Mens Hakkinen havde en forholdsvis problemfri fredag havde Coulthard dog lidt at slås med. Der var problemer med en generator i skottens racer, hvilket kostede noget tid i garagen. "Ingen af bilerne er optimeret, men vi går i den rigtige retning og det hele handler mest om lørdag eftermiddag," siger Ron Dennis om dagens træninger, og teamet liner op til at gentage sidste års bedrift hvor David Coulthard vandt.
Skotten var et varmt emne i 1995 til det ledige sæde da Ferrari valgte at begynde forfra i 1996, men teamet valgte i stedet at satse på Irvine. Nu har skotten måske chancen for at slutte sig til Formel 1's mest prestigefyldte team. Michael Schumacher og David Coulthard har haft et rimelig godt forhold til hinanden - der var dog lige en kort historie med et sammenstød på Spa sidste år der lagde deres venskab på is i nogle uger... Andre emner til sæde nummer 2 hos Ferrari er de to italienske kørere, Fisichella og Trulli men 1990'ernes måske mest elskede Ferrari-kører, Jean Alesi kan måske blive fristet af et tilbud om at vende tilbage, og han har tillige et godt forhold til Michael Schumacher.
Ferrari har især bygget deres racer op omkring Michael Schumacher og det er ham der udfører stort set alt testarbejde. Jean Alesi og David Coulthard er vant til at være spidskandidater i deres team og kræver at de har det bedste materiel eller som minimum det samme som deres holdkammerat. Ferrari skal derfor ændre taktik, sådan at de to kørere bliver ligeværdige - men spørgsmålet er om en kører med ambitioner kan vende sig til at få beskeden om at det er altså Michael Schumacher der satses på. Derfor står Eddie Irvine og for så vidt også nogle af de unge kørere fra mindre teams meget stærkt. Irvine har hele tiden vist sig at være loyal mod Schumacher, og har i flere tilfælde vist sig at være totalt selvudslettende. Jarno Trulli kan måske udfylde lidt af den samme rolle - han er ung og vil måske sætte ambitionerne lavere hvis han kan få lov til at køre for Ferrari - det fornemmeste team for en racerkører. Så 'Silly Season' er allerede begyndt - så tidligt som i april måned... Hvad kan det ikke nå at blive til inden sæsonen slutter?
Michael Schumacher forbedrede heller ikke sin tid fra dagens første træning, men det skyldes formodentligt at han måtte kæmpe med mekaniske problemer under denne træning
HAKKINEN McLaren Mercedes 1:28,467
COULTHARD McLaren Mercedes 1:28,605
IRVINE Ferrari 1:29,046
HILL Jordan Mugen-Hond 1:29,452
M.SCHUMACHER Ferrari 1:29,534
ZANARDI Williams Supertec 1:29,614
Der er måske et lille tegn på at BAR har fået styr på nogle af stumperne. I hvertfald lykkedes det for Villeneuve at være dagen 8. hurtigste mand, kun 1.298 sek. efter Häkkinen.
1998 fredags træningen:
Mika Hakkinen McLaren-Mercedes 1:27,617
David Coulthard McLaren-Mercedes 1:27,940
Michael Schumacher Ferrari 1:28,088
Jacques Villeneuve Williams-Mecachrome 1:28,644
Ralf Schumacher Jordan-Mugen 1:28,891
Som det kan ses her er Häkkinen omkr. 8/10-dele af et sekund langsommere i år end han var sidste år under fredags træningen - om man skal lægge noget i det er utroligt svært at sige.
Coulthard kørte sidste år 1:25,973 under kvalifikationen og den tid er der godt nok langt ned til, så vi må nok forvente at kvalifikations tiderne ikke kommer helt derned i år.
Alle tider fra fredagens 2. Træning kan du finde på resultatsiden
Det kan iøvrig her til sidst næves at der blev kørt kvalifikation til første afdeligt af årets F3000 mesterskab i går, her på samme bane. Max Wilson var hurtigste mand, med tiden 1:39.092. Danske Jason Watt var 6. hurtigst med tiden 1:39.522, som er omkring et ½ sek. langsommere end pole tiden. Men det er meget morsom at betragte denne serie som er lige under Formel 1. De er over 10 sek. langsommere pr. omgang !!!
Der er dog stadig langt ned til Coulthards pole-tid fra 1998, som hed 1:25.793. Men mon ikke der vil blive skruet op for blusset til næste session, så vi kan danne os en indtryk af, om det er muligt at slå den tid i år
Alle resultater kan iøvrig ses på vores resultatside.