Det italienske Ferrari-team kommer til Brasilien med det klare mål at få hentet McLarens forspring, og derfor har teamet været i gang med omfattende tests for at få en hurtigere racer. "Vi har brugt
det meste af tiden mellem de to løb til at lære vores racer og dækkene at kende, og har fortsat med vores planlagte udvikling," siger Jean Todt, der forventer at teamet og dets mekanikere kan få en
travl weekend. Ferrari har senest vundet det brasilianske grand prix i 1990, hvor det var Alain Prost der førte den stejlende hingst til sejr. Den førende i VM-tabellen, Eddie Irvine håber at kunne
forsvare sin position: "Hvis alt går vel kan jeg forlade Brasilien og stadig føre i titelkampen, og det vil være en god følelse," siger Irvine. For Michael Schumacher gælder også at der skal nogle point på kontoen og tyskeren ser frem til at Ferrari endelig kan vise at de er værdige konkurrenter til titlerne, fordi Interlagos-banen er ret svær: "Den har hurtige såvel som langsomme sving og er meget ujævn. Det er derfor meget vigtigt at finde det rette set-up," siger Schumacher om banen og han begynder løbet i positivt humør: "Eftersom vi var i stand til forbedre vores raceres præstation ved
tests mellem Melbourne og Interlagos er der ingen grund til at være pessimistisk for løbet," siger Michael Schumacher der to gange har vundet løbet i 1994 og 1995.
Siden aktiv affjedring blev forbudt i 1994 har nogle teams forsøgt sig med forskellige måder at omgå dette forbud. Tyrrell udviklede på et tidspunkt et 'revolutionerende' system, som dog blev forkastet fordi det simpelthen blev for kompliceret. Nu har Prost også kastet sig over udvikling af et nyt system som ikke bliver styret af computere men er udelukkende mekanisk. Det er de g-påvirkninger raceren udsættes for, der giver den aktive affjedring. Prosts testkører, Stephane Sarrazin testede dette nye system i sidste uge. Men systemet, der har til formål at bevare den samme afstand mellem bunden af raceren og asfalten for derved at bevare optimal aerodynamik, er endnu ikke fuldt udviklet og derfor planlægger teamet ikke at indsætte racere med det nye system før mod slutningen af året eller først til næste år.
Det lille Minardi-team har hele tiden håbet at Luca Badoers skade ikke ville holde ham udenfor til det brasilianske grand prix, men det blev nødvendigt med en reserve. Det bliver en debutant, nemlig
Prosts testkører, Stephane Sarrazin der springer til for et enkelt løb. Franskmanden var i sidste uge med til at teste for Prost-teamet, dog uden at sætte prangende tider. Minardi har været i kontakt med flere tidligere Formel 1-kørere med rutine, blandt andet Jos Verstappen der dog har afvist en aftale
om et enkelt grand prix eftersom han først og fremmest er forpligtet overfor Honda. Japanerne skal nemlig teste allerede på mandag på Barcelona-banen og derfor kan der ikke presses et grand prix ind
i hollænderens kalender. Minardi har bekræftet at Sarrazin overtager pladsen, og at der er tale om en vennetjeneste fra Prost som tak for hjælpen fra Prosts side. Trulli blev som bekendt hentet til Prost da Olivier Panis brækkede begge ben i 1997.
Efter at være blevet eneherskende som dækleverandør bestemte Bridgestone at alle team maksimalt må anvende 50 testdage i 1999, men de to store teams, McLaren og især Ferrari er allerede ved at have brugt deres kvote af 'frie' tests. Bridgestone skelner mellem officielle og private tests, og der har de to team efterhånden ikke flere dage tilbage - allerede inden det andet løb i 1999 bliver afholdt.
Men de to team har opnået en særstatus hos Bridgestone, så der gættes på at de to team vil påberåbe sig at det er dækudvikling der udføres for at holde sig indenfor grænserne. Derfor er der større
sandsynlighed for at de to team simpelthen vil være ligeglade med Bridgestones krav, idet der ikke foreligger nogen underskreven aftale om dette. Alternativt kan de andre teams i feltet blive
ualmindelig utilfredse hvis de to team får frie tøjler mens de andre skal holde sig til reglerne.
Pitindgangen på Interlagos har givet anledning til bekymring hos de kørere som indtil nu har set banen. Banen er blevet lavet en smule om og en af ændringerne består i en revideret pitindgang. Indgangen er blevet flyttet længere ind på banen, hvilket betyder at kørerne skal sænke farten på et meget kritisk sted; midt på den hurtigste langside. Hvis en kører overser at den forreste kører bremser ned, kan det betyde et sammenstød. Et sammenstød lige inden pitten er et meget farligt sted og hvis det skulle ske, vil løbsledelsen formodentlig sende Safety-Car'en på banen. Desværre vil pitindgangen være blokeret for indgang, så denne situation kan have strategiske konsekvenser, hvis en kører tvinges til at blive på banen.
Kørerne har mulighed for at klage over banen, men der vil ikke være mulighed for at ændre på banen inden løbet på søndag.
En ny musical om Ayrton Senna får præmierer den 5. august, under
den Østrigske Grand Prix weekend på A1-Ring. Denne meddelelse kom frem
under gårsdagens pressemøde i Wien. Musicalen vil blive opført igen fredag
den 6. august.
Forfatteren til musicalen, Østrigeren Roland Baumgarter, har altid været en
stor fan af Ayrton Senna. "Senna er blevet en myte. Han var en moderne
gladiator, som også involverede sig i humanitære projekter som strakte sig
langt udenfor racerbanen," udtaler Baumgartner.
Hele projektet koster 625.000 US$, og vil blive opført på taget af pitbygningen på A1 ring, og der vil indgå en Williams Formel 1 bil, som Ayrton
Senna har kørt i.
Så er det 5 uger siden der sidst var formel-1 på tv-programmet. Sidste gang skulle vi tidligt op og følge med i løbet fra Australien. Denne gang kommer løbet i den bedste sendetid søndag aften, og DR har da selvfølgelig valgt at flytte løbet over på DR2. Så hvis du ikke har kabel-tv eller parabol, så kan du akkurat lige nå at anskaffe det. God fornøjelse.