Ferrari lagde hårdt ud
Michael Schumacher lagde ud med lyn og torden, på en testdag hvor det ikke gik stille for sig! Tyskeren var allerede om formiddagen markant den hurtigste kører – faktisk var det før middag at tyskeren satte sin og dermed dagens hurtigste tid. Rubens Barrichello var 1,2 sekund efter, men om eftermiddagen fik han barberet det gap ned til det halve – seks tiendedele… De to Ferrari'er over 170 tilsammen på testdagen. Ferrari har virkelig nogle solide racere!
Frentzen på 3. pladsen
Heinz-Harald Frentzen kørte sig op fra morgenens placering som nummer 8 til 3. pladsen, men det var ikke en god dag for tyskeren der ser ud til at have en hel del problemer med holdbarheden i hans racer. Det blev blot til 37 omgange… Altså mindre end løbsdistancen…Dog fik Jarno Trulli kørt 62 omgange – godt og vel løbsdistancen! Men det blev kun til 12. bedste tid i dag. Er Jordan på vej til at miste grebet om 3. pladsen fra 1999? Et team der er ved at krakelere internt? 2000 bliver næppe ligeså god som 1999!
McLaren uden Hakkinen
Hos McLaren var det igen David Coulthard og Olivier Panis der havde testtjansen. Selvom det blev til en tid der var godt 1 sekund langsommere end Michael Schumachers, har McLaren efterhånden fået styr på holdbarheden. Coulthard havde en lang testdag – 104 omgange og en 4. plads. Dog kan der rejses spørgsmålstegn ved den reelle holdbarhed, da de to McLaren-racere på et tidspunkt måtte holde i længere tid i garagen. Panis blev nummer 7, et halvt sekund langsommere end den skotske vinder af det britiske grand prix i søndags.
Det er værd at bemærke at McLaren ikke har haft Mika Hakkinen i aktion på Barcelona-banen – og det har ellers ikke været taktikken hos McLaren ved tidligere testsession rundt om i Europa. I givet fald må McLaren tro meget på Hakkinens evner på Barcelona-banen, men det virker nu meget underligt at finnen ikke har været til start i testen…
Blandet for Jaguar
For det pressede Jaguar-team har testen i Spanien været positiv, og for Johnny Herbert var det næsten en helt ny situation – han kørte mange omgange og så kørte han endda meget godt til og fik en 5. plads på dagen. Dog blev det til et spin – han kørte igennem noget olie som Mika Salo havde smidt, så Herbert slipper ikke helt for problemerne! Jaguar havde også testkører Luciano Burti i aktion, men han kørte blot 5 omgange om morgenen. Hans testdag blev ødelagt af et stort uheld der ødelagde hans racer så meget at der ikke kunne gøre mere ved den racer – om det var en kørerfejl eller et mekanisk problem er usagt. Men hvis det var en kørerfejl bliver Burti næppe erstatningen for Herbert, sådan som rygterne vil vide det… Den brasilianske testkører lukker derfor dagens felt.
Arrows i dag med 118 omgange
Holdbarhed er vist ikke et problem for Arrows – for anden dag i træk kom de med en solid præstation. Pedro de la Rosa kørte 118 omgange på hjemmebanen hvor han ønsker at gøre det rigtig godt. Derudover blev det til dagens 6. hurtigste tid. Nu skal Arrows så til at omsætte den gode holdbarhed og hurtighed når der køres grand prix – de har lovet meget, men nu er det tid at de viser det!
Benetton og Fisichella faldt tilbage efter at have været med fremme i går, men satte alligevel gode tider i forhold til de andre kørere. Italieneren havde dog en svær dag med et spin der ødelagde en del af undervognen. Der var et spring i tiderne f
Teamet er i øjeblikket sponsoreret af det russiske oliefirma, LUKOL, som har satset mange penge allerede, på at føre teamet frem. Resultaterne har indtil nu været lidt tynde, men i F3000 løbet i lørdags på Silverstone, var der stor opmuntring at hente. Pole og en andenplads i løbet blev resultatet. Bilen blev kørt af den britiske kører Darren Manning, som udover at køre for det russiske team i F3000, også er testkører for BAR teamet i F1.
Teamet har base i England, hvor man har købt sig ind i et lille team, som indtil samarbejdet med russerne startede, hed Arden Motorsport. Ejerskabet er 50-50. Det meste af personalet er engelsk, mange af dem er kommet fra BAR teamet, der havde en del udskiftning op til denne sæson. Udover Darren Manning, kører russeren Viktor Maslov også for teamet. Han udgik dog af løbet, han spandt af banen ligesom så mange andre gjorde i løbet af de første omgange. På grund af den megen regn, startede løbet efter sikkerhedsbilen. Maslov er, ifølge teamchefen Alexander Trebich, et af de største talenter i russisk motorsport.
Måske er russerne ved at promovere sig selv. Der har tidligere på året været rygter om en F1 bane nær Moskva.
Den første dag forløb med at prøve forskellige set-ups af, samt at man prøvede nogle ændringer foretaget i affjedringssystemet.
Pat Symonds: "Vi har nogle enkelte nye ting vi skal have testet, ellers er det meningen at vi skal koncentrere os om at finde et løbs set-up." For Giancarlo Fisichella havde en normal arbejdsdag, bortset fra at en kat fik lyst til at kaste et nærmere blik på bilen, mens den kørte rundt på banen. Det kunne katten ikke holde til.
For Alexander Wurz var det lidt mere anderledes. Om formiddagen røg han en tur af banen, da bilen spandt på grund af en olielækage. Motoren blev skiftet, og han kunne forsætte testen om eftermiddagen uden yderligere problemer. De to kørere satte tider der placerede dem på henholdsvis fjerde og ottende hurtigste tider blandt de tilstedeværende teams.
Onsdag forsatte man med at finde set-up. Der blev bl.a. afprøvet forskellige dæktyper, og man fik samlet data til brug ved motorstyringen. Fisichella afprøvede også nogle aerodynamiske ændringer. Dagens placeringer: anden og syvende plads.
Men nu har teamet meddelt, at man i løbet af den næste uge, eller måske ved det spanske GP, vil annoncere hvilke ændringer der vil blive foretaget i teamet. Ifølge Jackie Stewart vil der blive ændret nogle ting i både organisationen, og i organisationens struktur. Men der vil ikke blive ansat nye mennesker udefra. I hvert fald ikke ifølge de foreløbige forlydender.
Dr. Wolfgang Reitzle, bestyrelsesformand i Jaguar Racing, har bekendtgjort, at der også kommer ændringer i de fysiske rammer. Man planlægger at bygge nye faciliteter til teamet. Man vil endnu ikke sige hvor det bliver, men man har flere steder udvalgt som mulig placering. Et af dem skulle være tæt ved Silverstone, det vil give mulighed for at have nem adgang til en testbane. Det nye kompleks skal selvfølgelig indeholde teamets værksteder osv. Men der skal også bygges en vindtunnel. Lige nu bruger man Fords vindtunnel i Californien. Det er utilfredsstillende, at man skal til et andet kontinent for at teste aerodynamik. Ligeledes vil der ske en større sammensmeltning med Cosworth. Firmaet skal også huses i de nye faciliteter. Det bliver så nemmere at teste motorerne i "huset" i stedet for som nu, hvor der kun findes prøvebænke hos Cosworth, og hos Ford i Detroit.
Der vil også ske en mindre ændring i farverne på bilerne indenfor de næste løb. Årsagen er, at Jaguar har fået et royalt skulderklap. Man er nemlig blevet tildelt en pris: "Queen's Award for Enterprise. Undertitel: International Handel. Grunden er den, at Jaguar indenfor de sidste 5 år har øget deres internationale salg med 80 %. Og det vil man markere ved at indføje emblemet i det eksisterende farvedesign på bilen.
Nobert Haug har givet sin version af sagen, men Ron Dennis ønskede at få sat tingene helt på plads, hvilket han nu har gjort. Som Haug fortalte har 'forhandlingerne' kun gået en vej: "Jeg fik et opkald fra Villeneuves manager for et par uger siden, der spurgte til kørersituationen næste år. Jeg var høflig, hørte på hvad han havde at sige og fortalte ham at det ikke ville være før otte eller ni løb inde i sæsonen at vi begyndte at se på næste sæson. Nu er jeg meget skuffet, fordi, der siden da, er blevet gjort så meget ud af det som jeg troede var en privat samtale," siger Dennis, der gerne vil demonstrere at han misbilliger Pollocks holdning at omtale er lig reklame og at formel 1 er et supermarked. Han siger: "Disse ting virker også foruroligende på vores nuværende kørerbesætning. Jeg føler at jeg bliver brugt til andre formål end de rigtige der handler om Villeneuves fremtid."
-"Du, Jacques, angående 2001..."
Også andre teams har været nævnt, men disse har ikke udtalt sig.
Efter løbet sagde Johnny Herbert bl.a. at han egentligt havde regnet med at slutte et par placeringer højere, men på grund af et uheld ved et pitstop, motoren stallede, blev han sat lidt tilbage på grund af tabt tid. Begge kørere klagede også over det tilbagevendende problem med koblingen. Irvine sagde direkte, at det kostede ham nogle placeringer i starten, og det næsten ikke er muligt at overhale på Silverstone. Løbet viste ellers flere overhalinger end vi er vant til at se. Men det kan være han ikke er 100 % fortrolig med bilen. Gary Anderson var tilfreds med, at begge biler kom i mål denne gang, men det er øjensynligt mange problemer endnu der skal løses. Motoren er blevet bedre, men bilen er utrolig nervøs i indgangen til svingene. Det koster meget tid.
Jackie Stewart: "Det var ikke en af vores bedste dage her, vi havde sat næsen op efter at gøre noget ekstraordinært på hjemmebanen. Vi er dog glade for at begge biler kom i mål denne gang. Selvom vi har fået en bedre motor siden starten af sæsonen, så havde vi lidt problemer med dem, nogle af problemerne kan ligge i den nye software, men det skal vi finde ud af. Begge biler døde under pitstoppene. Og når de er så varme er de svære at starte igen. I de motorer vi havde tilrådighed i denne weekend, var der store forskelle i deres ydelser, det skal rettes."
Men nu er teamet i Barcelona til nogle dages test sammen med mange af konkurrenterne. Det er en test som man ser frem til af flere årsager. Man har allerede fundet nogle ændringer til både bil og motor som skal prøves af. Og så sker det forhåbentlig for alle, under mere gunstige vejrbetingelser end det har været tilfældet i England de sidste par uger. Det er meningen, at alle tre kørere skal være med til testen. Både Irvine og Herbert har nogle promotionsopgaver ved siden af der skal passes også, men så vidt vides, vil der hele tiden være to Jaguar kørere tilstede ved testen.
BMW- Williams teamet erkender at man ikke havde regnet med at vinde på Silverstone, og man er stolt af at være blandt de næst bedste teams allerede. I øjeblikket er der ingen der kan true Ferrari og McLaren.
" Jeg er helt vildt glad for vores resultat ind til videre, og det er meget bedre end vi turde håber på." Siger BMW-WilliamsF1Team chefen Sir Frank Williams, og fortsætter "Jeg kunne godt lide den måde Ralf afviste sin bror Michael på, med et par smarte og hurtige manøvre. Både Ferrari og McLaren slog os til sidst, men løbet viste os at vi er meget tættere på de to teams, end vi tidligere har været. Det viser os bare at vi er på rette spor."
Er Damon Hill på vej tilbage til Formel 1?
Derimod er der mange der sætter Damon Hill i forbindelse med Minardi teamet. Der tales om, at British Telecom måske vil ryste op med en stor pose penge, og vil gøre sig til partner i teamet. Damon Hill skulle så være frontfigur i den indsats.
Muligheden er tilstede. Det ser ud til, at de forhandlinger Minardi har ført med det spanske Telefonica selskab, og ligeledes med Seat, ikke bliver til noget. Men der er mange aspekter. Mange teams søger andre sponsorer i tiden, fordi det kan blive svært at bevare mange af de europæiske løb pga. forbud mod tobaksreklamer. Stewart teamet var et af de første teams til at fravælge tobaksfirmaerne som sponsorer. En lignende tendens ser man hos bl.a. Arrows. Mange IT-relaterede selskaber gør deres entré i sporten som sponsorer.
Både på Imola og Silverstone flokkedes journalister omkring ham. Det blev spurgt om både det ene og det andet. Nogle af spørgsmålene gik på, om han kom tilbage som kører igen. Dertil svarede han: "Det er 6 måneder siden jeg sidst var i form til at køre en F1 bil. Jeg vejer stadig det samme, men bl.a. nakkemusklerne er ikke så stærke mere. Det kræver en hård træning, inden jeg kan være i stand til at køre igen. Men spørgsmålet er, om det er godt at vende tilbage som kører. Hvis det nu ikke går godt, får vi en hel serie af historier om, at jeg skal trække mig tilbage igen. Det eneste jeg vil sige nu, er at jeg undersøger nogle muligheder."
Så alting er åbent. Han kan tage et drastisk skridt og vende tilbage som kører. En anden og mere åbenbar mulighed er, at komme ind i F1 som teammanager, eller en lignende funktion.
Vejret var godt for de deltagende teams - omkring 23 grader og tørt og det lagde op til at flere kørere kunne køre mange omgange og dermed få udviklet mere på racerne forud for det kommende spanske grand prix. Alle kørere brugte dagen til at arbejde med opsætning - som om de ikke allerede har en god fornemmelse af det… Catalunya-banen er flittigt anvendt som testbane, så kørerne kan køre banen med lukke øjne.
Ferraris første dag
Det var ellers første dag at Ferrari var i gang med testarbejdet - selvom teamet allerede var mødt op på banen tirsdag. Alligevel lagde Ferrari ud med den bedste tid på en dag hvor Michael Schumacher kørte 89 omgange. Rubens Barrichello satte dagens 4. bedste tid, men nåede ikke at køre så mange omgange - blot 40. Forskellen på de to køreres bedste tid var 6/10. "Vi arbejdede gennem vores program, selvom et par røde flag sinkede os. Vi viste at vi var meget hurtige på Silverstone, og jeg tror det samme gør sig gældende her," siger dagens hurtigste mand, Michael Schumacher.
Michael Schumacher er igen i front - tog teten i dagens test
Foto: Allsport
Ferrari skal bruge testen til at finde vurdere nogle af de nye komponenter som de ventes at stille til start med i det kommende grand prix, samt kigge på elektronikken. Ferrari tester videre i morgen og på fredag.
Barrichello hurtigst om morgenen
Det var ellers Rubens Barrichello der satte den hurtigste tid til morgen, men senere på dagen - hvor tiderne for dagens test blev noteret til sammenligning med de andre teams, var han noget efter morgenens bedste tid - så hvis man lagde alle tiderne sammen var det Barrichello der tog den bedste tid… "Det var en positiv test, fordi temperaturerne og forholdene er meget som vi kan forvente dem i næste uge," siger Barrichello. I morgen står der er langdistance på programmet for den uheldige brasilianere der udgik fra det britiske grand prix.
Fisichella overrasker
Dagens overraskelse var Giancarlo Fisichella på andenpladsen - det var anden dag for Benetton på Barcelona-banen. Dog var der ikke så meget at glæde sig over for Alexander Wurz der lader til at have det mere end svært med B200'eren som Benetton har stillet til rådighed for den store østriger. Dog var det opmuntrende for teamet at de kunne køre mange omgange - samlet blev det for de to kørere til mere end 140 omgange.
Panis i 99-modellen som udvikler
Olivier Panis brugte dagen i McLarens 1999-racer og havde tjansen som testkører og udvikler for Bridgestone der kom til Barcelona med et nyudviklet dæk - med 5 riller. Den japanske dækgigant tror at FIA til den kommende sæson vil ændre reglementet så der komme 5 riller i dækkene. Dog satte Panis hans bedste tid med de "almindelige" dæk. Det ventes at flere af de tro Bridgestone teams også kommer til at prøve de nye dæk.
Heidfeld mødte gammel ven
Nick Heidfeld og Prost-teamet havde for en gangs skyld en god dag. Endelig fik teamet en masse kilometer i deres racere og det kan kun give dem lidt mere optimisme, selvom tiderne ikke er noget at juble over. Nick Heidfeld fik besøg af hans tidligere ingeniør i West-teamet fra Formel 3000, David Brown. Den tidligere Formel 1-ingeniør fik lov til at hjælpe Nick Heidfeld i dagens test, selvom han ikke er tilknyttet Prost-teamet. Det var måske en ide at få fat i Brown - Heidfeld var på dagen hurtigere end Jean Alesi…
Jordan tilbage - Button alene
Der var ud fra tiderne ikke meget der indikerede at Jordan-teamet er med fremme blandt de store. Det blev blot til en 8. plads for Frentzen og en 11. plads til Jarn
Det er ingen hemmelighed at Renault skal ud på markedet og finde nye folk. Flere af Benetton-teamets folk forsvandt kort forud for denne sæson, blandt andet Nick Wirth og i stedet blev Tim Densham ansat som teknisk leder, men der er ikke meget der tyder på at den nye leder vil kunne stå distancen når først Renault vil sætte sig igennem i Formel 1.
Gascoyne til det kommende Renault-team?
Mike Gascoyne har været en af hovedmændene bag Jordans succes i den forgående sæson, og selvom teamet ikke er slået så godt igennem som sidste år, er Gascoyne ikke et helt dårligt bud som en mand hos Renault - hans kontrakt udløber i 2001.
Derudover er Renault også på vej til at se om der er folk hos Peugeot der kunne være interesserede i at skifte til arvefjenden Renault. Da Renault trak sig ud af Formel 1, drog flere over til Peugeot - de kan meget vel gå den anden vej igen.