Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.4.2001
 Fiorano test – torsdag/fredag
 ”Williams ikke ufarlige”
 
6.4.2001
 Simpel strategi for ACEA
 Formel 1 og tv-rettigheder
 

Hop til top7.4.2001

Fiorano test – torsdag/fredag

Ferrari tester på livet løs i denne uge på Fiorano banen. Michael Schumacher var med for første gang i denne uge, og det gik ikke helt efter planerne.

Luca Badoer forsatte sit arbejde. Han tester forsat elektronik. Og det sker forsat i F1-2000 hybriden. Michael Schumacher testede i F2001, hovedpunkterne torsdag for hans vedkommende, var indstilling af setup som forberedelse til San Marinos Grand Prix. Desuden foretog han dæktest og testede også nye aerodynamiske udviklinger. Men efter 52 omgange var det slut for Michael Schumacher, idet han røg af banen ved udgangen af et sving, og ødelagde affjedringen bag på bilen.

Torsdagens uofficielle tider fra Fiorano:
Michael Schumacher: 52 omgange, 1:00.179
Luca Badoer: 53 omgange, 1:01.353

Fredag var til gengæld en meget mere udbytterig dag. Michael Schumacher skulle teste en ny bagvinge til bilen. En high-downforce bagvinge, som højest sandsynligvis skal bruges på Imola. Grundet mange accelerationer ud af chikanerne og de mange snævre sving, kan det vise sig at en god ting at have med. Dertil skal beregnes, at dækvalget bliver afgørende.

Luca Badoer testede videre i F1-2000 bilen, og stadig er det tracktion control systemet der arbejdes med. Han øvede en del starter, for at se hvordan systemet reagerer. Fredag blev der dog også mulighed for køre i F2001 modellen.

Fredagens uofficielle tider:
Michael Schumacher: 104 omgange, 0:59.071Luca Badoer: F1-2000 32 omgange, 1:00.283
Luca Badoer: F2001 15 omgange, 1:00.203

PDL  


Hop til top
”Williams ikke ufarlige”

Michael Schumacher er meget vel klar over, at Williams kan blive en medspillende faktor i kampen om årets verdensmesterskab.

Ved det sidste Grand Prix i Brasilien, var Ralf Schumacher med i forreste startrække, og senere blev Michael Schumacher sat pænt på plads af Juan Pablo Montoya.

Michael Schumacher:
”Det må være et faktum, at de er stand til at vinde nogle løb. Alt vil afhænge af, hvem de eventuelt er i stand til at tage flest point fra.”

Konkurrencen kommer dog fra en anden side også, nemlig de evige rivaler fra McLaren. Det gør det endnu mere vigtigt at få så mange points som muligt med fra hvert løb. ”Sidste år var David Coulthard også foran Mika Hakkinen på dette tidspunkt, og se hvad der skete. Jeg ser frem til de kommende løb, og jeg vil være fuld koncentreret om at score points uden at skulle tænke på andre. Jeg har hørt nogle mennesker sige, at mesterskabet allerede er afgjort. Det er noget vrøvl, jeg har aldrig sagt at det er overstået. Der kræves meget mere end sejre i de første 2 løb, for at kunne sige det.”

PDL  


 

Hop til top6.4.2001

Simpel strategi for ACEA

ACEA som er betegnelsen for de bilfabrikker, der nu har meldt ud, at de vil starte en alternativ Formel 1 serie, har meddelt at de har 4 punkter klar til en handlingsplan.

Formanden for gruppen, Paola Cantarella som er også er formand for Fiat, er kommet med en indledende forklaring på hvad der vil ske.

”Det er faktisk ganske simpelt. Konstruktørerne er hovedmændene og forkæmperne i Formel 1 i dag. Det er dem som kommer med alting til afvikling af løbene, det er dem der kommer med al underholdningen. Og derfor vil de nu prøve at gøre det muligt at styre det hele mere direkte. Vi ønsker at Formel 1, sammen med hele dens historiske æra og arv, skal forsætte med bestemmelser og retningslinjer, teknologisk udvikling, større klarhed om reglerne og en maksimal synlighed. Det vil alt sammen være til fordel for publikum, og vil også involvere publikum i en større grad. Bernie Ecclestone har gjort en fremragende indsats og alle, også konstruktørerne, har nydt godt af den indsats. Jeg ønsker ikke at gå i detaljer, men hvis bilfabrikker som Fiat, Mercedes, Ford, Renault, BMW, Toyota og Honda involverer sig, så vil deres indsats vise sig at være endnu mere fornuftig. Det vil selvfølgelig tage lang tid, men vi vil nu begynde arbejdet med at stable vores egen Formel 1 serie på benene, noget som vil være meget anderledes og atypisk for de fleste, både på det sportslige område og det tekniske område og niveau.”

Max Mosley, som står i spidsen for FIA, har til det sagt, at man vil godkende serien, hvis de bare kan overholde de sikkerhedskriterier der nu en gang er.

Max Mosley:
”Hvis de starter en nye serie, forudsat at deres biler er sikre nok, vil vi godkende dem på samme måde som enhver anden serie. Der vil ikke være nogen grund til at stoppe dem. Jeg forestiller mig, at der kan gøres ret hurtigt og smertefrit. Men min opfattelse er, at de ikke vil prøve at opnå det store før den nuværende Concorde aftale udløber.”

Concorde aftalen som Mosley henviser til, udløber ved udgangen af 2007. Max Mosley nægtede ved den ovenstående udtalelse, overhovedet at blive trukket ind i det spil, der i øjeblikket foregår mellem Bernie Ecclestone, SLEC og ACEA. Et spil der drejer sig om rettighederne til at formidle tv-transmission fra Formel 1. Et spil hvor også Kirsch koncernen og EMTV er eller har været, involveret i større eller mindre grad.

PDL  


Hop til top
Formel 1 og tv-rettigheder

Der foregår i øjeblikket et kæmpe stort spil om tv rettighederne. Bernie Ecclestone har hidtil haft rettighederne, men er begyndt at sælge ud af aktieandelene.

Men hvad er der sker? Der er forskellige parter:

De fem store:

Daimler-Chrysler - som er ejer af Mercedes som leverer motor til McLaren, Ford – som ejer Jaguar, Renault – som i øjeblikket leverer motorer til Benetton, og som fra næste år overtager teamet 100%, BMW – som leverer motorer til Williams, Fiat – som ejer Ferrari.

Derfor uden forventes det at Toyota – som debuterer i Formel 1 næste år, og Honda – som i øjeblikket leverer motorer til Jordan og BAR, tilslutter sig de fem førnævnte. Gruppen kalder sig ACEA.

En anden part i det store spil er Bernie Ecclestone. Hans selskab, SLEC, har rettighederne til mediedækningen af Formel 1 til udgangen af 2010. Bernie Ecclestone har allerede forhandlet med FIA om en forlængelse af rettighederne på 99 år. En aftale skulle være på plads, men prisen for forlængelsen er, så vidt det er oplyst, ikke betalt endnu.

Så er der det frie marked. Ca. 80% af kloden er dækket. Nogle steder er der endda dækning på tre kanaler, eksempelvis i Italien. RAI har en pakke der ligner den som DR har. Altså ”gratis” transmission til seerne. Telepiu sender i en kodet pay-per-view udgave og Mediaset sender alle reportager, interviews osv. Dygtigt lavet af Bernie Ecclestone.

Inside fordeling af pengene. De teams der er med i Concorde aftalen, for en ukendt del af de penge der kommer ind fra salget af tv transmissionerne. De bliver fordelt efter teamets historiske tradition, og selvfølgelig også af resultaterne. Ferrari og McLaren får den største del af kagen.

Leo Kirsch som ejer Kirsch koncernen, har købt nogle af aktierne i EMTV, som igen har købt aktier i SLEC. Han været lidt uheldig med sit aktiekøb. Da ACEA meddelte deres beslutning, faldt nogle af de solgte aktier fra SLEC med ikke mindre end 14,5 procentpoint. En aktie kan i dag købes for € 4,55. Kirsch meddelte dog lige efter faldet, at han stod ved sit køb, og at det vil han gøre indtil den nuværende Concorde aftalen udløber. Om ACEA så til den tid er klar med sin Formel 1 serie, vil få indflydelse på Kirsch’s beslutning til den tid. Det betyder, at ACEA på den måde faktisk har et trumfkort i hånden. Kan og vil Bernie Ecclestone indbetale sin formode indbetaling for ovennævnte kontraktforlængelse, ser det lidt vanskeligt ud. Vælger FIA til den tid en anden løsning, er Bernie Ecclestone ude. Det samme er Kirsch, men han vil ikke være glemt af ACEA.

Tilsidst er der EMTV. De var de første til at købe aktier i SLEC. Først købte man 12,5 %, man valgte at købe yderligere aktier. Da man var færdig, havde man købt 50 % af aktierne i SLEC. Men pga. dårlig økonomi, blev man nødt til at sælge ud, bl.a. af aktierne. Halvdelen af disse aktier, altså 25 % af SLEC blev solgt til Kirsch.

Senest har ACEA prøvet at købe aktier direkte af SLEC, men det blev ikke til noget. Man har i stedet valgt, at se hvad der sker i spillet Ecclestone, EMTV og Kirsch.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk