Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.4.2004
 Barcelona test - tirsdag
 Kimi Raikkonen i rød kørerdragt?
 Jordan med Toyota motorer?
 
5.4.2004
 Bahrains GP - Set og sket - bunden
 Bahrains GP - Set og sket - toppen
 

Hop til top7.4.2004

Barcelona test - tirsdag

Netop hjemkommet fra Bahrain tog fem teams videre til Circuit de Catalunya i Spanien for at teste. Ikke overraskende var det Alonso som var hurtigst den første dag.

Fem teams startede tirsdag en ny omgang tests. Mens alle teams har været ude i østen for at køre Grand Prixer, har udviklingsafdelingerne ikke stået stille. Nu skal de nye udviklinger afprøves. Luca Badoer kørte i F2004 på den spanske for første gang. Renault har en ny motorspecifikation som Jarno Trulli startede med at teste i går.

Tiderne fra tirsdagens test på Circuit de Catalunya:

Kører:Team:Hurtigste tid:Antal omgange:
1.Fernando AlonsoRenault1:15.265102
2.Anthony DavidsonBAR1:15.405100
3.Jarno TrulliRenault1:15.62363
4.Alex WurzMcLaren1:15.76768
5.Luca Badoer Ferrari1:15.84368
6.Pedro de la RosaMcLaren1:15.92789
PDL  


Hop til top
Kimi Raikkonen i rød kørerdragt?

Ferrari spekulerer i afløseren for Michael Schumacher i teamet. Hvem kan blive et aktuelt emne? Mange er allerede sat i forbindelse med Ferrari. Raikkonen er en af dem.

Der har allerede længe været spekuleret i hvem der skal efterfølge Michael Schumacher når han beslutter sig for at stoppe som kører hos Ferrari. Mange navne er i de sidste par år nævnt som en mulig arvtager efter Michael Schumacher. Blandt de seneste hotte navne er nævnt Fernando Alonso, som vil være ude af sin nuværende kontrakt i 2007.

Det seneste navn på listen er Kimi Raikkonen. Begrundelserne for at vælge Kimi Raikkonen er mange. Talentet er der vist ingen tvivl om, men der tales især efter det seneste Grand Prix i Bahrain om, at Kimi Raikkonen er ved at være lidt træt af McLarens manglende præstationer i år. Nogle af de sædvanlige unavngivne kilder siger bl.a. også at Luca di Montezemolo skulle have udtalt at Kimi Raikkonen er den bedste kører efter Michael Schumacher, og hvem skulle være bedre end han til at efterfølge Michael Schumacher når han træder tilbage.

Flere steder nævnes det også at Kimi Raikkonen skulle have udtalt at han ikke er så begejstret for at få Juan Pablo Montoya som holdkammerat. Nu er det jo bare det at Kimi Raikkonen har en kontrakt med McLaren der har karakter af en langtidskontrakt. Men det giver selvfølgelig den normalt hurtige finne mulighed for at vælge sit evt. næste team. I hvert fald et der kan betale hvad det koster at få Kimi Raikkonens underskrift på en kontrakt.

PDL  


Hop til top
Jordan med Toyota motorer?

Det forlyder fra Formel 1 verdenen, eller i hvert fald fra rygtesmedene, at Jordan og Toyota ligger i forhandlinger vedr. motorlevering.

Jordan med Toyota motorer? Ja, hvorfor ikke? Det tales i krogene om at Eddie Jordan i øjeblikket taler meget med Toyota om at de skal levere motorer og gearkasser til Jordan teamet i 2005. Der tales endda om at det skal gå videre end "bare" motorlevering. Et samarbejde a la det Sauber har med Ferrari er ikke usandsynligt i den sammenhæng. Et samarbejde om aerodynamik er også på tale, men der er dog en væsentlig forhindring. Dækkene. De to teams kører på hvert sit dækmærke, og dækfirmaerne er involveret i dette arbejde også, så det er nok ikke så sandsynligt, medmindre at et af teamene skifter til det andet dækfirma.

Jordan teamet skal helt ned i bunden af den i forvejen tømte skattekiste for at finde penge til sådan en aftale. Med hjælp fra en sponsor kan det dog lade sig gøre. Meget belejligt tales der meget om at Eddie Jordan er ved at finde en sponsor fra Mellemøsten, som kan være interesseret i at betale gildet. Men en ny motor og gearkasse gør jo ikke det hele. Meningen er tilsyneladende at Jordan skal bringes frem i feltet, og så skal er situationen lidt anderledes i og med at det derfra vil blive lettere at finde flere sponsorere til at betale den forsatte udvikling. Toyotas motorer har ry for at være nogle af de stærkeste og mest effektfulde. Men bilen skal også kunne følge med motoren, og det kniber det lidt med - også hos Toyota.

PDL  


 

Hop til top5.4.2004

Bahrains GP - Set og sket - bunden

Blandt de nederste teams herskede der en vis form for anonymitet. Jaguar gjorde sig dog positivt bemærket med sæsonens første point.

Jaguar gjorde sig positivt bemærket i søndagens GP. Sæsonens første point kom i hus, mens de andre teams ikke gjorde det store væsen af sig. Var forholdene så vanskelige for de mindre teams, eller er de bare ikke nået længere siden det forrige GP. Meget vil sikkert blive afsløret i det næste GP som dog først er om 3 uger.

Sauber:
Det var egentligt ikke meget man så til Sauber bilerne i søndagens GP. Fisichella havde dog lige en kontrovers med Ralf Schumacher hvor Fisichella røg af banen. Fisichella beklagede sig efter løbet over Ralf Schumachers kørsel, men gav ikke kun RS som årsag for det middelmådige resultat. Det andet sæt dæk var ikke godt, Fisichella kæmpede med megen understyring på dette sæt. Senere følte han at motoren tabte kraft. Felipe Massa var slet ikke tilfreds med bilen, som han følte ikke havde meget vejgreb. En kraftig vibration som han mener kom fra dækkene, generede ham kraftig i første stint. Peter Sauber var meget fåmælt og skuffet efter løbene. Kommentaren var at det bare ikke var Saubers løb, og at man nu må se fremad.

Jaguar:
Endelig fik Jaguar point. Mark Webber kørte det første point hjem til sig selv og teamet. Men det holdt hårdt, det har igen ikke lige været en særlig vellykket weekend. Denne gang kom begge biler dog i mål, så lidt fremgang er der at spore, men der er langt endnu, hvilket man i teamet også er fuldt ud klar over. Christian Klien havde en rigtig elevator dag. Han var involveret i mange gode dueller, men ca. halvvejs gennem løbet virkede det som at han mistede noget af sin koncentration. Om det har været årsagen, vides ikke, men i den sidste del af løbet havde han flere afkørsler som han dog fik reddet igen og fuldførte løbet. Webber og Klien kom i mål på henholdsvis ottende og fjortende pladsen.

Toyota:
På trods af at det igen ingen point gav, så var der tilfredshed hos Toyota efter det nye GP i Bahrain. Udviklingen af bilen som foregår hjemme i Köln begynder at bære frugt. Kørerne var enige om at der er fremgang at spore og at der er mere i vente. De gode resultater fra de frie træninger kunne man dog ikke leve op til. Men bilerne kom igennem løbet og begge fuldførte igen, denne gang på én niende og tiende plads.

Jordan:
En lille sejr til Jordan teamet. Sådan må de have følt det efter søndagens GP. Begge biler kom i mål denne gang. I løbet oplevede begge kørere at der var problemer med bremserne. Pantano var endda heldig med at kunne fuldføre, da der opstod en mindre læk i det hydrauliske system mod slutningen af løbet. Inden det næste GP på Imola skal teamet teste på Silverstone. Dæk og nogle nye udviklinger til bilen er på programmet. Motoren burde være i stand til en bedre præstation, så noget er der galt med bilen. Jordan har ikke for vane at skal kæmpe med Minardi om at undgå de sidste placeringer i feltet, men det er gået nedad de seneste sæsoner.

Minardi:
Selvom Brunis kørsel ikke var helt så imponerende denne gang, var det igen han som kom i mål. Baumgartner var ikke så heldig og udgik igen. Begge biler havde problemer med elektronikken og softwaren. Bruni blev holdende på startlinien, han blev skubbet i pit hvor man fik startet bilen igen, men på det tidspunkt var han faktisk allerede to omgange efter resten af feltet. Han fuldførte løbet, men sluttede fem omgange efter vinderen. Baumgartner havde også problemer med det elektriske undervejs, men fik dog genstartet systemet så det igen fungerede. Motoren sagde dog stop tretten omgange før mål. Minardi og Jordan har i hvert fald én ting tilfælles. De har mange problemer med bilen, og så længe at de har det når de ikke ret meget videre. Der er ved at være langt op til Sauber, Jaguar og Toyota. Toyota har heller ingen points, men bilerne kører dog væsentligt mere problemfrit.

Nu er der 7 teams der har points. Jaguar kom i denne weeke

PDL  


Hop til top
Bahrains GP - Set og sket - toppen

Det var igen igen rød front. Er de andre teams bare ikke bedre? Bortset fra Ferraris dominans, var det jo herligt at se de andres dueller undervejs.

I Formel 1 er der Ferrari og så de andre. Det er konklusionen efter årets tredje Grand Prix, som bortset fra Ferrari dominansen gav årets hidtil bedste underholdning. Der var utallige dueller næsten hele løbet igennem. Nogle teams faldt igennem, endda ret alvorligt, målt efter egne ambitioner.

Ferrari:
Der er vel ikke så meget at sige om Ferraris indsats. Fuld kontrol over løbet fra start til mål. Kørernes eneste beklagelse var, at dæk og bremser ikke var helt varme nok da starten gik. Barrichello havde lige et øjeblik med Trulli, som skulle efterforskes af stewards, men i skrivende stund er der ikke kommet noget indgreb overfor Barrichello. Ellers var der kun roser fra den ene til den anden i teamet. Man kan være fan af Ferrari eller ej, men det er suverænt det de laver i Maranello i øjeblikket.

Renault:
Fernando Alonso havde en dårlig kvalifikation bl.a. pga. problemer med bremserne. Men pokker tog næsten ved ham i selve løbet. Han fik kørt sig op gennem feltet og sluttede løbet på sjettepladsen. Men det var ikke uden besvær. Både Mark Webber og Takuma Sato gav ham kamp til stregen. Jarno Trulli kørte flot hele vejen igennem og sluttede på fjerdepladsen. Trulli havde dog noget besvær med det sidste sæt dæk som absolut ikke fungerede efter hensigten, men han var ellers tilfreds med forløbet. Trulli kunne måske have erobret tredjepladsen, hvis ikke han var blevet holdt tilbage af en af Jordan racerne, Button benyttede denne episode til at sikre sig tredjepladsen.

Williams:
Williams kørerne var ikke imponeret, og som resten af teamet skuffet efter søndagens Grand Prix. Ralf Schumacher havde en seriøs kontrovers med Takuma Sato, og Ralf Schumacher mente ikke at der var nogen der kunne klage over hans kørsel i forbindelse med episoden. Men det blev nu alligevel undersøgt af stewards efter løbet og endte med at Ralf Schumacher fik en løftet pegefinger, hvilket betyder at der bliver holdt øje med ham i fremtidige løb. Montoya var indtil 10 omgange før mål den eneste der kunne følge rimeligt med Ferrarierne, men så mistede han først et gear og derefter flere. Han blev på banen i et forsøg på at sikre sig bare nogle få point. Det lykkedes ikke. Ralf Schumacher fik trods sammenstødet med Sato kørt det tabte ind igen, og sluttede på en syvendeplads. Montoya sluttede på trettendepladsen.

BAR
Sålænge at tøjlerne holdes stramt på Takuma Sato, kører han jo glimrende. Men han taber hovedet en gang i mellem og der går lidt for meget kamikaze pilot i ham. Men det lykkedes til dels i Bahrain at styre ham og så er resultatet der. En femteplads til Sato trods et sammenstød med Ralf Schumacher, og trods en tur i pit for at skifte frontvingen efter en noget hård berøring af kurben. Jenson Button viste endnu en gang at talentet er der. Han kørte et meget hurtigt og fornuftigt løb og sikrede sig sæsonens og karrierens anden podieplads. Alle i teamet var da også jublende lykkelige over resultatet, som samtidigt var BARs bedste samlede placering i teamets historie.

McLaren:
Sort dag for McLaren. Uheldene regner forsat ned over især Kimi Raikkonen. En mislykket kvalifikation med motorskifte og ingen endelig kvalifikation betød at han måtte starte i bagerste række. 7 omgange inde i løbet oplevede "Iceman" endnu en nedsmeltning. Motoren brød i brand og så var det exit endnu en gang for Raikkonen. David Coulthard holdt bilen kørende indtil 7 omgange før mål. På vej ud af pittet døde motoren pga. lufttab i det pneumatiske system i motoren. Der er vist noget at McLaren og Mercedes skal have kikket på inden det går løs på Imola om 3 uger.

Bridgestone fik endnu en gang dokumenteret at med deres dæk på den rigtige bil, så kan de godt sejre alligevel. Modsat kan man også sige at det ikke kun er dækkene der gør at Ferrari er i front. Trods den store bet

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk