Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.4.2002
 Ferrari dominerer igen
 
27.4.2002
 OrangeArrows- 1. & 2. frie træninger
 Spaniens GP - Kvalifikationen
 

Hop til top28.4.2002

Ferrari dominerer igen

Det Spanske Grand Prix 2002 lignede til forveksling det Grand Prix der blev kørt på Imola banen for 14 dage siden. Den tyske verdensmester Michael Schumacher førte fra start til mål, ikke engang pitstoppene ændrede bare kortvarigt på dette.

Den største forskel på dagens løb og det forgående, var, at stakkels Rubens Barrichello igen blev ramt af de tekniske problemer, der har forfulgt ham så meget gennem denne sæson. Dennegang satte problemerne ind, allerede før opvarmningsrunden, hvor Barrichello efter tyve centimeters kørsel, måtte se sig passeret af det resterende felt, minus de to Minardi racere, som var blevet trukket ud af løbet, efter at de to gange i løbet af weekenden havde mistet nogle vinger.

Dette gav dog forhåbninger om, at det hul der opstod på gridden, der hvor Barrichellos bil engang havde væet, ville kunne blive udnyttet af en af de to Williams racere, men nej. Michael Schumacher, eller hans launch-control, lavede den perfekte start og allerede i første sving var alle drømme, om en tæt kamp om sejren, afgået en stille død. Efter første omgang førte Schumacher med 1,5 sekund foran sin lillebror, og det forspring fortsatte han med udbygge gennem det meste af løbet. Efter få omgange var bilerne spredt ud over det meste af banen og begrebet close-racing, var noget man kunne læse om i historie bøgerne.

I de første omgange måtte en række af kørerne udgå, Fissichella udgik med tekniske problemer, mens de la Rosa måtte udgå da han begravede sin Jaguars hjul i en sandkasse. Senere gjorde Sato i Jordan ham den kunst efter.


Pedro de la Rosa havde ikke et godt løb på hjemmebanen
(Foto: Jaguar)

Også Williams rendte ind i deres problemer, Ralf Schumacher lavede en mindre kørerfejl og beskadigede bilen. Efter et have fået en ny næse, var han resten af løbet henvist til at trille rundt bagerst i feltet, indtil hans bil opgav og udgik på næst-sidste omgang.

I front skete der ikke meget, bortset fra da Williams teamets slikkepinds-holder, hævede skiltet lidt for tidligt, og da han sprang ind foran Montoya igen for at sænke pinden, var det for sent og han blev væltet, heldigvis skete der vist ikke det helt store med ham, eller med Montoyas bil.

Efter dette, løbets dramatiske højdepunkt, var det helt og aldeles statisk indtil begge Renault bilerne mod slutningen droppede ud af pointene, med tekniske problemer, noget der ofte sker for det franske mærke; en situation som Massa og Frentzen nød godt af.


Renault omgang McLaren - og lå til point indtil få omgange før mål hvor begge racere tabte pusten
(Foto: Renault F1)

Til allersidst kunne Schumacher løfte armene i triumf, eller også var det fordi han trængte til at strække sig ovenpå det kedelige løb! Montoya, Coulthard, Heidfeld, Massa og Frentzen tog de efterfølgende pladser.


Michael Schumacher jubler efter endnu en sejr i et yderst tamt race
(Foto: Shell Ferrari)

MMT  


 

Hop til top27.4.2002

OrangeArrows- 1. & 2. frie træninger

OrangeArrows teamet sluttede på fornemste maner fredagens frie træning, da Heinz-Harald Frentzen sluttede på en fornem anden plads efter Michael Schumacher. Enrique Bernoldi sluttede på en flot sjette plads.
OrangeArrows teamet har netop afsluttet en 3 dags test på Silverstone banen, og der fik man afprøvet nogle nye aerodynamiske dele til racerne og noget nyt software. Man fik denne gang muligheden for at køre mange kilometer med de nye dele, så man vidste hvordan de reagerede på raceren.

Heinz-Harald Frentzen:
"Vi har helt sikkert taget et stort skridt i den rigtige retning. Vi er først nu rigtig ved at forstå racerens reaktioner. Vi re også yderst tilfreds med de nye tiltag der er kommet fra Cosworth.. Alt i alt har det været en rigtig god dag, og vi oplevede for første gang i år en hel dag uden problemer."

Enrique Bernoldi:
"Jeg havde en rigtig god dag i dag. Vi udviklede raceren igennem hele dagen, og jeg syntes at vi er kommet meget langt i for hold til sidste løbs weekend. Vi arbejde meget med dækkene og vi har nu fundet frem til den type dæk vi vil bruge i morgen."

Mike Coughlan:
"Vi er meget glade for dagens resultat. Den nye frontvinge ser ud til at virke rigtig godt. Vi lavede nogle grelle fejl da vi testede i februar, og det er dem vi er ved at rette op på nu.
I sidste da vi testede på Silverstone, opdagede vi nogle nye ting, og vi valgte at følge det spor. Det ser ud til at det er det rigtige spor vi er kommet ind på, så nu arbejder vi videre for at udvikle resten af raceren, så de passer til de nye ting vi har opdaget.
Vi har også til denne weekend fået en upgraderet motor fra Cosworth.

BKP  


Hop til top
Spaniens GP - Kvalifikationen

Så går kvalifikationen i gang til det spanske Grand Prix. Den seneste træning har byttet lidt rundt på placeringerne inden dagens kvalifikation.

Allerførst vejret. Pænt vejr med solen som prøver at bryde igennem skyerne. Altså tør bane og temperaturen først i tyverne.

Kl. er 13,00, det grønne lys ved pitudkørslen er tændt, men ingen kører ud – som sædvanligt.

13,11 – første bil kører ud, det er Trulli i Renault. Trulli sætter ind tid på 1:19.168 alt imens at Alex Yoong kører ud. Han har dog tilsyneladende problemer med elektronikken i bilen og kører i pit igen.

13,17 – Mark Webber og Bernoldi kører ud. Nu begynder der så småt at ske noget på banen.

13,19 – Sato i Jordan er også ude nu og har en masse at indhente. Mark Webber forbedrer sin tid fra i formiddags. Bernoldi er hurtigst pt.

13,22 – den første Jaguar med de la Rosa er på banen. Massa, Räikkönen, Panis, Villeneuve og Heidfeld er på banen nu og Heidfeld sætter den øjeblikkelige hurtigste tid, Massa er lige efter på 2 pladsen.

13,27 – Coulthard blander sig og sætter hurtigste tid. 1:18.003 er pole tiden pt. Ralf Schumacher er i gang med sit første forsøg og 0,65 sekund hurtigere end Coulthard. Den første Ferrari med Barrichello bag rattet er ude på banen. Han sætter igen den hurtigste tid – 1:16.933. Nu begynder den helt store aktivitet på banen.

13,31 – Michael Schumacher entrer banen og skal forsøge at slå teamkammeraten ned fra førstepladsen. I de første sektorer er han langsommere end Barrichello, men når ind på 2 pladsen lige efter Barrichello.

13,33 – de la Rosa sikrer sig én midlertidig 9 plads. Räikkönen har igen vist sig hurtigere end Coulthard og ligger på 4 pladsen en placering over teamkammeraten.

13,35 – Top 6 efter 35 min. – Barrichello, M. Schumacher, R. Schumacher, Räikkönen, Coulthard, Heidfeld.

13,37 – Allan McNish i Toyota spinder rundt på banen. Montoya har kørt sig ind på én 10 plads. Coulthard har erobret en placering fra Räikkönen. Button har kørt sig ind på 6 pladsen.

13,41 – Barrichello er ude i et nyt forsøg men forbedrer ikke sin tid. Hans 2 hurtigste omgange er dog bedre end M. Schumachers hurtigste. De fleste kørere har nu kørt henholdsvis 6 eller 7 omgange.

13,44 – Mika Salo forbedrer sig til én 14 plads. Montoya og M. Schumacher kører ud til et nyt forsøg. Det lykkedes igen ikke for M. Schumacher, det ser ud som om at det er i den anden sektor at han sætter mest tid til. Räikkönen tilbage erobrer sin 4 plads. Montoya kører sig frem til 8 pladsen.

13,48 – I bunden af feltet hænger Alex Yoong som sædvanligt langt bagefter – næsten 2 sekunder efter teamkammeraten Webber der er på 21 pladsen. Lige over de 2 ligger Trulli og McNish. Trulli må absolut have et problem med bilen. Button er stadig på 6 pladsen.

13,49 – Rødt flag – Alex Yoong er kommet vel langt ud i det sidste sving og frontvingen bliver slået af bilen. Frontvingen lander midt på banen og kvalifikationen bliver midlertidigt afbrudt. Underligt nok var Webber i formiddags udsat for en lignende situation hvor hans frontvinge også røg af bilen.

13,53 – Kvalifikationen genoptages – Arrows er efter den imponerende indsats i går, dumpet ned til placeringer som nr. 10 og 13, men er hurtigere end begge Jaguar’er.

13,58 – vi er nu i gang med de sidste forsøg. Barrichello gør endnu et forsøg, M. Schumacher kører også ud. Barrichello forbedrer sin tid. Hvad kan M. Schumacher gøre? Han sætter såmænd den hurtigste tid og er 3/10 hurtigere end Barrichello. Montyoa kører sig ind på 4 pladsen og Button overtager sjettepladsen.

Top 6 efter kvalifikationen – M. Schumacher, Barrichello, R. Schumacher, Montoya, Räikkönen, Button.

Tider fra kvalifikationen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk