Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.4.2001
 Buttons skulderskade giver problemer
 Salo tog fejl af Ralf Schumacher
 
29.4.2001
 Spaniens Grand Prix
 Irvine imod de nye tiltag
 Behersket brug af TC i Barcelona
 Ross Brawn om TC
 Barcelona – warm up
 Mika og Davids kvalifikation
 

Hop til top30.4.2001

Buttons skulderskade giver problemer

Jenson Button har haft en klassisk dårlig start på sæsonen. Resultaterne er udeblevet og britens seneste løb i Spanien rakte kun til en sølle 15. plads. En placering selv Benetton-teamet ikke kan være helt tilfreds med. Men måske er de manglende resultater en kedelig konsekvens af Buttons skulderskade, som han pådrog sig i Malaysia. Skulderen har lige siden løbet været hævet og øm, og en behandling efter San Marinos Grand Prix har indtil videre ikke hjulpet. Dog er Jenson Button sikker på, at han vil deltage i Østrigs Grand Prix om 13 dage: "Jeg vil helt sikkert være med i Østrig. Jeg har haft problemer med smerter i min højre skulder. Jeg var i behandling efter Imola, og den skulle være i orden straks efter, men det blev den ikke. Hovedproblemet var på baner som Sao Paulo og Imola som går mod uret, og som derfor har mange venstresving. Spanien er anderledes fordi der er mange højrehåndsving."

Button fortalte videre, at han især har smerter under løbene, hvor han naturligvis er dybt koncentreret. "Det går rimeligt under kvalifikationerne og testene, men under løbet har jeg nogle smerter. Jeg har haft en del fysioterapi gennem de sidste par uger, og det går hele tiden fremad."

Men selvom Button er optimistisk kan man ikke udelukke muligheden for, at Benettons australske testkører Mark Webber starter i brittens sæde på A1-ringen i Østrig.

Julia Jensen
XT  


Hop til top
Salo tog fejl af Ralf Schumacher

Hvilken forandring der er sket med Ralf Schumacher siden hans debut i Formel 1 tilbage i 1997 – eller er det først og fremmest folks mening, der har ændret sig så drastisk? Dengang var Ralf Schumacher den irriterende lillebror, der med Eddie Irvine-tendenser forkortede sine egne og andres løb, og hurtigt fik ry for at være endnu mere arrogant end sin bror. Siden da er han blevet en hel del mere moden, og da han for lidt over to uger siden vandt sin første GP-sejr, forstummede de sidste kritikere.

En af dem der har ændret holdning til Ralf Schumacher er Mika Salo, der bruger en del af sin fritid væk test-arbejdet hos Toyota på at skrive for den finske avis Italehti. I Salos øjne er Ralf Schumacher gået fra at være en fejlbedømmelse fra Eddie Jordans side til ren verdensmestermateriale, og finnen er ikke bange for at indrømme sin fejltagelse.

“Jeg har fejlbedømt Ralf Schumacher som Formel 1-kører,” indrømmer Salo. ”For få år siden vurderede jeg ha til at være en middelmådig kører. Jeg tror ikke, at nogen kunne have overbevist mig til at tænke på ham som en kommende verdensmester. Ralf har forbedret sig voldsomt igennem de seneste to sæsoner. Hans præstation på Imola var ekstremt stabil og imponerende. Ralf kørte som en mester. Jeg tror at San Marino kun var den første i en lang række sejre. Ingen kan udelukke Ralf fra kampen om dette års mesterskab. Han fortjente langt flere point i de tre første løb.”
CBA  


 

Hop til top29.4.2001

Spaniens Grand Prix

Det spanske GP var langt hen ad vejen ikke noget særligt opsigtsvækkende løb, men det fik en afslutning, der ikke vil blive glemt foreløbigt!

Det er overskyet og køligt søndag eftermiddag inden det spanske GP går i gang, men regn ser der ikke ud til at blive. David Coulthard har det dog varmt nok. Han skulle have startet fra P3, men han staller, da opvarmingsopgangen går i gang, og må derfor begynde starte løbet fra bagerst i feltet.

Da starten går, følger Heinz-Harald Frentzen i Coulthards fodspor og kommer ikke i gang. Oppe foran trækker Michael Schumacher fra og forsvarer sin position mod Hakkinens angreb. Ralf Schumacher kommer forbi Barrichello, men brasilianeren slipper forbi igen ved første sving. Montoyas start er virkelig imponerende. Han vinder altid mange pladser på de første omgange, men denne gang avancerer han helt nede fra 12.-pladsen til 6.-pladsen. David Coulthard derimod havde en dårlig start på løbet. Nærkontakt med en anden racer har kostet ham forvingen og sidevingen, og han må i pit for at få bygget raceren op igen.

Stillingen efter første omgang er: MS, MH, RB, RS, JT, JPM, JVi, NH, EI, KR, JVe, JA, LB, GF, FA. David Coulthard slutter feltet af på 22.pladsen.

Endnu er alle kørere med, men ikke længe endnu, Frentzens uheld er ikke ovre. Han forsøger desperat at udbedre sin dårlige start, men han er lidt for ivrig. I en duel med Pedro de la Rosa vipper han sig selv og den nye Jaguar-kører af banen, og de ender begge i gruset.

David Coulthard befinder sig i en uvant situation. Der er som regel blå flag involveret i overhalinger af Arrows’er, men duellen med Bernoldi er helt duel. Han kommer forbi, men først efter et stykke tid, og kort efter holder Arrows-raceren i græsset. Den kunne ikke holde til duellen med.

Fisichella var den stærkest strålende nye stjerne i 1997. I Formel 1-sammenhænge er det længe siden, og nu forfølges han af teenageren Fernando Alonso i Minardi-raceren. Imens er Coulthard kommet op bag dem på 17.-pladsen. Minardi ved godt, at Alonso har ikke stor mulighed for at holde McLaren-raceren, så spanieren går i pit. Inden længe har Coulthard fået lagt Fisichella bag sig.

Efter Alonsos pitstop på 18. omgang følger størstedelen af feltet. Ralf Schumachers løb er ovre. Han kommer for hurtigt ind i sving og spinder af. Til gengæld redder Wiliams-mekanikerne Montoya en plads, ved at være lige det hurtigere end deres Jordan-kollegaer. Ingen af førende kørere har dog været i pit, før Michael Schumacher på omgang 23. Han kommer ud igen som 3’er. Villeneuve er kommet op på 4.-pladsen, inden han går ind samtidig med Raikkonen på 8. pladsen. Også Fisichella er i pit, men hans stop inkludere en udskiften af fronten. Panis har også problemer og staller, men kommer snart af sted. Barrichello kommer, og nu mangler kun Mika Hakkinen i front.

Michael Schumacher er tilbage på 1.-pladsen efter Hakkinens pitstop på omgang 27. Forskellen på de to er snart nede på 2,5 sekund, mens Schumacher kommer i trafik bag en Arrows. Coulthard er kommet op på 8.-pladsen, inden han som den sidste går i pit.

Efter 30 omgange er stilingen: MS, MH, RB, JPM, JVi, JT, NH, EI, KR, OP, DC, JVe, LB, FA, GF, TM, JA, JB. I alt 18 kørere er endnu med.

Herefter får løbet en mere statisk karakter, indtil anden pitstoprunde indledes af Kimi Raikkonen på omgang 40. Trulli, Alonso og Verstappen følger efter. De to tidligere ChampCar-mestre, Montoya og Villeneuve, går ind fra 4.- og 5.-pladsen, men denne gang ændrer mekanikerne ikke på positionerne. Mika Hakkinen er igen en af de sidste i pitten. Han har over 20 sekunder ned til Schumacher, der ligger på 2.-pladsen efter sit pitstop. Fra pitten får han besked på at presse på, så forspringet kan opbygges. Barrichello har allerede været inde, men nu har han problemer igen. Det ser umiddelbart ikke ud til at være noget, der ikke kan løses med et nyt sæt dæ
CBA  


Hop til top
Irvine imod de nye tiltag

Eddie Irvine har tidligere udtrykt, at han er absolut imod de nye tiltag i Formel 1, nemlig indførelsen af traction control, ny automatisk gearkasse og det nye begreb i Formel 1, nemlig launch control.

Launch control virker sammen med både den automatiske gearkasse og traction control. Dermed bliver starten næsten automatiseret. Og det er al den teknik, som Eddie Irvine igen opponerer imod.

”Det er helt forkert for Formel 1, totalt forkert. Det gør mit job meget lettere, jeg får de samme penge for en mindre indsats. For at bruge launch control, behøver man nogenlunde de samme evner, som for at gå ind i et rum og tænde lyset. Kvalificerer man sig eksempelvis på 14.-pladsen, kommer man ned til første sving som nr. 14. Virkelig en stor beslutning at indføre det, men i det mindste kan køreren ikke få skyld for at stalle motoren nu. En eller anden fyr som ingen har hørt, og som sidder i et rum, som ingen kommer i alligevel, vil få skylden.”

Ingen tvivl om hvad Eddie Irvine mener. Køreren bliver for så vidt sat mere og mere ud af spillet.

PDL  


Hop til top
Behersket brug af TC i Barcelona

Anvendelsen af traction control (TC) bliver tilladt fra og med Grand Prix’et i denne weekend. Men er det en fordel at bruge det alle steder?

Måske ikke helt. På nogle baner kan det være en stor fordel at bruge systemet. På andre baner ikke. Hos Ferrari har man valgt at inddele banerne i 4 kategorier. Langsom – det er baner som Monaco og Hungaroring. Middelhurtige – baner som Imola, Magny-Cours og Circuit de Catalunya. Halvhurtige – baner som Silverstone, Spa og Montreal. Og så selvfølgelig de helt hurtige – Monza og Hockenheim. Ikke alle baner er lige egnede til at bruge TC. Hos Ferrari mener man at der faktisk kun er 2 sving på den spanske bane, hvor der med fordel kan anvendes TC – nemlig svingene Seat og La Caixa. Derudover er det opfattelsen, at systemet har begrænset virkning på resten af banen. Det er forudsat at det er en tør bane. På våd bane er forholdene helt anderledes. Det der gælder om er, at få så meget vejgreb som muligt hele tiden. Det gør man på den måde at følere på hjulene registrerer om hjulene spinder. Hvis dette er tilfældet, vil softwaren i motorstyringen regulere motorens omdrejningstal, måske endda slå motoren helt fra, hvis det er ekstremt. På den måde undgås hjulspind, hvad enten der er ved starten, eller ved acceleration ud af sving.

Paolo Martinelli, leder af motorafd. hos Ferrari:
”Vi deltager i søndagens Grand Prix med en ekstra stor opmærksomhed på TC systemet. Selvom vi har testet det meget, er der stadig mange områder hvor vi ikke er sikre på effekten af det. På netop denne bane, er motoren ikke udsat for det helt store pres. Selvom vi har testet systemet under meget lange tests, så er vi ikke helt sikre på reaktionen og effekten af det. Måden det skal reagere på her, er meget forskellig fra hvad det skal på eksempelvis Mugello. Hvilke virkninger det har på motoren ved ikke nok om endnu. Faktorer som påvirkninger fra vibrationer, kender vi endnu ikke effekten af.”

Dertil kan tilføjes, at når TC systemet slår til, virker motorens helt anderledes. Den trækker måske stadig, men ikke med samme effekt. Afhængig af opbygningen af softwaren, er det måske kun effekt på 6 el. 7 af de 10 cylindre. Det giver nogle uregelmæssige vibrationer i motoren. Og det er bl.a. det som Martinelli hentyder til.

PDL  


Hop til top
Ross Brawn om TC

Ferrari fik den 4. pole position i denne sæson, og selvfølgelig var der glæde over dette hos Ferrari og Michael Schumacher. Holdkammeraten Barrichello havde det dog ikke nemt i kvalifikationen.

Ross Brawn, Ferraris tekniske direktør, havde bl.a. følgende kommentarer til lørdagens kvalifikation.

Ross Brawn:
”Michael Schumacher tog pole position ved at bruge kun 2 kvalifikationsrunder. Den første var rigtig god, men vi lavede alligevel nogle få ændringer. Michael var en lille smule hurtigere, men jeg tror ikke det var pga. ændringerne. Ved den 3. runde var der 17 andre biler på banen, så vi opgav forehavendet. Bilen kørte rigtigt fint, og der var ingen problemer. Der har været mange ting der skulle optimeres op til denne weekend. Specielt mht. det nye elektroniske system. For Rubens vedkommende, var det en vanskelig dag. Bilen var rigtig god i hans første runde, men i det andet var bilen helt anderledes.”

Sp.: ”Hvordan føler du at den nye elektronik vil påvirke bilerne?”

Sv.: ”Vi har lært meget i de seneste dage. Det er selvfølgelig baseret på hvad vi testede os frem til på Mugello. Vi testede her på banen for nogle uger siden, men flere ting er sket og ændret siden da. Alt i alt vil jeg sige, at vi er helt god med, men det bliver interessant at se, hvordan systemet vil have effekt på bl.a. dækslid.”

Sp.: ”Mika Hakkinen konkluderede, at han havde en bedre kvalifikation uden traction control. Hvad er din mening om det?”

Sv.: ”Han kan meget vel have ret. Der er stadig meget arbejde der skal gøres, for at systemet virker perfekt. På den anden side set, så er det interessant det han siger. Det skal ses i forhold til den debat, som bl.a. nogle journalister har skabt, om der er nogen der har brugt traction control inden det blev lovligt.”

Sp.: ”Hvor vigtigt er det, at Michael Schumacher har sparet nogle helt nye dæk til løbet?”

Sv.: ”På denne bane er dæksliddet en vigtig faktor, så man skal spare på dækkene. Yderligere er det også vigtigt, at spare på en måde, så man har nogle forholdsvis gode dæk til sidst i løbet. Michael sparede på dækkene i formiddags, og han brugte kun 2 sæt under kvalifikationen. Det kan vise sig at være betydningsfuldt under Grand Prix’et.”

PDL  


Hop til top
Barcelona – warm up

Inden dagens warm up var der flere, der skulle have afklaret en væsentlig ting – vil man bruge TC-systemet eller ej? Williams og Sauber er blandt dem, der skulle afgøre dette. Men ellers var næsten alt på plads i det spanske. Vejret var godt, flot solskin og tør bane.

Da warm uppen blev givet fri, så man som sædvanligt de fleste på regnvejsdæk. En enkelt omgang og så i pit igen. Men hvad med TC-systemet? Flere teams havde under gårsdagens kvalifikation prøvet at køre med og uden TC-systemet. Meldingen fra flere teams var, at meget vil afhænge af banens tilstand og vejret.

Alle kom ind efter den første omgang og skiftede til de almindelige rillede dæk. Allerede efter 7 min. stod den første motor af. Luciano Burti kom i pit med en god del røg fra motoren. Om det var løbsbilen eller reservebilen han kørte i, var ikke til at se. I den første del af warm uppen var det i hvert fald tydeligt, at flere kørte uden TC-systemet. Bl.a. Räikkönen kørte uden TC på dette tidspunkt. Michael Schumacher beviste, at han ikke havde TC-systemet med, eller også var det ikke aktiveret. Hjulspind i pittet beviste det ganske tydeligt.

Ellers var mønstret ligesom i kvalifikationen i går – stort set – Hakkinen, Coulthard, Barrichello osv. satte sig ret hurtigt på de forreste pladser rent tidsmæssigt. Er der problemer hos Benetton? Da der var gået 17 min. af den halve time som warmuppen varer, havde Jenson Button ikke fået registreret nogen tider. Er der som nogle kritikere antyder, problemer hos Benetton, så man kun har en ordentlig bil eller?

Mange benyttede udkørslen fra pittet til at prøve startproceduren. Efter TC-systemets indførelse er det blevet muligt for kørerne at benytte en knap til at starte bilen med. Proceduren er som følger: Man holder stille med bilen i gear, finder det ønskede omdrejningstal, og holder en ny knap på rattet trykket ind. Når starten skal gå, slipper man simpelthen denne knap og bilen starter. Er TC-systemet aktiveret, sker dette med et minimalt eller helt uden hjulspind.

David Coulthard måtte med et par minutter tilbage lade bilen stå i kanten af udkørslen fra pittet. Årsag – en motorfejl. Det lykkedes til sidst at få Jenson Button på banen, og han fik kørt 5 – 6 omgange. Spændende bliver det at se under dagens hovedløb hvem og hvor mange, der kan og vil benytte sig af TC-systemet.

Tiderne fra dagens warm up.

1. Rubens Barrichello, Ferrari – 1:20.680
2. Mika Hakkinen, McLaren – 1:20.901
3. David Coulthard, McLaren – 1:21.148
4. Michael Schumacher, Ferrari – 1:21.211
5. Olivier Panis, BAR – 1:21.558
6. Frentzen, Jordan – 1:21.558
7. Ralf Schumacher, Williams – 1:21.886
8. Jarno Trulli, Jordan – 1:21.929

PDL  


Hop til top
Mika og Davids kvalifikation

Mika Hakkinen var kun 0,085 sekunder fra en pole position i gårsdagens kvalifikation til Spaniens Grand Prix, og starter defor som nummer to - en placering som finnen ikke er tilfreds med: "Jeg var meget skuffet over ikke at komme i pole position. Jeg tror jeg mistede lidt tid i femte sving, for meget tid. Indtil da så det meget godt ud. Jeg mistede lidt kontrol over bagenden i det sving og tabte lidt tid, men fik styr på det senere. Generelt var det dejligt at mærke vognen på banen fordi den ydede det helt fantastiske."

Hakkinen valgte ikke at benytte traction control. Hvis man har problemer med bilen i nogle sving, kan man ordne det med Det kan man ikke gøre alle steder med traction control," begrundede han sit valg med.

I formiddagens warm-up fik Hakkinen kun en beskeden 8. plads med en tid på 1.19.281. Men måske har han tænkt sig endnu engang at overraske rivalen Schumacher med en af sine berømte starter.

Hakkinens holdkammererat David Coulthard klarede sig bedre med en tid på 1.18.686. Under kvalifikation blev det slået fast at han starter i anden række med en placering som nummer 3. "Jeg er tilfreds med at jeg kunne have startet i første række," sagde han. "Jeg satte min hurtigste tid i den først omgang, som var meget normal og ordentlig, man laver altid en roligt omgang i begyndelsen af kvalifikationen bare for en sikkerheds skyld. At jeg starter som nummer 3 betyder, at jeg starter i den rene side af banen, hvilket kan blive en fordel i morgen."

Julia Jensen
XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk