Appellen blev afvist - Coulthard og McLaren er fortsat uden point
Foto: Allsport
FIA afviste appellen med henvisning til at teamet selv bærer ansvaret for at den lever op til reglementet efter løbet, og eftersom tolerancerne var overskredet var der ikke mere at hente. Endvidere afviste FIA McLarens påstand om at det var banen der havde gjort udslaget - dette var ikke blevet bevist.
Banen har været hård ved racerne - og FIA henleder opmærksomheden på at McLaren og de andre teams har erfaret af banen var ujævn og derfor burde tage forholdsregler. Dermed kunne de selv have undgået at være kommet i den situation.
Dermed er resultatet bekræftet - Fisichella er nummer 2 foran de to Jordan-kørere og efterfølgende Ralf Schumacher og Jenson Button, der bliver den yngste til at score point.
I forbindelse med appelsagen, som McLaren har indgivet til FIA's appeldomstol i Paris, har Max Mosley udtalt følgende: "Hvis der er nogen tolerancer, som der er i denne sag, har de forskellige teams én tendens til at gå til grænsen, i stedet for at bruge den som netop en tolerance. Når man gør det, er der en risiko for at gå over grænsen. Det er et problem alle teams har, ikke kun McLaren. De går alle til grænsen for hvad der er tilladt, i forsøget på at forbedre deres præstation. Det er altid trist når resultatet skal ændres efter løbet, men sådan er forløbet i processen."
Tom Walkinshaw har kommenteret Mosleys udtalelser og tager til genmæle: "Reglementet er skrevet på én måde, og vi fortolker det alle på forskellig vis. Man vil altid have diskussioner om dette. Men vi vil alle forsætte som vi har gjort hidtil. Der er ikke de store fremskridt i præstationerne, når vi er så tæt på grænsen, men det er da klart det skal udnyttes. Det har altid været FIA's problem. De vil gerne være på fod med det hele og være på forkant med situationen. Alle appelsagerne er en del af sporten, men måske vil de i fremtiden komme oftere."
Noget som bliver interessant at følge, er hvad der sker i weekenden på Imola. Der vil FIA efter at have varslet det, begynde at undersøge de forskellige styre- og management systemer til motor og gearkasse. Det gør man i et forsøg på at lukke diverse smuthuller i regulativerne. Man vil specielt fokusere undersøgelserne på tractioncontrol og styringen af luft/brændstofblandingen.
De sensorer, der før har været brugt i udstødningssystemet og i indsugningskassen, er blevet forbudt. Pitlane hastigheden skal nu kontrolleres af køreren manuelt, hvor man før trykkede på en knap, hvorefter en computer ordnede resten.
Alexander Wurz siger om dette: "Det får indflydelse på mange ting; starten vil blive vanskeligere, og specielt i pitlanen bliver der noget at se på for de mange fans. Programmørerne har hele tiden været foran FIA's kontrollører, men det er slut nu. Nu er der ingen form for tractionkontrol, og køreren skal selv holde øje med hastigheden. Det bliver ikke nemt med en motor, som er lavet til at køre med 12 - 18000 omdrejninger pr. minut."
Der er det at sige til det, at når man kører på landevejen, er der også en fartgrænse. Ingen kan ramme de 80 km/t. helt nøjagtigt. Enten er man lidt over eller lidt under. Tolerancerne er der vel også for at blive brugt, ellers var de der vel ikke. Det charmerende ved at udelukke tractionkontrol, og hastighedsbegrænseren, må vel være, at det får et forløb som før i tiden, inden al elektronikken gjorde sit indtog. Det er et skridt i retning af at køreren skal styre bilen, og ikke en computer. Computere kan bruges til meget godt, men der skal være plads til kørerens indflydelse også.
Under den netop overståede appélsag med McLaren, var det et af de forsvarspunkter, som McLaren brugte i proceduren. Det og banens beskaffenhed, trods ny asfaltbelægning.
Og noget tyder på, at det er taget til efterretning. Max Mosley har udtalt følgende. "Nu skal vi lige høre sagen fra begge sider. Arrangørerne af Brasiliens GP skal forklare sig også. Og det er da muligt, at der kommer en eller form for sanktion. I værste fald fjernes løbet fra løbskalenderen. Jeg så det på fjernsynet, og jeg må tilstå, at det gjorde mig meget oprevet at se dette. Nu er det ikke kun mig der skal afgøre, hvad der skal ske, men det er min mening at reklameskilte over banerne skal forbydes. Det er i orden med skilte langs banen, men det andet er, efter det skete, uacceptabelt."
Udover McLaren, har også Sauber indgivet klage over de dårlige forhold på banen. Deres kritik retter sig mest mod banens belægning, som er utrolig ujævn, også efter at der er kommet ny belægning på. Om det så er bilerne, der er for svage i deres opbygning eller om det er banen, ja, det er spørgsmålet. I hvert fald var der flere teams der havde problemer af forskellig art. McLaren, Sauber og Prost måtte flere gange tjekke og udskifte dele omkring bagvingen, hvis da ikke den nåede at falde af inden.
Telefonica har været på store opkøb rundt om i verden, men forhandler i øjeblikket selv med andre - blandt andet med British Telecom, der ventes at overtage Telefonica. Derfor har spanierne ikke kunnet fortsætte forhandlingerne med Minardi.
Forhandlingerne om Telefonicas overtagelse af disse to racere er strandet
Teamet havde ellers besøg af Benettons tidligere teamleder Joan Villadelprat under det australske grand prix til stor irritation for Minardi-teamet, der godt vidste hvilke signaler det udsendte. Men der har ikke været nogen konkrete forhandlinger i længere tid. "I øjeblikket er der ikke andet mellem os og Telefonica end at de sponsorerer os. De ved hvad vi vil have, og det er op til dem at finde ud af det," siger teamchef Giancarlo Minardi.
Dog er Telefonica fortsat en oplagt mulighed for Minardi - men det er over en måned siden at de har talt samme - og det lover ikke godt for en mulig overtagelse.
Tom K har tidligere udtalt, at han er rigtig tilfreds med de klasser, han kører, men siger dog til Formel-1.dk: "Jeg har et meget travlt program for år 2000 i perfekte biler (Audi og Honda) - men hvis Sir Frank Williams og Michelin spørger igen, vil jeg naturligvis se, om det kan passe ind i mit program".
Der var godt nok problemer i kvalifikationen men skuffelsen over at have været udgået tidligt i det brasilianske grand prix var større. "Det var ikke så svært da jeg ved hvordan det er i motorløb - alt kan ske," siger han om de mange afbrydelser og problemer der opstod. "Når man stopper og løbet er slut - så er effekten større. Det er noget af det mest skuffende," siger Alesi.
På trods af problemerne har han ikke mistet motivationen. "Det er hårdt, men jeg har været med i Formel 1 i 10 år, så jeg er vant til at det går godt og dårligt," siger Jean Alesi og peger på at den egentlige motivation er glæden ved at køre race.
Franskmanden, der kun har vundet en sejr i Formel 1, tager afstand fra løbsarrangørernes mening om at uheldene med de nedfaldne reklamer blot var bagateller da de vejede få gram. "Det er ikke et spørgsmål om vægten - det er et spørgsmål om hvor skarpt det er og hvordan det falder. Hvis det falder lige ned kan det være som en kniv, og det kan være meget farligt," siger Alesi der kørte ind i et af de nedfaldne bannere på vej mod Senna-S'et.
Nu må Alesi se fremad og håbe på en mere holdbar racer - som han selv forventer bliver mulig at køre i på Silverstone. "Fordi vi har holdbarhedsproblemer i øjeblikket kæmper vi lidt og håber på bedre tider."
Klik her for at læse hele interviewet.
Mika Hakkinen's kontrakt udløber også når denne sæson er færdig, men MH forsætter nok hos McLaren, da man forventer at Michael Schumacher forsætter hos Ferrari.
Nu kan Frentzen se tilbage på de begivenheder der har været. Selvfølgelig kommer der minder frem om den sorte weekend i 1994. På trods af dette har Frentzen dog gode minder - det den bane han vandt sin første sejr på, i øvrigt den eneste mens han kørte for det ellers suveræne Williams-team.
Nu hedder teamet Jordan - og efter sidste års succes er der forventning om noget mere, men indtil videre har det ikke givet den store succes. Nu gælder det om at slå McLaren og de førende i VM, Ferrari. I Melbourne var der tekniske problemet - hvad der først var en fejl i gearkassen blev senere lokaliseret som en hydraulikfejl.
"Jeg ser frem til løbet," siger Frentzen der håber på mere held end der var sidste år. "Jeg var uheldig sidste år da jeg spandt af i den olie som Eddie Irvine havde spildt. I år håber jeg at være mere heldig og kunne fejre mit 100. løb med point, eller bedre - en podieplads," siger tyskeren der inden løbet har været 'skuespiller' til en reklamefilm for Deutsche Post, der er en af Jordans hovedsponsorer.
Forud for løbet på Imola kunne det tænkes at han ser det som et hjemmebaneløb - men sådan forholder det sig ikke. "Det sjove ved det er at jeg ikke har kørt meget i Italien. Jeg har mere kørt i Tyskland - så man kan vist mere sige at Hockenheim og Nüburgring er mine hjemmebaneløb," siger Trulli der har været tysk Formel 3-mester. Han nævner også Silverstone, eftersom det er Jordans testbane.
Der har i det hele taget været flere problemer med at bestemme Trullis sande nationalitet. "Da jeg kom ind i Formel 1 vidste folk ikke hvem jeg var da Jarno er et finsk navn og jeg havde kørt i Tyskland," siger Trulli der altså fortsat er italiener.
Hvis DC og McLaren skulle få ret ved appeldomstolen, så stå Benetton som den store taber i denne appelsag. De vil ryge fra en anden plads til en fjerde, efter Jordan og BMW Williams, så vil de begge have 7 point hver.
Så hvis DC og McLaren skulle få ret, så må Benetton yde en eksta indsats ved weekendens San Marino grand prix.
Fisichella udtaler før weekendens løb "Raceren er blevet bedre. Iøjeblikket arbejder vi på at finde et godt set-up."
FIA's præsident Max Mosley, havde kun et skuldertræk til overs for Ron Dennis's udtalelser, og siger at alle teams bliver behandlet ens.
Igen udtaler Ron Dennis sig meget agressivt, der må da være et eller andet der trykker den mand. Er det måske fordi de ikke har en motor der holder et helt løb, eller ??????????
Efter mødet var David Coulthard ikke meget åbenmundet om hvad der kunne blive udfaldet, men han var optimistisk om sine chancer for at gøre det umulige - at få point igen af FIA. "Vi må vente til i morgen for at se udfaldet, men vi er meget tilfredse med vores præsentation," siger skotten der dog ikke ville gå i detaljer om hvad der har været McLarens argumenter, men at teamet ønskede at vise at raceren levede op til reglementet før løbet, og at det så har været banens skyld at han til slut ikke kunne leve op til reglementet.
David Coulthard havde advokat Tim Murnane med sig og også Martin Whitmarsh, den tekniske leder hos McLaren deltog. Teamet medbragte billeder og forskellige optagelser som bevismateriale.
Dommerne er: formand Philippe Roberti de Winghe (Belgien), H.L Duijm (Holland), José Macedo e Cunha (Portugal), Reginald Redmond (Irland), Pedro Romero (Spanien).
Høringen startede kl. 10.00.
Kendelse vil først blive bekendtgjort i morgen.
Rygter siger at Jos Verstappen har fået en ny personlig træner for resten at sæsonen, og at JV er blevet sat i forbindelse med John Cruijff, som er kendt for sine speciel metoder for at få folk i topform på rekord tid.
John Cruijff tilbød selv sin assistance til Verstappen efter Brasiliens Grand Prix.
JV's manager Huub Rothengatter udtaler til pressen: "Der er blevet sagt of skrevet meget om Jos' udholdenhed. I øjeblikket træner Jos hårdt på at komme i topform til næste løb.
Jeg regner med at jeg kan fortælle mere om træningsmetoderne efter San Marino Grand Prix, men heller ikke før."
"Det var et godt resultat vi/jeg lavede i Brasilien, og jeg håber at mange af mine fans møder op til næste Grand Prix på Imola-banen for at støtte mig og teamet." udtaler Trulli.
Den lille mangel på driftsikkerhed i Brasilien skulle være løst, så nu kigger teamet fremad, og håber at alting flasker sig til deres fordel.
Profiten er steget med 3,1% til nuværende værdi på 7,2% af den totale omsætning.
Ferrari S.p.A. er også tilfreds med den vækst der er i deres investering i Formel-1 sidste år.
Den totale omsætning steg med 22,8% selv efter at man har fratrukket de tab der er på Maserati, som Ferrari købte helt op sidste år, så nu ejer Ferrari S.p.A., Maserati 100%. Ferrari S.p.A. vil genoplive Maserati igen, ved hjælp at forskning og udvikling.
Ved mødets slutning udtrykte Ferraris præsident Luca di Montezemolo stor tilfredshed med den positive start på 2000 sæsonen.
Ferraris salg er steget med 15% sammenlignet med sidste års salg, og Maserati har fordoblet sit salg, siden sidste år.
Zonta udtaler: "Uheldigvis kunne jeg ikke deltage på Imola sidste år, p.g.a. mit uheld i Brasilien.
Jeg kender lidt til Imola, men ikke meget.
Vi lavede ikke et godt resultat i Brasilien i sidste uge, da der var en hel del mekaniske problemer. Vores ingeniør skulle nu have løst de problemer der var, og vi er nu klar til San Marino.
Chassis'et og motoren er gode, og hvis vi kan genfinde vores driftsikkerhed som vi havde i Australien, så se jeg ingen grund til at vi ikke skulle få point i denne weekend."
BAR's chefingeniør Steve Farrell udtaler: "Vi havde en god test på Silverstone sidste uge, der fandt vi forskellige tekniske problemer på bilen, som havde drillet os, men de er nu løst, og nu ved vi hvordan vi kan forbedre os til Imola og fremtiden.
Forhåbentligt kan vi når op på samme niveau som vi var på i Australien.
Fra dette Grand Prix vil vi komme med forbedringer til bilen, nogle er små ændringer, og nogle er mere betydningsfulde."
Sidste år kørte Mika Salo i steden for Zonta. Det blev til en syvende plads, og det var den bedste placering teamet fik.
Arrows teamet deltog i sidste uges test på Silverstone, og i.flg. Pedro de la Rosa gjorde man store fremskridt med at forstå bilen, og hvor man kan gøre den bedre.
De la Rosa er overbevist om at de har en meget hurtig bil, men de skal forbedre deres kvalifikation, hvis de skal have en chance for at score point på Imola banen. De la Rosa siger, at han glæder sig til at køre på Imola, for dens belægning er helt jævn, og det er meget nemmere at køre løb der for alle teams.
Jos Verstappen fortæller, at Imola er en af hans yndlingsbaner, og tilføjer at downforce og hestekræfter bliver en afgørende faktor på banen, så det passer godt til os.
Arrows' teamchef Tom Walkinshaw tror på at det kan blive til årets første podiumoptræden, men ikke den sidste.