Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.4.2006
 Skal Scuderia Toro Rosso udelukkes?
 
3.4.2006
 Australiens GP - revideret resultat
 

Hop til top4.4.2006

Skal Scuderia Toro Rosso udelukkes?

Så er der igen uro omkring Toro Rossos anvendelse af V10 motorer. Midland F1 og Super Aguri F1 har sammen komponeret et brev og sendt det til FIA.

Nu er der igen uro i Formel 1 feltet. Og igen drejer det sig om V10 motorerne. Scuderia Toro Rosso er det eneste team der stadig anvender denne konstruktion. Sidste år fik Minardi lov til at måtte benytte V10 motorerne i 2006 - om end i neddroslet udgave - for at bevare teamet som det tiende team i feltet. Reglementet påbyder 20 biler. FIA og de øvrige 9 teams stak hovederne sammen og blev enige om en dispensation for at få 20 biler på banen. Ellers så det håbløst ud for Minardi. Senere valgte Paul Stoddart af økonomiske årsager at sælge teamet til Red Bull ejeren Dietrich Mateschitz.

Endnu senere kom det så frem at et elvte team var på vej, nemlig Super Aguri F1. Og det er netop Super Aguri F1 der sammen med kollegaerne og konkurrenterne fra Midland F1 har sammensat et brev efter det malaysiske Grand Prix, og har overdraget det til FIA i forbindelse med det netop kørte australske Grand Prix.

Kort fortalt anmoder de to teams FIA om at revurdere situationen med Toro Rossos anvendelse af V10 motorerne. Som de to teams vurderer det, så blev undtagelsen i reglementet skabt for at fylde feltet op. Og det er ikke på det grundlag at Toro Rosso deltager. Som de to teams blandt andet gør opmærksom på, så er det ikke af økonomiske grunde at Toro Rosso anvender V10 motorer. Mateschitz har i den grand mange penge, blandt andet har han som noget af det seneste købt en fodboldklub. Faktisk er det sådan at man mere end antyder at Toro Rosso bør udelukkes fra at score points, fordi man mener at de deltager på et helt forkert grundlag.

Der har tidligere været en stor debat om emnet. Der skal sikkert heller ikke herske tvivl om, at hvis man gik rundt og spurgte de øvrige teams - minus Red Bull Racing - så vil de bakke op om Super Aguri/Midland holdningen. Ikke hvis man skal følge op på den tidligere debat. En del af den tidligere debat har blandt andet gået på, at selv om at man drosler V10 motorerne ned i ydelse og omdrejninger, så har V10 motorerne stadig et noget større drejningsmoment at bruge af i forhold til de nye V8 motorer. På sin vis virker det også som en lille fordel at anvende V10 motorer - i hvert fald for Toro Rosso. De har overhalet Midland F1 i år, også selv om Midland F1 egentligt har gjort det bedre end tidligere under Jordan navnet. Toro Rosso har også selv meldt ud at man gør store fremskridt på det tekniske område. Beviset så man tydeligt i det australske Grand Prix. Godt nok lidt hjulpet af mange udgåede biler, så sluttede Scott Speed på en ottendeplads, som dog senere blev frataget ham. Liuzzi lå endda på en bedre placering end Speed, da Liuzzi måtte udgå. Og det er blandt andet den forbedring man ser på hos Super Aguri og Midland.


Er det bilen eller motoren der har givet Toro Rosso et fremskridt i år?
(Foto: Gepa Pictures)

Hvad så hvis Toro Rosso via en endnu mere neddroslet V10 motor ser sig "nødsaget" til at skifte til V8 motorer, kører de så endnu stærkere? Svært at spå om, men da Toro Rosso teamchef Franz Tost blev adspurgt om det førnævnte brev til FIA, reagerede han næsten med en opgivende hovedrysten. Opgivende fordi debatten igen vil fylde meget. Han forstår ikke den anden parts holdning.

Franz Tost:
"FIA skabte sidste år en undtagelse i reglementet således at de private teams kunne anvende V10 motorer. Hvis nogen teams beklager sig over dette nu fordi de mener at vi har en fordel, så må jeg godt nok undskylde. Jeg forstår ikke deres holdning."

"Vi vil da gerne sælge en motor til dem, hvis de ønsker det. Men hvis de tror at den forbedring som Toro Rosso oplever i øjeblikket

PDL  


 

Hop til top3.4.2006

Australiens GP - revideret resultat

Da Scuderia Toro Rosso og amerikaneren Scott Speed i gårsdagens Australske Grand Prix scorede deres første point var humøret højt - men glæden var kort.

Skotten David Coulthard, der kører for søsterteamet Red Bull Racing, lagde efter løbet en protest på Scott Speed, da han overhalede Coulthard mens der var gule flaf ude på banen.

Løbsarrangørene gav Coulthard medhold i protesten, og Speed blev idømt 25 sekunders tidsstraf, hvilket rykkede ham fra den pointgivende 8. plads ned på 9. pladsen.
Yderligere blev han idømt en bøde på 5000,- US-dollars for at bande af Coulthard, i forbindelse med gennemgang af sagen!

Og hvem 'arver' så Scuderia Toro Rosso's og Scott Speed's enlige point?
Det gør såmænd Red Bull Racing og David Coulthard.

Australiens Grand Prix - revideret løbsresultat:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Fernando AlonsoRenault1:34:27,87057
2Kimi RaikkonenMcLaren+ 00:01,857
3Ralf SchumacherToyota+ 00:24,857
4Nick HeidfeldBMW-Sauber+ 00:31,057
5Giancarlo FisichellaRenault+ 00:38,457
6Jacques VilleneuveBMW-SauberAN  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk