Timo Glock kørte for stærkt i pitlanen i lørdags. Overskridelsen var på 10,2 km/t Det kastede en bøde af sig i størrelsesordenen € 2200,00. Det er måske småpenge i den verden, men ved hyppige gentagelsestilfælde, bliver bøden større og kan få eventuelle følger.
Renault har klaget over Lewis Hamiltons kørsel. Teamet har dog ikke indgivet protest. Lewis Hamiltons forseelse skulle være sket i forbindelse med hans duel med Vitaly Petrov. Her har Lewis Hamilton ifølge Renault blokkeret for meget for Vitaly Petrov idet han skulle have svinget frem og tilbage 3 - 4 gange foran Vitaly Petrov, hvor reglementet beskriver det som én gang. I de fleste situationer sker det dog tit at manøvren foretages to gange uden at der bliver skredet ind. Men Renault mener at Lewis Hamilton gjorde det mere end det er beskrevet i reglementet som acceptabelt.
Grand Prixets vinder, Sebastian Vettel, blev undersøgt efter Grand Prixet var afviklet. Løbsledelsen fandt at Sebastian Vettel havde overhalet i gul flagzone. Da Fernando Alonsos Ferrari blev ramt af motorskade og træk ud i græsset i sving 4, overhalede Sebastian Vettel Lotus køreren Jarno Trulli. Sebastian Vettel satte dog straks efter farten ned, ligesom Jarno Trulli gjorde det samme da Jarno Trulli på samme tidspunkt også havde problemer med hans Lotus racer.
Løbsledelsen beretter at Sebastian Vettel overhalede i gul flagzone, men frikender ham altså alligevel da der øjensynligt var defekt på Jarno Trullis bil. Dermed ingen straf til Sebastian Vettel der dog nok må se at flere øjne vil følge ham i de kommende Grand Prixer for at se om det gentager sig.
KERS - det energiopsamlende system, som også skulle give en periodisk merydelse - blev droppet efter sidste sæson. Faktisk var det en gentleman aftale mellem teamene der sendte KERS i venteposition. Men nu er KERS igen taget op. Det skete på et møde i Kuala Lumpur i forbindelse med Malaysias Grand Prix.
Dog er der forhindringer med at genindføre KERS efter de foreløbige rapporter fra Malaysia. Et af problemerne er vægten. Man vil gerne have mere ydelse ud af KERS for imødegå vægtforøgelsen. Der er flere team der mener at de få sekunder pr. omgang hvor man kan anvende KERS ikke engang udligner den kortvarige effektforøgelse.
Der har også været tale om en standard udgave af KERS til alle. Her har McLarens udgave været på tale, da den viste sig at fungere bedst. Det er dog ikke alle der vil være med til det. Renault f. eks. vil gerne anvende KERS men modsætter sig indtil videre at skulle køre med andre systemer end deres eget.
Fra Williams teamet forlyder det i første omgang at ikke ser positivt på KERS endnu. Efter at reglementet er ændret så man ikke fylde brændstof på under løb, er der ikke plads i bilerne. Som Sir Frank Williams udtrykker det, så ender det med at Formel 1 bilerne bliver længere end én London bus.
Og så er der økonomien. KERS gør ikke Formel 1 billigere, og McLaren teamet ser det nok som uaktuelt i øjeblikket idet mange teams ikke har råd til KERS i øjeblikket. Her henvises det nok især til de nye teams, som kører et meget stramt budget. Der skal måske tænkes mere kreativt og i helt andre baner hvis KERS skal indføres og ikke mindst blive en bare nogenlunde succes.
Michelin har tidligere været repræsenteret i Formel 1, men trak sig efter nogen meget omdiskuterede ulykker på Indianapolis Speedway som endte ud i at Michelin betalte meget store erstatninger til deres teams. Nu ser det dog ud til at firmaet meget vel kan være på vej tilbage, men det skal ske under visse betingelser.
Betingelserne er blandt andet at firmaets synenergi fra motorsportsklasser skal videreføres i Formel 1. Det vil ifølge Michelins krav blandt andet betyde at fælgstørrelsen skal være større end de nuværende 13 tommer. Rygter tale om 18 tommer i stedet, hvilket passer bedre med de dimensioner Michelin opererer med i andre klasser.
Michelin ønsker også at den nuværende dækhøjde som for så vidt er ret høj, mindskes til noget nær lavprofil. Dette for at det skal være lettere at overføre firmaets teknologi fra andre motorsportsklasser. Derudover ønsker Michelin en anden ordning i form af betaling for dækkene. Man vil også have visse kommercielle friheder blandt andet i form af gratis reklamepladser på og omkring Grand Prix banerne.
Indtil nu har der dog ikke været den store enighed blandt teamene om at acceptere Michelins krav. Kravene betyder umiddelbart at bilernes chassiser blandt andet skal ændres på mange områder. Der er med andre ord en del tekniske og kommercielle problemer der skal overvindes. FOTA holdt deres eget møde efter at FIA/FOM mødet var afsluttet. Der er i skrivende stund ikke kommet nogen kommentar fra FOTA.
Ken Anderson har meddelt at projektet med at skabe et amerikansk Formel 1 team er slået fejl, og har som følge deraf sendt mails til alle de resterende medarbejdere om at teamet lukker og slukker, og at alle derfor er opsagt.
Ken Anderson skriver dog også i meddelelsen at såfremt det i fremtiden lykkes at skabe et mere bærbart og fornuftigt fundament for driften af et team, så vil der være udsigt til genansættelse. Det kræver dog at der findes penge, mange penge, og sikkert også helt andre garantier.
Siden man præsenterede projektet har det været meget stille omkring teamet. Eneste lyspunkt var for så vidt da man indbetalte depositumet der sikrede USF1 en startplads i feltet. Siden da har der været meget stille omkring teamet, indtil man meddelte at man ikke kunne stille op i år, men forventede at være klar i 2011. Den drøm ser nu ud til at være slukket. Medstifteren af teamet, Peter Windsor, har ikke været med i notater fra teamet i den seneste tid og er heller ikke nævnt i den seneste meddelelse til de nu afskedigede medarbejdere. Noget kunne tyde på at der ud over de økonomiske problemer, måske også har været visse interne problemer.