Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.4.2009
 iSport i Formel 1?
 
26.4.2009
 Flere deltagere i Formel måske på vej
 

Hop til top27.4.2009

iSport i Formel 1?

Teamejer og -chef Paul Jackson fra iSport der de sidste sæsoner har deltaget i Grand Prix 2 mesterskabet, ser nu en mulighed for at rykke op i Formel 1 klassen, og det kan godt blive allerede fra og med 2010 sæsonen.

iSport og Paul Jackson er dog ikke de eneste der har fået øjnene op for en mulig indtræden i Formel 1, nu hvor omkostningerne bliver sænket, og klassen dermed mere økonomisk tiltrækkende.
Derfor gælder de om hurtigt at få budgettet på plads, så det kan præsenteres for FIA, for kun hvis de godkender budgettet samt det enkelte teams økonomiske baggrund, kan man komme i betragtning til at stille op i Formel 1.

Paul Jackson er sikker på at udgifterne til at drive et Formel 1 team kan komme endnu længere ned, end de spareforslag der er på bordet nu lægger op til.
Jeg har som mål at give et par mennesker i Formel 1 en 'et spark bagi' og vise dem, at de smider mange penge ud af vinduet for ingenting" - udtaler Paul Jackson - "de nuværende team ikke er struktureret til at operere inden for 30-millioner-budgettet. Så det vil synligvis være bedre at starte med et tomt blad. Grundlaget for eventuelle nye hold vil være GP2 ingeniører, der er vant til at gøre et stort stykke arbejde med begrænsede ressourcer" - tilføjer han.

Der er hos iSport er endnu ikke truffet beslutning om en eventuel motorleverandør, mens Paul Jackson gerne vil have hans tidligere GP2 protegé Bruno Senna som den ene af teamets kørere:
"Det ville være fantastisk. Jeg er overbevist om, at Bruno Senna hører til i Formel 1" - slutter Paul Jackson.

AN  


 

Hop til top26.4.2009

Flere deltagere i Formel måske på vej

Alt i mens krisen kradser overalt, så er der i de seneste dage kommet forlydender frem om, at ét team og to nye karrosserier kan være på vej ind i Formel 1 sporten - og måske allerede fra starten af næste sæson.

Lola er et gammelt navn i Formel 1, dog har mærket ikke været repræsenteret i Formel 1 siden 1997, hvor mærket satsede alt på at blive et fabriksteam. Det var en satsning der faktisk kostede mærket livet. Den daværende ejer, Eric Broadley, måtte sælge firmaet. De nye ejere har dog relativt hurtigt formået at få firmaet på ret fod igen, og Lola mærket er i et stort omfang repræsenteret i forskellige klasser indenfor motorsporten.

Med de seneste omkostningsbesparende foranstaltninger, og med udsigt til et af FIA fastsat max. budget, kan det blive muligt for Lola og andre igen at engagere sig i Formel 1 sporten. Lola har siden sit økonomiske kollaps og ejerskifte i 1997 været engageret i CCWS, A1GP, Formel 3000, Formula Nippon og er i øjeblikket igang med flere Le Mans projekter. Det mest omtalte er vel Lola-Aston Martin projektet, hvor man åbnede LMS sæsonen med en sejr for få uger siden. Et projekt hvor Prodrive også er involveret.

Den anden og tredje mulighed som der i øjeblikket bliver talt om, er Aston Martin og Prodrive. David Richards navn har i det seneste år været knyttet tæt sammen med Aston Martin via Prodrives arbejde med GT1 projektet i Le Mans som allerede har kastet sejre af sig. Prodrive F1 blev i første omgang ikke til noget af mange forskellige årsager. Nu ser det dog ud til at den finansielle del igen ser rimelig ud i David Richards øjne idet de seneste tiltag fra FIA skal sikre at der er lettere adgang til Formel 1. FIA vil selvfølgelig helst undgå at der er flere teams der lukker af økonomiske årsager. Honda lukkede deres Formel 1 team, det blev dog med succes overtaget af Ross Brawn og fører pt. begge mesterskaber.

Den ubekendte faktor når talen er på Prodrive og David Richards er om hvordan man vil deltage. Mange knytter Aston Martin sammen med Prodrive, mens de interviews som David Richards har givet på det seneste, kun omhandler Prodrive. David Richards udtaler dog at de udkast som FIA er kommet med først skal vedtages og siden læses grundigt igennem, før arbejdet med en evt. deltagelse går videre. Det lader dog til at der er gjort visse forberedelser, som dog er sat i bero indtil videre. Til gengæld er man så klar til at starte op et lille stykke inde i det videre projekt såfremt at FIAs planer bliver vedtaget - og ikke mindst godkendt af Prodrive og David Richards.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk