Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.4.2004
 Kamelkongen Michael
 
3.4.2004
 Kimi Raikkonen mister placeringer
 

Hop til top4.4.2004

Kamelkongen Michael

Michael Schumacher vandt Formel 1 historiens første ørkenrace i så overbevisende stil, at der skal lyde stor applaus til dem der faktisk så løbet uden at falde i søvn. Og søvn var nok i virkeligheden det eneste der kunne have truet Schumacher, men af en eller anden grund formåede han at holde sig vågen og kom således over stregen til sin tredie sejr på stribe. Man begynder med gru at mindes 2002 sæsonen.

Schumacher i den stejlende kamel kom som vanligt bedst fra start og så var det løb sådan set kørt. Den største forandring siden sidst han dominerede så meget, er at der nu, indtil videre i al fald, ikke engang er de samme bitre røster om at Ferrari snyder på vægten. Befriende for den seriøse debat, men også et tegn på resignation blandt folk. Ingen gider at bortfoklare Ferraris dominans længere. Den er der bare.

Som den tro væbner han er, havnede Barrichello på en overlegen andenplads. At han kun var lidt over et sekund efter Schumacher på stregen, skyldes at tyskeren skruede drastisk ned for tempoet til sidst for at skabe det gode billede af to Ferrarier der krydser stregen næsten sammen. Ligesom Schumacher havde Barrichello et ganske begivenhedsløst løb. Den store skuffelse, eller overraskelse om man vil, er at han slet ikke har været i nærheden af holdkammeraten i år. Sidste sæson var han ofte hurtigere end Michael, men i år har brasilianeren ikke vist sig som meget andet end en andenrangskører i en fremragende bil.

Lidt mere spænding i tilværelsen havde J.P. Montoya. Bare ikke af den gode slags. I mange mange omgange lå han på en ganske sikker 3. plads, uden chancer for at hente de to røde Ferrarier. Men mod slutningen fik han ganske alvorlige problemer med sin bil og trillede nærmest baglæns ned gennem feltet og endte helt uden for pointene. Skuffende belønning på en dag hvor han ellers havde været den bedste af alle de andre.

Montoyas problemer gav tilgengæld mulighed for Button til at tage karrierens anden podieplacering. Da columbianeren fik problemer hentede det engelske stjernefrø ham, og uden de store problemer smuttede Lucky Strike pakken forbi Williams raceren. I Malaysia fik Button sin første smag af Formel 1- champagne og den smagte åbenbart englænderen så godt at han ville have mere. Gad vide om han blev skuffet da han fandt ud af, at champagnen til ære for de muslimske værter, var blevet udskiftet med appelsinvand?

Jarno Trulli hentede en 4. plads, placeret som kødet i en sandwich mellem de to BAR biler. Hele eftermiddagen kæmpede italienske Trulli netop de to biler og hans placering var ganske fortjent. En sand kæmper var han i dag, og den slags kan man ikke få for meget af. Lige bag Trulli lå Takuma Sato, der havde overrasket i tidskørslen. Verdens hurtigste japaner havde også et ganske begivenhedsrigt løb. Ligesom Trulli var han involveret i flere dueller, den mest dramatiske med Ralf Schumacher den yngre. Ralf gav ikke Sato meget plads da han pressede sin Williams racer forbi BAR bilen, omvendt var Sato heller ikke ligefrem klar til at overgive sig da han var udmanøvreret. Ikke særlig smukt kørt af nogen af dem. Ralf fik beskadiget bilen en smule og måtte en tur i pit, men endte på 7. pladsen. Satos 5. plads er ekstra flot i betragtning af at også han måtte i pit, i en anden forbindelse, da han knækkede en næse på vej gennem en sandkasse.

Mellem Sato og Schumacher Den Yngre lå den spanske yndling Fernando Alonso, der efter en beskeden indsats i tidskørslen, fik kørt et ganske hæderligt løb. Også han var involveret i et par hæderlige dueller, specielt med Mark Webber, der dog gjorde spanieren så utålmodig at han sendte en knyttet hånd i vejret i frustration. Hvor rimeligt det var, var svært at vurdere ud fra tv-billederne, men generelt bør man koncentrere om at køre bil og ikke om at være sur på andre. Mark Webber hentede det sidste point for en 8. plads og kom dermed endelig på tavlen i år.

Dermed har Webber også flere point end Kimi Raikkonen der igen måtte

MMT  


 

Hop til top3.4.2004

Kimi Raikkonen mister placeringer

Kimi Raikkonen står til at miste 10 placeringer når kvalifikationen er overstået. Den nye regel om motorskift bliver hermed brugt for første gang.

Uanset hvordan Kimi Raikkonen placerer sig i lørdagens kvalifikation, så vil han blive degraderet 10 placeringer. Det sker efter at teamet bliver nødt til at skifte motoren i hans racer. 8 minutter inde i den anden af fredagens frie træninger gik der ild i bilen. Branden opstod i indsugningssystemet forårsaget af en benzinlæk. Skaderne på motoren er så store at teamet bliver nødt til at skifte motoren forud for kvalifikationen.

Det er første gang at det nye reglement om motorskift bliver anvendt. Efter de nye regler, skal en kører degraderes med 10 placeringer såfremt at motoren i bilen bliver skiftet. En skam for Kimi Raikkonen der forsat ser uheldene ramme ham.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk