På trods af at BAR-mekanikerne lavede et hurtigt motorskift og skiftede gearkasse mellem træningerne på Villeneuves racer blev canadieren sat tilbage af tekniske problemer der hindrede ham i at køre en eneste flyvende omgang. Det giver selvfølgelig mange problemer for den tidligere verdensmester. "Det har ikke været en god dag, og det betyder at vi i morgen vil have det som fredag med at sætte raceren op. Jeg ved ikke om problemet i eftermiddag var motoren eller gearkassen," siger Villeneuve der håber at uheldet er væk i morgen!
Men der er usikkerhed i hans udtalelser - for FIA er ikke helt sikre på at beskyldningerne om snyd holder. "Jeg giver ikke navnet på teamet, men de var parate til at gøre noget der var klart udenfor reglerne," siger Max Mosley der vil tale med teamet.
Alligevel er det kedeligt at FIA først sent opdager det, men at de ikke sanktionerer det, endsige at de giver klar besked om hvem der har snydt. Hvis ikke det har påvirket VM kan det kun være ét team der er tale om. Men det er kun rent gætteværk hvis man skal tage Mosley på ordet.
FIA vil i fremtiden forsøge at gå teams'ene efter i sømmene. "Vi er indstillet på at stoppe dette fordi det er en kedelig tendens," siger Mosley om det faktum at flere teams er på kant med reglementet. Han henviser til en situation i rally-sporten hvor der blev fusket lige lovlig meget med rally-biler - det gjorde at Toyota i 1995 var indblandet i en større skandale i motorsporten. "Der er tegn på at det er på vej i Formel 1," siger Mosley advarende.
Button måtte gå den lange vej hjem da hans racer brød sammen
Foto: Allsport
"Jeg finder den sværere at lære at kende end Interlagos," siger Button om Imola-banen – og han begrunder det. "Man skal bruge kantstene meget her og jeg brugte med tid på at få raceren sat op og det tog mig også lidt at finde den bedste vejr hvor kantstenene bliver brugt," siger han.
Button sluttede som nummer 20, men er sikker på at det bliver bedre når der i morgen skal køres kvalifikation.
Også Wurz sporer fremgangen. "Vi skal have greb i raceren her og jeg tror at vi har fundet den rigtige retning," siger østrigeren. "Vi gjorde et godt stykke arbejde med dækkene og afdækning af motoren, så nu skal vi blot analyse data til i morgen," siger han videre.
Benetton gjorde det godt under træning til løbet på søndag
Foto: Allsport
Pat Symonds summer det op og siger at det har været en god dag – men at de har forsøgt at finde den rette balance, hvilket endnu ikke helt er nået. "Vi er glade for den måde dagen gik," konkluderer den tekniske leder.
Ralf spandt af under nedbremsning til Tosa da han forsøgte at forbedre hans tid, og der endte hans træning. "Jeg er ret glad for racerens balance - vi har helt sikkert forbedret os siden Brasilien - og motoren føltes ret god," siger Ralf der kan konstatere at han begik en fejl, men at skaden ikke er alvorlig.
Noget af det man har kæmpet meget med, er elektronikken. Nu ser det imidlertid ud til at man har fået løst noget af problemet. I hvert fald har man nu fået mulighed for at lave mere nøjagtige målinger, både i elektronikken og ved hjælp af elektronikken. Udover elektronikken, har man også bøvlet utrolig meget med specielt bagvingen. I de to testsessioner er en ny bagvinge blevet testet, samt at man har lavet ændringer og forbedringer på frontvingen.
Og ifølge Alan Jenkins, så er man klar til at tage til Imola med en del elektriske forbedringer som skulle gøre holdbarheden bedre. Under dagens første frie træning måtte Heidfeld dog udgå med motorproblemer, og indtil videre kører de stadig rundt i den nederste halvdel af feltet, men der er en ny chance i morgen under kvalifikationen.
Men der er også problemer på en anden front. Peugeot trækker sig sikkert ud efter denne sæson, og hvad så? Hvilke muligheder er der for Prost? En mulighed er Renault/Supertec for at holde teamet fransk. En anden mulighed er, at man kan få mulighed for at bruge en Mercedes/Illmor kundemotor. En tredje mulighed kunne være at sælge hele butikken. Ifølge rygter tales der med Chrysler i USA om dette. Det vil være smart. Så kan Mercedes få to fabriksteam. Hvad mon Uncle Bernie vil sige til det? Eller Ferrari? Hvor mange bilmærker er det lige Fiat-koncernen har udover Ferrari?
Men der er mange hypoteser i ovenstående afsnit. Det kan være, at det bliver en fjerde mulighed der løser problemerne for Prost angående motorleverancen.
Efter at der har været afholdt verdensråd er det blevet besluttet at behandle EU som USA bliver det - de bliver betragtet som en stor fælles stat og med dertil hørende mindre løb. Derudover har FIA valgt at lægge alle forhandlinger på is. "Alt efter EU-loven, vil kontrakterne til FIAs VM-løb ikke bliver fornyet," siger FIA - og dermed lægger de også op til at arrangørerne skal lægge pres på de enkelte medlemslande i EU.
Det er TV-rettighederne som EU mener ikke bliver håndteret på den rigtige måde. "De foreslår at hver bane og team skal forhandle deres egne kontrakter. Det er et højt niveau af tåbelighed og de har senere udskyldt det - det var spild af tid," siger Max Mosley i hans kritik af EU's måde at håndtere debatten. Dermed kan der meget vel kun blive to løb i Europa - i Monaco der er udenfor EU samt yderligere et - og det kan der så komme et stort rivegilde over. Derefter skal de resterende løb placeres udenfor EU - hvilket vil være kedeligt og måske også skadeligt for Formel 1-sporten samt at det kommer til at påvirke de enkelte lande - et løb giver i gennemsnit en omsætning i området på 500 mio. kroner - en indtægt der er værd at regne med.
Det er et direkte skridt mod en åben krig mod EU om Formel 1-sporten, efter at den tidligere kommissær for konkurrence Karel van Miert satte en undersøgelse i gang. Hans efterfølger, proffessor Monti vil indenfor kort tid slutte sagen. Udfaldet er endnu ukendt.
Hakkinen var enten i problemer eller kørte med de hårdeste dæk og meget benzin, for han var stadig halvandet sekund efter Schumacher. Finnen må endda en tur uden for banen efter et spin. Andre kørere der også må en tur af banen er Pedro Diniz og Ralf Schumacher
Heidfeld og Villeneuve kommer på banen - men det bliver kun tyskeren der kører en flyvende omgang, idet Villeneuve kører af banen da hans motor eksploderer - ingen omgange til canadieren der bestemt har fået den værst tænkelige start på den europæiske sæson.
Barrichello satte den næsthurtigste tid mens Schumacher arbejdede med set-up til løbet. Frentzen og Trulli fandt melodien og kom under 1 sekunds afstand til den hurtigste tid. Herbert havde mere held i sprøjten i den anden træning og slog Irvine der havde overrasket i den første træning. Jenson Button viste at BMW-motoren stadig ikke er optimal - den gik i stykker sidst i træningen. Hakkinen får til sidst slæbt sig op på 6. pladsen - men var langt efter. Der er et sekund op til Schumacher - måske fordi han forsøger med hårdere dæk...
Det er i.flg. rygterne ikke den eneste JV diskutere kontrakt med.
Flavio Briatore har har en føler ude efter JV.
Flavio Briatore vil gerne have JV indlemmet i Renault-Benetton, da McLaren også i.flg. de seneste rygter på jagt efter JV.
JV har ved flere lejligheder udtalt, at han kun bliver hos BAR, hvis de får et koncept der kan være konkurrencedygtigt med de andre topteams når denne sæson er omme.
Briatore lægger ikke skjul på at JV ville være perfekt at have i sit team, når Renault kommer 100% tilbage i 2002.
Schumacher kom halvvejs i træningen på banen - til stor jubel for de mange tifosi - og der begyndte en tæt kamp mellem Hakkinen og tyskeren - hvor Schumacher i første omgang var den hurtigste. I forhold til de andre teams var de utrolig hurtige, men alligevel var det godt at se at flere teams er kommet lidt tættere på de bedste teams - det kan kun være lovende. Blandt andet var der kamp om 3. pladsen - hvor Ralf Schumacher og Irvine sloges hårdt for den plads - på dette tidspunkt havde Barrichello og Coulthard ikke gjort noget væsen af sig. Da skotten så var klar satte en tid meget tæt på Hakkinens bedste - måske er skotten bedre i år?
Skotten understregede at der skal regnes med ham - han satte en tid der var 1,292 sekund hurtigere end Schumachers bedste tid - virkelig en fantomtid. Frentzen lagde sig tæt på Hakkinens tid - men var stadig langt efter Coulthards og med det potentiale som Hakkinen ikke havde vist, var der vel mere i vente fra finnens side... Jordan kunne i øvrigt se af BMW-Williams og Benetton er kommet meget tæt på - Jordan får svært ved at holde status som nr. 3 i Formel 1.
Barrichello lå længere tilbage hvor flere kørere havde slået brasilianeren - men igen var der forventning om at han havde mere i ærmet.
Med få minutter igen kom Michael Schumacher tæt på Coulthards tid - tyskeren forbedrede sig med lidt over et sekund på en omgang - og den fik yderligere et halvt sekund på den følgende omgang, og dermed var han igen i front. Hakkinen var også på banen til den sidste udfordring i den første time, men forsøget falder til jorden og i stedet er det Irvine der tager 3. pladsen! Ganske overraskende - men meget kan ske endnu.
Problemer var der også - for Heidfeld var der igen tekniske problemer og Herbert: ja gæt hvad der skete med ham - han parkerede ude på Imolas græs med en ødelagt motor... Jean Alesi fortsætter med at køre alternativt - det blev igen til et par spin... Jacques Villeneuve havde også problemer - han satte ikke en tid i den første time.
Efter den første times træning ser top-6 ud som følger:
Michael Schumacher
David Coulthard
Eddie Irvine
Mika Hakkinen
Heinz-Harald Frentzen
Ralf Schumacher
De motorproblemer som JB oplevede under GP'et i Australien, og ligesådan under kvalifikationen i Brasilien, skulle være løst ifølge Mario Thiessen fra BMW. "Vi har arbejdet meget på at finde de problemer, vi har haft i de to første GP'er. Vi mener at have fundet årsagen, og håber at vi ikke får de samme problemer på Imola."
Jenson Button glæder sig til at komme til Imola og opleve hele stemningen dér: "Det vil være dejligt at kunne kvalificere sig i top-ti igen, men jeg vil ikke love noget som helst, jeg har ikke været på banen endnu. Banen ser er ud til at være god at køre på; med lange lige strækninger og langsomme sving, skal setuppet stemme 100 %. Det er godt at se den lidenskab som motorsportsfans her udviser. Da jeg kørte i Italien i gokart, kunne man virkelig fornemme den entusiasme og begejstring, som italienerne har for motorsport, specielt Ferrari fansene. Jeg havde en masse support og støtte da jeg kørte her, dog kaldte de mig Buttoni i stedet for Button."
Det er sket flere gange af FIA er blevet udsat for disse anklager - specielt efter balladen i Malaysia sidste år. Blandt andet kunne Ron Dennis konstatere at hans racere "ikke er røde nok," med hentydning til FIAs domme.
Men Mosely afviser anklagerne om partiskhed hos FIA. "Vi behandler alle teams ens, men - som i den ene sag var den inden for den tilladte tolerance, mens den i den anden ikke var," siger han med henvisning til Malaysia-balladen sidste år og den seneste dom efter Coulthards diskvalifikation.
Dog er der en anden - og måske mere magtfuld person - der direkte siger at han foretrækker Ferrari. Bernie Ecclestone lægger ikke skjul på at Ferrari er hans favorit og helst ser dem som verdensmestre - det giver mere i kassen og det lyder lidt bedre i folks øre at det er Ferrari der vinder.
Derudover har FIA ikke i sinde at fjerne Interlagos fra løbskalenderen blot på grund af uheldene, primært med manglende sikkerhed som gjorde at bannere raslede på banen og dermed ødelagde kvalifikationen. En af konsekvenserne i dommen er at det nu skal undersøges om det er sikkert at placere bannerne over banen - hvilket adskillige banner i øjeblikket er på den ene eller anden måde. FIA bemærkede endvidere banens overflade som blandt andet gjorde at flere racere mistede bagvingerne.
I hvert fald er Giancarlo Fisichella meget optimistisk før GP'et på Imola: "Jeg har klaret det fint ved at score to point i Australien, og det gik endnu bedre i Brasilien, hvor jeg fik andenpladsen. (På bekostning af David Coulthard) Det føles godt at være på andenpladsen i kørernes mesterskab. Nu har jeg 5 andenpladser, så det vil være godt med en sejr. Men jeg ved godt at det bliver svært."
Og han tilføjer, at det er sket en mærkbar forandring i teamet, efter at Flavio Briatore er kommet tilbage: "Med Flavio tilbage, er der kommet mere aggressivitet i teamet."
Pat Symond som er teknisk direktør, siger: "Vi har gennemført nogle vigtige tests på Silverstone og Santa Pod, hvor vi har arbejdet med nogle problemer med koblingen, og øvet starter. Det er også blevet testet nogle nye dele, men der er ingen store forandringer i bilerne til løbet på Imola."
Mika Hakkinen udtaler til pressen før weekendens løb "Jeg må indrømme at det ikke er den bedste start jeg har fået i år. Forhåbentlig vil lykke vende i denne weekend. Jeg elsker denne bane, og jeg håber at jeg kan kvalificere mig godt, det har vi jo gjordt endtil vidre. Jeg har aldrig vundet i San Marino, den bedste placering er en trejde plads i 1994, det håber jeg at jeg kan gøre bedre i denne weekend."
David Coulthard siger, at han kun har været fokuseret på denne weekend, da Imola er en af hans yndlingsbaner, og han plejer at gøre det godt på den bane. DC er også sikker på, at det er i denne weekend at de få de første point i år.
Team chef Ron Dennis udtaler før
weekends løb på Imola "Vi har vist i Australien og Brasilien, at vores biler
er hurtige, og potentialet til at vinde bestemt er der.
Vi har
kvalificeret os som nr. 1 og 2 i begge løb, så det er kun et spørgsmål om
tid, før vi vinder det første løb i år, og jeg regner med at det bliver på
Ferrari's hjemmebane, det ville redde min weekend."
Mange har måske undret sig over, hvordan en så lille ting kunne afgøre en ellers god præstation af David Coulthard, som længe måtte køre med kun 3 gear der duede.
Adrian Newey forklarer hvad der skete under løbet: "Bilen blev beskadiget af den meget bumpede bane og de høje hastigheder. Det fik faktisk frontvingen til at bøje og bølge så meget, at den kom udenfor tolerancen i frihøjden."
Frontvingen skal have en vis højde over jorden. Der er en tolerance på 5 mm. Målinger efter løbet viste, at frontvingen på Coulthards bil havde en afvigelse på 7 mm, altså 2 mm udenfor tolerancen, og det kostede altså 6 point til henholdsvis David Coulthard og McLaren.
Hændelsen er blevet sammenlignet med Ferraris diskvalifikation i Malaysia sidste år, som dog blev annulleret af FIA. Og det er jo nok det Ron Dennis hentyder til.
Men i hvert fald vil DC ikke lade sig gå på af dommen. "Der er stadig 15 løb tilbage, og vi starter på at kæmpe os tilbage i den kommende weekend. Ferrari har ikke vundet mesterskabet endnu. Vi vil kæmpe til det sidste, og vi kan sagtens nå at få vendt tingene. Vi har en hurtig bil, og vi kommer nu til en bane som jeg godt kan lide. Jeg har klaret mig udmærket på banen før, og nu er vi klar til at udfordre Ferrari, og bevise over for dem, at vi har den bedste bil."
Coulthard var ikke lykkelig over udfaldet, men går ikke i panik over situationen - her under pressemødet i går
Foto: Allsport
- Mika Hakkinen har senest gennemført løbet i 1997 - på en 6. plads.
- Sidste gang McLaren gennemførte løbet med begge racere var i 1995.
- Michael Schumacher har gennemført de sidste fire år.
- Siden 1993 har Michael Schumacher altid været blandt de tre første i kvalifikationen.
- Ralf Schumacher har aldrig fået point på Imola.
- Jean Alesi har de seneste fem år altid været i pointene.
- Jordan har gennemført de seneste fem løb på Imola - men kun med én racer.
- Mika Salo har gennemført de seneste tre år.
- Indenfor de seneste fem år er det kun David Coulthard der har omsat pole position til sejr.
- Blandt de sidste fem sejrherrer på Imola er det kun Damon Hill der senere kunne krones som verdensmester i samme år...
Brug det - eller lad være - statistik er noget underligt noget!
Benetton kommer til Imola uden større ændringer, andet et par småjusteringer. En af de særlige udfordringer bliver at finde den rigtige strategi, samt den rolle som vejret kan spille. "Strategien på Imola ligger tæt mellem et eller to stop, og det er forventet at der kommer et mix af strategier blandt teams'ene," siger Symonds der også på peger på vejret som en faktor, "fordi det denne gang er forår er det meget normalt at mindst en af dagene bliver ramt af regn," som han udtrykker det.
Wurz har ikke haft den store succes i år - måske kommer det nu?
Foto: Allsport
Teamet har som optakt til løbet især arbejdet med at løse de problemer der har været med koblingen, og som har medført at teamet har haft problemer med at lave ordentlige starter. Derfor testede teamet starter på Santa Pod og det har ifølge Wurz været aldeles tilfredsstillende.
Ifølge vagten var Salo, der kørte en Audi, helt bevidst om sin handling og at han med vilje påkørte ham. Politiet undersøgte sagen, men har valgt ikke at rejse tiltale om voldelig opførsel...
Salo mener selv at vagten lyver og at man kun forsøger at udnytte ham!
MS indrømmer at han er overrasket over de "drillenisser" der bliver ved med at jagte McLaren, men det beviser samtidig hvoe stærk F1-2000 er, både i styrke og pålidelighed.
Trods det store forspring i mesterskabet, appellere MS til alle Ferrari fans om at slå koldt vand i blodet, og tage det roligt, det er en lang sæson, og der kan ske mange ting endnu.
David Coulthard's diskvalifikation fra det BGP, gjore Jenson Button den yngste formel-1 kører der har scoret point.
David Coulthard's diskvalifikation forfremmede Jenson Button fra en syvende plads til en sjette, og det gav altså Jenson Button 1 point.
JB's kommentar til DC's diskvalifikation var "Selvfølig er det 1 point, men det var ikke den måde jeg ville score mit første VM point på. Jeg er glad for pointet på teamets vejne, men jeg vil ikke tage nogle personlig hyldest for det.
Jeg syntes det er synd for DC."
I samme åndedrag sige JB også,at ikke kan se nogle grunde for,at han ikke skulle få nogle flere point i år. Hans er topmotiveret til weekendes løb, og at han føler sig godt tilpas i teamet og bilen.
Allan McNish har tidligere været testkører for Lola, McLaren og Benetton. Hans første tur i en F1 bil var tilbage i 1989, og har siden prøvet at køre i F1 biler hvert år. Men det er dog ikke blevet til nogen karriere i F1 endnu. Det siges, at McNish har en option med mulighed for at køre for Toyota, når de indtræder i F1 i 2002.
Den nuværende Audi-kører siger selv, at han har været i kontakt med Toyota, fordi han ved at de skal i F1. "Jeg har allerede testet for dem for et stykke tid siden, mest fordi de ikke kunne få andre til det på det tidspunkt. Men ellers er der ikke sket noget siden."
Rygterne er ikke blevet kommenteret af Toyota, og McNish har hverken be- eller afkræftet disse rygter. De kan være opstået, fordi McNish sidste år kørte for Toyota i Le Mans og skulle have kørt i år, hvis ikke Toyota havde trukket sig ud, bl.a. på grund af deres beslutning om at involvere sig i F1.
Alain Prost er efter eget udsagn villig til at afstå en del at teamet, hvis det kan tiltrække den rigtige motorleverandør.
Skule det nu blive Mercedes der kommer til at levere motore til Prost teamet, så regnes det for helt sikkert at de vil blive "omdøbt" til Chrysler. Dels af hensyn til McLaren-Mercedes teamet og dels for at styrke både Daimler-Chrysler og Formel 1 i USA.
Prost teamets kontrakt med Peugeot som motorleverandør udløber med udgangen af denne sæson, og sandsynligheden for at teamet fortsætter med Peugeot er minimal, og der går ikke mange dage imellem at Prost teamet beklager sig over Peugeots motorer, som både virker ustabile og som mangler hestekræfter i forholdt til resten af Formel 1 feltet.
Samarbejdet mellem Prost og Peugeot er ved at løbe ud i sandet
Foto: Allsport
Tilsvarende så har Peugeot også beklaget sig over Prost teamet, og det har heller ikke medvirket til at fremme samarbejdet. Hvis samarbejdet med Prost stopper, så forventes det at Peugeot helt trækker sig ud af Formel 1 spoten.
Hvorom alting er, så brister den franske drøm om et rent fransk team i Formel 1, hvis forhandlingerne med Mercedes går i orden. Og med Nick Heidfelt, der har stærke forbindelser til Mercedes, i teamet så står Prost godt rustet i forhandlingerne.
"De sidste par gange jeg har kørt her, så har jeg kørt for et "lille," lokalt team." jokede EI med et smil på læben.
"Det bliver lidt af en special weekend for mig, jeg kørte jo 4 år for det "lille" lokale team, så jeg levede jo en del af mit liv her i Italian." afslutter EI
EI har endnu ikke fået nogle point i år, og håber at det vil sket på hans "gamle" hjemmebane, men ved det bliver meget svært.
Foto: Allsport
MS synspunkter bliver delt med den tekniske direktør for Ferrari Ross Brawn, Som tidligere er blevet citeret for at sige " Der er ingenting ved den nye F1-2000, der for mig til at tænke, at på den og den bane vil den ikke klare sig godt, den vil klare sig godt på alle baner. Før i tiden var der et halvt dusin baner hvor vi ikke klarede os så godt, men sådan er det ikke mere. Vi er nået så langt som jeg havde forventet.Der vil være baner hvor McLaren vil være hurtigere end os, og der vil være baner hvor vi vil være hurtigst, men vi er blevet jævnbyrdig"
RB tilføjer også at, det har taget 3 år at bygge den organisation op de har nu, og man er ikke ikke helt færdig.