Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.4.1999
 Irvine kan skabe nye arbejdspladser
 Motorrygter igen-igen
 McLaren's nye udstødningssystem
 Én dag tilbage for Arrows
 
26.4.1999
 Salo kører på Imola
 

Hop til top28.4.1999

Irvine kan skabe nye arbejdspladser

Det er dog ikke sådan at ireren kan give pladser til alle arbejdsløse Formel 1-kørere. Men måske sidder Eddie Irvine med nøglen til en større lavine af ændringer i kører line-upen til sæsonen år 2000. Efter denne sæson har ireren kørt 4 år for Ferrari som andenkører og vil måske forsøge at finde en anden arbejdsgiver. Ferrari og Michael Schumacher har især været meget glade for ireren og hans rolle som andenkører, men efter denne sæson udløber hans kontakt med den stejlende hingst. Irvine har i nogle kommentarer luftet muligheden for at vende tilbage til sit gamle team, Jordan der i år har vist sig at have potentiale til at være med fremme, men Irvine vil da helst blive hos Ferrari. Alternativt kunne det nye Honda-team også være interessant for Irvine, men spørgsmålet er om ireren har lyst til at starte forfra med sit tredje team.

Jordan er i den situation at begge køreres kontrakter udløber efter løbet på Suzuka, og ud fra de første løb at dømme står Frentzen til en forlængelse mens Damon Hill måske er på vej til at lægge hjelmen på hylden, medmindre han måske slutter karrieren i det nye Honda-team. Andre stærke kørere som Giancarlo Fisichella og David Coulthard kører på deres sidste år af deres kontrakter. Fisichella kan måske blive fristet til at overtage Irvines plads hvis ireren forlader Ferrari, men også Jarno Trulli står stærkt til den plads. Han skal i givet fald købes fri da hans kontrakt med Prost ikke udløber i år. Hos McLaren er David Coulthard måske også på vej væk hvis han bliver sat helt i skyggen af Mika Hakkinen. Mercedes vil måske forsøge at hente en tysk kører til teamet når der fra år 2000 bliver meget stor fokus på de to store tyske motorleverandører, BMW og Mercedes.

Meget af dette afhænger imidlertid af Irvines arbejdsplads fra år 2000 - sker der ingen ændringer i de store teams bliver der sandsynligvis ikke udløst en større lavine af ændringer.

BB  


Hop til top
Motorrygter igen-igen

Det lader til at motorrygterne bliver daglig kost for Formel 1-læsere. Som tidligere skrevet på denne side er flere af Supertec-teams'ene meget trætte af den svage og uholdbare motor. Williams nøjes med at beklage sig over den - de har deres fremtid på det tørre når de kommer til at anvende BMW fra næste år. Benetton har også i skarpe vendinger kritiseret motoren. Benetton er gået meget tilbage og især den unge teamchef, Rocco Benetton, kæmper for at holde sammen på teamet. Han fik kørt sig selv ind på pladsen som teamchef da man ikke fandt David Richards ledelse god nok, men siden da er det ikke gået meget frem for teamet. Motoren får en stor del af skylden - og derfor vil teamet måske købe sig til kundemotorer hos Ford, specielt efter at det har vist sig at 1999-motoreren tilhører feltets stærkeste. Alternativt spøger også Toyota i kulissen, men alle rygterne om et skifte til en anden motor bliver afvist af Benetton.

Samtidig er der rygter om at Honda alligevel har trukket følehornene til sig og dropper ideen om deres eget team. Den japanske bilgigant afviste efter Harvey Postlethwaites pludselige dødsfald at stoppe projektet, men i den øverste ledelse er der fortsat meget stor uenighed. Men flertallet skulle nu være mest stemt for at leverere motorer i stedet. Hvis Honda vælger at droppe det stort anlagte projekt med deres egen racer, bliver det BAR der får gavn af motorerne sådan som rygterne tidligere også har villet vide. Under alle omstændigheder er Jordan også med i kampen og kan måske fortsætte med det nuværende samarbejde hvis Honda kommer ind i Formel 1 med deres eget team. Alternativt kan de have fundet sig til rette med et samarbejde om motorer gennem Mugen, men det bliver i givet fald som 'kunde'. Samtidig skal der inden for få dage afholdes møde mellem Honda og Ecclestone hvor teamets situation skal diskuteres. Der hersker imidlertid stor forvirring om hvad Honda vil med Formel 1 - og det er efterhånden ved at have udviklet sig til en større farce. Som udgangspunkt skal man dog holde sig til teamets seneste officielle udtalelse: 'Vi fortsætter,' og vente på at der kommer nyt fra officielt hold inden at BAR har fået kontrakt på Honda-motorerne fra år 2000.

BB  


Hop til top
McLaren's nye udstødningssystem

Ifølge vores kilder arbejder man iøjeblikket hos McLaren med at lave samme udstødningssystem, som Ferrari bilerne køre rundt med, nemlig at føre udstødningen oven ud af bilen, istedet for det traditionelle med at føre det ud under bilen. Man skulle være klar med sådan et system om et par uger. McLaren's tekniske direktør Adrian Newey benægter at man vil bruge et sådan system på McLaren bilerne forløbigt, og tilføjer at det ihvertfald ikke vil blive noget som man hverken kan eller vil bruge på imola. Han siger at det ville være helt tåbeligt at stille op med dette system på mcLaren bilerne for det er jo overhoved ikke færdigudviklet og ej heller testet.Han siger dog at det muligvis vil blive testet under testen på Barcelona banen op til dt Spanske Grand Prix.
HVJ  


Hop til top
Én dag tilbage for Arrows

Teamet har nu talt ned til den store 'overraskelse' som vil blive præsenteret ved dette løb. I morgen ventes det at teamets racere ruller ud i en helt ny bemaling, præget af de sponsorer som teamets hovedaktionær har medbragt. Samtidig er teamet ved at lancere det nye ungdommelige image som Arrows skal stå for i de kommende år. Blandt andet har teamet fået opdateret deres hjemmeside - uden at man dog falder på halen over de nye muligheder. Arrows er faktisk et af de teams der er blandt de langsomste til at opdatere deres hjemmeside - og så vil de endda satse på Nettet som medie... Om ikke andet vil de stå for den første live-chat i Formel 1-historien - den finder sted lørdag den 1. maj kl. 15, hvor der afholdes chat fra Arrows-garagen i Imola. Så har du noget du vil spørge teamets kørere om, så har du muligheden for at være med! Der findes yderlige oplysninger på Arrows' hjemmeside.
BB  


 

Hop til top26.4.1999

Salo kører på Imola

I en pressemeddelelse, modtaget på Formel-1.dk i dag, bekræfter BAR at Mika Salo vil køre i stedet for Ricardo Zonta under San Marinos GP på Imola.
 
Zonta kommer sig planmæssigt oven på den skade han pådrog sig under løbet i Brasilien, men Imola er en bane med en del bump og hårde nedbremsninger, så lægen mente det ville være bedst for Zonta hvis han stod over.
 
"Det er synd at Ricardo ikke kan køre for os på Imola og selvfølgelig en stor skuffelse for ham selv," siger BAR direktør Craig Pollock. "Men han er enig med os om, at den hurtigste vej tilbage, er at give hans fod tilstrækkeligt med hvile, og ikke skynde sig for at blive klar."
 
"I mellemtiden er vi glade for at have sikret os Mika Salos service til Imola. Han er en hurtig kører og har formel 1 erfaring. Endnu et bonus for os er, at han og Jacques Villeneuve er gode venner, og de utvivlsomt vil arbejde godt sammen."
 
Salo kørte BAR-Supertec 01 for første gang under den store F1 test på Jerez sidste weekend, og han var positiv overfor bilen.
 
"Det var dejligt at side bag rettet på en formel 1 bil igen, og jeg var ret overrasket over at se hvor hurtigt jeg satte konkurrencedygtige tider. Det er som oftest tegn på en god "pakke". Jeg er ked af at Ricardo ikke er i stand til at køre på Imola, men rent personligt er jeg glad for at få chancen i hvad jeg selv anser som en konkurrencedygtig bil. Mit job er nu at få så meget ud af denne chance, og gøre mit bedste for BAR på Imola. Det bliver sjovt. Jeg ser frem til det."
 
Salos bedste formel 1 resultat til dato var Monacos GP i 1998, hvor han sluttede på 4. pladsen for Arrows.
HK  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk