Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.4.2007
 Malaysias GP - Spyker preview
 Malaysias GP - BMW Sauber preview
 
31.3.2007
 Tracktion control forsvinder
 

Hop til top3.4.2007

Malaysias GP - Spyker preview

Spyker fik ikke verdens bedste åbningsløb i år. En bil udgået og den anden bil sidst blandt de fuldførende. Det kan kun blive bedre. Efter en test på Silverstone venter man sig meget i teamet.

Det var ikke ret godt i Australien for Spyker teamet. Man lagde da heller ikke skjul på at der er meget at indhente. Og måske bliver det meget bedre på søndag. Allerede mens den sidste bil knapt var kommet over målstregen i Albert Park, meddelte teamet at man ikke ville deltage i den officielle test på Sepang, men tværtimod ville teste alene på Silverstone. Spyker har som bekendt overtaget Jordan teamets bygninger på den anden side af vejen lige overfor Silverstone.


C. Albers
(Foto: Spyker F1)

Her blev en næsten totalt revideret aerodynamisk pakke testet. De foreløbige meldinger har lydt på væsentligt bedre omgangstider, men lad os se det i praksis på en anden bane. Der er dog ingen tvivl om at Spyker teamet har intentionerne til at lave en bedre præstation. Målsætningen er også klar: Man skal gøre det meget bedre end de tidligere ejere af teamet. Andet afsnit i den føljeton starter på fredag og slutter søndag.

De mange forbedringer på bilen er blandt andet kommet i stand temmelig hurtigt fordi teamet har indgået et samarbejde med firmaet Aerolab. Det betyder at ud over teamets egen vindtunnel, som sandsynligvis ikke er fuldstændig opdateret, så kan man råde over en af Aerolabs vindtunneler samt tilhørende personale. Det første resultat af dette samarbejde var det der blev testet på Silverstone i sidste uge, og som vi andre venter på at se resultatet af.


A. Sutil
(Foto: Spyker F1)

Det betyder at C. Albers og A. Sutil får temmelig travlt på fredag. Modsat de andre teams har Spyker ikke testet på banen. Derfor får hele teamet travlt med at tilpasse bil og opsætning i løbet af fredagen og lørdag formiddag. Spyker vil derfor heller ikke lade nogen af testkørerne komme til fredag. Det bliver Grand Prix kørerne der skal arbejde hele weekenden og vel også det mest naturlige.

Stemningen i teamet er optimistisk, men også spændt. Hvordan vil den nye pakke reagere? Man har selvfølgelig kørt diverse simulationstests, men det er først på banen at de sidste og yderst vigtige data kommer frem. Spændende weekend bliver det for Spyker.

PDL  


Hop til top
Malaysias GP - BMW Sauber preview

N. Heidfeld fik points i Australien mens R. Kubica måtte udgå. Efter en god test netop på Sepang banen, er BMW Sauber klar til nye udfordringer.

BMW Sauber fik én fjerdeplads med hjem fra Australien. Desværre måtte R. Kubica udgå, han lå ellers også til at få gode points med hjem. Siden har teamet været på Sepang banen for at teste med 2 dage til hver af kørerne. Når Grand Prix weekenden går i gang for alvor på fredag, vil Sebastian Vettel være nomineret til at køre i den ene af bilerne, såfremt vejret tillader det. Det er i hvert fald den foreløbige melding fra teamet. Er vejret ikke optimalt - dvs. tørt - bliver det R. Kubica og N. Heidfeld der skal køre træningssessionerne.


Robert Kubica under testen i sidste uge
(Foto: Bridgestone)

I sidste uge testede man flere nye dele, ligesom man forberedte sig på de lokale forhold i Malaysia som kan være meget anderledes end det man oplevede i Australien. Fejlen på R. Kubicas bil i Australien er fundet, og man har rettet og forbedret de dele som forårsagede fejlen. Og det er selvfølgelig sket i begge biler. Da der blev testet på banen i sidste uge, blev der ligeledes arbejdet meget med at finde det rigtige setup. Banens forskelligartede sving gør at man må finde et optimalt kompromis. Det gælder både det mekaniske setup og det aerodynamiske.


Nick Heidfeld
(Foto: BMW)

For kørerne bliver Grand Prixet et miks. N. Heidfeld har kørt her flere gange før. R. Kubica har kun kørt test her før og S. Vettel er her for første gang. Bortset fra testen i sidste uge, er det derfor kun N. Heidfeld der kan dele ud af sin erfaring med banen. Men mon ikke de 2 dage i sidste uge har lært R. Kubica hvordan banen skal køres.

I teamet håber man på godt vejr. Det kan dog være en omskiftelig affære på de kanter. Man er så godt som klar, dog skal de sidste detaljer finpudses i fredagens træningssessioner. Stemningen er god i teamet efter at de første 5 points blev hentet i Australien. Men der bliver heller ikke lagt skjul på at der forventes flere i Malaysia.

PDL  


 

Hop til top31.3.2007

Tracktion control forsvinder

På et møde i verdensmotorsportsforbundet torsdag blev det besluttet at tracktion control ikke er lovligt fra og med d. 1. januar 2008. Dermed forsvinder et meget omdiskuteret hjælpemiddel.

Torsdag besluttede verdensmotorsportsforbundet at den meget omdiskuterede tracktion control bliver forbudt fra og med starten af 2008. FIA udsendte fredag den officielle meddelelse herom. Dermed forsvinder et af de meget omdiskuterede hjælpemidler fra bilerne.

Regelændringen bliver indført i det tekniske reglement i artikel 9.3 hvor det kommer til at stå: at ingen biler må være udstyret med et system eller anordning som kan forhindre bilen i at lave hjulspind, eller kompensere for at køreren giver for meget gas. Ethvert system som gør køreren opmærksom på hjulspind er heller ikke tilladt.

Det betyder at det er køreren selv der skal fornemme om hans bil laver hjulspind eller ej, og derfor selv må løfte højre fod en anelse. Og det er der sikkert mange af kørerne der lige skal vænne sig til. På godt dansk kan man sige at nu er det igen mere overladt til køreren at køre bilen.

Men det var ikke det eneste der blev vedtaget og endeligt udformet. Tidligere har der været nævnt at der skal indføres en standard motorstyring til alle biler. Denne er nu også indskrevet i reglementet. I 2008 skal alle anvende den af FIA godkendte ECU - som for øvrigt bliver lavet i et samarbejde mellem McLaren og Microsoft. ECU'en skal også anvendes under diverse tests.

Derudover bliver alle gearkasser forseglede og skal anvendes i mindst 4 Grand Prix weekender. Gearkasserne må kun åbnes - forseglingen brydes - under observation af en FIA repræsentant. Det kan selvfølgelig lade sig gøre for at man kan udskifte defekte dele og/eller ændre udvekslingen. Bryder man uanmeldt forseglingen koster det 5 placeringer på startgriddet. Koblingen kan skiftes uden problemer og straf.

Der kommer også ændringer for hvor når man skal tage en straf - 10 sekunders stop and go eller en drive through straf. Dette må ikke ske når der er sikkerhedsbil på banen. Desuden kommer der også ændringer i forhold til blandt andet crashtest og motorskifte. Disse ændringer er dog endnu ikke helt specificeret. Til gengæld kommer der ikke slicks dæk i 2008. Man har valgt at forsætte yderligere et år med de rillede dæk. Det er ikke besluttet om og hvornår slicks dæk bliver genindført.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk