Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.4.2004
 Bahrains GP - Set og sket - bunden
 Bahrains GP - Set og sket - toppen
 
4.4.2004
 Kamelkongen Michael
 

Hop til top5.4.2004

Bahrains GP - Set og sket - bunden

Blandt de nederste teams herskede der en vis form for anonymitet. Jaguar gjorde sig dog positivt bemærket med sæsonens første point.

Jaguar gjorde sig positivt bemærket i søndagens GP. Sæsonens første point kom i hus, mens de andre teams ikke gjorde det store væsen af sig. Var forholdene så vanskelige for de mindre teams, eller er de bare ikke nået længere siden det forrige GP. Meget vil sikkert blive afsløret i det næste GP som dog først er om 3 uger.

Sauber:
Det var egentligt ikke meget man så til Sauber bilerne i søndagens GP. Fisichella havde dog lige en kontrovers med Ralf Schumacher hvor Fisichella røg af banen. Fisichella beklagede sig efter løbet over Ralf Schumachers kørsel, men gav ikke kun RS som årsag for det middelmådige resultat. Det andet sæt dæk var ikke godt, Fisichella kæmpede med megen understyring på dette sæt. Senere følte han at motoren tabte kraft. Felipe Massa var slet ikke tilfreds med bilen, som han følte ikke havde meget vejgreb. En kraftig vibration som han mener kom fra dækkene, generede ham kraftig i første stint. Peter Sauber var meget fåmælt og skuffet efter løbene. Kommentaren var at det bare ikke var Saubers løb, og at man nu må se fremad.

Jaguar:
Endelig fik Jaguar point. Mark Webber kørte det første point hjem til sig selv og teamet. Men det holdt hårdt, det har igen ikke lige været en særlig vellykket weekend. Denne gang kom begge biler dog i mål, så lidt fremgang er der at spore, men der er langt endnu, hvilket man i teamet også er fuldt ud klar over. Christian Klien havde en rigtig elevator dag. Han var involveret i mange gode dueller, men ca. halvvejs gennem løbet virkede det som at han mistede noget af sin koncentration. Om det har været årsagen, vides ikke, men i den sidste del af løbet havde han flere afkørsler som han dog fik reddet igen og fuldførte løbet. Webber og Klien kom i mål på henholdsvis ottende og fjortende pladsen.

Toyota:
På trods af at det igen ingen point gav, så var der tilfredshed hos Toyota efter det nye GP i Bahrain. Udviklingen af bilen som foregår hjemme i Köln begynder at bære frugt. Kørerne var enige om at der er fremgang at spore og at der er mere i vente. De gode resultater fra de frie træninger kunne man dog ikke leve op til. Men bilerne kom igennem løbet og begge fuldførte igen, denne gang på én niende og tiende plads.

Jordan:
En lille sejr til Jordan teamet. Sådan må de have følt det efter søndagens GP. Begge biler kom i mål denne gang. I løbet oplevede begge kørere at der var problemer med bremserne. Pantano var endda heldig med at kunne fuldføre, da der opstod en mindre læk i det hydrauliske system mod slutningen af løbet. Inden det næste GP på Imola skal teamet teste på Silverstone. Dæk og nogle nye udviklinger til bilen er på programmet. Motoren burde være i stand til en bedre præstation, så noget er der galt med bilen. Jordan har ikke for vane at skal kæmpe med Minardi om at undgå de sidste placeringer i feltet, men det er gået nedad de seneste sæsoner.

Minardi:
Selvom Brunis kørsel ikke var helt så imponerende denne gang, var det igen han som kom i mål. Baumgartner var ikke så heldig og udgik igen. Begge biler havde problemer med elektronikken og softwaren. Bruni blev holdende på startlinien, han blev skubbet i pit hvor man fik startet bilen igen, men på det tidspunkt var han faktisk allerede to omgange efter resten af feltet. Han fuldførte løbet, men sluttede fem omgange efter vinderen. Baumgartner havde også problemer med det elektriske undervejs, men fik dog genstartet systemet så det igen fungerede. Motoren sagde dog stop tretten omgange før mål. Minardi og Jordan har i hvert fald én ting tilfælles. De har mange problemer med bilen, og så længe at de har det når de ikke ret meget videre. Der er ved at være langt op til Sauber, Jaguar og Toyota. Toyota har heller ingen points, men bilerne kører dog væsentligt mere problemfrit.

Nu er der 7 teams der har points. Jaguar kom i denne weeke

PDL  


Hop til top
Bahrains GP - Set og sket - toppen

Det var igen igen rød front. Er de andre teams bare ikke bedre? Bortset fra Ferraris dominans, var det jo herligt at se de andres dueller undervejs.

I Formel 1 er der Ferrari og så de andre. Det er konklusionen efter årets tredje Grand Prix, som bortset fra Ferrari dominansen gav årets hidtil bedste underholdning. Der var utallige dueller næsten hele løbet igennem. Nogle teams faldt igennem, endda ret alvorligt, målt efter egne ambitioner.

Ferrari:
Der er vel ikke så meget at sige om Ferraris indsats. Fuld kontrol over løbet fra start til mål. Kørernes eneste beklagelse var, at dæk og bremser ikke var helt varme nok da starten gik. Barrichello havde lige et øjeblik med Trulli, som skulle efterforskes af stewards, men i skrivende stund er der ikke kommet noget indgreb overfor Barrichello. Ellers var der kun roser fra den ene til den anden i teamet. Man kan være fan af Ferrari eller ej, men det er suverænt det de laver i Maranello i øjeblikket.

Renault:
Fernando Alonso havde en dårlig kvalifikation bl.a. pga. problemer med bremserne. Men pokker tog næsten ved ham i selve løbet. Han fik kørt sig op gennem feltet og sluttede løbet på sjettepladsen. Men det var ikke uden besvær. Både Mark Webber og Takuma Sato gav ham kamp til stregen. Jarno Trulli kørte flot hele vejen igennem og sluttede på fjerdepladsen. Trulli havde dog noget besvær med det sidste sæt dæk som absolut ikke fungerede efter hensigten, men han var ellers tilfreds med forløbet. Trulli kunne måske have erobret tredjepladsen, hvis ikke han var blevet holdt tilbage af en af Jordan racerne, Button benyttede denne episode til at sikre sig tredjepladsen.

Williams:
Williams kørerne var ikke imponeret, og som resten af teamet skuffet efter søndagens Grand Prix. Ralf Schumacher havde en seriøs kontrovers med Takuma Sato, og Ralf Schumacher mente ikke at der var nogen der kunne klage over hans kørsel i forbindelse med episoden. Men det blev nu alligevel undersøgt af stewards efter løbet og endte med at Ralf Schumacher fik en løftet pegefinger, hvilket betyder at der bliver holdt øje med ham i fremtidige løb. Montoya var indtil 10 omgange før mål den eneste der kunne følge rimeligt med Ferrarierne, men så mistede han først et gear og derefter flere. Han blev på banen i et forsøg på at sikre sig bare nogle få point. Det lykkedes ikke. Ralf Schumacher fik trods sammenstødet med Sato kørt det tabte ind igen, og sluttede på en syvendeplads. Montoya sluttede på trettendepladsen.

BAR
Sålænge at tøjlerne holdes stramt på Takuma Sato, kører han jo glimrende. Men han taber hovedet en gang i mellem og der går lidt for meget kamikaze pilot i ham. Men det lykkedes til dels i Bahrain at styre ham og så er resultatet der. En femteplads til Sato trods et sammenstød med Ralf Schumacher, og trods en tur i pit for at skifte frontvingen efter en noget hård berøring af kurben. Jenson Button viste endnu en gang at talentet er der. Han kørte et meget hurtigt og fornuftigt løb og sikrede sig sæsonens og karrierens anden podieplads. Alle i teamet var da også jublende lykkelige over resultatet, som samtidigt var BARs bedste samlede placering i teamets historie.

McLaren:
Sort dag for McLaren. Uheldene regner forsat ned over især Kimi Raikkonen. En mislykket kvalifikation med motorskifte og ingen endelig kvalifikation betød at han måtte starte i bagerste række. 7 omgange inde i løbet oplevede "Iceman" endnu en nedsmeltning. Motoren brød i brand og så var det exit endnu en gang for Raikkonen. David Coulthard holdt bilen kørende indtil 7 omgange før mål. På vej ud af pittet døde motoren pga. lufttab i det pneumatiske system i motoren. Der er vist noget at McLaren og Mercedes skal have kikket på inden det går løs på Imola om 3 uger.

Bridgestone fik endnu en gang dokumenteret at med deres dæk på den rigtige bil, så kan de godt sejre alligevel. Modsat kan man også sige at det ikke kun er dækkene der gør at Ferrari er i front. Trods den store bet

PDL  


 

Hop til top4.4.2004

Kamelkongen Michael

Michael Schumacher vandt Formel 1 historiens første ørkenrace i så overbevisende stil, at der skal lyde stor applaus til dem der faktisk så løbet uden at falde i søvn. Og søvn var nok i virkeligheden det eneste der kunne have truet Schumacher, men af en eller anden grund formåede han at holde sig vågen og kom således over stregen til sin tredie sejr på stribe. Man begynder med gru at mindes 2002 sæsonen.

Schumacher i den stejlende kamel kom som vanligt bedst fra start og så var det løb sådan set kørt. Den største forandring siden sidst han dominerede så meget, er at der nu, indtil videre i al fald, ikke engang er de samme bitre røster om at Ferrari snyder på vægten. Befriende for den seriøse debat, men også et tegn på resignation blandt folk. Ingen gider at bortfoklare Ferraris dominans længere. Den er der bare.

Som den tro væbner han er, havnede Barrichello på en overlegen andenplads. At han kun var lidt over et sekund efter Schumacher på stregen, skyldes at tyskeren skruede drastisk ned for tempoet til sidst for at skabe det gode billede af to Ferrarier der krydser stregen næsten sammen. Ligesom Schumacher havde Barrichello et ganske begivenhedsløst løb. Den store skuffelse, eller overraskelse om man vil, er at han slet ikke har været i nærheden af holdkammeraten i år. Sidste sæson var han ofte hurtigere end Michael, men i år har brasilianeren ikke vist sig som meget andet end en andenrangskører i en fremragende bil.

Lidt mere spænding i tilværelsen havde J.P. Montoya. Bare ikke af den gode slags. I mange mange omgange lå han på en ganske sikker 3. plads, uden chancer for at hente de to røde Ferrarier. Men mod slutningen fik han ganske alvorlige problemer med sin bil og trillede nærmest baglæns ned gennem feltet og endte helt uden for pointene. Skuffende belønning på en dag hvor han ellers havde været den bedste af alle de andre.

Montoyas problemer gav tilgengæld mulighed for Button til at tage karrierens anden podieplacering. Da columbianeren fik problemer hentede det engelske stjernefrø ham, og uden de store problemer smuttede Lucky Strike pakken forbi Williams raceren. I Malaysia fik Button sin første smag af Formel 1- champagne og den smagte åbenbart englænderen så godt at han ville have mere. Gad vide om han blev skuffet da han fandt ud af, at champagnen til ære for de muslimske værter, var blevet udskiftet med appelsinvand?

Jarno Trulli hentede en 4. plads, placeret som kødet i en sandwich mellem de to BAR biler. Hele eftermiddagen kæmpede italienske Trulli netop de to biler og hans placering var ganske fortjent. En sand kæmper var han i dag, og den slags kan man ikke få for meget af. Lige bag Trulli lå Takuma Sato, der havde overrasket i tidskørslen. Verdens hurtigste japaner havde også et ganske begivenhedsrigt løb. Ligesom Trulli var han involveret i flere dueller, den mest dramatiske med Ralf Schumacher den yngre. Ralf gav ikke Sato meget plads da han pressede sin Williams racer forbi BAR bilen, omvendt var Sato heller ikke ligefrem klar til at overgive sig da han var udmanøvreret. Ikke særlig smukt kørt af nogen af dem. Ralf fik beskadiget bilen en smule og måtte en tur i pit, men endte på 7. pladsen. Satos 5. plads er ekstra flot i betragtning af at også han måtte i pit, i en anden forbindelse, da han knækkede en næse på vej gennem en sandkasse.

Mellem Sato og Schumacher Den Yngre lå den spanske yndling Fernando Alonso, der efter en beskeden indsats i tidskørslen, fik kørt et ganske hæderligt løb. Også han var involveret i et par hæderlige dueller, specielt med Mark Webber, der dog gjorde spanieren så utålmodig at han sendte en knyttet hånd i vejret i frustration. Hvor rimeligt det var, var svært at vurdere ud fra tv-billederne, men generelt bør man koncentrere om at køre bil og ikke om at være sur på andre. Mark Webber hentede det sidste point for en 8. plads og kom dermed endelig på tavlen i år.

Dermed har Webber også flere point end Kimi Raikkonen der igen måtte

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk