Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.4.2006
 Vingerne blafrer stadig
 Montoya ikke tilfreds med Raikkonen
 Hvad nu Toyota?
 
5.4.2006
 Gascoyne sat udenfor hos Toyota
 Honda gav ordren til Button i Australien
 Bernies nye plan - radikale ændringer på vej?
 

Hop til top7.4.2006

Vingerne blafrer stadig

Hvor meget eller hvor lidt vinger på en Formel 1 racer må flekse bliver stadig debatteret, efter Ferrari, BMW og McLaren ovenpå Malaysias Grand Prix blev bedt om at foretage ændringer.

Flere har meldt sig på banen i debatten. FIA skulle efter sigende være interesseret i at få løst problemet en gang for alle. Så i stedet for at ændre i testproceduren for vingers fleksibilitet, vil de gerne have delene sat bedre fast, så teamet kan dokumentere at fleks er umuligt.

På den anden side står Ross Brawn og mener at reglerne skal gives mere fri, fordi man på den måde kan undgå diskussioner om hvem der overholder reglerne og hvem der ikke gør. Selvfølgelig kan han have en pointe i, at en mere åben regel vil være lettere at håndhæve, men argumentet svarer lidt til at man sætter hastigheden op på en strækning fordi folk alligevel kører for hurtigt. Derudover har Max Mosley efterhånden meldt sig i koret af folk der gerne ser den aerodynamiske downforce reduceret, til fordel for mekanisk downforce.

Williams ingeniøren Frank Dernie kommet med udtalelser om, at han slet ikke forstår al den debat. Han mener at effekten af den begrænsede fleksibilitet der er i de vingedele, der bliver debateret i denne sammenhæng, er så små, så det ikke kan måles.

Endelig har en kilde i FIA rejst spørgsmål ved om Ferraris vinge i virkeligheden fleksede så meget, som nogen har troet. I stedet skulle det være kameravinklen der fik det til at se ud af mere end det egentlig var.

MMT  


Hop til top
Montoya ikke tilfreds med Raikkonen

Montoya er ikke videre særlig tilfreds med holdkammeraten Kimi Raikkonens kørsel i de seneste 2 Grand Prixer. Et surt opstød skal vække Raikkonen.

Montoya langer ud efter Raikkonen med baggrund i hans kørsel i de seneste 2 Grand Prixer. Montoya fuldførte ikke i Australien, hvilket dog ikke var Raikkonens skyld. Men tilfreds med holdkammeraten er Montoya ikke.

Montoya:
"Kimi nærmest kastede sin bil ind i mig i det forrige løb i Malaysia, og gjorde det igen her i Australien. Han var meget heroisk i den sidste del af løbet hvor han kørte hans hurtigste omgang. Den var et halvt sekund hurtigere end nogen af de andre omgange han kørte. Men hvad opnåede han? Han virkede enten langsom eller tænkte på alt muligt andet end at køre undtagen i de sidste omgange."

Montoya mener at Kimi Raikkonen måske føler sig mere presset i år. Også internt i teamet.

"Det er fordi at jeg er i en god position i år. I sidste sæson var jeg ikke i stand til at kunne kæmpe med ham, så der tror jeg ikke at han følte sig truet."


Montoya er ikke særlig tilfreds med Kimi Raikkonen
(Foto: Daimler-Chrysler)

Ser man det lidt fra Montoyas side er der også det i det, at Alonso kommer til teamet i næste sæson. Det er endnu langt fra afgjort om Raikkonen eller Montoya bliver i teamet - hvis nogen af dem gør.

PDL  


Hop til top
Hvad nu Toyota?

Det er sikkert kommet som et chok for mange, da Toyota suspenderede Mike Gascoyne. Men hvordan klarer Toyota sig nu og i den nærmeste fremtid?

Med suspenderingen af Mike Gascoyne kan Toyota have sat sig i en lidt vanskelig situation. Det er en noget uforståelig suspendering af Mike Gascoyne i første omgang. Teamet har oplevet fremgang i det seneste GP med en podieplads til R. Schumacher. Kilder tæt på Toyota antyder da også at det ikke er på grund af resultater at Gascoyne er suspenderet. Bemærk at Gascoyne ikke officielt er fyret, men snarere er fritaget for at arbejde hos Toyota. Det betyder at han for så vidt ikke må røre en finger for andre end netop Toyota. Han er med andre ord stadig ansat ifølge sin kontrakt med teamet. En kontrakt der angiveligt udløber ved årets udgang.

Men med suspenderingen af Gascoyne har Toyota måske et midlertidigt problem. Flere ledende personer i teamet har inden for det seneste halve år forladt Toyota af forskellige årsager. Gustav Brunner forlod teamet i december måned 2005 og flere andre mindre kendte har enten forladt teamet, eller er blevet headhuntet til andre teams.

Toyota erstatter i første omgang Gascoyne med Pascal Vasselon. Måske lidt af en nødløsning. Vasselon har stået for Toyotas CDD - Car Design and Development - men det er dog interessant i den forbindelse, at Vasselon faktisk er dækingeniør idet han kom til Toyota fra Michelin. Toyota forsætter sandsynligvis med den samme opbygning i designteamet som blev opbygget af Mike Gascoyne. Der sker dog ledelsesmæssigt kun nogle få ændringer.

Men hvad så med Gascoyne? Umiddelbart så må han ikke arbejde for andre ifølge sin kontraktansættelse. De fleste forlydender indikerer at suspenderingen er af ledelsesmæssig karakter. Altså har der ikke været enighed om den forsatte udvikling i teamet. Allerede nu svirrer rygterne om Gascoynes fremtid. Kommer han ikke til forståelse med Toyota ledelsen, står der andre på spring for at ansætte ham når han bliver endelig fritstillet hos Toyota. Der er allerede nu snak om at Super Aguri F1 vil være yderst interesseret i at ansætte Gascoyne. Ikke alene på grund af hans ubestridte evner, men også fordi det vil være en form for en torn i øjet for Toyota. Super Aguri F1 er stærkt Honda støttet. Men andre kan også være på tale. I sæsonen 2008 vil der sandsynligvis være et team eller to mere i feltet, så der kommer ikke til at mangle jobtilbud til Gascoyne.

PDL  


 

Hop til top5.4.2006

Gascoyne sat udenfor hos Toyota

Meget tyder på at samarbejdet mellem stjernedesigneren Mike Gascoyne og Toyota er ophørt. Toyota kom i dag med den officielle meddelelse.

Mike Gascoyne og Toyota er ikke de bedste venner længere. Toyota meddelte tidligere på formiddagen at Mike Gascoyne er suspenderet fra teamet på ubestemt tid. Som årsag angiver Toyota selv at der har været fundamentale forskelligheder parterne imellem om hvordan de tekniske arbejdsopgaver skal udføres. Meget tyder dermed på at Mike Gascoyne direkte er fyret, og dermed ikke får sin kontrakt forlænget. En kontrakt der oprindeligt ville udløbe ved årets udgang.


Mike Gascoyne (tv.) er ude hos Toyota
(Foto: Toyota F1)

Tilsyneladende har der i længere tid været knas på linien mellem Gascoyne og Toyotas ledelse på grund af manglende resultater. Lidt overraskende måske at fyringen eller suspenderingen i første omgang, kommer efter at R. Schumacher kørte det bedste resultat hjem hidtil i søndags i Australien. R. Schumacher blev som bekendt nr. 3 og det var den første podieplads i lang tid for Toyota teamet. Det forlyder at Pascal Vasselon midlertidigt skal overtage Mike Gascoynes job som teknisk direktør i teamet.

PDL  


Hop til top
Honda gav ordren til Button i Australien

Det var Honda teamet der gav ordre til Jenson Button i det australske GP om, at han skulle stoppe bilen før målstregen. En beslutning Jenson Button ikke var enig i.

Jenson Button var stinksauer som de siger i Tyskland, efter det australske Grand Prix i søndags. Han ville have kørt over målstregen trods den svært medtagne motor. Men han rettede sig efter teamets beslutning om at stoppe før målstregen. Dermed gik han faktisk glip af points.

Det var ikke med Jenson Buttons gode vilje at han trak over. Teamchef Nick Fry har efterfølgende udtalt at det var teamets beslutning at han ikke skulle køre over målstregen. Grunden er for så vidt simpel. Havde Button passeret målstregen, vil han ifølge reglementet blive straffet med en tilbagerykning i feltet efter kvalifikationen. En tilbagerykning på de kendte 10 placeringer.


Button måtte ikke køre over målstegen i Albert Park
(Foto: Honda GP)
Nick Fry:
"I øjeblikket mener vi at det var den rigtige beslutning. Hvis man skal starte det næste Grand Prix som nr. 11 eller dårligere, har man ingen chance."

Det næste Grand Prix er på Imola banen i Italien, og det er for så vidt en rigtig anskuelse af teamet i det trufne valg. Det bliver kørt stærkt på Imola banen, og så er det på den led ekstra langt op til spidsen af feltet. Og der er jo heller ingen garanti for at Button efter kvalifikationen ville være på én elvte plads. Og så er det for så vidt bedre at udgå i ét løb for at få en bedre startplacering i det næste. Ren og skær spekulation. Renaults Pat Symond synes også det var den rigtige beslutning. Han vil dermed ikke udelukke at Renault selv kunne finde på at tage en tilsvarende beslutning.

PDL  


Hop til top
Bernies nye plan - radikale ændringer på vej?

Formel 1 guroen Bernie Ecclestone, afslørede under det australske Grand Prix, en ny plan for sporten. En plan der meget vel kan betyde, den allerstørste ændring, vi længe har set i Grand Prix sammenhæng.

Planen går ud på, at hver bane kun vil få lov til at afholde et Grand Prix hvert tredje år, da han vil gøre løbene mere interessant for publikum og samtidigt involvere flere forskellige lande i afviklingen af løbene. For at dette kan lade sig gøre, vil han derfor indføre et turnus program, hvor hver bane bliver tildelt et løb hvert tredje år. Dette mener Ecclestone vil åbne muligheden for flere lande, samtidigt med at det vil motivere banerne, til at gøre ekstra meget ud af det, når det bliver deres tur.

De forskellige landes baner, der indtil nu har lavet kontrakt med Bernie Ecclestone, om afholdelsen af GP løb, har alle flerårige kontrakter, men dette kan efter forlydende ændres uden nævneværdige problemer.

Ecclestone forklarede, at han fik ideen til ændringen, da han så afslutningen på Commonwealth legene i fjernsynet. "Mange af løbene mangler en 'gnist' for at de vil blive mere interessante at kigge på, og måske er det fordi, at de er kørt fast i de samme afprøvet ritualer, og ikke forsøger sig mere noget mere kreativt. Dette kunne vi måske ændre, ved at give dem en længere pause imellem løbene."

Det er måske svært at forestille sig, at manden som har landet sig en plads, på listen over verdens rigeste mennesker, har brug for yderligere indtægter, men denne plan, lugter nu slemt af flere penge ned i "fars" baglomme. Lad os håbe at det kun er en forsinket Aprilsnar.

KD  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk