Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.4.2001
 Wurz takkede nej til Prost
 Barcelona - kvalifikation
 Barcelona - 4. fri træning
 Barcelona - 3. fri træning
 Williams har det ikke let
 Benetton er optimister
 
27.4.2001
 FIA’s 100 års aftale med FOA og SLEC
 

Hop til top28.4.2001

Wurz takkede nej til Prost

Niki Lauda afslørede forleden, at Alain Prost havde forsøgt at få fat på Pedro de la Rosa, før nogen bragte Luciano Burti på banen som afløser for Gaston Mazzacane. Men de la Rosa var ikke den eneste testkører, Prost havde i kiggerten. McLarens Alexander Wurz fik også en henvendelse fra teamet før San Marinos GP, fortæller østrigeren nu.

Tilbuddet siges at have været magen til det Pedro de la Rosa fik, nemlig at Wurz kunne fortsætte som testkører for McLaren, men samtidig køre løb for Prost. Luca Badoer havde for et par år siden et lignende arrangement som kører Minardi og testkører for Ferrari. Måske var det med henblik på Badoers ikke videre succesfulde F1-karriere, at Wurz besluttede sig for at afslå tilbuddet efter, at have diskuteret sagen igennem med McLaren.

"Som det blev rapporteret i medierne, fik jeg et tilbud fra Prost om at køre i Imola," har Wurz fortalt. "Sammen med McLaren besluttede vi at takke nej til tilbuddet, så jeg kunne koncentrere mig fuldtud om mit arbejde hos McLaren. Jeg lagde nye planer i slutningen af sidste sæson, og jeg er overbevist om at de er det rigtige for mig."

Rygterne i San Marino sagde også, at Jordans testkører, Ricardo Zonta havde modtaget et tilbud, men det er ikke blevet kommenteret fra brasilianerens side.
CBA  


Hop til top
Barcelona - kvalifikation

Michael Schumacher var den kører, der brugte færrest omgang i lørdagens kvalifikationen. Mere havde han tydeligvis heller ikke brug for...

Lige knap tyve grader celsius er det, da dagens kvalifikation går i gang. Solen skinner fra en skyfri himmel, men det blæser en del. Der er ikke nogen hektisk aktivitet, der præger tidstrægningen første fjerdedel. Tarso Marques og Jean Alesi kører et par omgange, men ellers er der ikke meget at se på for de spanske tilskuere ved Catatlunya-banen. Jos Verstappen får banen for sig selv, da han er den næste mand på banen.

Luciano Burti slår sin nye teamkammerat og Verstappens tid, inden to andre af årets debutanter, Alonso og Bernoldi, kommer på banen. Bernoldi er noget hurtigere end Burti, men nu kommer David Coulthard og Jarno Trulli på banen som de første repræsentanter for 'den bedre halvdel af feltet'. Efter et par omgange ligger de 1'er og 2'er. Doulthards tid er 1:18.635, allerede 0.001 sekund hurtigere end Michael Schumachers tid fra formiddagens træninger.

Hakkinen og Schumacher-brødrene begynder at røre på sig, og Hakkinen er 2'er efter teamkollegaen med tiden 1:18.992. Raikkonen, der så imponerende var 4'er i dagens træninger, er hurtigere end Trulli og er 3'er, indtil Barrichello sætter en tid en anelse hurtigere.

Michael Schumacher er klar. Han er hurtigst gennem de to første sektorer og det lykkes ham at skære 0.409 af Coulthards tid og tage den provisoriske pole med tiden 1:18.226. Efter den første halve time er stillingen: M. Schumacher, Coulthard, Hakkinen, Barrichello, Frentzen, Raikkonen, Trulli, Montoya, Alesi, Irvine, R. Schumacher, Bernoldi, Burti, Verstappen, Fisichella, Alonso, Button, Marques og til sidst Panis. Endnu et par kørere har endnu ikke fået noteret en tid. Det drejer sig om Heidfeld, de la Rosa og Villeneuve, der var en tur over en chikane på sit forsøg. Nu kommer han ud igen og sætter 9.-bedste tid. I Sauber-pitten arbejder mekanikerne stadig på Heidfelds front, men noget tyder på at den unge tysker må bruge reserveraceren, hvis han har tænkt sig at deltage mere i kvalifikationen.

De la Rosa, Button og Frentzen forlader banen, der ligger øde hen en kort tid. Så kommer Jos Verstappen ud for at udnytte den fri bane og efter ham teamkollegaen Bernoldi. Michael Schumacher tager det helt roligt, men bevæger sig alligevel ud på banen for anden gang. Han forbedrer sin tid til 1:18.201, mens David Coulthard ikke er i stand til forbedre sin bedste tid. Nick Heidfeld er endelig kommet ud i reservebilen, og redder sig en 11.-plads. Mika Hakkinen kommer ud for at forbedre sin tid, men kommer ind i trafik og må nøjes med 4.-pladsen, da Barrichello forbedrer sin tid.

Der er ti minutter igen og stillingen er: M Schumacher, Coulthard, Barrichello, Hakkinen, R Schumacher, Trulli, Frentzen, Raikkonen, Panis, Villeneuve, Heidfeld, Montoya, Alesi, Irvine, Bernoldi, Vestappen (der netop har taget en snurretur ind over gruset i stor stil) , Burti, Fisichella, de la Rosa, Alonso, Button og til slut Marques, hvad der vist ikke burde overraske nogen.

McLaren-mekanikerne justere de sidste detaljer inden de sender Hakkinen og Coulthard ud på banen til det sidste forsøg i de sidste minutter. Flere har fået samme ide, og der er trafik nok ved pitudgangen. Det lykkes ikke Coulthard at gøre noget ved sin tid, men Mika Hakkinen forstår at sætte kræfterne ind på det rigtige tidspunkt. Pole bliver det ikke til, men en 2.-plads på forreste startrække med 1:18.286 – ikke langt fra Schumachers tid. Rubens Barrichello, Ralf Schumacher og Jarno Trulli forbedrer også deres tider i sidste øjeblik og placerer sig som 4'er, 5'er og 6'er. Montoya er næstbedste Michelin-kører – bare 12.-hurtigst er colombianeren. Raikkonens tid er lige akkurat bedre end Heidfeld, og Burti kan også være stolt. Nærmest uden erfaring med Prost-raceren har han alligevel kvalificeret sig på en 13.-plads foran Alesi på 14.-pladsen. Enriqu

CBA  


Hop til top
Barcelona - 4. fri træning

Tarso Marques og Fernando Alonso var de første på banen i den 4. og sidste træning før kvalifikationen senere i dag. Indførelsen af traction control har formodentlig ændret lidt på det indbyrdes styrkeforhold mellem teamene, men ikke meget, og Minardi-kørernes position på søndagens grid bliver der i hvert fald ikke rykket ved. Fra de bagerste startrække har de et udsigt over størstedelen af feltet, såvel som til endnu hårdt løb i en ukonkurrencedygtig og ustabil racer.

Flere kørere fulgte efter Minardi'erne deriblandt begge McLaren-kørere og begge Williams-kørere. Pedro de la Rosa forlod også pitten, men langt kom han ikke. I et besynderligt udseende uheld kørte han lige ud og til højre ind i en mur, omtrent samme sted som Jacques Villeneuve i går. Ambulancen var hurtigt fremme, men der var tilsyneladende ikke sket noget med de la Rosa, selvom Jaguar-raceren var blevet godt krøllet. Teamet havde en god dag i går men Eddie Irvine bad om, at der ikke skulle lægges for meget i tiderne fra fredagen, hvor han selv var 2.-hurtigst og de la Rosa nr. 7. I den 3. fire træning var de henholdsvis nr. 13 og nr. 17. Pedro de la Rosa havde 4/10 op til Irvine. Hos Prost havde Burti 8/10 op til Alesi.

I det første kvarters tid forbedrede enkelte kører deres tid, men ingen var i stand til forbedre positionen, før Nick Heidfeld satte 5.-hurtigste tid. I går havde Sauber problemer med traction control, men det så bestemt ud til at være løst i dag.

Jordan fører indtil videre i den interne Honda-duel med BAR, men Villeneuve og Panis satte farten op. Resultatet for 'Honda-kørerne var efter 25 minutter af træningen: 6.Villeneuve, 7. Trulli, 8. Panis og 10. Frentzen. Villeneuve vandt GP'et i 1997, men har ikke gennemført løbet i de seneste to år.

Meget liv var der ikke på banen før de sidste fem-ti minutter. Ralf Schumacher kom ud og var 5.-hurtigst, og derefter begyndte der at ske noget, mens kørerne kom ud for at tjekke indstillingerne igennem inden kvalifikationen. Trulli var 2.-hurtigst, men snart nede som 3'er, da Barrichello satte en tid blot 4/100 fra Schumachers tid fra 3. frie træning. Heidfeld forbedrede sin tid til 3'er, men kom ikke under de 1:19. Det gjorde hans teamkammerat Kimi Raikkonen stedet, da han i det sidste minut gik ind som 4'er bag David Coulthard.

Top seks var altså efter 4. fire træning: M. Schumacher, Barrichello, Coulthard, Raikkonen, Heidfeld og Trulli. Hakkinen var ude til allersidst, men fik ikke forbedret sin tid og var helt nede som 8'er bag Panis, der fik forbedret sin tid i sidste øjeblik. Det bliver spændende at se, om Sauber'ne kan holde resultatet ved lige i kvalifikationen.
CBA  


Hop til top
Barcelona - 3. fri træning

Vejret var som i går godt om end lidt køligere, da lørdagens første frie træning gik i gang på Catalunya-banen. Efter at alle kørere havde været ude på den første tilvænningsomgang og var vendt tilbage til pitten, var træningen for alvor klar til at gå i gang.

Efter lidt over ti minutter slog Nick Heidfeld gårsdagens bedste tid, Coulthards 1:20.107, med en omgang på 1:20.042, men få minutter senere svarede skotten igen med en tid på 1:19.363, en markant forbedring af Michael Schumachers pole sidste år på 1:20.974. Men Coulthards tid kunne have været hurtigere havde det ikke været for en mindre fejltagelse. At tiderne nok skulle komme endnu længere ned, viste sig snart. Mika Hakkinen så ikke ud af meget i går, men nu forbedrede han Coulthards tid til 1:19.281. McLaren satte farten, men kun til Michael Schumacher kom på banen med denne tid: 1:18.634!

Efter tyve minutter var stillingen: : M. Schumacher, Hakkinen, Coulthard, Barrichello, Heidfeld og Raikkonen. Rubens Barrichello havde sat nøjagtig samme tid som Coulthard. Jordan var også med fremme. Jarno Trulli kom ind som 5'er, og Frentzen forbedrer også sin tid ind i top seks. Williams ser ikke ud til at have det let. Montoya var af banen i begge fredagens træninger, og generelt var det ikke nogen god dag for Williams, der havde svært ved at finde balancen i bilerne. Teamet fortalte, at man valgte at satse på kvalifikationen i dag, men tiderne er ikke gode. Forhåbentlig får de styr på problemet inden kl. 1.


Det var ikke den bedste dag for Montoya & Co. i går.

De to McLaren-kørere og Michael Schumacher vendte tilbage på banen, men ingen af dem var i stand til at forbedre deres tider. For Mika Hakkinens vedkommende bød anden omgang på en kort tur ud i gruset. Der skete ikke nogen forbedringer af tiderne på banen, men i pitten blev der nogen forvirring: Tarso Marques går i stå og danner trafikkø med Nick Heidfeld bag sig. Den anden Minardi-kører Fernando Alonso havde også tidligere problemer med sin motor i begyndelsen af træningen. De to lå i bunden af resultattavlen, og i forhold til Michael Schumachers tid ville Marques faktisk være over de 107%.

Michael Schumacher kom ud på friske dæk i de sidste sekunder, men nok snarere for at slide dem lidt til end at for at forbedre sin tid. Der var ikke nogen ændringer i de første otte køreres rækkefølge i de sidste tyve minutter, og derfor var top seks: M. Schumacher, Hakkinen, Coulthard, Barrichello, Trulli og Frentzen efter fulgt af de to Sauber-kørere og Ralf Schumacher.

CBA  


Hop til top
Williams har det ikke let

Det var ikke BMW Williams bedste dag fredag. For to uger siden stod Ralf Schumacher øverst på podiet, men det ser der ikke ud til at blive meget af denne weekend. Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya var 4'er og 7'er efter første træning, men befandt sig længere nede da dagens anden træning, og teamet var ikke helt tilfredse med præstationen.

"Som forventet havde vi det svært i dag. Catalunya-banen passer os egentlig ikke, og jeg er stadig ikke tilfreds med bilen. Vi har meget at gøre inden løbet," sagde Schumacher, der fuldførte 33 omgang på banen og endte med at sætte 8.-hurtigste tid. Hans teamkollega Montoya var af banen i begge træninger, og efter 24 omgange var hans træning ovre. Inden da nåede han at sætte 13.-hurtigste tid. "Det har været en svær dag, for jeg har måtte kæmpe meget hårdt med min opsætning," fortalte Montoya. "Jeg kan ikke rigtig få styr på bilen. Bortset fra det fungerer alt fint. Jeg gik glip af halvdelen af den sidste træningen på grund af et problem. Vi må undersøge dataene og forbedre os til i morgen."

"Juan Pablo gik desværre glip af mindst halvdelen af eftermiddagen med et motorproblem. Vi har lavet vores hjemmearbejde med dækkene og forsøgt at optimere bilens opsætning til løbsforholdene, men vi har ikke udviklet en god opsætning endnu. I morgen vil vi samle vores kræfter om kvalifikationsforholdene," fortalte Patrick Head.

"Vi havde en motorfejl i Juan Pablos bil, men vi har ikke kunde finde grunden endnu. Raøgen vi så var mere vand end olie, men det er alt hvad vi kan sige indtil videre. Telemetrien havde ikke advaret os om at det ville ske. Vi vil nu dykke dybere ned i alle de motorrelaterede systemer her, men motoren vil blive sendt tilbage til München til en øjeblikkelig analyse," oplyste BMW's motorsportleder, dr. Mario Theissen.
CBA  


Hop til top
Benetton er optimister

Giancarlo Fisichella og Jenson Button var 18.- og 19.-hurtigst efter fredagens frie træninger, og tro det eller lad være, men det er faktisk hvad teamet kalder fremskridt. Og jo, det var Benetton-teamet, der vandt begge mesterskaber i 1995. Så hurtigt kan det altså gå. "Det var en interessant træning i dag med genindførelsen af elektronisk styring. Der er meget at lære, men tingene gik temmelig succesfuldt på den front. Det bliver svært at afgøre vores dækvalg denneweekend, men bilen fungerer godt, og jeg tror at, vi kan opnå en masse," lyder det optimistisk fra Pat Symonds.

"Vi arbejder os fem i den rigtige retning," sagde Fisichella. "Der har været nogle nyttige opsætningsforbedringer, men vi er stadig alt for langsomme. Vi presser på så hårdt vi kan, men jeg forventer ikke at kvalificere mig meget bedre end på 7. eller 8. startrække i morgen. Bilen understyrer en del især i de langsomme sving."


"Den er faktisk ikke så slem," siger Button om sin Benetton-racer. Men mon ikke han hellere ville have siddet i en Williams?

Jenson Button har haft probelemer med sin skulder, men han synes også at kunne se fremgang i sigte: "Jeg er begyndt at komme ind på livet af min bil nu. Min venstre skulder, som har været øm i den seneste tid, bliver bedre og bedre, og jeg nyder at finde ud af hvordan traction control-systemet virker. Bilen har faktisk slet ikke været slem igen. Den forbedrer sig hele tiden, og det er det vigtige."
CBA  


 

Hop til top27.4.2001

FIA’s 100 års aftale med FOA og SLEC

Ved et ekstraordinært møde i Paris i onsdags, blev en sportsligt set historisk aftale underskrevet. FIA’s råd har bekræftet en ny aftale med FOA og SLEC (bestående af de tyske selskaber, EMTV og Kirch Media group), om de kommercielle rettigheder til FIA’s Formel 1 verdensmesterskab. Det lyder måske ikke umiddelbart som noget særligt, men det historiske skal ses i længden af kontraktens løbetid. Ikke mindre end 100 års TV rettigheder er forhandlet på plads!

Men hvad kommer det til at betyde? Kan vi nu kun se Formel 1 gennem en tysk Pay Per View kanal? Nej, i aftalen var det vigtigt for SLEC at fastholde de nuværende betingelser for TV kanalerne, sådan at vi forbrugere stadig vil kunne se Formel 1 på ”ikke-betalingskanaler” som f.eks DR TV. Det gik altså ikke som mange frygtede, at Formel 1 skulle forbeholdes folk med digitale modtagere og baseres på Pay Per View princippet. Dermed er sporten altså endnu ikke blevet 100% kommerciel (tak for det!). Aftalen kostede SLEC/FOA knap 2,5 milliarder danske kroner.

Bilfabrikkerne har som mange sikkert ved, protesteret over deres manglende indflydelse på hvordan hele Formel 1 sporten afvikles samt at deres investeringer i mesterskabet ikke belønnes bedre, og har efter sigende overvejet sammen at bryde ud af FIA og starte deres eget ”Formel 1” mesterskab. Bilfabrikkerne er bundet af en aftale der var til 2007, herefter står det dem frit for at starte noget selv. Kirch gruppen har ifølge anonyme kilder i industrien tilbudt bilfabrikkerne 25% af SLEC, for at nå til enighed.

RS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk