skulle både teste hårde dæk og bløde dæk til næste weekend.
Senere arbejdede teamet sig gennem et testprogram for aerodynamik og chassis. Jos fuldførte 67 omgange uden problemer efter det første spin. Teamet var tilfredse med dagens arbejde og havde fået meget brugbare data at føje til de tidligere testresultater.
Dette er uofficielle tider for dagens test
1Verstappen Arrows 1:22.56
2 Panis McLaren 1:22.86
3 Diniz Sauber 1:22.99
4 Fisichella Benetton 1:23.35
5 Heidfeld Prost 1:23.70
6 Irvine Jaguar 1:23.91
7 Wurz Benetton 1:24.07
Man har indledt de første forhandlinger om at forlænge Michael Schumacher kontrakt, siger Luca di Montezemolo
" Stabilitet og konkurrencedygtighed er grundlaget i teamet, men man skal ikke være afhængig af en eller 2 personer. Michael Schumacher er en meget vigtig person for os. Vi startede samarbejdet i 1996 og det ser ud til at slutte i 2002. Det har været en historisk tid for Ferrari, men vi har stadigvæk 2 ½ år tilbage af kontrakten, så vi må se hvad fremtiden bringer.
Jeg er glad for at vi er så velforberedte, at vi kan takle enhver situation vi end måtte havne i, men til den tid er der måske allerede en 'ny Michael" hos os." Siger Luca di Montezemolo.
”Jeg var glad for at jeg kun tabte 2 point i forhold til Mika Hakkinen. Det kan godt være at David Coulthard er en rival, men kun hvis han kan køre konstant” siger Michael Schumacher
Michael Schumacher kritisere David Coulthard for at være for ubeslutsom i de seneste 2 løb, og hvis han skal gøre sig forhåbninger om at vinde verdensmesterskabet i år, så skal han ikke nøle med at overhale og satse en gang i mellem, ellers bliver man ikke til noget i dette game.
De to rivaler mødtes til et pressemøde
Foto: Allsport
David Coulthard indrømmer at han ikke har været overbevisende nok indtil videre, men advarer sine 2 rivaler ved at sige: ”Jeg er sikker på at jeg kan køre hurtigere end Mika Hakkinen i kvalifikationen, og når jeg har bevist det, så kan jeg begynde at være en udfordrer til titlen. Jeg er måske ikke lige så god som Michael Schumacher eller Mika Hakkinen, men jeg gør mit bedste. Jeg ved at jeg har en meget god og hurtig racer, så jeg håber at det går godt i Spanien, og at jeg kan køre lige op med Mika Hakkinen.
I.flg. Pat Symonds skal man teste nogle enkelte nye dele til B200, men ikke noget stort. Det man vil koncentrerer sig om, er at finde et perfekt set-up til løbet.
Når testen slutter på fredag, skal Giancarlo Fisichella og Alexander Wurz have en miniferie på 6 dage. Efter en hård opstart skal de nu have tid til af restituere sig igen slutter Pat Symonds
Lørdagen skulle så bruges til at sikre at faciliterne rundt om banen var klar til om søndagen - men under warm-up'en (der også var et problem på grund af tåge...) blev det meddelt at politiet ville lukke vejene til Silverstone - fordi markerne var alt for mudrede.
Alene om lørdagen regnes det med at der er blevet tabt omkring 50 millioner kroner i omsætning - og med de mange problemer om søndagen og de mange fans der simpelthen ikke nåede frem, kan Silverstone meget vel komme til at mærke det i økonomien, og et totalt tab på et trecifret millionbeløb er ikke utænkeligt!
De første man vil pege fingre ad, er Bernie Ecclestone og Max Mosley, men de vasker begge deres hænder og afviser at det er deres skyld at løbet er placeret i april - på et tidspunkt hvor vejret i England langt fra er det bedste. "Jeg får skylden for meget, men jeg fortjener ikke skylden for dette," siger Formel 1-bossen der afviser at han kan gøre noget ved det dårlige vejr der har præget det britiske grand prix.
Han vasker sine hænder og skyder skylden videre på andre. "Jeg ønsker ikke at fortælle grunden til hvorfor det er i april, men det har intet at gøre med mig," bedyrer han... Så nu er der Max Mosley tilbage - men han har sandelig også travlt med at give andre skylden. Folkene der leder løbet på Silverstone kunne blot have taget deres forholdregler mod det dårlige vejr... "Det er helt op til Silverstone. De vidste at der ville komme 100.000 mennesker og de vidste at det kunne renge," siger han afvisende når det kom til spørgsmålet om hvem der reelt havde skylden for den kiksede placering af Silverstone i kalenderen!
Velkommen til 'Water-stone' - Schumacher prøver den våde bane!
Foto: Allsport
Silverstone undskylder
Men folkene der arrangerede løbet finder Mosleys beskyldninger helt urimelige. "Jeg tror ikke at nogen kan tage hele skylden," siger Peter Morris som talsmand for banearrangørerne. "Alle har gjort hvad der var muligt for at sikre et godt løb. "Det hele skyldes vejret, og vi har altid svært ved at finde parkeringspladserne helt funktionsdygtige," siger talsmanden videre. Nu håbes der på at datoen bliver ændret til næste år - og fortæller at folkene på Silverstone havde advaret FIA mod problemer. "Vi udtrykte vores bekymringer over at FIA ændrede datoen. Vi vidste at der var fare for dårligt vejr, hvilket var derfor vi lukkede parkeringspladserne om lørdagen for at få bedre forhold til søndagen," siger Morris. "Det eneste jeg kan gøre er at undskylde fra Silverstones side," slutter han.
Chefen for Silverstone lover også at de tilskuere der ikke nåede frem vil få deres penge igen. "Ingen ønskede at dette skulle ske. På trods af vores anstrengelser, gjorde det konstante regnvejr over de seneste uger skader på parkeringspladserne,siger Denys Rohan. "Banen vil skrive til alle med billetter for at refundere eller ombytte billetter hvor det er muligt," siger han videre.
I sidste ende er det FIA der sidder med problemet - det har været dem der ændrede datoen. Hvis FIA så flytter Silverstone tilbage til juli i den kommende sæson, så har de indirekte indrømmet at de tog fejl! Hele problemet ligger nemlig i at FIA ønskede at flytte løbet i Monaco til juni måned - og så skulle der flyttes lidt rundt. Derudover var der også et løb i USA der skulle køres om efteråret - hvor skulle det europæiske grand prix på Nurburgring så være? Det europæiske grand prix blev flyttet og løbet i Østrig kunne næppe flyttes,
Ifølge Eddie Jordan skulle teamet ellers have haft komponenter klar til det britiske grand prix. Men de nåede ikke at blive klar. "Vi har nogle nye dele som vi arbejdede igennem for at have klar til det britiske grand prix, men uheldigvis fik vi dem ikke klar i tide. Vi vil dog have dem klar til at teste i Spanien i denne uge. Forhåbentlig vil det løse de problemer vi har haft med holdbarhed og dermed kan vi gennemføre flere løb og få flere point," siger Eddie Jordan.
"Ethvert point tæller for teamet i det der bliver en hård kamp om mesterskabet, så jeg er meget glad for at have scoret det point idag," sagde han efter løbet. Hans arbejdsgiver, Eddie Jordan var da heller ikke til at styre - italieneren havde vist den vildskab som teamet behøver. "Jarno kom igennem og vandt et point fra hans 11. plads og det var en kompentation," siger teamchefen der måtte bytte en 4. plads ud med en 6. plads. Alligevel var der roser til teamets nye mand. "Ligesom Heinz kørte han et godt løb. Han overhaling af Villeneuve var fantastisk!" jubler Eddie Jordan. Hans team deler på nuværende tidspunkt 4. pladsen i VM med Benetton - BMW-Williams ligger nu nummer 3.