Især Sebastien Boudais står for skud i den kritik hans egen teamchef, Franz Tost, uddeler. Kritikken lyder slet og ret på at der bliver begået for mange fejl. Det er dog ikke kun Sebastien Bourdais der får kritik. Også teamets nye kører i denne sæson, Sebastien Buemi, får en løftet pegefinger.
Om Sebastien Bourdais siger Franz Tost:
"Han ved udmærket godt hvordan en racerbil skal køres hurtigt, men det ser ud til at han har en negativ attitude som kommer i vejen for hans præstation."
"Med et så tæt felt som der i denne sæson, så er der ikke råd til fejl. Det må vore kørere lære at forstå."
Selvom Sebastien Buemi har overrasket positivt, så mener Franz Tost at de to kørere generelt laver for mange personlige fejl. Dog skal det overfor kørerne forsvares at denne sæsons racer, STR4, ikke just har været kendt for at være specielt god når der har skullet bremses kraftigt ned. En ting som kørerne i Red Bull Racing klagede også klagede over i sidste sæson, da bilen trods ændringer til denne sæson, hed RB4.
McLaren-Mercedes skal stå skoleret for FIA - igen fristes man næsten til at sige. Denne gang drejer det sig om at den nu fyrede sportslige direktør i teamet, Dave Ryan, og køreren Lewis Hamilton over teamradioen, skulle have afgivet usande oplysninger, med henblik på at få Toyota køreren, Jarno Trulli, straffet for at have overhalet under en safetycar periode i det australske Grand Prix. Det drejer sig for anklagerens synspunkt om at der er givet usande og dermed har have bragt Formel 1 sporten i miskredit i henhold til det sportslige reglement - artikel 151c.
McLaren-Mercedes blev i første omgang diskvalificeret i det australske Grand Prix, men sagen er ikke slut. McLaren-Mercedes skal afgive møde i WMSC. Her er det ikke umuligt at yderligere straf kan pålægges teamet. Mange forestiller sig at teamet kan få den vel strengeste straf man kan få, nemlig udelukkelse fra 2009 sæsonen. Sker det, vil Mercedes-Benz overveje situationen om det er værd at deltage i Formel 1. Det er i hvert fald hvad Dieter Zetsche - CEO i Daimler-Benz koncernen - har udtalt til tyske medier.
Afhængig af en eventuel strafs størrelse, vil den store tyske koncern altså overveje situationen. Bliver en eventuel straf for stor i deres øjne, har teamet og mærket bag, et kæmpestort image-problem. Kan man tåle 2 store sager så kort tid efter hinanden? Sandsynligvis ikke. Bliver en eventuel straf for hård, har teamet et problem med blandt andet sponsorerne. Disse vil unægteligt føle sig forbundet med teamets straffe og vil derfor sandsynligvis ikke være med mere.
Dernæst opstår så et andet problem, som rammer hårdt økonomisk. Hvem vil købe Mercedes-Benz's aktieandel i McLaren teamet? Lige nu ejer Mercedes-Benz 40 % af aktierne i teamet. Trækker Mercedes-Benz sig, skal aktierne sælges til interesserede investorer eller tilbagekøbes af teamet selv. Så kan Mercedes kun tillade sig at kalde sig leverandør af motorer til Formel 1 sporten. I morgen onsdag skal sagen for WMSC og mange venter at en afgørelse også vil falde onsdag. Det bliver en spændende dag for mange. Afhængig af udfaldet, lidt for spændende.