Ferrari fansene er helt oppe at køre efter de flotte resultater hidtil. Og der er ingen tvivl om, at der vil strømme masser af tifosis til Imola i weekenden.
Jean Todt prøver dog at dæmpe forventningerne: "Nu skal vi tage det roligt, vi må ikke blive for hovmodige. Det er gået godt for os, hvorimod det ikke er gået ret godt for vores største rivaler."
Teamet arbejder på nye forbedringer på bilen, specielt efter at Barrichello måtte udgå i Brasilien. "Vi har haft en god bil fra starten. Nu skal vi finde ud af at løse de småproblemer vi har opdaget, og så forsætte udviklingen af bilen. Det er det vi skal koncentrere os om, ikke den - trods alt - lille føring vi har i øjeblikket. Den kan let forsvinde igen."
Den største skuffelse Ferrari har haft indtil nu, har været at man ikke har haft en bil i første startrække endnu. Kørerne har i begge løb måttet affinde sig med pladser i anden startrække. Det har ifølge Jean Todt kun været på grund af særlige omstændigheder, at det ikke har kunnet lade sig gøre. Men han håber at det vil lykkes på Imola, han vil dog ikke spå om, hvilken placering det bliver.
Men der dog grund til at være optimistiske alligevel: "Der er en speciel atmosfære i teamet, Schumachers fantastiske form og Barrichellos professionalisme. På trods af, at han måtte udgå i Brasilien foran hans fans, blev han om aftenen, for at være med til at fejre Schumachers sejr. Jeg er sikker på, at alle omkring ham på Imola, vil tage godt imod ham."
McLaren vil være utroligt opsatte på at gøre en god figur efter at diskvalifikationen af Coulthard er blevet stadfæstet af FIA's appeludvalg. Adspurgt om FIA's endelige dom siger Jean Todt: "Nu bærer jeg en Ferrari kasket, og så vil jeg ikke tillade mig at udtale mig om andres anliggender. Jeg ville ønske, at andre ville reagere på samme måde overfor os. Det er dog ikke altid tilfældet."
Landene udenfor Europa har måske lugtet lunten, idet FIA som tidligere omtalt, har problemer på flere områder med EU. Det drejer sig om tobaksreklamer, og det drejer sig især om EU's postulat om, at FIA har en monopollignende styring af tv-rettigheder.
Under mødet skal FIA også høre på organisationen bag Brasiliens GP, som ikke havde det mest heldige forløb. Nedfaldene reklameskilte og banens tilstand er hovedpunkterne. Hvis FIA ikke er tilfreds med deres forklaringerne, så er der ifølge rygter, mulighed for at Argentina igen kommer tilbage på F1 kalenderen. Ligeledes snakkes der også om, at det Europæiske GP på Nürburgring går ud af kalenderen. Største kandidat til at erstatte dette løb, skulle være Kyalami i Sydafrika.
"Indtil nu har vi konkurreret på to forskellige typer baner, og begge gange har vi mere eller mindre været lige så hurtige som andre. Jeg tror, at det vil være det samme på Imola af den simple årsag, at de dage er ovre hvor Ferrari kun var hurtige på en type bane."
Selvom Mika Hakkinen er startet i forreste startrække de sidste to løb på Imola, så er han ikke kommet i mål. Det kombineret med, at Hakkinen heller ikke er kommet i mål endnu i denne sæson, får MS til at håbe på, at Hakkinen vil fuldføre denne gang, så Ferrari kan få mulighed for at vise hvor de står.
"Jeg tror, at McLaren nu har styr på deres problemer. Jeg ønsker egentlig også for Hakkinen, at han kan fuldføre på Imola. Det vil vise os mange ting om hvor vi står. Jeg spøger ikke. Jeg sagde allerede i Australien, og i Brasilien også, at det vil være godt at kunne slå Hakkinen under løb. Det faktum at McLaren har været så irritable efter vores to sejre, viser mig at de virkelig er bekymrede." udtaler Schumacher.
Martin Whitmarsh der var i Paris for at tale McLarens sag var skuffet. "Selvfølgelig er vi skuffede med det endelige udfald, men det skal ikke få lov til at distrahere vort fokus på VM," siger Whitmarsh.
Hos Mercedes tog man det rimelig roligt. "Vi troede at vi havde chancer, men vi må acceptere denne beslutning og koncentrere os om det næste løb," siger Norbert Haug.
Manden som det ramte særlig hårdt, David Coulthard var overrasket over udfaldet. "Det var ikke det jeg havde håbet på," sagde en skuffet Coulthard. "Jeg tog til Paris og følte jeg havde en stærk sag." Han er dog sikker på at det ikke kommer til at påvirke teamet yderligere. Nu vil han i stedet se fremad. "Nu kommer vi til en bane jeg kan lide og som jeg har kørt godt på tidligere og vi ønsker at udfordre Ferrari og vise dem at vi stadig tror at vi har den bedste racer," siger han fortrøstningsfuldt om det kommende løb på Imola.
FIA afviste appellen eftersom teamet havde alle muligheder for at tage forholdsregler der kunne gøre at raceren også når den kom i mål levede op til reglementet. McLaren-raceren levede ikke op til artiklerne 3.7, 3.12.1 eller 3.12.6 i FIAs tekniske reglement for år 2000.
Blandt andet var Benetton - der ellers tidligere har været et team der forsøger at bevæge sig på grænsen af reglementet. - et af de eneste teams der hævede raceren, sådan at banen ikke kom til at slide raceren så meget at den til sidst blev ulovlig.
Appellen blev afvist - Coulthard og McLaren er fortsat uden point
Foto: Allsport
FIA afviste appellen med henvisning til at teamet selv bærer ansvaret for at den lever op til reglementet efter løbet, og eftersom tolerancerne var overskredet var der ikke mere at hente. Endvidere afviste FIA McLarens påstand om at det var banen der havde gjort udslaget - dette var ikke blevet bevist.
Banen har været hård ved racerne - og FIA henleder opmærksomheden på at McLaren og de andre teams har erfaret af banen var ujævn og derfor burde tage forholdsregler. Dermed kunne de selv have undgået at være kommet i den situation.
Dermed er resultatet bekræftet - Fisichella er nummer 2 foran de to Jordan-kørere og efterfølgende Ralf Schumacher og Jenson Button, der bliver den yngste til at score point.
I forbindelse med appelsagen, som McLaren har indgivet til FIA's appeldomstol i Paris, har Max Mosley udtalt følgende: "Hvis der er nogen tolerancer, som der er i denne sag, har de forskellige teams én tendens til at gå til grænsen, i stedet for at bruge den som netop en tolerance. Når man gør det, er der en risiko for at gå over grænsen. Det er et problem alle teams har, ikke kun McLaren. De går alle til grænsen for hvad der er tilladt, i forsøget på at forbedre deres præstation. Det er altid trist når resultatet skal ændres efter løbet, men sådan er forløbet i processen."
Tom Walkinshaw har kommenteret Mosleys udtalelser og tager til genmæle: "Reglementet er skrevet på én måde, og vi fortolker det alle på forskellig vis. Man vil altid have diskussioner om dette. Men vi vil alle forsætte som vi har gjort hidtil. Der er ikke de store fremskridt i præstationerne, når vi er så tæt på grænsen, men det er da klart det skal udnyttes. Det har altid været FIA's problem. De vil gerne være på fod med det hele og være på forkant med situationen. Alle appelsagerne er en del af sporten, men måske vil de i fremtiden komme oftere."
Noget som bliver interessant at følge, er hvad der sker i weekenden på Imola. Der vil FIA efter at have varslet det, begynde at undersøge de forskellige styre- og management systemer til motor og gearkasse. Det gør man i et forsøg på at lukke diverse smuthuller i regulativerne. Man vil specielt fokusere undersøgelserne på tractioncontrol og styringen af luft/brændstofblandingen.
De sensorer, der før har været brugt i udstødningssystemet og i indsugningskassen, er blevet forbudt. Pitlane hastigheden skal nu kontrolleres af køreren manuelt, hvor man før trykkede på en knap, hvorefter en computer ordnede resten.
Alexander Wurz siger om dette: "Det får indflydelse på mange ting; starten vil blive vanskeligere, og specielt i pitlanen bliver der noget at se på for de mange fans. Programmørerne har hele tiden været foran FIA's kontrollører, men det er slut nu. Nu er der ingen form for tractionkontrol, og køreren skal selv holde øje med hastigheden. Det bliver ikke nemt med en motor, som er lavet til at køre med 12 - 18000 omdrejninger pr. minut."
Der er det at sige til det, at når man kører på landevejen, er der også en fartgrænse. Ingen kan ramme de 80 km/t. helt nøjagtigt. Enten er man lidt over eller lidt under. Tolerancerne er der vel også for at blive brugt, ellers var de der vel ikke. Det charmerende ved at udelukke tractionkontrol, og hastighedsbegrænseren, må vel være, at det får et forløb som før i tiden, inden al elektronikken gjorde sit indtog. Det er et skridt i retning af at køreren skal styre bilen, og ikke en computer. Computere kan bruges til meget godt, men der skal være plads til kørerens indflydelse også.
Under den netop overståede appélsag med McLaren, var det et af de forsvarspunkter, som McLaren brugte i proceduren. Det og banens beskaffenhed, trods ny asfaltbelægning.
Og noget tyder på, at det er taget til efterretning. Max Mosley har udtalt følgende. "Nu skal vi lige høre sagen fra begge sider. Arrangørerne af Brasiliens GP skal forklare sig også. Og det er da muligt, at der kommer en eller form for sanktion. I værste fald fjernes løbet fra løbskalenderen. Jeg så det på fjernsynet, og jeg må tilstå, at det gjorde mig meget oprevet at se dette. Nu er det ikke kun mig der skal afgøre, hvad der skal ske, men det er min mening at reklameskilte over banerne skal forbydes. Det er i orden med skilte langs banen, men det andet er, efter det skete, uacceptabelt."
Udover McLaren, har også Sauber indgivet klage over de dårlige forhold på banen. Deres kritik retter sig mest mod banens belægning, som er utrolig ujævn, også efter at der er kommet ny belægning på. Om det så er bilerne, der er for svage i deres opbygning eller om det er banen, ja, det er spørgsmålet. I hvert fald var der flere teams der havde problemer af forskellig art. McLaren, Sauber og Prost måtte flere gange tjekke og udskifte dele omkring bagvingen, hvis da ikke den nåede at falde af inden.
Telefonica har været på store opkøb rundt om i verden, men forhandler i øjeblikket selv med andre - blandt andet med British Telecom, der ventes at overtage Telefonica. Derfor har spanierne ikke kunnet fortsætte forhandlingerne med Minardi.
Forhandlingerne om Telefonicas overtagelse af disse to racere er strandet
Teamet havde ellers besøg af Benettons tidligere teamleder Joan Villadelprat under det australske grand prix til stor irritation for Minardi-teamet, der godt vidste hvilke signaler det udsendte. Men der har ikke været nogen konkrete forhandlinger i længere tid. "I øjeblikket er der ikke andet mellem os og Telefonica end at de sponsorerer os. De ved hvad vi vil have, og det er op til dem at finde ud af det," siger teamchef Giancarlo Minardi.
Dog er Telefonica fortsat en oplagt mulighed for Minardi - men det er over en måned siden at de har talt samme - og det lover ikke godt for en mulig overtagelse.
Tom K har tidligere udtalt, at han er rigtig tilfreds med de klasser, han kører, men siger dog til Formel-1.dk: "Jeg har et meget travlt program for år 2000 i perfekte biler (Audi og Honda) - men hvis Sir Frank Williams og Michelin spørger igen, vil jeg naturligvis se, om det kan passe ind i mit program".
Der var godt nok problemer i kvalifikationen men skuffelsen over at have været udgået tidligt i det brasilianske grand prix var større. "Det var ikke så svært da jeg ved hvordan det er i motorløb - alt kan ske," siger han om de mange afbrydelser og problemer der opstod. "Når man stopper og løbet er slut - så er effekten større. Det er noget af det mest skuffende," siger Alesi.
På trods af problemerne har han ikke mistet motivationen. "Det er hårdt, men jeg har været med i Formel 1 i 10 år, så jeg er vant til at det går godt og dårligt," siger Jean Alesi og peger på at den egentlige motivation er glæden ved at køre race.
Franskmanden, der kun har vundet en sejr i Formel 1, tager afstand fra løbsarrangørernes mening om at uheldene med de nedfaldne reklamer blot var bagateller da de vejede få gram. "Det er ikke et spørgsmål om vægten - det er et spørgsmål om hvor skarpt det er og hvordan det falder. Hvis det falder lige ned kan det være som en kniv, og det kan være meget farligt," siger Alesi der kørte ind i et af de nedfaldne bannere på vej mod Senna-S'et.
Nu må Alesi se fremad og håbe på en mere holdbar racer - som han selv forventer bliver mulig at køre i på Silverstone. "Fordi vi har holdbarhedsproblemer i øjeblikket kæmper vi lidt og håber på bedre tider."
Klik her for at læse hele interviewet.
Mika Hakkinen's kontrakt udløber også når denne sæson er færdig, men MH forsætter nok hos McLaren, da man forventer at Michael Schumacher forsætter hos Ferrari.
Nu kan Frentzen se tilbage på de begivenheder der har været. Selvfølgelig kommer der minder frem om den sorte weekend i 1994. På trods af dette har Frentzen dog gode minder - det den bane han vandt sin første sejr på, i øvrigt den eneste mens han kørte for det ellers suveræne Williams-team.
Nu hedder teamet Jordan - og efter sidste års succes er der forventning om noget mere, men indtil videre har det ikke givet den store succes. Nu gælder det om at slå McLaren og de førende i VM, Ferrari. I Melbourne var der tekniske problemet - hvad der først var en fejl i gearkassen blev senere lokaliseret som en hydraulikfejl.
"Jeg ser frem til løbet," siger Frentzen der håber på mere held end der var sidste år. "Jeg var uheldig sidste år da jeg spandt af i den olie som Eddie Irvine havde spildt. I år håber jeg at være mere heldig og kunne fejre mit 100. løb med point, eller bedre - en podieplads," siger tyskeren der inden løbet har været 'skuespiller' til en reklamefilm for Deutsche Post, der er en af Jordans hovedsponsorer.
Forud for løbet på Imola kunne det tænkes at han ser det som et hjemmebaneløb - men sådan forholder det sig ikke. "Det sjove ved det er at jeg ikke har kørt meget i Italien. Jeg har mere kørt i Tyskland - så man kan vist mere sige at Hockenheim og Nüburgring er mine hjemmebaneløb," siger Trulli der har været tysk Formel 3-mester. Han nævner også Silverstone, eftersom det er Jordans testbane.
Der har i det hele taget været flere problemer med at bestemme Trullis sande nationalitet. "Da jeg kom ind i Formel 1 vidste folk ikke hvem jeg var da Jarno er et finsk navn og jeg havde kørt i Tyskland," siger Trulli der altså fortsat er italiener.
Hvis DC og McLaren skulle få ret ved appeldomstolen, så stå Benetton som den store taber i denne appelsag. De vil ryge fra en anden plads til en fjerde, efter Jordan og BMW Williams, så vil de begge have 7 point hver.
Så hvis DC og McLaren skulle få ret, så må Benetton yde en eksta indsats ved weekendens San Marino grand prix.
Fisichella udtaler før weekendens løb "Raceren er blevet bedre. Iøjeblikket arbejder vi på at finde et godt set-up."