Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.4.2000
 Tysk DTC - Serwin på vej mod debut
 
26.4.2000
 DTC - Amatørerne byder profferne op til en hård fight
 

Hop til top27.4.2000

Tysk DTC - Serwin på vej mod debut

Det 22-årige danske håb i DTC Thomas Serwin får sin debut i den kommende weekend. Formel-1.dk havde fornøjelsen at snakke med det unge talent før han drager afsted mod Tyskland.

Det er en yderst glad Thomas Serwin, der fortæller mig om sine forventninger til sin debut, sit team osv.

Thomas har siden, han fik kontrakten i marts testet utroligt meget, så forventningerne til debuten er da også lidt høje hos ham selv. "At være i top 10 er måske lidt for positivt i sit debutløb, men jeg vil nok også blive lidt skuffet, hvis jeg ikke er," fortæller Thomas, der tilføjer, at hans forventninger til teamet er rigtig store!
Folkene bag teamet er yderst professionelle og hans tekniske chef er da heller ikke hr. Hvem-som-helst. Det er nemlig en af de mest respekterede inden for DTC, nemlig Berndt Meyer. Derudover har teamet været dygtige til at justere på bilerne og gjort rigtigt meget for deres to kørere Thomas og Markus Gedlich. Thomas kunne i øvrigt også tilføje at hans teamkammerat, som er titelfavorit, er yderst flink og hjælpsom. Hvis Thomas har et problem, er Markus altid parat til at hjælpe!

Thomas er eneste dansker i DTC i år, og til spørgsmålet om det har været en positiv respons, Thomas har fået i Tyskland, kan han kun smilende sige ja! Tyskerne har virkelig taget i mod Thomas med åbne arme, og de er stolte over at have en dansker med i feltet. Det har resulteret i store artikler i top motorsportsmagasinerne, og masser af hjælp fra folk inden for DTC serien. Thomas ved selvfølgelig godt, at der bliver lagt mere mærke til ham, fordi han netop er eneste dansker, men den udfordring tager den unge jyde i stiv arm.

Thomas mener ikke, at standardvogne er en større udfordring end Formel racere, men som han siger, er det svært at sammenligne. I Formel serierne er det bilen det kommer an på, i standardvogne er det køreren, det kommer an på. I standardvogne er kørestilen også meget anderledes. Man kører meget tæt, og bruger tit hinanden som "bremseklodser". Dette forskrækkede Thomas lidt i starten, men han har hurtigt lært at leve med det. Det er jo en del af "spillet".

Thomas Serwin er klar til det tyske DTC

Ved at være Ford fabrikskører for KFM har Thomas gode muligheder for at fortsætte som standardvognskører, men er det det han vil? Som Thomas så fornuftigt svarer, så skal man jo ikke gå med skyklapper, bare fordi man kun har Formel 1 som mål. "Som det ser ud nu, så vil jeg fortsætte med at køre standardvogne, men hvis chancen byder sig, så vil jeg da gerne i Formel 1". Formel 1 er dog stadigt så uhåndgribeligt, så Thomas satser på er den nye serie i Tyskland, DTM. Ford skal udvælge to fabriksteams til DTM, og blandt favoritterne er KFM motorsport, som er det team Thomas kører for. Så Thomas krydser fingre!

Selvom Thomas tidligere har kørt i et tysk mesterskab, er der to baner, han endnu ikke har stiftet bekendtskab med. Disse to er Nürburgring Nordschleife og Zandvoort. Den første bane de skal køre på er Oschersleben. "Den er lumsk," griner Thomas. Der er mange sving, hvori man skal bremse. Det var også en af de ting der var svære at lære for Thomas, men nu går det meget bedre!

Thomas er allerede taget afsted til Tyskland, og han glæder sig meget til debuten på søndag. Thomas bliver støttet af familie, kæreste og venner i Tyskland plus alle os andre hjemme i Danmark så det skal nok gå!

Held og lykke Thomas!

MEL  


 

Hop til top26.4.2000

DTC - Amatørerne byder profferne op til en hård fight

Der er tæt løb mellem amatørerne og profferne i sigte, når starten går til dette års udgave af Dansk Touringcar Challenge på Jyllands-Ringen den 7. maj. Onsdag var størstedelen af DTC-feltet samlet på racerbanen ved Silkeborg, hvor man gennemførte årets anden testdag, der viste, at klassens amatører byder profferne op til en hård fight i år.

De to gange Michael med efternavnene Schröter og Carlsen viste således deres kendte storform, da de blev noteret for henholdsvis næst- og tredjebedste tider i deres Volkswagen Golf og Peugeot 306 GTI lige efter Jan Magnussen. Den tidligere formel 1-kører testede for to af de Peugeot-teams, som stiller op i år, og hans indsats viste, at disse biler er særdeles konkurrencedygtige. I Peugeot Sport Teamets nybyggede Peugeot 406 Coupé satte han således dagens bedste tid, mens det blev til fjerdebedste tid i en af Team Brask Racings Peugeot 306-modeller, der er mage til den bil, som Magnussen får sin DTC-debut med den 7. maj.

Den forsvarende mester Jesper Sylvest var for første gang ude at køre i den splinternye Citroën Xsara Coupé VTS, som han skal køre i år. Selv om bilen langt fra var færdigbygget og bl.a. manglede det rigtige bagtøj, var Sylvest niendehurtigst i en tid, der lå under et sekund fra Magnussens bedste.

Blandt årets debutanter gjorde specielt Klaus Madsen og Mike Legarth sig positivt bemærket. Klaus Madsen, der er tidligere mester i Citroën Saxo Cup, var således tæt på at matche Magnussens tider i en tilsvarende bil, mens Mike Legarth var overordentlig godt kørende i sin baghjulstrukne BMW 320i.

I Volvo-lejren var der stor optimisme at spore, selv om Kent Bo Steffensen og Jørgen Poulsen blev noteret for henholdsvis 11. og 15. bedste tider i deres Volvo S40er, som der er blevet arbejdet kraftigt på i vinterens løb.

- Vi er utroligt glade efter dagens test, fortæller en smilende Kent Bo Steffensen. - Det er gået over al forventning med at vænne sig til den nye gearkasse, men selv om vi stadigvæk mangler et sekund op til de hurtigste, så er vi optimistiske, for vi har hele dagen kørt på gamle dæk.

Knap så glad var John Nielsen. Hans Nissan Primera nåede kun at køre få omgange, inden den tidligere Le Mans-vinder måtte parkere bilen med en defekt gearkasse. Endnu værre gik det for Allan Bjerregaard, hvis Ford Focus knækkede en trækaksel, mens mærkefællen Jesper Villumsen måtte pakke tidligt sammen, da hans motor begyndte at tabe olie.

Resultat af testdagen for Dansk Touringcar Challenge:
Plac. Kører Racer Tid
1 Jan Magnussen Peugeot 406 Coupé 49,515
2 Michael Schröter VW Golf GTI 49,558
AN  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk