Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.4.2010
 Et tidligere australsk Grand Prix på vej
 
6.4.2010
 Klager, straffe og frifindelse
 KERS i spil igen, men enigheden mangler
 

Hop til top7.4.2010

Et tidligere australsk Grand Prix på vej

Formel 1 kørerne har været fælles om at kritisere det australske Formel 1 Grand Prix på ét punkt - lyset. Grundet flytningen af Grand Prixet til en sent tidspunkt på dagen australsk tid, for at imødekomme de mange europæiske tv-seere, har rigtig mange kørere beklaget sig over manglende lys i den sidste fase af Grand Prixet. FIA har undersøgt sagen og foretaget målinger, og det ser ud til at Grand Prixet fremover vil blive kørt en time tidligere.

Der er for lidt lys når det australske Grand Prix køres. Det er stort set alle kørere været enige om efter de sidste to Grand Prixer kørt i Albert Park. Tidligere har der været tale om at køre Grand Prixet i kunstlys, men det er man organisatorisk ikke blevet enige om.

Nu tyder meget på at man efter de mange klager, i stedet rykker Grand Prixet en time frem, så man undgår at det bliver for mørkt i den sidste fase af Grand Prixet.


Det var temmelig dunkelt i det australske Grand Prix i slutfasen
(Foto: Red Bull - Getty Images)

FIA har i år foretaget målinger efter den megen kritik. Stort set alle kørere har noteret sig, at selv om man kørte med almindelige blanke visirer, så kneb det med at kunne se ordentligt. Kørernes organisation - GPDA - udtrykte allerede sidste år en vis bekymring for det manglende lys.

Det er nu op til FIA at rykke løbet en time, men som et par kørere bemærker, er det nuværende tidspunkt fastsat af kommercielle årsager. Spørgsmålet er om ikke en fremrykning af tidspunktet i sidste ende vil gavne sporten. Ingen giver sig fuldt ud hvis ikke de kan se noget.

PDL  


 

Hop til top6.4.2010

Klager, straffe og frifindelse

Der blev i Malaysias Grand Prix kørt til stregen og lidt over. Det er der ikke noget usædvanligt i for så vidt. Det er næsten mere reglen end undtagelsen. Men der blev indgivet klager, en kører blev straffet og en anden kører blev frifundet efter en racehændelse. Timo Glock, Lewis Hamilton og Sebastian Vettel var involveret i de førnævnte episoder.

Timo Glock kørte for stærkt i pitlanen i lørdags. Overskridelsen var på 10,2 km/t Det kastede en bøde af sig i størrelsesordenen € 2200,00. Det er måske småpenge i den verden, men ved hyppige gentagelsestilfælde, bliver bøden større og kan få eventuelle følger.

Renault har klaget over Lewis Hamiltons kørsel. Teamet har dog ikke indgivet protest. Lewis Hamiltons forseelse skulle være sket i forbindelse med hans duel med Vitaly Petrov. Her har Lewis Hamilton ifølge Renault blokkeret for meget for Vitaly Petrov idet han skulle have svinget frem og tilbage 3 - 4 gange foran Vitaly Petrov, hvor reglementet beskriver det som én gang. I de fleste situationer sker det dog tit at manøvren foretages to gange uden at der bliver skredet ind. Men Renault mener at Lewis Hamilton gjorde det mere end det er beskrevet i reglementet som acceptabelt.

Grand Prixets vinder, Sebastian Vettel, blev undersøgt efter Grand Prixet var afviklet. Løbsledelsen fandt at Sebastian Vettel havde overhalet i gul flagzone. Da Fernando Alonsos Ferrari blev ramt af motorskade og træk ud i græsset i sving 4, overhalede Sebastian Vettel Lotus køreren Jarno Trulli. Sebastian Vettel satte dog straks efter farten ned, ligesom Jarno Trulli gjorde det samme da Jarno Trulli på samme tidspunkt også havde problemer med hans Lotus racer.

Løbsledelsen beretter at Sebastian Vettel overhalede i gul flagzone, men frikender ham altså alligevel da der øjensynligt var defekt på Jarno Trullis bil. Dermed ingen straf til Sebastian Vettel der dog nok må se at flere øjne vil følge ham i de kommende Grand Prixer for at se om det gentager sig.

PDL  


Hop til top
KERS i spil igen, men enigheden mangler

KERS systemet blev droppet til denne sæson, primært for at spare penge, og fordi det var temmelig besværtligt at udvikle. En gentleman aftale mellem alle teams fik alle til at droppe det til 2010 sæsonen. Men nu er systemet imidlertid på tale igen. Forleden blev der holdt møde om det i Malaysia, men der er ikke den store enighed endnu om blandt andet det skal anvendes og så videre.

KERS - det energiopsamlende system, som også skulle give en periodisk merydelse - blev droppet efter sidste sæson. Faktisk var det en gentleman aftale mellem teamene der sendte KERS i venteposition. Men nu er KERS igen taget op. Det skete på et møde i Kuala Lumpur i forbindelse med Malaysias Grand Prix.

Dog er der forhindringer med at genindføre KERS efter de foreløbige rapporter fra Malaysia. Et af problemerne er vægten. Man vil gerne have mere ydelse ud af KERS for imødegå vægtforøgelsen. Der er flere team der mener at de få sekunder pr. omgang hvor man kan anvende KERS ikke engang udligner den kortvarige effektforøgelse.

Der har også været tale om en standard udgave af KERS til alle. Her har McLarens udgave været på tale, da den viste sig at fungere bedst. Det er dog ikke alle der vil være med til det. Renault f. eks. vil gerne anvende KERS men modsætter sig indtil videre at skulle køre med andre systemer end deres eget.

Fra Williams teamet forlyder det i første omgang at ikke ser positivt på KERS endnu. Efter at reglementet er ændret så man ikke fylde brændstof på under løb, er der ikke plads i bilerne. Som Sir Frank Williams udtrykker det, så ender det med at Formel 1 bilerne bliver længere end én London bus.

Og så er der økonomien. KERS gør ikke Formel 1 billigere, og McLaren teamet ser det nok som uaktuelt i øjeblikket idet mange teams ikke har råd til KERS i øjeblikket. Her henvises det nok især til de nye teams, som kører et meget stramt budget. Der skal måske tænkes mere kreativt og i helt andre baner hvis KERS skal indføres og ikke mindst blive en bare nogenlunde succes.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk