Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.4.2002
 Williams afskriver Barcelona
 Spaniens GP - 2 fri træning
 Spaniens GP - 1 fri træning
 
25.4.2002
 Formel 1 dør hvis ikke omkostningerne reduceres
 Spaniens GP - TV Program
 Fuld opbakning til Lauda og Jaguar
 

Hop til top26.4.2002

Williams afskriver Barcelona

Allerede inden det spanske Grand Prix var Williams-BMW indstillet på at løbet i Barcelona ikke ville blive den store succes for teamet. Og tiderne efter dagens frie træninger viser med al tydelighed at bilen ikke passer til banen.

Det er ofte noget der tydeligt bliver fremhævet i Barcelona, hvor biler der har mulighed for at vinde på mindre tekniske baner, ofte har en tendens til at falde af på den når feltet så slippes løs på den spanske bane. Og det til trods for at det nok er den bane der testes allermest på! Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya fedtede rundt på placeringer langt fra top-10 - og det er selvsagt ikke godt nok hvis man vil være med i kampen om VM. "Banen passer blot ikke til os - det er forklaringen," siger Ralf Schumacher. "Vi har stadig store problemer med opsætningen på raceren, og vi kæmper med at få en god balance. Jeg forsøgte med forskellige dæk, men jeg har ikke fundet det rigtige valg på det område. Vi har rigtig meget arbejde at se til," siger Ralf Schumacher efter den skuffende indsats.

Montoya er enig. Selvom han gennemførte et normalt fredagsprogram, så fungerede det heller ikke på hans racer. "Jeg er ikke glad for opsætningen på raceren, hvilket mine omgangstider også tydeligt viser. Vi har flere områder som vi skal arbejde på for at få løst vores problemer og finde et godt set-up til kvalifikationen," siger colombianeren.

Samtidig har Gerhard Berger afskrevet muligheden for at komme til at præge løbet. "Jeg tror dog at vores grid placeringer vil være bedre end det vi opnåede i dag, selvom vi denne gang overhovedet ikke vil kunne kæmpe med om pole," siger Berger - og dermed skal det ikke forventes at Williams kommer til at gøre den helt store figur i løbet på søndag, da løbet i Barcelona ikke de seneste år har budt på masser af overhalinger, men blot utrolig meget kedelig skinnekørsel!

BB  


Hop til top
Spaniens GP - 2 fri træning

Det der i den første fri træning lignede en total Ferrari dominans blev der i den anden fri træning lavet kraftigt om på.

Temperaturen er nogenlunde uforandret i forhold til den første frie træning, til gengæld er der stor aktivitet i pittet hos alle teams. Sato som ikke fik kørt noget i den første træning har en masse at indhente. I pausen har alle haft mulighed for at kikke på data og optimere bilerne. Og selvfølgelig er Sato den første til at entre banen for at forsøge at indhente noget af det tabte.

Panis er den første til at forbedre tiden fra tidligere i dag. Michael Schumacher kører en tur i græsset, men har hold på bilen og kommer hurtigt tilbage igen. I de første minutter hersker der en afslappet atmosfære hos enkelte kørere, de har ikke spor travlt med at komme ud på banen. Sato har stadig problemer med bilen og er dumpet ned i bunden af feltet. Alex Yoong har forbedret sin tid så han nu "kun" ligger godt 3 sekunder efter M. Schumacher. Til gengæld er den anden Jordan kører Fisichella rykket godt op i rækkerne. Den nye frontvinge som teamet har udviklet siden det sidste løb virker åbenbart efter hensigten. Jenson Button kører en rigtig hurtig omgang og henviser Barrichello til 3 pladsen. Williams kørerne har stadig ikke fart nok i bilerne. Placeringerne fra den første træning gælder stadig.

Michael Schumacher forbedrer hans tid, mens lillebror Ralf pludselig er at finde på 5 femtepladsen. Om det er kendskabet til banen der gør det eller andre faktorer er ikke til at vide, men nu sker der noget. Panis rykker op på 4 pladsen. Og straks efter følger Bernoldi i Arrows og Heidfeld i Sauber. Det bliver hurtigt lavet om da Frentzen erobrer 2 pladsen. Sato er nu rykket op 17 pladsen. Räikkönen som lige pludselig befinder sig midt i feltet placeringsmæssigt, kører igen ud på banen og erobrer 7 pladsen.

I den sidste del af den anden fri træning for Jaguar kørerne lidt mere fart i bilerne. Pedro de la Rosa forbedrer sig lidt mens Irvine er rykket op 11 pladsen. Sato når i sidste øjeblik at forbedre sig til en placering som nr. 14.

Et par enkelte konklusioner efter fredagens frie træninger må være at Michelin endnu ikke har den store succes. Kun én bil i top 6. Arrows ser ud til at have gjort et stort hjemmearbejde - 2 biler i top 6. Det er der kun Ferrari der kan gøre efter. Button i Renault og specielt Panis i BAR har overrasket positivt ved fredagens træninger.

Så er fredagens frie træninger overstået. Vil de foreløbige resultater give et billede af morgendagens kvalifikation? I så fald er der linet op til et noget anderledes GP på søndag.

Top 6 efter den anden frie træning:

1. Michael Schumacher - Ferrari
2. Heinz-Harald Frentzen - Arrows
3. Jenson Button - Renault
4. Rubens Barrichello - Ferrari
5. Olivier Panis - BAR
6. Enrique Bernoldi - Arrows

Se tider fra 2. fri træning

PDL  


Hop til top
Spaniens GP - 1 fri træning

Lad det være sagt med det samme. De røde er i front efter dagens første frie træning. Er det en indikation for resten af weekenden?

Dagen på Circuit de Catalunya starter flot. En flot dag med sol på himmelen og temperaturen på lige omkring de 20 grader. Banetemperaturen er en lille smule højere. Et par enkelte teams som Arrows og Minardi har ikke testet meget på banen, det har de fleste andre, men alligevel er det vigtig at finde de rigtige set ups til weekenden, baneforholdene har det med at ændre sig ret hurtigt.

Første mand på banen er Takuma Sato i Jordan efterfulgt af Eddie Irvine i Jaguar. Sato når kun at rulle nogle få meter så er det faktisk slut før det næsten begyndte for ham. En defekt sensor sætter hans bil ud af spillet i den første frie træning.

Den første som sætter en tid er Alex Yoong i Minardi med tiden 1:27.300. Derefter kommer Allan McNish som er 4 sekunder hurtigere end Yoong. Nu begynder der at ske noget på banen. Flere og flere tager en tur rundt for at få føling med banen. Men endnu har ingen Ferrarier været ude.

Arrows kørerne er med helt fremme. Både Frentzen og Bernoldi er med helt fremme i den første tredjedel af træningen. Efter 25 minutter har Ferrari besluttet at komme på banen. Barrichello sætter først den hidtil hurtigste tid, men straks efter kommer Michael Schumacher og skubber Barrichello ned på andenpladsen med tiden 1:20.681, det er 0,061 sekund hurtigere end Barrichello. I mens kører Alex Yoong der ud hvor de fleste mener han hører hjemme, nemlig i sandkassen.

Også McLaren kørerne prøver at begå sig. Unge Kimi Räikkönen imponerer igen ved at køre ind på en midlertidig fjerdeplads. Coulthard har problemer og indtager i første omgang 16 pladsen. Williams bilerne har endnu ikke helt tur i den og er på dette tidspunkt på 11 og 13 pladsen.

Kørerne er efterhånden ved at få kørt sig ind på banen og tiderne skifter derefter. Mika Salo indtager en 13 plads efter at have haft problemer med styringen i bilen. Coulthard har nu kørt sig op på en 7 plads.

I de sidste minutter falder banetemperaturen nogle få grader. Barrichello prøver at forbedre sin tid, men det lykkedes ikke. Til gengæld har Felipe Massa godt gang i Sauber'en, han kører ind på en 3 plads efter de 2 Ferrarier.

Top 6 efter den første fri træning:

1. Michael Schumacher - Ferrari
2. Rubens Barrichello - Ferrari
3. Felipe Massa - Sauber
4. Kimi Räikkönen - McLaren
5. Jarno Trulli - Renault
6. Heinz-Harald Frentzen - Arrows

Se tider fra 1. fri træning

PDL  


 

Hop til top25.4.2002

Formel 1 dør hvis ikke omkostningerne reduceres

Formel 1 er en dyr sport. I flere blade har der i den seneste tid været offentliggjort flere årsbudgetter fra alle teams. Det er chokerende tal.

De anslåede årsbudgetter hos de forskellige teams er store. Specielt hos de store teams er det enorme summer der bliver brugt for at prøve holde sig i front i motorsportens kongeklasse. Men ikke alle har de samme muligheder. Som overskriften antyder, er der en vis fare for at Formel 1 måske kan gå hen og uddø hvis ikke omkostningerne begrænses. Eddie Jordan er en af dem med ondt i økonomien og det er da også Eddie Jordan som er ude med påstanden om en evt. økonomisk død for Formel 1.

Eddie Jordan:
"Vi ønsker ikke en håndsrækning fra de store teams. Vi vil bare gerne give alle et billede af hvad der kan ske hvis det her forsætter uforandret. Vi er nødt til at være opmærksomme på det nu. Vi skal alle være med til at gøre showet så godt som muligt, om muligt bedre og samtidigt prøve at begrænse omkostningerne. Ellers vil vi se Formel 1 - som vi har kendt det i 50 år - forsvinde."

I den forbindelse henviser Eddie Jordan til Prost teamet som efterlod sig en gæld i omegnen af små $30 millioner. Også andre teamchefer er opmærksomme på problemet. Både Flavio Briatore fra Renault og Tom Walkinshaw fra Arrows er på linie med Eddie Jordan om dette.

Flavio Briatore:
"Vi er nødt til at være mere effektive og det er vigtigt at vi hjælper de små teams fordi Formel 1 hjælper de små teams."

Der er flere gange i de seneste par år rettet henvendelse til FIA fra flere sider om netop dette emne. FIA bossen Max Mosley har da også lovet at der skal gøres noget ved omkostningerne. En planlægningsgruppe under FIA arbejder med forskellige forslag. De skal ifølge planen fremlægges og gennemføres med virkning fra 1. januar 2004. Men måske vil der ske noget inden. I hvert fald er Max Mosley meget opmærksom på den økonomiske udvikling - eller mangel på samme - hos flere teams.

Max Mosley:
"Vi er nødt til at gøre noget inden 2004 for at holde sammen på den nuværende gruppe af teams. Men FIA kan ikke gøre noget uden et stort flertal blandt alle teams."

Dermed sparker Max Mosley faktisk bolden tilbage til konstruktørerne. Concorde aftalen er en vigtig faktor i dette spil. Men ingen kan komme uden om at krisen så småt kradser flere steder i Formel 1. Prost er stået af. Det samme er Kirch koncernen. Man er allerede begyndt at kalde den begynde krise for "Kirch effekten". Og måske er flere på vej. Jordan har netop fyret 15 % af teamets ansatte, deriblandt også nogle topchefer. I forbindelse med fyringerne er Eghbal Hamidy officielt også blevet opsagt efter det man kalder en gensidig overenskomst. Men også Arrows har meget ondt i pengepungen. Der har i de seneste par år været røde tal på bundlinien hos teamet. I forvejen har Minardi ikke meget at gøre med selvom Paul Stoddart har fået tilført flere penge udefra. Også BAR teamet har reorganiseret som det så smukt hedder.

Omkostningerne har tilsyneladende nået et højdepunkt. Nu skal man kikke på hvor der kan skæres ned uden at det går ud over effektiviteten hos et team. Så er spørgsmålet hvordan man skal spare. Skal man tilpasse reglementet til noget det man kender fra CART og IRL, eller skal man "nøjes" med begrænsninger i form af antallet af motorer, dækforbrug osv. Der bliver meget for teamcheferne og FIA at skal tage stilling til i den kommende tid. En vigtig ting skal der dog være til stede. Enighed hos alle teams om at omkostningsniveauet skal ned.

PDL  


Hop til top
Spaniens GP - TV Program

Oversigt over hvor du kan se Formel 1 i weekenden.
TidProgramKanalSprog
Lørdag
11:00TræningRTLTysk
12:45KvalifikationRTLTysk
13:00KvalifikationTV4Svensk
Søndag
09:15Warm UpRTLTysk
13:00CountdownRTLTysk
13:25Grand Prix, direkteTV2 NorgeNorsk
13:50Grand Prix, direkteDR1Dansk
13:55Grand Prix, direkteTV4Svensk
MRR  


Hop til top
Fuld opbakning til Lauda og Jaguar

Efter Wolfgang Reitzles afgang har mange måske spekuleret på hvordan det nu mon skal gå med Jaguar i Formel 1.

Som tidligere meddelt har Wolfgang Reitzle opsagt sin stilling hos Ford. Reitzle har været en af bagmændene bag Jaguars motorsportsdivision. Det har allerede fået mange til at spekulere på fremtiden for Jaguar. Ford har allerede meddelt at efterfølgeren for Reitzle hedder Mark Fields. Fields har banket Mazda frem på salgslisterne og er nu kaldt hjem til Detroit.

Rent internt hos Ford og Jaguar skal der ske det, at bag kulisserne skal Richard Parry-Jones referere til ledelsen som vanligt, men nu overtager Nick Scheele rollen som den der skal refereres til hos Ford. Niki Lauda som har det store ansvar hos Jaguar har selvfølgelig været underrettet om forløbet, men alligevel må Lauda have haft en tanke om fremtiden for Jaguar. Men det skulle der ikke være problemer med.

Niki Lauda:
"Ford chefen var jeg i telefonisk kontakt med i sidste uge, og han bekræftede at Jaguars Formel 1 program har den fulde støtte og opbakning fra Detroit. Han fortalte mig at jeg bare skulle mase på og få arbejdet gjort. Richard Perry-Jones var en af de første jeg mødte i Detroit da jeg var til samtale hos Ford om dette job. Han er en fornuftig fyr der har stor forståelse for de problemer vi har."

Det må kunne læses som om at Ford har besluttet at Jaguar forsætter. Hvor længe tålmodigheden med den manglende succes så varer, ja det kan man kun gisne om. Selvom Ford har en stor pengekasse, så er der en bund i den. Specielt efter det seneste års strabadser med retssager og svigtende salg.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk