Lola er et gammelt navn i Formel 1, dog har mærket ikke været repræsenteret i Formel 1 siden 1997, hvor mærket satsede alt på at blive et fabriksteam. Det var en satsning der faktisk kostede mærket livet. Den daværende ejer, Eric Broadley, måtte sælge firmaet. De nye ejere har dog relativt hurtigt formået at få firmaet på ret fod igen, og Lola mærket er i et stort omfang repræsenteret i forskellige klasser indenfor motorsporten.
Med de seneste omkostningsbesparende foranstaltninger, og med udsigt til et af FIA fastsat max. budget, kan det blive muligt for Lola og andre igen at engagere sig i Formel 1 sporten. Lola har siden sit økonomiske kollaps og ejerskifte i 1997 været engageret i CCWS, A1GP, Formel 3000, Formula Nippon og er i øjeblikket igang med flere Le Mans projekter. Det mest omtalte er vel Lola-Aston Martin projektet, hvor man åbnede LMS sæsonen med en sejr for få uger siden. Et projekt hvor Prodrive også er involveret.
Den anden og tredje mulighed som der i øjeblikket bliver talt om, er Aston Martin og Prodrive. David Richards navn har i det seneste år været knyttet tæt sammen med Aston Martin via Prodrives arbejde med GT1 projektet i Le Mans som allerede har kastet sejre af sig. Prodrive F1 blev i første omgang ikke til noget af mange forskellige årsager. Nu ser det dog ud til at den finansielle del igen ser rimelig ud i David Richards øjne idet de seneste tiltag fra FIA skal sikre at der er lettere adgang til Formel 1. FIA vil selvfølgelig helst undgå at der er flere teams der lukker af økonomiske årsager. Honda lukkede deres Formel 1 team, det blev dog med succes overtaget af Ross Brawn og fører pt. begge mesterskaber.
Den ubekendte faktor når talen er på Prodrive og David Richards er om hvordan man vil deltage. Mange knytter Aston Martin sammen med Prodrive, mens de interviews som David Richards har givet på det seneste, kun omhandler Prodrive. David Richards udtaler dog at de udkast som FIA er kommet med først skal vedtages og siden læses grundigt igennem, før arbejdet med en evt. deltagelse går videre. Det lader dog til at der er gjort visse forberedelser, som dog er sat i bero indtil videre. Til gengæld er man så klar til at starte op et lille stykke inde i det videre projekt såfremt at FIAs planer bliver vedtaget - og ikke mindst godkendt af Prodrive og David Richards.
Blandt de kørere der klarede sig frem til den sidste kvalifikationsrunde - 10 kørere, var det Nico Rosberg (9. pl.) og Kimi Raikkonen (10. pl.) fra henholdsvis Williams og Ferrari teamne der var de tungeste, og de forventes at kunne køre 22 omgange.
I den modsatte ende af skalaen finder vi de to Toyota kørere Jarno Trulli (1. pl.) og Timo Glock (2. pl), de er de to letteste biler, og forventes at kunne køre 14 og 12 omgange.
Interessant er det Red Bull køreren Sebastian Vettel på 3. pladsen er den 4. tungeste kører, hvilket betyder at han sandsynligvis kan køre 17 omgange inden han skal ind til sit første pitstop.
Bahrain vægte og forventede omgang for første pitstop:
![]() | |||||
Pl. | Kører | Team | Vægt | Liter | Pitstop |
![]() | |||||
1 | JarnoTrulli | Toyota | 648,5 | 40,5 | 14,0 |
2 | Timo Glock | Toyota | 643,0 | 35,0 | 12,0 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull | 659,0 | 51,0 | 17,9 |
![]() | |||||
4 | Jenson Button | Brawn GP | 652,5 | 44,5 | 15,5 |
5 | Lewis Hamilton | McLaren | 652,5 | 44,5 | 15,5 |
6 | Rubens Barrichello | Brawn GP | 649,0 | 41,0 | 14,2 |
![]() | |||||
7 | Fernando Alonso | Renault | 650,5 | 42,5 | 14,7 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 664,5 | 56,5 | 19,9 |
9 | Nico Rosberg | Williams | 670,5 | 62,5 | 22,1 |
![]() | |||||
10 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 671,5 | 63,5 | 22,5 |
11 | Heikki Kovalainen | McLaren | 678,5 | 70,5 | 25,1 |
12 | Kazuki Nakajima | Williams | 680,9 | 72,9 | 26,0 |
![]() | |||||
13 | Robert Kubica | BMW Sauber | 698,6 | 90,6 | 32,6 |
14 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 696,3 | 88,3 | 31,7 |
15 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 677,6 | 69,6 | 24,8 |
![]() | |||||
16 | Adrian Sutil | Force India | 679,0 | 71,0 | 25,3 |
17 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 678,5 | 70,5 | 25,1 |
18 | Giancarlo Fisichella | Force India | 652,0 | 44,0 | 15,3 |
![]() | |||||
19 | Mark Webber | Red Bull | 656,0 | 48,0 | 16,8 |
20 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 667,5 | 59,5 | 21,0 |
![]() |
Kvalifikationstiderne:
![]() | |||||
Pl. | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
![]() | |||||
1 | Jarno Trulli | Toyota | 1:32,779 | 1:32,671 | 1:33,431 |
2 | Timo Glock | Toyota | 1:33,165 | 1:32,613 | 1:33,712 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:32,680 | 1:32,474 | 1:34,015 |
![]() | |||||
4 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 1:32,978 | 1:32,842 | 1:34,044 |
5 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:32,851 | 1:32,877 | 1:34,196 |
6 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:33,116 | 1:32,842 | 1:34,239 |
![]() | |||||
7 | Fernando Alonso | Renault | 1:33,627 | 1:32,860 | 1:34,578 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 1:33,297 | 1:33,014 | 1:34,818 |
9 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:33,672 | 1:33,166 | 1:35,134 |
![]() | |||||
10 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:33,117 | 1:32,827 | 1:35,380 |
11 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:33,479 | 1:33,242 | |
12 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:33,221 | 1:33,348 | |
![]() | |||||
13 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:33,495 | 1:33,487 | |
14 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:33,377 | 1:33,562 | |
15 | Nelson A. Piquet | Renault | 1:33,608 | 1:33,941 | |
![]() | |||||
16 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:33,722 | ||
17 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:33,753 | ||
18 | Giancarlo Fisichella | Force India-Mercedes | 1:33,910 | ||
![]() | |||||
19 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:34,038 | ||
20 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.159 | ||
![]() |