Lige knap tyve grader celsius er det, da dagens kvalifikation går i gang. Solen skinner fra en skyfri himmel, men det blæser en del. Der er ikke nogen hektisk aktivitet, der præger tidstrægningen første fjerdedel. Tarso Marques og Jean Alesi kører et par omgange, men ellers er der ikke meget at se på for de spanske tilskuere ved Catatlunya-banen. Jos Verstappen får banen for sig selv, da han er den næste mand på banen.
Luciano Burti slår sin nye teamkammerat og Verstappens tid, inden to andre af årets debutanter, Alonso og Bernoldi, kommer på banen. Bernoldi er noget hurtigere end Burti, men nu kommer David Coulthard og Jarno Trulli på banen som de første repræsentanter for 'den bedre halvdel af feltet'. Efter et par omgange ligger de 1'er og 2'er. Doulthards tid er 1:18.635, allerede 0.001 sekund hurtigere end Michael Schumachers tid fra formiddagens træninger.
Hakkinen og Schumacher-brødrene begynder at røre på sig, og Hakkinen er 2'er efter teamkollegaen med tiden 1:18.992. Raikkonen, der så imponerende var 4'er i dagens træninger, er hurtigere end Trulli og er 3'er, indtil Barrichello sætter en tid en anelse hurtigere.
Michael Schumacher er klar. Han er hurtigst gennem de to første sektorer og det lykkes ham at skære 0.409 af Coulthards tid og tage den provisoriske pole med tiden 1:18.226. Efter den første halve time er stillingen: M. Schumacher, Coulthard, Hakkinen, Barrichello, Frentzen, Raikkonen, Trulli, Montoya, Alesi, Irvine, R. Schumacher, Bernoldi, Burti, Verstappen, Fisichella, Alonso, Button, Marques og til sidst Panis. Endnu et par kørere har endnu ikke fået noteret en tid. Det drejer sig om Heidfeld, de la Rosa og Villeneuve, der var en tur over en chikane på sit forsøg. Nu kommer han ud igen og sætter 9.-bedste tid. I Sauber-pitten arbejder mekanikerne stadig på Heidfelds front, men noget tyder på at den unge tysker må bruge reserveraceren, hvis han har tænkt sig at deltage mere i kvalifikationen.
De la Rosa, Button og Frentzen forlader banen, der ligger øde hen en kort tid. Så kommer Jos Verstappen ud for at udnytte den fri bane og efter ham teamkollegaen Bernoldi. Michael Schumacher tager det helt roligt, men bevæger sig alligevel ud på banen for anden gang. Han forbedrer sin tid til 1:18.201, mens David Coulthard ikke er i stand til forbedre sin bedste tid. Nick Heidfeld er endelig kommet ud i reservebilen, og redder sig en 11.-plads. Mika Hakkinen kommer ud for at forbedre sin tid, men kommer ind i trafik og må nøjes med 4.-pladsen, da Barrichello forbedrer sin tid.
Der er ti minutter igen og stillingen er: M Schumacher, Coulthard, Barrichello, Hakkinen, R Schumacher, Trulli, Frentzen, Raikkonen, Panis, Villeneuve, Heidfeld, Montoya, Alesi, Irvine, Bernoldi, Vestappen (der netop har taget en snurretur ind over gruset i stor stil) , Burti, Fisichella, de la Rosa, Alonso, Button og til slut Marques, hvad der vist ikke burde overraske nogen.
McLaren-mekanikerne justere de sidste detaljer inden de sender Hakkinen og Coulthard ud på banen til det sidste forsøg i de sidste minutter. Flere har fået samme ide, og der er trafik nok ved pitudgangen. Det lykkes ikke Coulthard at gøre noget ved sin tid, men Mika Hakkinen forstår at sætte kræfterne ind på det rigtige tidspunkt. Pole bliver det ikke til, men en 2.-plads på forreste startrække med 1:18.286 – ikke langt fra Schumachers tid. Rubens Barrichello, Ralf Schumacher og Jarno Trulli forbedrer også deres tider i sidste øjeblik og placerer sig som 4'er, 5'er og 6'er. Montoya er næstbedste Michelin-kører – bare 12.-hurtigst er colombianeren. Raikkonens tid er lige akkurat bedre end Heidfeld, og Burti kan også være stolt. Nærmest uden erfaring med Prost-raceren har han alligevel kvalificeret sig på en 13.-plads foran Alesi på 14.-pladsen. Enriqu
Det var ikke den bedste dag for Montoya & Co. i går.
De to McLaren-kørere og Michael Schumacher vendte tilbage på banen, men ingen af dem var i stand til at forbedre deres tider. For Mika Hakkinens vedkommende bød anden omgang på en kort tur ud i gruset. Der skete ikke nogen forbedringer af tiderne på banen, men i pitten blev der nogen forvirring: Tarso Marques går i stå og danner trafikkø med Nick Heidfeld bag sig. Den anden Minardi-kører Fernando Alonso havde også tidligere problemer med sin motor i begyndelsen af træningen. De to lå i bunden af resultattavlen, og i forhold til Michael Schumachers tid ville Marques faktisk være over de 107%.
Michael Schumacher kom ud på friske dæk i de sidste sekunder, men nok snarere for at slide dem lidt til end at for at forbedre sin tid. Der var ikke nogen ændringer i de første otte køreres rækkefølge i de sidste tyve minutter, og derfor var top seks: M. Schumacher, Hakkinen, Coulthard, Barrichello, Trulli og Frentzen efter fulgt af de to Sauber-kørere og Ralf Schumacher.
Men hvad kommer det til at betyde? Kan vi nu kun se Formel 1 gennem en tysk Pay Per View kanal? Nej, i aftalen var det vigtigt for SLEC at fastholde de nuværende betingelser for TV kanalerne, sådan at vi forbrugere stadig vil kunne se Formel 1 på ”ikke-betalingskanaler” som f.eks DR TV. Det gik altså ikke som mange frygtede, at Formel 1 skulle forbeholdes folk med digitale modtagere og baseres på Pay Per View princippet. Dermed er sporten altså endnu ikke blevet 100% kommerciel (tak for det!). Aftalen kostede SLEC/FOA knap 2,5 milliarder danske kroner.
Bilfabrikkerne har som mange sikkert ved, protesteret over deres manglende indflydelse på hvordan hele Formel 1 sporten afvikles samt at deres investeringer i mesterskabet ikke belønnes bedre, og har efter sigende overvejet sammen at bryde ud af FIA og starte deres eget ”Formel 1” mesterskab. Bilfabrikkerne er bundet af en aftale der var til 2007, herefter står det dem frit for at starte noget selv. Kirch gruppen har ifølge anonyme kilder i industrien tilbudt bilfabrikkerne 25% af SLEC, for at nå til enighed.