Uanset hvordan Kimi Raikkonen placerer sig i lørdagens kvalifikation, så vil han blive degraderet 10 placeringer. Det sker efter at teamet bliver nødt til at skifte motoren i hans racer. 8 minutter inde i den anden af fredagens frie træninger gik der ild i bilen. Branden opstod i indsugningssystemet forårsaget af en benzinlæk. Skaderne på motoren er så store at teamet bliver nødt til at skifte motoren forud for kvalifikationen.
Det er første gang at det nye reglement om motorskift bliver anvendt. Efter de nye regler, skal en kører degraderes med 10 placeringer såfremt at motoren i bilen bliver skiftet. En skam for Kimi Raikkonen der forsat ser uheldene ramme ham.
Uanset næsten hvad man fra FIAs tekniske arbejdsgruppes side finder på af regelændringer for at dæmpe farten, så har tiltagene den modsatte virkning. Farten stiger i stedet. Debatten om dette emne kører rundt omkring i de snævre Formel 1 kredse.
Nu har Ross Brawn også blandet sig i denne debat og udtaler at næste generation af Formel 1 racere skal have reduceret antallet af hestekræfter. Dermed er Ross Brawn helt på linie med Jarno Trullis nylige udtalelser hvor han siger at den aerodynamiske udvikling på lige fod med udviklingen af dæk - lidt underforstået dækkrigen - har betydet at farten er steget ganske betragtligt.
Ross Brawn:
"Det er uundgåeligt med 10 teams der alle prøver at gøre bilerne hurtigere, at farten stiger. Ligeledes øges denne proces med dækkrigen. Dog er det sådan at den tekniske arbejdsgruppe altid iagttager den øjeblikkelige præstation i bilerne."
"Vi er alle interesseret i at finde en måde at reducere farten med, da vi ikke er interesseret kun i fart. Kun at være hurtigere end konkurrenterne. Vi støtter alle dette og en større regelændring er planlagt til sæsonen 2006 for at opnå dette, og ligeledes er det planlagt at der i 2008 vil indføres en større regelændring vedr. motorerne. Jeg mener at et fald i hestekræfterne til omkring 700 hk vil være fornuftigt. Modsat mener jeg også at Formel 1 biler nødvendig skal være hurtige."
Ved samme lejlighed udtalte Ross Brawn sig også om den seneste ændring af kvalifikationsformatet, som han mener, er mere positivt end ved de første 2 Grand Prixer i år.
"Nu får kørerne i det mindste en chance til at yde lidt mere i den første session, da man nu ved at der er mere tid til at komme tilbage til pittet inden den anden session, hvis man kører af banen eller har et problem af en slags."