Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
4.4.1999
Forvirring om Minardi-afløser
Jordan i ny situation
Arrows liner op til Brasilien
2.4.1999
Barcelona-testen afsluttet
Irvine afviser rygter
Barcelona-test, torsdag
BMW-udvikling forsinket
4.4.1999
Flere hollandske kilder har offentliggjort at Jos Verstappen skal overtage Luca Badoers sæde under det brasilianske grand prix. Efter sigende skulle hollænderen havde taget imod tilbudet efter at han
var blevet tilbudt et løb - men andre kilder fortæller noget andet. Hollænderen skal nemlig stå i spidsen for Hondas test på Barcelona-banen som finder sted allerede om morgenen efter løbet på
Interlagos - og ifølge Verstappen har Honda den højeste prioritet, hvilket må gøre det umuligt at kombinere en løbsweekend med tests for Honda. Der kommer forhåbentlig en meget hurtig afklaring på hvem der skal være substitut for Badoer i næste weekend.BB
Heinz-Harald Frentzens andenplads i Melbourne har fået Jordan-teamet til at arbejde ekstra hårdt for at holde sig fremme i Formel 1-feltet. Teamet har testet fem dage - 3 dage i Barcelona og 2 på Magny-Cours plus nogle motortests. Teamet har især arbejde med set-up muligheder til løbet i Brasilien og arbejdet med at finde en god affjedring til den ujævne bane i Sao Paulo. Den ene af
testdagene på Magny-Cours fandt sted i regnvejr og der fik teamet testet Bridgestones regnvejrsdæk hvorved teamet også skulle være klar til eventuelt dårligt vejr i det kommende grand prix, og Mugen har leveret en motor der er blevet noget forbedret siden det sidste løb. Samtidig har teamet også udskiftet forskellige dele på raceren og indsat nye og lettere komponenter.Teamets tekniske
leder, Mike Gascoyne bemærker at de to tests på Barcelona og Magny-Cours viste at de forskellige compounds reagerer forskelligt alt efter banens natur - hvilket efter hans vurdering er meget vigtigt viden til fremtidige løb. Endvidere er det første gang i teamets historie at det har været muligt at
udvikle på teamets racer allerede efter det første løb. Derfor har teamets tests ikke haft til hensigt at finde mulige fejl og løse dem for at racerne i det mindste kunne fuldføre et løb, men nu har teamet
mulighed for at udvikle raceren i et forsøg på at indhente de stærkere teams i Formel 1, og Gascoyne mener at teamet også skal være realistiske i deres forventninger eftersom der er stærkere teams foran dem i feltet.
Ralf Schumacher under sidste års brasilianske grand prix for Jordan
Sidste års brasilianske grand prix var ikke en stor succes for Jordan. Ralf Schumacher var bedste mand af de to kørere i kvalifikationen med den
ottendebedste tid - tyskeren udgik dog allerede på første omgang. Damon Hill gennemførte dog løbet, men blev diskvalificeret fra sin 10. plads.
BB
Efter at have scoret point i det første løb er Arrows klar til at tage flere point, selvom dette godt kan blive et problem hvis ikke det skyldes et stort mandefald i feltet. Teamet har fået testet to dage på Silverstone, med begge kørere bag rattet. Der koncentrerede teamet sig om at udvikle deres egen motor, og finde frem til et anvendeligt set-up til det kommende grand prix. Derudover har teamet
kørt nogle 'lige-ud-ad-landevejen' tests på Lurcy Levis for at finde mere fart i motoren. De to kørere har heller ikke ligget og daset ved strandene, men har brugt de mange ugers pause til at træne - men det er jo ikke en sensation i Formel 1...Arrows har endvidere fået stablet et samarbejde med Virgin Records på benene, hvor det er meningen at man vil lave en forbindelse mellem Formel 1 og
musikverden. Dette vil ske på en af Virgins homepages på nettet. Det er prins Malik der har fået aftalen i stand: "Ved at have et mærke som Virgin Records tilknyttet med Arrows-teamet er en
bekræftelse på vores ungdommelige image," siger storaktionæren hos Arrows.
BB
2.4.1999
For anden dag i træk var det en Prost-racer der tog sig af den hurtigste tid i den sidste dag af testen på Circuit de Catalunya, denne gang ved Olivier Panis. Franskmanden var over et sekund hurtigere
end dagens næsthurtigste mand, Jacques Villeneuve. BAR betegner testen som en stor succes, eftersom det er første gang at begge kørere har været i aktion, selvom teamets førstemand fik problemer med Supertec-motoren i dagens test. Teamet er dog klar til det brasilianske grand prix
efter at de to kørere har kørt 329 omgange tilsammen over de tre dage og Robert Synge mener at der grund til optimisme til løbet i Brasilien. Endvidere noterer teamet sig at Ricardo Zonta er ved at have vænnet sig til teamet, og har sat nogle meget gode tider. Teamet tager nu til Lurcy Levis-banen hvor teamet kører shakedown inden racerne bliver sendt til Sao Paulo. Det bliver første gang at teamets testkører, Patrick Lemarie får en tur i BAR-raceren.Testen viste også at Williams stadig har meget at slås med, og selvom de umiddelbart satte gode tider var der en hel del tekniske problemer at slås med, og eftersom teamet kun har to testdage med i baggagen til løbet i Brasilien kan forventningerne om en stærk indsats godt være minimale. Endvidere viste Benetton-kørerne ikke at de formåede at være meget bedre end 'opkomlingen' BAR, hvilket ikke er en særlig god udvikling for et team der vil tilbage og vinde løb allerede i år.
Tiderne fra Barcelona, 2. april 1999:
|
Kører | Team | Tid |
|
Olivier Panis | Prost | 1m22,36 sek. |
Jacques
Villeneuve | BAR | 1m23,37 sek |
Alexander Wurz | Benetton | 1m23,39 sek |
|
Ricardo Zonta | BAR | 1m23,87
sek. |
Giancarlo Fisichella | Benetton | 1m24,41 sek. |
Stephane Sarrazin | Prost | 1m24,59 sek. |
|
|
BB
Flere tyske aviser hævder igen at der opstået et meget køligt forhold mellem Michael Schumacher og Eddie Irvine efter at ireren vandt sin første sejr i Australien. Michael Schumacher har i et interview med en tysk avis fortalt at der ikke hersker et meget tæt venskab mellem ham og Irvine, fordi de to er vidt forskellige personligheder og har forskellig livsholdning. Det er åbenbart blevet udlagt på forskellig måde, at der ikke er særlig god kemi mellem de to kørere, men det afviser begge de to
Ferrari-kørere. Især har Irvine været i journalisternes søgelys - de har kastet sig over ham og forsøgt at sælge den 'store sensation': Irvine er den nye etter hos Ferrari. Men sådan forholder det sig ikke, og Irvine har meget klart fortalt at han vil opfylde det der står i hans kontrakt om at han skal lade Michael Schumacher komme forbi når teamet beder ham om det!BB
Mens foråret endelig er nået til Danmark knokles der på rundt om i Europa før der bliver kørt Formel 1 i Brasilien om godt en uge. På Barcelona-testens anden dag var det Jarno Trulli der suverænt satte den hurtigste tid foran førstedagens hurtigste mand, Villeneuve. Canadieren fik igen
kørt mange omgange i sin BAR-racer. Derimod skuffede begge Williams-kørere, eftersom de lå nede i den tungere ende af testtiderne.Testtider fra Barcelona, den 1. april 1999:
|
Kører | Team | Tid | Omgange |
|
Jarno Trulli | Prost | 1m22,327 sek. | 34 |
Jacques Villeneuve | BAR | 1m23,725 sek. | 73 |
Giancarlo Fisichella | Benetton | 1m24,195 sek. | 16 |
|
Ricardo Zonta | BAR | 1m24,299 sek. | 46 |
Alexander Wurz | Benetton | 1m24,352 sek. | 86 |
Alessandro
Zanardi | Williams | 1m24,533 sek. | 35 |
|
Olivier Panis | Prost | 1m24,948 sek. | 23 |
Ralf Schumacher | Williams | 1m25,090 sek. | BB Der var ellers lagt op til at forberedelserne til et af år 2000-nyhederne, BMW skulle have testet i
slutningen af marts måned, men nu er disse tests blev udsat mindst en måneds tid, fordi projektet er blevet forsinket af manglende dele som kommer fra andre firmaer. Der gættes også på at de måske
vil udvikle en V12 motor, hvilket vil være første gang siden Ferrari droppede det koncept inden sæsonstarten 1996. Den tidligere Arrows-testkører og Formel 3000-mester, Jörg Müller er BMWs testkører, men han må fortsat vente et stykke tid inden han kommer i aktion for BMW. Den tyske
motorleverandør vil anvende sidste års Williams-chassis, hvilket har fået flere til at pege på at de kan få vanskeligheder ved de officielle tests, eftersom alle teams skal teste under det nuværende
reglement. Det forventes derfor at BMW vil foretage private tests på forskellige baner i Europa inden for meget kort tid.BB
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|