Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.4.2004
 San Marinos GP - Set og sket - top 5
 San Marinos GP - Set og sket - nederste 5
 
22.4.2004
 Silverstone ude i 2005?
 San Marinos GP - teams preview - top 5
 San Marinos GP - teams preview - nederste 5
 San Marinos GP - dækpreview
 

Hop til top26.4.2004

San Marinos GP - Set og sket - top 5

San Marinos GP var ikke særlig sindsoprivende at se på. Det mest underholdene var næsten at se hvordan de klarede deres pitstop. Det lykkedes jo meget godt for nogle.

Undertegnede er tilbøjelig til at give en stor del kritikere af Formel 1 ret. Det er lidt kedeligt at kikke på. Det næsten mest glædelige ved San Marinos GP var næsten at Jenson Button for alvor har fået gang i BAR bilen og sluttede løbet på en rigtig flot andenplads.

Ferrari - 64 points:
For en gangs skyld havde Michael Schumacher ikke pole og fik først lov til at føre løbet efter første pitstoprunde. Men så var løbet stort set også kørt for hans vedkommende. De andre kom aldrig i nærheden af ham siden hen i løbet. Kedeligt. Rubens Barrichello var mindre heldig. Han fik ikke det bedste ud af starten, og lå faktisk hele løbet og kæmpede med en Williams racer og så de to Renault'er. En lidt mere aggressiv kørsel fra hans side kunne være ønskeligt, det var lidt for pænt fra hans side. Ok, banen er måske ikke den bedste at overhale på, men alligevel. 10 points til Michael Schumacher og "kun" 3 til Rubens Barrichello.

Renault - 31 points:
De to Renault kørere kører lige så stille rundt og samler points sammen. Det blev sammenlagt til 9 points i søndagens GP. Det har nu resulteret i at Renault er på andenpladsen i den samlede stilling for teamene. Skarpt forfulgt af Williams og BAR som i øjeblikket deler tredjepladsen. Fernando Alonso var lige ved at miste det hele ved starten da David Coulthard fik bremset lidt for sent og kørte ind bag i Alonsos bil. Men Alonso slap med skrækken og kunne forsætte. Senere var han uenig med Ralf Schumacher om hvem af de to der skulle køre inderst igennem et sving. Alonso vandt den duel. Alonso var rimeligt tilfreds med bilen - også efter de møder med DC og RS. Trulli derimod havde lidt problemer med motoren som kostede hestekræfter. Det var dog ikke værre end at han formåede at komme hjem på en fjerdeplads. Holdbarheden er ikke Renaults værste problem hvilket både Flavio Briatore og Pat Symonds fremhævede efter løbet.

Williams - 27 points:
Williams teamet må være tilfredse med at få begge biler i mål og begge i pointene. Montoya var ikke helt enig med hverken Michael eller Ralf Schumacher om hvem der har førsteret til at køre på asfalten. For en gangs skyld har Montoya ikke skældt ud over Ralf - endnu da, men lod sine frustrationer gå ud over storebror Michael. Efter de to episoder var det som om at gassen gik lidt af den iltre colombianer, men kørte dog en sikker tredjeplads hjem. Men nogen stor trussel for Button og Michael Schumacher blev han aldrig. Ralf Schumacher havde sit at slås med. Først den lille kontrovers med Montoya, og siden havde han et lille møde med Alonso. En situation der til forveksling lignede en tilsvarende situation i Bahrains GP med Takuma Sato. Det kostede et par placeringer så lillebror Ralf måtte nøjes med syvendepladsen. Williams folkene var efter løbet rimeligt tilfredse, begge biler kom i mål i pointene.

BAR - 27 points:
Først en fremragende kvalifikation efterfulgt af en flot andenplads af Jenson Button. Dermed sikrede han sig sin og teamets bedste placering nogensinde. Jenson Button førte løbet indtil første pitstop hvor Ferrari mekanikerne fik bragt Michael Schumacher på førstepladsen, en placering som han ikke gav fra sig. Takuma Sato var mindre heldig. Han fik problemer med gearkassen allerede i de første omgange og måtte til sidst udgå. Der var ingen tvivl om hvad der skete med motoren. I teamet var alle da også jublende lykkelig, måske lige med undtagelse af Sato og Hondas motordirektør. Nu er BAR a point med Williams, noget ikke ret mange kunne forestille sig da sæsonen startede. Måske lige med undtagelse af BAR folket.

McLaren - 5 points:
McLaren fik igen et enkelt point. Og for første gang i denne sæson, fuldførte Kimi Raikkonen et løb og fik et enkelt point i belønning. Det endda på trods af at han måtte starte bagerst sammen med Fi

PDL  


Hop til top
San Marinos GP - Set og sket - nederste 5

San Marinos GP bragte ikke de store ting frem blandt de nederste 5 placerede i regnskabet. Man fristes næsten til at sige at det er som det plejer at være.

Sauber - 1 point:
Hos Sauber var man på trods af ingen point rimeligt tilfredse. Det viste sig nemlig at Fisichella slog følgeskab med Kimi Raikkonen løbet igennem. På et tidspunkt kiksede dog for Fisichella og Raikkonen kørte forbi og sikrede sig et point for sin ottendeplads. Fisichella blev nier og Felipe Massa tier. Felipe Massa havde problemer med bilen i det sidste stint hvor hans rytme blev totalt ødelagt af bilens unoder. Hvilke unoder det var, vil han gerne have klarlagt. Han fremhæver at det kun var i det sidste stint at det var galt. Hos Sauber er man tilfreds med udviklingen siden Bahrain og satser på at det bliver endnu bedre i det næste GP i Spanien.

Jaguar - 1 point:
Jaguars indsats på siges at være på det jævne, grænsende til det usynlige. Mark Webber er dog lidt undskyldt i og med at bilens elektronik havde periodiske svigt, som påvirkede ydelsen i motoren. Der er lidt til teknikerne hjemme i Milton Keynes at undersøge. Christian Klien var næsten endnu mere anonym. For det første lavede han en dårlig start. Han kunne heller ikke finde fart i raceren, så i stedet for at bevæge sig frem i feltet, oplevede han det modsatte. Han begyndte at se de blå flag og skulle give plads til de bagfra kommende. Det betyder at han må ud af idealsporet og ud i skidtet, det gør ikke bilen nemmere at køre i og sinkede ham endnu mere. Begge kørere startede på pointgivende placeringer, men dumpede stille og roligt tilbage i stedet for frem. Ikke ret godt - på den igen.

Toyota - 0 point:
Toyota siges at have den om muligt kraftigste motor i feltet, men hvad nytter det når bilen ikke kan følge med motoren. I hvert fald virker chassiset hæmmende på motorens kræfter. Det kan være en af årsagerne til at Toyota ikke har fået points endnu. Aerodynamiske problemer kan være en anden årsag. I hvert fald må det være frustrerende og utilfredsstillende for teamledelsen og kørerne at se at det ikke bliver til ret meget mere end at gennemføre. Vel, Toyota oplevede for første gang i denne sæson at den ene af bilerne måtte udgå, men det var ikke pga. bilen, nej det var rent faktisk fejlbetjening af den efterhånden skov af knapper der er på et Formel 1 rat. Det lykkedes for da Matta at trykke to knapper ned hvor han kun skulle trykke en knap ned for at aktivere tracktion kontrollen. Det gik galt ved den første chikane hvor han kørte af banen og ikke kunne komme tilbage igen. Olivier Panis havde vel egentligt et rimeligt løb, bortset fra bilens manglende fart. Mike Gascoyne må arbejde hårdt videre med at finde forbedringer til bilen.

Jordan - 0 point:
Hos Jordan mener man at det har været en opmuntrende weekend på trods af at ingen af bilerne kom i mål. Fejlene var af mekanisk art så det må forbedres. Pantano udgik ret hurtigt med tab af hydraulikolie og så er det slut. Heidfeld måtte udgå med det der i første omgang anslås at være en knækket trækaksel. Begge kørere udtalte dog efter løbet at på trods af at de udgik, har de kunnet mærke kraftige forbedringer i bilerne weekenden igennem. Nu mangler de bare at kunne fuldføre og så arbejde videre derfra.

Minardi - 0 point:
Minardi fik for en gangs skyld Zsolt Baumgartner i mål og ikke Bruni. Bruni måtte udgå ret kort tid efter hans første pitstop med et endnu uidentificeret problem med bremserne. Baumgartner var tilfreds med bilen efter løbet, selvom det udefra så ud som om at bilen slingrede mere end den kørte ligeud. Minardi arbejder med deres begrænsede midler med en ny aerodynamisk pakke som gradvist bliver implementeret på bilen. Man udvikler på bilen om end det sker langsomt. Men hvad hjælper det når konkurrenterne i større eller mindre omfang udvikler endnu hurtigere. Minardi er og bliver agterlanterne i feltet. Men en ting må man beundre dem for. Ukueligheden er tilsyneladende uden

PDL  


 

Hop til top22.4.2004

Silverstone ude i 2005?

Silverstone banen i England lever måske på lånt tid, hvad angår Formel 1. Bernie Ecclestone strammer endnu engang kravene til banen.

Silverstone og Formel 1 har hængt sammen i snart rigtig mange år, men det kan måske være slut efter i år. Og det kan være en lidt kompliceret affære at klare. Silverstone er ejet af BRDC, British Racing Drivers Club, men rettighederne til at afvikle Formel 1 på banen er leaset ud til den amerikanske medievirksomhed Interpublic Group, som via et datterselskab, Octagon, har ansvaret for afviklingen af Formel 1 Grand Prixerne.

Silverstone har i flere år haft kniven for struben. FOM med Bernie Ecclestone i spidsen, har snart mange gange forlangt forbedringer på banen. Det være sig pittet, hospitalet, mediecentret osv. Men kun ganske lidt er sket. Der er godt nok kommet nye og bedre parkeringspladser, nogle af tilkørselsvejene er blevet større og der er åbnet et par enkelte nye, men det har ikke kunnet tilfredsstille FOM og Bernie Ecclestone. Der skal ske noget mere inde på anlægget ellers forsvinder Silverstone fra Formel 1 kalenderen. Der er da sket ændringer der også, men kun lige nøjagtig nok til at man hidtil har kunnet bevare løbet.

Interpublic Group har haft ejerskabet af andre engelske racerbaner som Brands Hatch, Snetterton, Oulton Park og andre, men de er blevet solgt fra. Interpublic Group har som andre virksomheder alvorligt ondt i økonomien, og har trods frasalget af førnævnte baner ikke kunnet rette nok op på økonomien, og nu forlanger aktionærerne at man helt trækker sig fra engelsk motorsport. Man har efterfølgende haft møder med FOM hvor det er aftalt at kontrakten for afvikling af Formel 1 Grand Prixer på Silverstone er afkortet til at gælde tom. 2007. Det har reduceret omkostninger hos Interpublic Group væsentligt men ikke nok. Det betyder lidt firkantet at BRDC har tom. 2007 til at finde penge og/eller partnere der kan skyde de nødvendige penge i banen. BRDC selv har ikke ret mange penge at gøre med så det er udelukket at de selv kan forestå forbedringerne der kræves.

Seneste udmelding fra Bernie Ecclestone går på, at mange ting inde på anlægget skal forbedres væsentligt, ellers er der intet Grand Prix på Silverstone i 2005. Til bl.a. engelske Daily Telegraph fortæller Bernie Ecclestone bl.a. følgende:

"Jeg vil være glad hvis vi kan forsætte på Silverstone. Men banen skal opdateres lidt i stil med faciliteterne i Bahrain. Sådan burde faciliteterne være. Silverstone falder meget af på den nu. Jeg har puttet mange penge i det, men alt hvad jeg har set er nye parkeringspladser. De er meget pæne men det vi behøver, er et nyt pit og et nyt paddockkompleks i det hele taget. Medmindre BRDC ikke får klaret det, er der intet Grand Prix i England i 2005."

Grunden til at han henviser til BRDC er, at de trods leasingkontrakten med Octagon/Interpublic Group, er de som skal tage initiativet til at få banen bragt i ordentlig stand. BRDC får noget at se til ret hurtigt. Der er kun et år til det næste engelske Grand Prix. Hvis da ellers Bernie Ecclestone gør alvor af sine trusler.

PDL  


Hop til top
San Marinos GP - teams preview - top 5

Spændingen i Formel 1 er næsten så godt som ikke eksisterende, Ferrari har hidtil været for dominerende. Kan de andre teams rette op på det på Imola?

Ser man bort fra Ferraris alt for store dominans, så er det faktisk lidt spændende stadig at se Formel 1. Senest dokumenteret ved det seneste Grand Prix i Bahrain hvor der længere nede i rækkerne var masser af dueller, overhalingsforsøg osv. Noget vi har savnet i de første 2 GP'er i år. Men er det ved at komme nu? Det må vi håbe. Et endnu større håb er at Ferrari ikke vinder denne gang, selvom det er på en af de italienske hjemmebaner. Ugerne siden GP'et i Bahrain, er af alle blevet brugt til at videreudvikle og teste en hel del forskellige steder rundt om i Europa. Har Ferraris konkurrenter fundet så store forbedringer at de kan indhente de røde Maranello folk, eller har Ferrari også selv fundet på endnu flere genistreger?

Ferrari:
Ferrari har testet primært på Circuit de Catalunya og Fiorano, hvor man har udviklet videre for ikke at tabe terræn. Bridgestone er en vigtig partner for Ferrari, så testarbejdet har involveret Bridgestone i meget stor grad. Men også Shell, teamets olie og brændstofleverandør, er i tæt samarbejde med teamet. Det forventes at vejret bliver væsentligt køligere end ved især de to seneste GP'er. Shell vil levere de samme olier og det samme brændstof som ved de første GP'er. Ingenting er ændret på det område selvom at man ved at Imola kan være hård ved motorer og gearkasser. Kørerne er velmotiverede især fordi det er "hjemme" i Italien at der skal køres. Barrichello ser dog helst at det er han som er øverst på podiet når løbet er omme. Om end ikke andet så for at bryde Michael Schumachers sejrsrække. Eller er det egne ambitioner?

Renault:
Renault har ligesom Ferrari været flittige testere siden Bahrains GP. Renault har begået en ny motorevolution, som er blevet testet godt og grundigt igennem. Den nye B specifikation som Dennis Chevrier fra Renaults motordivision kalder den, har fået flere hestekræfter og et bedre drejningsmoment. Alt i alt skulle det give en motor der er mere smidig. Desuden har Renault fundet nogle aerodynamiske ændringer som vil blive brugt på Imola. Én ting som i hvert fald skal forbedres er Fernando Alonsos kvalifikationer, de har ikke just været imponerende hidtil i denne sæson. Han er startet godt tilbage i feltet hvilket betyder at han har brugt en masse tid og kræfter på at få sig kørt op i feltet, før han egentligt har været i stand til at udfordre de førende. Det har været en skuffelse fra hans side i år. Men mon ikke at Alonso vil forbedre dette?

Williams:
På trods af intern uenighed er målet for alle det samme, nemlig at blive verdensmestre. Men hvilken af kørerne det skal være, må der findes en løsning på. I forberedelserne til San Marinos GP har Williams testet flittigt og har brugt alle kørerne i teamet. Normalt har netop dette GP altid været et godt GP for teamet. Det er et af de få steder hvor Williams har kunnet true Ferrari. Der er lavet småændringer på motoren men ikke nok til at man kan tale om en ny evolution. Til gengæld har man lavet flere aerodynamiske ændringer som er blevet testet og afprøvet via de 6000 testkilometer teamet har tilbagelagt de seneste par uger. Kørerne er motiverede for at præstere det optimale på Imola. Ralf Schumacher fik sin første sejr i Formel 1 netop her for 3 år siden og er indstillet på at gentage denne sejr. Montoya vil gerne gøre det bedre end sidste års syvendeplads.

BAR:
Hos BAR er man topmotiveret. Tredjepladserne til Jenson Button har skabt en ny moral hos teamet. David Richards har dog haft travlt med at trække i håndbremsen og fortælle at VM ikke er vundet pga. nogle tredjepladser, så der arbejdes forsat hårdt i teamet. Udover at prøve at erobre endnu flere podieplaceringer, er næste delmål at fravriste Williams den tredjeplads man deler i øjeblikket, næste delmål er Renault på andenpladsen. Teamet har testet på 4 baner i Europa s

PDL  


Hop til top
San Marinos GP - teams preview - nederste 5

Blandt de nederste fem teams i listen over teams, kæmpes der en intens kamp for at sikre sig point. Foreløbig er det kun Sauber og Jaguar der har points, mens Toyota vel snart mænger sig på.

Jaguar:
Barcelona og Paul Ricard banerne har lagt asfalt til de tests som Jaguar har foretaget siden hjemkomsten fra Bahrain. De primære ting som teamet har arbejdet med, er vægtfordelingen i bilen, dæk test og aerodynamik specielt på frontvingen. Desuden er der arbejdet generelt med motor og aerodynamik generelt. Takket være testkøreren Björn Wirdheim har man fået kørt mange nyttefulde kilometer, og Wirdheim kommer da også i aktion om fredagen under testkørslerne der. De to Grand Prix kørere glæder sig til Imola. Det er første gang at Christian Klien skal køre der i Formel 1. Han har den fordel denne gang at han kender banen fra tidligere løb i mindre klasser.

Sauber:
Det har tidligere krævet gode armkræfter at køre i en Sauber racer. Det skulle være slut nu, hvor Sauber har videreudviklet den servostyring som teamet introducerede i Bahrain. Det er meningen fremover at den skal sidde permanent i bilerne. Sauber teamet har testet på Imola inden sæsonen startede, og har desuden arbejdet meget i teamets vindtunnel hjemme ved fabrikken. Der er dog også blevet testet i Barcelona i forrige uge. Ved de seneste tests har teamet arbejdet ret meget med at oparbejde en bedre køling af bremserne. Noget der kan blive nødvendigt især på Imola.

Toyota:
Toyota har ikke de bedste erfaringer fra Imola men man håber på at det bliver tilfældet denne gang. Siden TF104 blev præsenteret har man fundet adskillige svagheder ved den. Man har arbejdet meget med at reducere vægten på raceren, der tilsyneladende har været for tung. Tyngdepunktet er også blevet sænket samt at man prøver at forbedre aerodynamikken. Bl.a. har man udviklet nye front og bagvinger til bilen. Et decideret mål for Toyota er at forbedre resultaterne løbende. Man stræber ikke efter at sige at denne giver det point. Et trin ad gangen fremad. Det er målsætningen. Mike Gascoyne har fået sit at se til.

Jordan:
Jordan teamet har ikke været ude i Europa for at teste, men nøjes med at flytte bilerne over på den anden side gaden hvor Silverstone banen jo ligger. Det er faktisk Jordans første rigtige test siden sæsonen startede. Man har testet dæk i stor stil, samt testet enkelte ændringer på bilen. Ting som skal stabilisere holdbarheden. Men om det er nok til point, vil vise sig. Den dårlige økonomi hæmmer teamet i at udvikle i det tempo som man kunne ønske sig.

Minardi:
Et andet team som også har begrænsede økonomiske rammer er Minardi. De må nøjes med at udvikle i begrænset omfang og så teste udviklingsresultatet ved fredagens frie træninger. Stabilitet og holdbarhed er nøgleordene hos Minardi. De to kørere har ikke været alt for heldige med især elektronikken i bilerne hidtil i år. Men der er masser af andre problemer med bilerne. Der arbejdes på højtryk i Faenza for at gøre bilerne bedre.

PDL  


Hop til top
San Marinos GP - dækpreview

Stik mod næsten alle forudsigelser, har Bridgestone sammen med Ferrari afvist at Michelin skulle være de bedste under de meget varme forhold.

Dækkrigen er ikke hvad den blev gjort til i sidste sæson. Det er dog stadig de to samme dækfabrikater der konkurrerer. Michelin blev udråbt til at være favorit i de tre første løb i år, men det har alligevel været Bridgestone der har været øverst på podiet hver gang hidtil. Bridgestone har dog haft det suveræne Ferrari team til at klare paragrafferne for sig, både på testbanerne og i Grand Prixerne.

Men vil det nu vise sig at Michelin måske kan gå ind og drille Bridgestone lidt? I hvert fald ventes der væsentligt køligere forhold på Imola i den kommende weekend. Et af problemerne for Michelin har været at dækkene er begyndt at danne blærer. Det har Bridgestone også gjort men ikke i samme omfang, og slet ikke med den indflydelse som Michelin teamene har beklaget sig over.

Bridgestone har sendt nogle nye dækspecifikationer til Imola. I alt er der sendt godt 1400 dæk til Imola fra Bridgestone. Ikke mindre end 8 forskellige typer er der sendt af sted. Én type intermediate og én type virkelig regnvejrsdæk. De sidste seks typer tørvejrsdæk indeholder bl.a. de nye specifikationer som tidligere beskrevet. De ny specifikationer er blevet testet godt og grundigt igennem i de seneste uger af primært Ferrari, og til dels også af Sauber.

Michelin har også haft travlt på testbaner, kraftigt bestået af de 6 teams som kører på mærket. Der er lavet nye udviklinger eller videreudviklinger af de eksisterende dæktyper. Mindst tre af de valgte dæktyper til Grand Prixet på Imola er nye. I hvert fald så nye at de ikke har været med i et Grand Prix før. Michelin fortæller at man denne gang satser på lidt blødere dæktyper end ved de første Grand Prixer i år. Hos Michelin venter man sig meget af de nye specifikationer som man har udviklet i samarbejde med flere teams.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk