Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.4.2009
 Flere deltagere i Formel måske på vej
 
25.4.2009
 Bahrains GP - vægtene inden starten
 Bahrain GP - kvalifikation
 

Hop til top26.4.2009

Flere deltagere i Formel måske på vej

Alt i mens krisen kradser overalt, så er der i de seneste dage kommet forlydender frem om, at ét team og to nye karrosserier kan være på vej ind i Formel 1 sporten - og måske allerede fra starten af næste sæson.

Lola er et gammelt navn i Formel 1, dog har mærket ikke været repræsenteret i Formel 1 siden 1997, hvor mærket satsede alt på at blive et fabriksteam. Det var en satsning der faktisk kostede mærket livet. Den daværende ejer, Eric Broadley, måtte sælge firmaet. De nye ejere har dog relativt hurtigt formået at få firmaet på ret fod igen, og Lola mærket er i et stort omfang repræsenteret i forskellige klasser indenfor motorsporten.

Med de seneste omkostningsbesparende foranstaltninger, og med udsigt til et af FIA fastsat max. budget, kan det blive muligt for Lola og andre igen at engagere sig i Formel 1 sporten. Lola har siden sit økonomiske kollaps og ejerskifte i 1997 været engageret i CCWS, A1GP, Formel 3000, Formula Nippon og er i øjeblikket igang med flere Le Mans projekter. Det mest omtalte er vel Lola-Aston Martin projektet, hvor man åbnede LMS sæsonen med en sejr for få uger siden. Et projekt hvor Prodrive også er involveret.

Den anden og tredje mulighed som der i øjeblikket bliver talt om, er Aston Martin og Prodrive. David Richards navn har i det seneste år været knyttet tæt sammen med Aston Martin via Prodrives arbejde med GT1 projektet i Le Mans som allerede har kastet sejre af sig. Prodrive F1 blev i første omgang ikke til noget af mange forskellige årsager. Nu ser det dog ud til at den finansielle del igen ser rimelig ud i David Richards øjne idet de seneste tiltag fra FIA skal sikre at der er lettere adgang til Formel 1. FIA vil selvfølgelig helst undgå at der er flere teams der lukker af økonomiske årsager. Honda lukkede deres Formel 1 team, det blev dog med succes overtaget af Ross Brawn og fører pt. begge mesterskaber.

Den ubekendte faktor når talen er på Prodrive og David Richards er om hvordan man vil deltage. Mange knytter Aston Martin sammen med Prodrive, mens de interviews som David Richards har givet på det seneste, kun omhandler Prodrive. David Richards udtaler dog at de udkast som FIA er kommet med først skal vedtages og siden læses grundigt igennem, før arbejdet med en evt. deltagelse går videre. Det lader dog til at der er gjort visse forberedelser, som dog er sat i bero indtil videre. Til gengæld er man så klar til at starte op et lille stykke inde i det videre projekt såfremt at FIAs planer bliver vedtaget - og ikke mindst godkendt af Prodrive og David Richards.

PDL  


 

Hop til top25.4.2009

Bahrains GP - vægtene inden starten

I forbindelse med kvalifikationen blev samtlige Formel 1 racere kontrolvejet, og ud fra grundvægtene har man kunne beregne hvor meget brændstof der i hver enkelt bil, og derudfra foretage en beregning på hvor mange omgange man forventer at de kan køre på Sakhir banen før de skal have deres første pitstop.

Blandt de kørere der klarede sig frem til den sidste kvalifikationsrunde - 10 kørere, var det Nico Rosberg (9. pl.) og Kimi Raikkonen (10. pl.) fra henholdsvis Williams og Ferrari teamne der var de tungeste, og de forventes at kunne køre 22 omgange.

I den modsatte ende af skalaen finder vi de to Toyota kørere Jarno Trulli (1. pl.) og Timo Glock (2. pl), de er de to letteste biler, og forventes at kunne køre 14 og 12 omgange.

Interessant er det Red Bull køreren Sebastian Vettel på 3. pladsen er den 4. tungeste kører, hvilket betyder at han sandsynligvis kan køre 17 omgange inden han skal ind til sit første pitstop.

Bahrain vægte og forventede omgang for første pitstop:
Pl.KørerTeamVægtLiterPitstop
1JarnoTrulliToyota648,540,514,0
2Timo GlockToyota643,035,012,0
3Sebastian VettelRed Bull659,051,017,9
4Jenson ButtonBrawn GP652,544,515,5
5Lewis HamiltonMcLaren652,544,515,5
6Rubens BarrichelloBrawn GP649,041,014,2
7Fernando AlonsoRenault650,542,514,7
8Felipe MassaFerrari664,556,519,9
9Nico RosbergWilliams670,562,522,1
10Kimi RaikkonenFerrari671,563,522,5
11Heikki KovalainenMcLaren678,570,525,1
12Kazuki NakajimaWilliams680,972,926,0
13Robert KubicaBMW Sauber698,690,632,6
14Nick HeidfeldBMW Sauber696,388,331,7
15Nelson Piquet Jr.Renault677,669,624,8
16Adrian SutilForce India679,071,025,3
17Sebastien BuemiToro Rosso678,570,525,1
18Giancarlo FisichellaForce India652,044,015,3
19Mark WebberRed Bull656,048,016,8
20Sebastien BourdaisToro Rosso667,559,521,0

AN  


Hop til top
Bahrain GP - kvalifikation

De to Toyota kørere Jarno Trulli og Timo Glock besatte de to forreste startplaceringer efter kvalifiketionen til Bahrains Grand Prix 2009 på Sakhir banen. Anden startrække udgøres af Sebastian Vettel fra Red Bull teamet samt Brawn GP køreren Jenson Button.

Kvalifikationstiderne:
Pl. KørerTeam Q1Q2Q3
1Jarno Trulli Toyota 1:32,7791:32,6711:33,431
2Timo Glock Toyota 1:33,1651:32,6131:33,712
3Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:32,6801:32,4741:34,015
4Jenson Button Brawn-Mercedes 1:32,9781:32,8421:34,044
5Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:32,8511:32,8771:34,196
6Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:33,1161:32,8421:34,239
7Fernando Alonso Renault 1:33,6271:32,8601:34,578
8Felipe Massa Ferrari 1:33,2971:33,0141:34,818
9Nico Rosberg Williams-Toyota 1:33,6721:33,1661:35,134
10Kimi Raikkonen Ferrari 1:33,1171:32,8271:35,380
11Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:33,4791:33,242
12Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:33,2211:33,348
13Robert Kubica BMW Sauber 1:33,4951:33,487
14Nick Heidfeld BMW Sauber 1:33,3771:33,562
15Nelson A. Piquet Renault 1:33,6081:33,941
16Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:33,722
17Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:33,753
18Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 1:33,910
19Mark Webber Red Bull-Renault 1:34,038
20Sebastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari 1:34.159

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk