Michelin har tidligere været repræsenteret i Formel 1, men trak sig efter nogen meget omdiskuterede ulykker på Indianapolis Speedway som endte ud i at Michelin betalte meget store erstatninger til deres teams. Nu ser det dog ud til at firmaet meget vel kan være på vej tilbage, men det skal ske under visse betingelser.
Betingelserne er blandt andet at firmaets synenergi fra motorsportsklasser skal videreføres i Formel 1. Det vil ifølge Michelins krav blandt andet betyde at fælgstørrelsen skal være større end de nuværende 13 tommer. Rygter tale om 18 tommer i stedet, hvilket passer bedre med de dimensioner Michelin opererer med i andre klasser.
Michelin ønsker også at den nuværende dækhøjde som for så vidt er ret høj, mindskes til noget nær lavprofil. Dette for at det skal være lettere at overføre firmaets teknologi fra andre motorsportsklasser. Derudover ønsker Michelin en anden ordning i form af betaling for dækkene. Man vil også have visse kommercielle friheder blandt andet i form af gratis reklamepladser på og omkring Grand Prix banerne.
Indtil nu har der dog ikke været den store enighed blandt teamene om at acceptere Michelins krav. Kravene betyder umiddelbart at bilernes chassiser blandt andet skal ændres på mange områder. Der er med andre ord en del tekniske og kommercielle problemer der skal overvindes. FOTA holdt deres eget møde efter at FIA/FOM mødet var afsluttet. Der er i skrivende stund ikke kommet nogen kommentar fra FOTA.
Ken Anderson har meddelt at projektet med at skabe et amerikansk Formel 1 team er slået fejl, og har som følge deraf sendt mails til alle de resterende medarbejdere om at teamet lukker og slukker, og at alle derfor er opsagt.
Ken Anderson skriver dog også i meddelelsen at såfremt det i fremtiden lykkes at skabe et mere bærbart og fornuftigt fundament for driften af et team, så vil der være udsigt til genansættelse. Det kræver dog at der findes penge, mange penge, og sikkert også helt andre garantier.
Siden man præsenterede projektet har det været meget stille omkring teamet. Eneste lyspunkt var for så vidt da man indbetalte depositumet der sikrede USF1 en startplads i feltet. Siden da har der været meget stille omkring teamet, indtil man meddelte at man ikke kunne stille op i år, men forventede at være klar i 2011. Den drøm ser nu ud til at være slukket. Medstifteren af teamet, Peter Windsor, har ikke været med i notater fra teamet i den seneste tid og er heller ikke nævnt i den seneste meddelelse til de nu afskedigede medarbejdere. Noget kunne tyde på at der ud over de økonomiske problemer, måske også har været visse interne problemer.
De der kørte på banen med det samme viste sig at have fordelen, da vejret bare blev værre og værre, og bland dem der satsede på at forholdene skulle bedre sig var blandt andet McLaren og Ferrari teamne - det blev et dyrt sats for dem, da de dermed ikke fik sat tider der var hurtige nok til at de kom med op i anden kvalifikationsrunde.
Hurtigste tid i første kvalifikationsrunde blev sat af Pedro de la Rosa i sin Sauber racer med tiden 1:47,153.
Ude efter første runde var:
17 | Jenson Button | McLaren |
18 | Jarno Trulli | Lotus |
19 | Fernando Alonso | Ferrari |
20 | Lewis Hamilton | McLaren |
21 | Felipe Massa | Ferrari |
22 | Karun Chandhok | HRT |
23 | Bruno Senna | HRT |
24 | Lucas de Grassi | Virgin |
Anden kvalifikationsrunde havde 16 kørere på banen, og blandt dem var det Renault køreren Robert Kubica der var hurtigst med tiden 1:46, 951.
Her blev yderligere 6 kørere 'siet' fra, det var:
11 | Vitaly Petrov | Renault |
12 | Pedro de la Rosa | Sauber |
13 | Sebastian Buemi | Toro Rosso |
14 | Jaime Alguersuari | |
15 | Heikki Kovalainen | Lotus |
16 | Timo Glock | Virgin |
Starten på tredje kvalifikationsrunde blev udsat, eller rettere stoppet med rødt flag allerede inden den gik i gang, på grund af både regn og storm.
Resultatet af denne udsættelse blev at kørerne kun fik cirka 7 minutter til at køre om pole position, og dem udnyttede Red Bull køreren Mark Webber bedst, han var den eneste af de 10 kørere der kom ned på m1:49 tider.
Næst hurtigst var Nico Rosberg fra Williams teamet, med Sebastian Vettel (Red Bull) på 3. pladsen.
Mest overraskende her var det nok at Adrian Sutil kunne placere sin Force India racer på 4. pladsen.
Kvalifikationstiderne:
Pl. | Kører | Team | Kval. 1 | Kval. 2 | Kval. 3 | Omg. |
1 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:51,886 | 1:48,210 | 1:49,327 | 18 |
2 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:52,560 | 1:47,417 | 1:50,673 | 22 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:47,632 | 1:46,828 | 1:50,789 | 19 |
4 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:49,479 | 1:47,085 | 1:50,914 | 21 |
5 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:49,664 | 1:47,346 | 1:51,001 | 22 |
6 | Robert Kubica | Renault | 1:46,283 | 1:46,951 | 1:51,051 | 19 |
7 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:50,301 | 1:48,371 | 1:51,511 | 21 |
8 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:52,239 | 1:48,400 | 1:51,717 | 24 |
9 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:48,467 | 1:47,792 | 1:51,767 | 21 |
10 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:49,922 | 1:48,238 | 1:52,254 | 21 |
11 | Vitaly Petrov | Renault | 1:47,952 | 1:48,760 | 15 | |
12 | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 1:47,153 | 1:48,771 | 14 | |
13 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:48,945 | 1:49,207 | 15 | |
14 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:48,655 | 1:49,464 | 16 | |
15 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:52,875 | 1:52,270 | 16 | |
16 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:52,398 | 1:52,520 | 13 | |
17 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:52,211 | Notime | 3 | |
18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:52,884 | 6 | ||
19 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:53,044 | 8 | ||
20 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:53,050 | 8 | ||
21 | Felipe Massa | Ferrari | 1:53,283 | 7 | ||
22 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:56,299 | 9 | ||
23 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:57,269 | 9 | ||
24 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:59,977 | 4 | ||
Med en så spændende startopstilling er der lagt op til et meget spændende løb på Sepang banen i morgen.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:33,542 | 17 | |
2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:33,559 | 0,017 | 14 |
3 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:33,587 | 0,045 | 17 |
4 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:33,751 | 0,209 | 19 |
5 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:33,992 | 0,450 | 15 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:34,090 | 0,548 | 13 |
7 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:34,113 | 0,571 | 16 |
8 | Felipe Massa | Ferrari | 1:34,174 | 0,632 | 15 |
9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:34,540 | 0,998 | 13 |
10 | Robert Kubica | Renault | 1:34,549 | 1,007 | 17 |
11 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:34,623 | 1,081 | 11 |
12 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:34,673 | 1,131 | 19 |
13 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:34,882 | 1,340 | 13 |
14 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:34,957 | 1,415 | 16 |
15 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:35,026 | 1,484 | 16 |
16 | Vitaly Petrov | Renault | 1:35,076 | 1,534 | 17 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 1:35,477 | 1,935 | 18 |
18 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:36,404 | 2,862 | 19 |
19 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:37,299 | 3,757 | 15 |
20 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:37,369 | 3,827 | 16 |
21 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:38,161 | 4,619 | 18 |
22 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:38,783 | 5,241 | 13 |
23 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:39,868 | 6,326 | 19 |
24 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:39,895 | 6,353 | 16 |
Allerede nu er det for så vidt muligt at ansøge om en plads i 2011 Formel 1 feltet. USF1 havde en plads allerede i år, men trak sig grundet dårlig økonomi. Teamet ventes dog at stille på i 2011 hvis alt går vel. Derudover er 2 - 3 andre teams i den forventede ansøger gruppe. Og alle er for så vidt kendte i forvejen.
Endnu en gang spøger Prodrive. Prodrive har flere gange været på vej, men har enten trukket sig, eller har ikke fået lov. Prodrive har kørt et meget politisk/økonomisk spil i forhold til FIA. Prodrive har været meget interesseret i at få reglementet ændret i forhold til omkostninger, som en slags betingelse for at vil stille op. Flere medier i England beretter om et bestyrelsesmøde hos Prodrive, hvor man igen vil evaluere om en eventuel ansøgning med deltagelse til følge.
Epsilon Euskadi blev sorteret fra da FIA valgte deltagerne til dette års serie. Flere medier, denne gang primært de spanske, forventer at teamet igen vil ansøge om deltagelse.
Et gammelt navn i motorsport dukker op igen. Lola vil ifølge Autoweek også indsende en ansøgning om deltagelse. Det er dog endnu en mere end usikker formodning fra Autoweek magasinet - indtil videre. Det er først i den seneste tid at navnet er dukket op igen. FIA's ansøgningsfrist er foreløbig fastsat til d. 15. april. Ingen af de ovennævnte teams har dog ikke endnu selv bekræftet diverse formodninger. De har dog heller ikke afkræftet oplysningerne.