Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.4.1999
 F1-løb på Brands Hatch fra 2002?
 Jacques bliver Golf-Brian
 
5.4.1999
 Magtopgør hos McLaren ?
 Rubinho - den næste store brasilianer?
 

Hop til top6.4.1999

F1-løb på Brands Hatch fra 2002?

Ejerne af Brands Hatch-banen forsøger nu at få flyttet det britiske grand prix fra den nuværende bane, Silverstone og til deres bane der tidligere har lagt asfalt til grand prix for en del år siden. Der er indgivet en officiel ansøgning om afholdelse af Formel 1-løb på Brands Hatch fra og med år 2002, og alternativt vil ejerne forsøge at købe Silverstone-banen. Det ved ejerne af Silverstone godt, og de har nu forsøgt at gøre det umuligt for andre at købe Silverstone. Samtidig er det ikke lykkedes at få forlænget aftalen med Ecclestone om afholdelse af Formel 1 - den løber indtil år 2001. Imidlertid har ejerne af Brands Hatch fået rettighederne til at afholde et britisk grand prix til et godt stykke ud i fremtiden hvis de kommer til at eje Silverstone... Så er det man spørger sig selv hvordan man kan indgå en sådan aftale! Såfremt Brands Hatch kommer til at få rettighederne til at afholde grand prix skal banen ændres markant. Den er alt for lille og smal til de nuværende standarder for Formel 1-baner.
BB  


Hop til top
Jacques bliver Golf-Brian

Jacques Villeneuve optræder i en ny reklame for VW - og det er ikke kun navnet men også hele det image som canadieren efterhånden har fået opbygget - med forskellige provokationer i form af forskellige hårfaver, holdninger og meninger. Det er lige det som VW skal bruge til deres reklamer, hvor Golf'en lanceres som en bil for enere og rebeller. Det giver altså penge i kassen at være lidt anderledes end alle de andre Formel 1-kører. Godt gået, Brian!
BB  


 

Hop til top5.4.1999

Magtopgør hos McLaren ?

Skulle det være forbigået læserens opmærksomhed, prøvede de McLaren kørere, Mika Hakkinen og David Coulthard, kræfter om positionen som førstemand i Melbourne. Allerede ved fredagens frie træning prøvede Coulthard at køre sin chance og overbevise teamchef Ron Dennis om han var manden, der skulle køres for i år. Mika prøvede at svare igen på Coulthards hurtige tider, set i lyset af at det kun var fredag og fri træning. Forsøget afstedkom en afkørsel og overarbejde til Mikas mekanikere. Stillingen var dermed 0-1 mellem de 2 kamphaner i Coulthards favør. Men allerede til lørdagens træning og kvalifikation viste Hakkinen, at han er hurtigste, bl.a. forærede han David en bejmand på 0,5 sek. i kvalifikationen. Selve løbet rokkede ikke ved det interne opgør, da de begge udgik, og stillingen burde hermed have været 2-1 til Hakkinen; men det synes David ikke var så åbenlyst.

De engelske nyhedsmedier kan berette om et kæmpe skænderi mellem David Coulthard og temaboss Ron Dennis ved afslutningen på testene i Jerez i går. Årsagen til skænderiet skulle i følge aviserne være, at teamchefen havde kaldt kørerne til sig og på utvetydig måde gjort dem klart, at Mika er førstekører i år, og David måtte lægge egne ambitioner på køl. David skulle i følge kilderne herefter være rejst hjem før tid.

De to kamphaner hos McLaren - før sæsonen begyndte

Tyske medier har været hurtig til at følge op, da man øjner en chance for at se testkøreren tyske Nick Heidfeld i McLaren Mercedes bilen. De kan således berette om, at Coulthard allerede skulle være afskediget og testkøreren være sat ind i Interlagos i stedet.

Heidfelds og bl. a. også danske Tom Kristensens manager: Werner Heinz afviste rygterne som ubegrundede og gav følgende kommentarer: "Man havde vel ringet først til mig. Nick er i Frankrig i højdetræning"

Flere ting synes dog efterhånden, at stå klarere og klarere: Tvivlen om McLaren bilernes stabilitet under løb er begyndt at gnave i de to McLaren køreres selvtillid, og at duksedrengen David ikke har til hensigt at forære endnu et verdensmesterskab væk til en teamkammerat. " I år vil JEG være verdensmester" skulle han have udtalt til dagspressen efter en af testdagene på Jerez, hvor han havde været 0,8 sek. hurtigere end Hakkinen.

KLH  


Hop til top
Rubinho - den næste store brasilianer?

De brasilianske tilskuere har for første gang siden 1994 en lille mulighed for at se en lokal kører vinde det brasilianske grand prix. Efter Ayrton Sennas død i 1994 har der ikke været en brasilianer der har været i nærheden af sejre i Formel 1. Mange brasilianere har dog altid troet på at Rubens Barrichello ville blive en ny stor brasiliansk Formel 1-kører. Han begyndte med Jordan hvor han i adskillige år var med til at opbygge teamet - men nåede kun at få et personligt højdepunkt med en andenplads i det canadiske grand prix i 1995. Han forlod teamet til fordel for Stewart - og på trods af en pragtpræstation i Monacos drivvåde gader i 1997 mente mange at hans karriere igen ville stå stille, fordi Stewart og Ford ikke kunne levere en stabil og hurtig racer. Men i 1999 er billedet helt anderledes.

Efter løbet i Melbourne forventes der meget af Stewart-Ford, og Barrichello var ikke i tvivl om at han kunne have vundet løbet hvis ikke det havde været for problemerne i den første start og hans ti sekunders stop-and-go straf - som han i øvrigt mener var helt forkert idømt. Hos Stewarts to kransekagefigurer, Paul og Jackie Stewart er man glade for at kunne brede om sig med store og rosende ord om deres 1999-racer - de sidste to års Stewart-Ford racere har stort set været rene 'umuliuser', så man kunne næsten kun forvente at det gik fremad... De organisatoriske problemer er blevet løst efter at det er Ford der sætter dagsordenen hos det skotske team. Der skortes heller ikke på forventningerne til det brasilianske grand prix og især til teamets stjerne, Barrichello: "Vi tager til Brasilien med store forventninger. Det er Rubens hjemmebane hvilket giver yderligere forventning," siger Stewarts tekniske leder Gary Anderson der er kommet til teamet efter at han fik 'ferie' hos Jordan og tiltrådte som Stewarts teknisk leder i vinterperioden. "Vi vil gå efter at have begge biler i starten af grid'en, og jeg er sikker på at vi kan gøre det," fortsætter en sikker Anderson. Hos Ford er der også store forventninger: "Ud fra vores præstation indtil videre, har vi en god mulighed for endnu en pointplacering i Brasilien, og især Rubens må føle at han har bedre mulighed for at gøre det godt på hjemmebanen, end tidligere," siger Martin Whitaker.

Hvad siger hovedpersonen selv til alt dette? "Naturligvis er det brasilianske grand prix meget specielt for mig," siger Barrichello. Rubens er opvokset et stenkast fra banen og han har mange minder om de forskellige områder ved banen, hvor han som knægt lærte at køre gokart og så sine Formel 1-helte køre - i dag er det ham selv der alles håb. For første gang er det Barrichello som alles øjne bliver rettet imod - nu har han muligheden for at vinde! Kan han vriste sejren fra de stærkere Ferrari'er og McLaren-racere? Forventningerne er tårnhøje, både fra de brasilianske tilskuere, teamet og de mange fans. Interessen for Formel 1 er altid stor i Brasilien, men stiger til uanede højder når en af de lokale helte er med fremme, hvilket også ses af at alle billetter er blevet revet væk. Rubens siger om det første S-sving på Interlagos-banen: "Mit bedste øjeblik i dette sving var ved opvarmningsomgangen da jeg så et banner hvor der stod: 'Go Rubinho Go'. Der blev jeg opmærksom på at jeg var hjemme." Mon ikke dette års brasilianske grand prix bliver påbegyndt med ekstra nerver og sommerfugle i maven hos Rubinho? Der er gode muligheder for at han vil vise sig at være den næste store brasilianske Formel 1-kører med et stærkt resultat på den ujævne og fysisk belastende Interlagos-bane - arven efter Ayrton Senna er endnu ikke blevet løftet...

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk