McLaren-Mercedes skal stå skoleret for FIA - igen fristes man næsten til at sige. Denne gang drejer det sig om at den nu fyrede sportslige direktør i teamet, Dave Ryan, og køreren Lewis Hamilton over teamradioen, skulle have afgivet usande oplysninger, med henblik på at få Toyota køreren, Jarno Trulli, straffet for at have overhalet under en safetycar periode i det australske Grand Prix. Det drejer sig for anklagerens synspunkt om at der er givet usande og dermed har have bragt Formel 1 sporten i miskredit i henhold til det sportslige reglement - artikel 151c.
McLaren-Mercedes blev i første omgang diskvalificeret i det australske Grand Prix, men sagen er ikke slut. McLaren-Mercedes skal afgive møde i WMSC. Her er det ikke umuligt at yderligere straf kan pålægges teamet. Mange forestiller sig at teamet kan få den vel strengeste straf man kan få, nemlig udelukkelse fra 2009 sæsonen. Sker det, vil Mercedes-Benz overveje situationen om det er værd at deltage i Formel 1. Det er i hvert fald hvad Dieter Zetsche - CEO i Daimler-Benz koncernen - har udtalt til tyske medier.
Afhængig af en eventuel strafs størrelse, vil den store tyske koncern altså overveje situationen. Bliver en eventuel straf for stor i deres øjne, har teamet og mærket bag, et kæmpestort image-problem. Kan man tåle 2 store sager så kort tid efter hinanden? Sandsynligvis ikke. Bliver en eventuel straf for hård, har teamet et problem med blandt andet sponsorerne. Disse vil unægteligt føle sig forbundet med teamets straffe og vil derfor sandsynligvis ikke være med mere.
Dernæst opstår så et andet problem, som rammer hårdt økonomisk. Hvem vil købe Mercedes-Benz's aktieandel i McLaren teamet? Lige nu ejer Mercedes-Benz 40 % af aktierne i teamet. Trækker Mercedes-Benz sig, skal aktierne sælges til interesserede investorer eller tilbagekøbes af teamet selv. Så kan Mercedes kun tillade sig at kalde sig leverandør af motorer til Formel 1 sporten. I morgen onsdag skal sagen for WMSC og mange venter at en afgørelse også vil falde onsdag. Det bliver en spændende dag for mange. Afhængig af udfaldet, lidt for spændende.
iSport og Paul Jackson er dog ikke de eneste der har fået øjnene op for en mulig indtræden i Formel 1, nu hvor omkostningerne bliver sænket, og klassen dermed mere økonomisk tiltrækkende.
Derfor gælder de om hurtigt at få budgettet på plads, så det kan præsenteres for FIA, for kun hvis de godkender budgettet samt det enkelte teams økonomiske baggrund, kan man komme i betragtning til at stille op i Formel 1.
Paul Jackson er sikker på at udgifterne til at drive et Formel 1 team kan komme endnu længere ned, end de spareforslag der er på bordet nu lægger op til.
Jeg har som mål at give et par mennesker i Formel 1 en 'et spark bagi' og vise dem, at de smider mange penge ud af vinduet for ingenting" - udtaler Paul Jackson - "de nuværende team ikke er struktureret til at operere inden for 30-millioner-budgettet. Så det vil synligvis være bedre at starte med et tomt blad. Grundlaget for eventuelle nye hold vil være GP2 ingeniører, der er vant til at gøre et stort stykke arbejde med begrænsede ressourcer" - tilføjer han.
Der er hos iSport er endnu ikke truffet beslutning om en eventuel motorleverandør, mens Paul Jackson gerne vil have hans tidligere GP2 protegé Bruno Senna som den ene af teamets kørere:
"Det ville være fantastisk. Jeg er overbevist om, at Bruno Senna hører til i Formel 1" - slutter Paul Jackson.