Heinz-Harald Frentzen:
"Vi har helt sikkert taget et stort skridt i den rigtige retning. Vi er først nu rigtig ved at forstå racerens reaktioner. Vi re også yderst tilfreds med de nye tiltag der er kommet fra Cosworth.. Alt i alt har det været en rigtig god dag, og vi oplevede for første gang i år en hel dag uden problemer."
Enrique Bernoldi:
"Jeg havde en rigtig god dag i dag. Vi udviklede raceren igennem hele dagen, og jeg syntes at vi er kommet meget langt i for hold til sidste løbs weekend. Vi arbejde meget med dækkene og vi har nu fundet frem til den type dæk vi vil bruge i morgen."
Mike Coughlan:
"Vi er meget glade for dagens resultat. Den nye frontvinge ser ud til at virke rigtig godt. Vi lavede nogle grelle fejl da vi testede i februar, og det er dem vi er ved at rette op på nu.
I sidste da vi testede på Silverstone, opdagede vi nogle nye ting, og vi valgte at følge det spor. Det ser ud til at det er det rigtige spor vi er kommet ind på, så nu arbejder vi videre for at udvikle resten af raceren, så de passer til de nye ting vi har opdaget.
Vi har også til denne weekend fået en upgraderet motor fra Cosworth.
Allerførst vejret. Pænt vejr med solen som prøver at bryde igennem skyerne. Altså tør bane og temperaturen først i tyverne.
Kl. er 13,00, det grønne lys ved pitudkørslen er tændt, men ingen kører ud – som sædvanligt.
13,11 – første bil kører ud, det er Trulli i Renault. Trulli sætter ind tid på 1:19.168 alt imens at Alex Yoong kører ud. Han har dog tilsyneladende problemer med elektronikken i bilen og kører i pit igen.
13,17 – Mark Webber og Bernoldi kører ud. Nu begynder der så småt at ske noget på banen.
13,19 – Sato i Jordan er også ude nu og har en masse at indhente. Mark Webber forbedrer sin tid fra i formiddags. Bernoldi er hurtigst pt.
13,22 – den første Jaguar med de la Rosa er på banen. Massa, Räikkönen, Panis, Villeneuve og Heidfeld er på banen nu og Heidfeld sætter den øjeblikkelige hurtigste tid, Massa er lige efter på 2 pladsen.
13,27 – Coulthard blander sig og sætter hurtigste tid. 1:18.003 er pole tiden pt. Ralf Schumacher er i gang med sit første forsøg og 0,65 sekund hurtigere end Coulthard. Den første Ferrari med Barrichello bag rattet er ude på banen. Han sætter igen den hurtigste tid – 1:16.933. Nu begynder den helt store aktivitet på banen.
13,31 – Michael Schumacher entrer banen og skal forsøge at slå teamkammeraten ned fra førstepladsen. I de første sektorer er han langsommere end Barrichello, men når ind på 2 pladsen lige efter Barrichello.
13,33 – de la Rosa sikrer sig én midlertidig 9 plads. Räikkönen har igen vist sig hurtigere end Coulthard og ligger på 4 pladsen en placering over teamkammeraten.
13,35 – Top 6 efter 35 min. – Barrichello, M. Schumacher, R. Schumacher, Räikkönen, Coulthard, Heidfeld.
13,37 – Allan McNish i Toyota spinder rundt på banen. Montoya har kørt sig ind på én 10 plads. Coulthard har erobret en placering fra Räikkönen. Button har kørt sig ind på 6 pladsen.
13,41 – Barrichello er ude i et nyt forsøg men forbedrer ikke sin tid. Hans 2 hurtigste omgange er dog bedre end M. Schumachers hurtigste. De fleste kørere har nu kørt henholdsvis 6 eller 7 omgange.
13,44 – Mika Salo forbedrer sig til én 14 plads. Montoya og M. Schumacher kører ud til et nyt forsøg. Det lykkedes igen ikke for M. Schumacher, det ser ud som om at det er i den anden sektor at han sætter mest tid til. Räikkönen tilbage erobrer sin 4 plads. Montoya kører sig frem til 8 pladsen.
13,48 – I bunden af feltet hænger Alex Yoong som sædvanligt langt bagefter – næsten 2 sekunder efter teamkammeraten Webber der er på 21 pladsen. Lige over de 2 ligger Trulli og McNish. Trulli må absolut have et problem med bilen. Button er stadig på 6 pladsen.
13,49 – Rødt flag – Alex Yoong er kommet vel langt ud i det sidste sving og frontvingen bliver slået af bilen. Frontvingen lander midt på banen og kvalifikationen bliver midlertidigt afbrudt. Underligt nok var Webber i formiddags udsat for en lignende situation hvor hans frontvinge også røg af bilen.
13,53 – Kvalifikationen genoptages – Arrows er efter den imponerende indsats i går, dumpet ned til placeringer som nr. 10 og 13, men er hurtigere end begge Jaguar’er.
13,58 – vi er nu i gang med de sidste forsøg. Barrichello gør endnu et forsøg, M. Schumacher kører også ud. Barrichello forbedrer sin tid. Hvad kan M. Schumacher gøre? Han sætter såmænd den hurtigste tid og er 3/10 hurtigere end Barrichello. Montyoa kører sig ind på 4 pladsen og Button overtager sjettepladsen.
Top 6 efter kvalifikationen – M. Schumacher, Barrichello, R. Schumacher, Montoya, Räikkönen, Button.
Det er ofte noget der tydeligt bliver fremhævet i Barcelona, hvor biler der har mulighed for at vinde på mindre tekniske baner, ofte har en tendens til at falde af på den når feltet så slippes løs på den spanske bane. Og det til trods for at det nok er den bane der testes allermest på! Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya fedtede rundt på placeringer langt fra top-10 - og det er selvsagt ikke godt nok hvis man vil være med i kampen om VM. "Banen passer blot ikke til os - det er forklaringen," siger Ralf Schumacher. "Vi har stadig store problemer med opsætningen på raceren, og vi kæmper med at få en god balance. Jeg forsøgte med forskellige dæk, men jeg har ikke fundet det rigtige valg på det område. Vi har rigtig meget arbejde at se til," siger Ralf Schumacher efter den skuffende indsats.
Montoya er enig. Selvom han gennemførte et normalt fredagsprogram, så fungerede det heller ikke på hans racer. "Jeg er ikke glad for opsætningen på raceren, hvilket mine omgangstider også tydeligt viser. Vi har flere områder som vi skal arbejde på for at få løst vores problemer og finde et godt set-up til kvalifikationen," siger colombianeren.
Samtidig har Gerhard Berger afskrevet muligheden for at komme til at præge løbet. "Jeg tror dog at vores grid placeringer vil være bedre end det vi opnåede i dag, selvom vi denne gang overhovedet ikke vil kunne kæmpe med om pole," siger Berger - og dermed skal det ikke forventes at Williams kommer til at gøre den helt store figur i løbet på søndag, da løbet i Barcelona ikke de seneste år har budt på masser af overhalinger, men blot utrolig meget kedelig skinnekørsel!
Temperaturen er nogenlunde uforandret i forhold til den første frie træning, til gengæld er der stor aktivitet i pittet hos alle teams. Sato som ikke fik kørt noget i den første træning har en masse at indhente. I pausen har alle haft mulighed for at kikke på data og optimere bilerne. Og selvfølgelig er Sato den første til at entre banen for at forsøge at indhente noget af det tabte.
Panis er den første til at forbedre tiden fra tidligere i dag. Michael Schumacher kører en tur i græsset, men har hold på bilen og kommer hurtigt tilbage igen. I de første minutter hersker der en afslappet atmosfære hos enkelte kørere, de har ikke spor travlt med at komme ud på banen. Sato har stadig problemer med bilen og er dumpet ned i bunden af feltet. Alex Yoong har forbedret sin tid så han nu "kun" ligger godt 3 sekunder efter M. Schumacher. Til gengæld er den anden Jordan kører Fisichella rykket godt op i rækkerne. Den nye frontvinge som teamet har udviklet siden det sidste løb virker åbenbart efter hensigten. Jenson Button kører en rigtig hurtig omgang og henviser Barrichello til 3 pladsen. Williams kørerne har stadig ikke fart nok i bilerne. Placeringerne fra den første træning gælder stadig.
Michael Schumacher forbedrer hans tid, mens lillebror Ralf pludselig er at finde på 5 femtepladsen. Om det er kendskabet til banen der gør det eller andre faktorer er ikke til at vide, men nu sker der noget. Panis rykker op på 4 pladsen. Og straks efter følger Bernoldi i Arrows og Heidfeld i Sauber. Det bliver hurtigt lavet om da Frentzen erobrer 2 pladsen. Sato er nu rykket op 17 pladsen. Räikkönen som lige pludselig befinder sig midt i feltet placeringsmæssigt, kører igen ud på banen og erobrer 7 pladsen.
I den sidste del af den anden fri træning for Jaguar kørerne lidt mere fart i bilerne. Pedro de la Rosa forbedrer sig lidt mens Irvine er rykket op 11 pladsen. Sato når i sidste øjeblik at forbedre sig til en placering som nr. 14.
Et par enkelte konklusioner efter fredagens frie træninger må være at Michelin endnu ikke har den store succes. Kun én bil i top 6. Arrows ser ud til at have gjort et stort hjemmearbejde - 2 biler i top 6. Det er der kun Ferrari der kan gøre efter. Button i Renault og specielt Panis i BAR har overrasket positivt ved fredagens træninger.
Så er fredagens frie træninger overstået. Vil de foreløbige resultater give et billede af morgendagens kvalifikation? I så fald er der linet op til et noget anderledes GP på søndag.
Top 6 efter den anden frie træning:
1. Michael Schumacher - Ferrari
2. Heinz-Harald Frentzen - Arrows
3. Jenson Button - Renault
4. Rubens Barrichello - Ferrari
5. Olivier Panis - BAR
6. Enrique Bernoldi - Arrows
Dagen på Circuit de Catalunya starter flot. En flot dag med sol på himmelen og temperaturen på lige omkring de 20 grader. Banetemperaturen er en lille smule højere. Et par enkelte teams som Arrows og Minardi har ikke testet meget på banen, det har de fleste andre, men alligevel er det vigtig at finde de rigtige set ups til weekenden, baneforholdene har det med at ændre sig ret hurtigt.
Første mand på banen er Takuma Sato i Jordan efterfulgt af Eddie Irvine i Jaguar. Sato når kun at rulle nogle få meter så er det faktisk slut før det næsten begyndte for ham. En defekt sensor sætter hans bil ud af spillet i den første frie træning.
Den første som sætter en tid er Alex Yoong i Minardi med tiden 1:27.300. Derefter kommer Allan McNish som er 4 sekunder hurtigere end Yoong. Nu begynder der at ske noget på banen. Flere og flere tager en tur rundt for at få føling med banen. Men endnu har ingen Ferrarier været ude.
Arrows kørerne er med helt fremme. Både Frentzen og Bernoldi er med helt fremme i den første tredjedel af træningen. Efter 25 minutter har Ferrari besluttet at komme på banen. Barrichello sætter først den hidtil hurtigste tid, men straks efter kommer Michael Schumacher og skubber Barrichello ned på andenpladsen med tiden 1:20.681, det er 0,061 sekund hurtigere end Barrichello. I mens kører Alex Yoong der ud hvor de fleste mener han hører hjemme, nemlig i sandkassen.
Også McLaren kørerne prøver at begå sig. Unge Kimi Räikkönen imponerer igen ved at køre ind på en midlertidig fjerdeplads. Coulthard har problemer og indtager i første omgang 16 pladsen. Williams bilerne har endnu ikke helt tur i den og er på dette tidspunkt på 11 og 13 pladsen.
Kørerne er efterhånden ved at få kørt sig ind på banen og tiderne skifter derefter. Mika Salo indtager en 13 plads efter at have haft problemer med styringen i bilen. Coulthard har nu kørt sig op på en 7 plads.
I de sidste minutter falder banetemperaturen nogle få grader. Barrichello prøver at forbedre sin tid, men det lykkedes ikke. Til gengæld har Felipe Massa godt gang i Sauber'en, han kører ind på en 3 plads efter de 2 Ferrarier.
Top 6 efter den første fri træning:
1. Michael Schumacher - Ferrari
2. Rubens Barrichello - Ferrari
3. Felipe Massa - Sauber
4. Kimi Räikkönen - McLaren
5. Jarno Trulli - Renault
6. Heinz-Harald Frentzen - Arrows