Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.4.2005
 Bahrains GP - Set og sket - bunden
 Bahrains GP - Set og sket - top 5
 Hingsten tabte ørkenkrigen
 Bahrains GP - 2. kvalifikation
 
2.4.2005
 Barrichello efterladt som tilskuer
 Bahrains GP - 4. fri træning
 Bahrains GP - 3. fri træning
 

Hop til top3.4.2005

Bahrains GP - Set og sket - bunden

Ganske uvant at se Ferrari i den nederste halvdel af feltet. Det er en noget uvant situation for teamet. Til gengæld fik kunderne fra Sauber sæsonens første points kørt hjem af Felipe Massa.

Hvis det nu var en anden sportsgren vi talte om, så var Ferrari blevet dømt som nedrykkere. Det er da også det der er sket i forhold til vores inddeling. Ferrari har kun formået at køre 10 points på kontoen i tre løb i år. Til gengæld har Ferraris kunder, Sauber teamet, scoret sæsonens første points. BAR skuffede endnu engang, Jordan mistede for en gangs skyld i år en bil undervejs, mens Minardi fik begge biler i mål, men som sædvanligt langt, langt efter.

Ferrari - 10 points:
Ferrari har hidtil kun formået at skuffe dem selv og deres fans. I Bahrain virkede det som om at den nye F2005 ikke er helt gennemtestet. I hvert fald ikke for holdbarhed. Begge kørere blev på hver sin måde offer for den fremrykkede debut af F2005 modellen. Der var da også dømt hængemule i teamet efter GP'et. M. Schumacher havde godt nok kvalificeret sig på andenpladsen, men måtte udgå efter 11 omgange med hydraulikfejl så han ikke kunne skifte gear. Indtil da var han den eneste der formåede at følge med Alonso. Barrichello fik ikke kørt mere end godt fem omgange i den frie træning, så døde gearkassen. Og da han kun kørte kvalifikationen lidt konservativt, gav det ikke den bedste startplacering. Han måtte starte fra bagerste række med en bil der ikke var sat op. Jo det var den, men det var med M. Schumachers setup. Da det er forskelligt fra Barrichellos eget setup, begyndte det i den sidste del af løbet bl.a. koste dæk. Man prøvede derfor om han i det mindste kunne slutte i pointene, men det lykkedes lige nøjagtigt ikke. Nu er der noget tid at få arbejdet med den nye bil inden det ene af to løb på hjemmebane, nemlig Imola.

Sauber - 2 points:
Sauber fik i Bahrain årets første point. To af slagsen. Og dem kørte Felipe Massa hjem. JV fik ikke den bedste start efter en dårlig kvalifikation. Nu er spørgsmålet om han er begyndt at tilpasse sig de nye forhold i Formel 1? Reglement er bestemt ikke skabt til hans kørestil. I dag formåede han dog undervejs at køre hurtigere end Massa ved enkelte lejligheder. Ellers har Massa generelt været hurtigere end JV. JV blev dog i den sidste del af løbet ramt af Coulthard, som beskadigede baghjulsaffjedringen. Alt i alt det bedste vi har set fra JV i år, men der mangler stadig meget, rigtig meget. Felipe Massa viste derimod at han bliver mere og mere moden og dermed også bedre. Han kørte et konstant løb hele vejen, nu mangler han bare at bilen bliver hurtigere. Peter Sauber var da heller ikke utilfreds i dag. JV lå faktisk til point da han blev ramt af Coulthard.

BAR - 0 points:
Igen udgik begge BAR biler, men i dag dog af vidt forskellige årsager. Sato udgik med bremseproblemer, og Button med koblingsproblemer. Der var ellers points i sigte for første gang i denne sæson, men sådan skulle det ikke være. BAR ligner snart noget som David Richards overtog for et par sæsoner siden. Mon ikke at han et eller andet sted er savnet i teamet? Begge biler lå i pointene da de måtte udgå. Der ligger stadig meget arbejde forude for teamet. Både i udvikling og i test. Igen en skuffende indsats af sidste års positive overraskelse.

Jordan - 0 points:
Jordan har stadig ikke points på kontoen, og denne gang måtte man for første gang i år se at en af bilerne ikke kom i mål. Inderen Karthikeyan måtte udgå allerede efter ganske få omgange pga. et elektrisk problem. Monteiro derimod sluttede på den sidste plads i top 10, men det skyldtes mest at mange som normalt ligger foran ham måtte udgå. Det er derfor med lidt blandede følelser at Jordan teamet nu pakker sammen og tager hjem til England for at arbejde videre med de stadig begrænsede midler.

Minardi - 0 points:
Paul Stoddart udtalte efter løbet at, nu er det slut med PS04 modellen. På Imola bringer teamet PS05 med for første gang. Begge Minardie

PDL  


Hop til top
Bahrains GP - Set og sket - top 5

Som alle kunne se, skete der masser af ting og sager i det andet GP i Bahrain. Trist var det, at det stort set kun var en mand der stod for underholdningen.

Pedro de la Rosa var dagens mand i skysovs, hvis man ellers spiser det i Bahrain. Faktisk var det ham som stod for 90 % af underholdningen. Og tak for det. Da Michael Schumacher forsvandt ud af løbet, var der ikke mere spænding om førstepladsen. Men nu trænger McLaren sig på, først og fremmest på bekostning af Ferrari, og delvist Red Bull.

Renault - 36 points:
Fernando Alonso førte fra start til mål og havde stort set et problemfrit løb. Det lagde han da heller ikke skjul på ved pressekonferencen efter løbet. Han var endda så ivrig efter at komme i mål, at teamet over radioen måtte bede ham holde igen. Derimod var situationen helt anderledes for Fisichella. Alle kunne se at det begyndte at ryge fra motoren ved flere lejligheder, og det var da også motoren der satte ham ud af spillet efter kun 3 - 4 omgange. Næsten fuld tilfredshed hos Renault der selvfølgelig tager motoruheldet på deres kappe. Nu skal fejlen undersøges så en tilsvarende situation ikke opstår igen.

Toyota - 25 points:
Toyota hænger stadig godt på i toppen, og med begge kørere i pointene denne gang så lægger også Toyota afstand til flere af de nærmeste konkurrenter, men nu kommer McLaren tilsyneladende godt med - langt om længe. Trulli havde så godt som ingen problemer i løbet som han sluttede på andenpladsen, efter at M. Schumacher var udgået. Mike Gascoyne har tilsyneladende fået fuldt styr på Toyotaen, og nu kommer resultaterne. Toyota er ved at være derhenne hvor de faktisk på nuværende tidspunkt næsten har lavet ligeså mange points som de sammenlagt har fået siden debuten i 2002. Ralf Schumacher så man ikke meget til på tv billederne. En enkelt duel med Heidfeld i Williams var hvad man så til ham. Men han kørte trods alt støt og stabilt løbet igennem og kom i mål på fjerdepladsen. Han beklagede selv at det kiksede lidt i kvalifikation, han mente selv at en bedre kvalifikation kunne have givet en podieplacering. Som efter løbet i Malaysia, så var der stor glæde i teamet efter løbet. De små japanere smilede om kap med solen på det japanske flag.

McLaren - 19 points:
Pedro de la Rosas flotte indsats overstrålede faktisk den tredjeplads som Kimi Raikkonen kørte hjem. Pedro de la Rosa kørte ind på femtepladsen. Man skal rigtig mange år tilbage for at se sådan en entre som den de la Rosa præsterede i dag. Reserven for Montoya erobrede alles opmærksomhed i dag. Han gik frisk og uimponeret til sagen og trods mindre fejl kørte han flot ind på en femteplads. De små fejl skyldes vel mest manglende racefornemmelse efter 2½ år på reservebænken. Med Raikkonen på tredjepladsen og de la Rosa på femtepladsen, vandt McLaren terræn. Inden løbet i Bahrain var McLaren på sjettepladsen. Har McLaren omsider fundet rytmen igen? Det beviser løbet i dag ikke. De skal de næste løb bevise. Men godt at se at der er kommet gang i teamet og især kørerne igen. Ron Dennis og Norbert Haug var da heller ikke utilfredse efter løbet, med undtagelse af præstationen i kvalifikationen. Der kan man gøre det bedre, mener de to herrer.

Williams - 13 points:
Gad vide om Williams er ved at gøre det til en vane kun at slutte med kun den ene af bilerne over målstregen? Igen i dag var det i hvert fald tilfældet. Nick Heidfeld kørte godt til, men måtte udgå efter 26 omgange med en motorfejl. Mario Theissen arbejder indtil videre med to teorier. Enten var motoren simpelthen færdig efter at have kørt under tilsvarende vanskelige forhold i Malaysia, eller også gik det simpelthen galt med kølingen. Det skal nu undersøges hjemme i München. Webber kørte vel egentligt fornuftigt nok. Desværre for ham, spandt han rundt med 20 omgange tilbage, det gav nogle kraftige vibrationer, som var medvirkende til at han ikke kunne holde den ivrige og velkørende de la Rosa bag sig. Selv om at Williams har forbedret sig sid

PDL  


Hop til top
Hingsten tabte ørkenkrigen

For tredie gang i træk var det en Renault racer strøg over stregen som vinder - ligesom i Malaysia var det med Alonso som rorgænger. Den store taber i ørkenkrigen var den stejlende hingst fra Maranello. Deres nye bil viste gode takter, men i sidste ende udeblev gevinsten.

Der var fra start lagt op til et spændende løb. Alonso startede foran Michael Schumacher og de to trak hurtigt fra feltet. Flere gange angreb Schumacher Renault raceren, men der var aldrig en rigtig god mulighed til tyskeren. Men den nye Ferrari virkede stærk. Samtidig gled Barrichello, der var startet bagerst, godt op gennem feltet og man sad og fik mindelser om sidste sæsons røde dominans. Hvis den nye bil virkelig var så stærk, så kunne spændingen i denne sæson hurtig ebbe ud.

Men sådan skulle det ikke gå. Schumacher snurrede rundt, kom ind på banen, men fik aldrig fart i bilen igen. I stedet kørte han i pit og væk var han, efter en lovende debut fra den nye bil. Derfor faldt blikket på Rubens Barrichello i den anden Ferrari - nu var det op til ham at true de andre hold med Ferrari racerens styrke. Men efter at brasilianeren nåede i pointene gik det lidt i stå for ham. Og til allersidst tabte han en duel til Coulthard, og røg helt ud af pointene. Konklusionen på Ferraris indsats må være at bilen har potentiale, men den virker ikke helt flyvefærdig.

Men efter Michael Schumacher exit døde så spændingen om 1. pladsen. Ingen andre var i nærheden af at true Fernando Alonso. Den unge spanier havde bare sig selv og varmen resten af tiden. Den anden Renault racer, med Fisichella, udgik tidligt i løbet, uden at have gjort meget opmærksom på sig selv.

Jarno Trulli, der i Malaysia hentede Toyotas første podieplacering, gentog bedriften i Bahrain. Italieneren tog uden den store dramatik 2. pladsen igen og ligger dermed pt. ganske lunt i VM. Samtidig er der også tale om et voldsomt gennembrud for Toyota, der har taget den plads som Williams og McLaren burde kæmpe.

I Malaysia var det Williams, der med Nick Heidfeld som pilot, hentede den sidste podieplads. I dag var det McLarens tur til at nå podiet. En stærks kørende Kimi Raikkonen fik smidt bilen ind på bronzepladsen og virkede nogenlunde tilfreds efterfølgende. For Raikkonen er det også væsentlig at få nogle point og noget metal med fra løbene.

Toyota havde endu en mand med i front. Ralf Schumacher havde kvalificeret sig fornuftigt og kørte et stort set anonym løb, men når man ligger i top 5 er kan anonymt være ganske positivt. I al fald fik tyskeren hentet 4. pladsen hjem og gjorde dermed dagen endnu bedre sin japanske arbejdsgiver.

Dagens mand var manden på 5. pladsen. Endnu en spanier - nemlig McLarens reservekører Pedro de la Rosa. Sidst han kørte et løb var i Japan 2002. Men det forhindrede ham ikke i en dejlig aggressiv kørerstil hele løbet igennem. Fra starten gik var han involveret i dueller med Sato, med Barrichello, med Webber og han slap gennem de fleste. Han lavede et par fejl undervejs, men de gik kun ud over ham selv. Og han vendte tilbage begge gange. Hans højre fod var tung og belønnngen - en 5. plads, var ganske ganske fortjent.

Mark Webber var den sidste der overgav sig til de la Rosas fremmarch. På de allersidste omgange kunne den seje australier ikkke længere modstå presset. Ligesom de la Rosa et par gange var uden for banen, var også Webber ude og kan være taknemmelig for indførelsen af asfalterede afkørselsområder i stedet for sandkasserne. Fornuftigt løb af Webber, dog uden at være prangende.

Prangende kan man heller ikke påstå Felipe Massa var. For første gang var Jacques Villeneuve i nærheden af brasilianerens tider. Men i sidste ende var det Massa der klarede sig bedst. Også han var involveret i dueller, specielt med Barrichello som han fravristede 7. pladsen.

Efter en imponerende indsats i de to første løb i sæsonen, var det lidt mere dagligdag for David Coulthard og Red Bull i Bahrain. Tidskørslerne kunne have været bedre o

MMT  


Hop til top
Bahrains GP - 2. kvalifikation

Med de nye regler, så er det den samlede tid fra de to kvalifikationsrunder, der giver startopstillingen til dagens Formel 1 Grand Prix løb i Bahrain. Op til dagens kvalifikationsrunde, så var det Fernando Alonso, Jarno Trulli samt Michael Schumacger der lå bedst placeret, da de tog de tre første pladser i gårsdagens kvalifikationsrunde.

Men de er ikke så langt forude for de næste kørere at de kan føle sig sikre på deres placeringer, da de første 9 ud af de 20 kørere er inden for 0,9 sekund.
6 kørere ligger inden for det næste sekund, og for dem kan de blive svært at køre sig helt frem i feltet, i denne gruppe befinder der sig ellers nogle af de kørere man eller forventer ligger med længere fremmi feltet, blandt dem kan nævnes: Ralf Schumacher, Jenson Button samt Rubens Barrichello.

Som sædvanligt har kørerne en 'flyvende omgang' til at sætte tiden på, så lægges denne til gårsdagens tid. og vi kan forvente at se samlede tider omkring, eller måske lige under, tre minutter for de hurtigste af kørerne.
Renault køreren Fernando Alonso, der var hurtigst i går, kørte Sakir banen rundt i tiden 1:29,848, både ham og Toyota køreren Jarno Trulli på 2. pladsen (1:29,993), kørte tider der var hurtigere end Michael Schumacher's polepositiontid fra 2004, hvor Ferrari køreren satte tiden 1:30,139, hans tid i går var 1:30,237.

Bahrains GP - 2. kvalifikation
TidHændelse
09:30 Så er der grønt lys i pitudkørslen på Sakir banen i bahrain. og den anden kvalifikationsrunde kan begynde.
09:33 Første mand på banen er Patrick Friesacher fra Minardi teamet, han kommer på banen med +5 sekunder i bagagen fra gøårsdagen kvalifikationsrunde.

Friesacher - 3:11,261
09:35 Næste kører kommer også fra Minardi teamet, det er Christian Albers.

Albers - 3:10,422 - 1. pl.
Han er 0,839 sek. hurtigere end Friesacher.
09:38 Som de første af de to Jordan kørere, så er Tiago Monteiro nu ude på Sakir banen.

Monteiro - 3:09,428 - 1. pl.
Han forbedrede Albers tid med 0,994 sek.
AN  

 

Hop til top2.4.2005

Barrichello efterladt som tilskuer

Ferrari havde visse problemer både i går og i dag i de fri træningssessioner. For M. Schumacher gik det godt nok, men Barrichello havde store problemer.

Alle har ventet spændt på hvad Ferrari kunne byde på med den nye F2005. Både godt og skidt hidtil i denne weekend. M. Schumacher havde ikke de store problemer, mens Rubens Barrichello derimod ikke har fået kørt mange meter.

Barrichello var store dele af fredagen og i dag lørdag formiddag efterladt som tilskuer og kunne fra sidelinien betragte de fri træninger. Årsagen er ganske enkelt den at gearkassen i Barrichellos bil har lavet store problemer. Normalt ville man bare skifte den, men bilen er så ny at man ikke har kunnet have reservedele eller en ny gearkasse med til Bahrain. Situationen er nu den at Ferrari får fløjet de nødvendige dele til Bahrain fra Italien, og så håber man på at have bilen klar til første af de to kvalifikationer, således at Barrichello i det mindste får sat en tid.

PDL  


Hop til top
Bahrains GP - 4. fri træning

I dagens første fri træning, den tredje i alt, var der ikke stor interesse for at komme på banen fra Formel 1 kørernes side, men nu gælder det den sidste chance for at finpusde både setup og form inde eftermiddagens første kvalifikationsrunde.

I den 3. fri træning, var det Michael Schumacher der var hurtigste mand på banen, fulgt af Fernando Alonso pg Pedro da la Rosa på 2. og 3. pladsen.
Kan de tre 'holde skansen' her i den sidste af de fri træninger.

Bahrains GP - 4. fri træning
TidHændelse
09:15/FONT> For anden gang i dag er der nu grønt lys i pitudkørslen for Formel 1 kørerne.
09:16 Første (og eneste) mand på banen er Raikkonen.

Villeneuve på banen.
09:18 r.Schumacher, Sato og Trulli på banen.
09:20 Raikkonen - 1:33,160 - 1. pl.

de la Rosa og Alonso på banen.
09:21 10 kørere på banen nu!
09:22 R.Schumacher - 1:32,343 - 1. pl.

Villeneuve - 1:33,918 - 3. pl.
09:24 Villeneuve - 1:32,869 - 2. pl.

Alonso - 1:32,117 - 1. pl.

de la Rosa - 1:32,067 - 1. pl.

Klien - 1:31,925 - 1. pl.

Button - 1:30,324 - 1. pl.
Han er 1,601 sek. hurtigere end Klien.
09:26 de la Rosa - 1:31,551 - 2. pl.
Klien - 1:31,613 - 3. pl.
Alonso - 1:31,828 - 4. pl.
AN  


Hop til top
Bahrains GP - 3. fri træning

I gårsdagens to kvalifikationsrunder. hvor teamne kunne benytte deres testkørere, der var det henholdsvis Ricardo Zonta fra Toyota og Alexander Wurz fra McLaren der var de hurtigste, og netop de to er begge testkørere. I dagens to frie træninger køres der uden testkørerne.

Der er i øjeblikket en asfalt temperatur på 33 C grader på Sakir banen i Bahrain. og den forventes at komme op mod de 50 C i eftermiddag!

Bahrains GP - 3. fri træning
TidHændelse
08:00/FONT> Nu er de grønne lamper i pitudkørslen tændt, og dermed er dagens første fri træning i gang.
08:05 På grund af tekniske problemer i Bahrain, så er det ikke muligt at modtage live tider i øjeblikket, men vi kan oplyse at der indtil nu er det kun de to Minardi racere der har været på banen.
08:07 Så er Jordan køreren Karthikeyan på banen.
08:20 Så kom der live signal fra Bahrain!

Stillingen i top 6:
1 - R. Schumacher
2 - Massa
3 - Friesacher
4 - Albers
5 - Karthikeyan
6 - Monteiro

10 kørere har indtil nu været på banen, og kun 6 har sat en tid.
08:22 R. Schumacher - 1:34,493 - 1. pl.
Sato - 1:34,764 - 4. pl.
08:23 Klien - 1:34,186 - 1. pl.
Han er 0,307 sek. hurtigere end R. Schumacher.

Albers - 1:38,978 - 7. pl.
08:25 Klien - 1:33,729 - 1. pl.
Coulthard - 1:33,888 - 2. pl.

Karthikeyan - 1:33,618 - 1. pl.

R. Schumacher - 1:32,868 - 1. pl.
Han er dermed den første kører under 1:33.
AN  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk