Den unge dansker havde kvalificeret sig som nummer 20 i gårsdagens to kvalifikationer, kun et sekund efter brasilianeren Bruno Junqueira på førstepladsen og 1/10 sekund foran sin DAMS team kammerat, Franck Montagny, der også deltog i serien sidste år, hvor han sluttede med flere top seks placeringer. En gennemsnits hastighed på 180 km/t. på den 4,9 km lange bane.
"Vi kvalificerede os begge to længere nede, end vi havde regnet med," sagde Kristian Kolby, "men banen var meget anderledes, end da vi testede her for nogle uger siden. Gummiet fra Formel 1 bilerne gav os megen understyring, og vi brugte kun et sæt dæk til den første kvalifikations runde, da vi regnede med, at anden runde ville blive den hurtigste af de to.
Desværre viste det sig, at teamets taktik var forkert, idet anden runde blev den langsommeste."
"Teamets plan for løbet var, at jeg ikke skulle tage for mange chancer på de første omgange, og at jeg kun skulle koncentrere mig om at holde bilen på banen og sikre at jeg gennemførte løbet. " sagde Kristian Kolby.
"Jeg fik en god start, men desværre måtte jeg løfte af da Sohail Ayari i bilen foran mig snurrede i det første sving, hvilket gjorde, at et par andre biler kom foran mig. Jeg havde imidlertid nogle gode fights under løbet, hvor det bl.a. lykkedes mig at holde den erfarne BAR Formel 1 testkører Darren Manning bag mig. Det lykkedes mig dog ikke at komme forbi brasilianeren Mario Haberfeld, som derved forhindrede mig i at komme endnu længere op under den sidste del af løbet."
"Jeg var meget glad for i mit første løb at kunne vise mit team, at jeg i det meget varme vejr kunne blive ved med at holde koncentrationen under det halvanden time lange løb.
Et godt varsel for min deltagelse i fabriks Cadillacen i 24 timers Le Mans løbet."
"Mit næste løb bliver på Silverstonebanen om fjorten dage. Jeg ser frem til dette løb, fordi jeg ved, at mine chancer her vil være gode, da jeg betragter Silverstone som min hjemmebane. Jeg kender den som min egen bukselomme," fortsætter Kristian Kolby.
"Til Silverstone løbet er det mit mål af kvalificere mig indenfor top ti, og så virkelig gå til den under løbet," slutter Kristian Kolby.
Men efter 2. kvalifikation kunne Nicolas atter smile! 5. gear og den gamle motor holdt og Nicolas kan i morgen stå forrest, når sæsonens andet løb bliver kørt.
I pitten var der helt stor sensation, og italienske Benetton fans nærmest kastede sig over deres helt, vores egen danske Nicolas Kiesa! Nicolas sagde grinende og stolt til Formel-1.dk: "Det var fuldstændig, som når Schumacher kører en pole hjem til Ferrari teamet! Italienerne gik helt amok!"
Lad os håbe at italienerne (og danskerne) får endnu en chance for at "gå amok " af glæde til løbet på Croft i morgen.
(Rom, lørdag /ritzau)
Løbet var præget af mange kørerfejl og adskillige kørere var af banen efter spins, hvor Kolby holdt sig udenfor problemerne. Løbet blev oppe i front alene afgjort på de første meter hvor Bruno Junquiera ikke var i stand til at omsætte pole position til at holde fronten og i stedet kunen Minassian føre Frankrig til den første sejr i denne sæsons Formel 3000-mesterskab.
En af grundene dertil er bl.a. det faktum at Opel, som er motorleverandør til Benetton Formel 3 teamet, laver et nyt køreskema til hver løb, som indebærer at set uppet er nyt til hver løb, for at få motoren til at yde det bedste.
Og motoren ydede virkeligt sit bedste i dagens warm up. Som Nicolas fortalte til Formel-1.dk, at hver gang en kører havde sat bedre tid en ham, så kørte Nicolas blot endnu en runde, som var endnu hurtigere. Og som Nicolas siger "Det kan lige svare sig!".
Der er ingen tvivl om, at hvis Nicolas også sætter hurtigste tid til kvalifikationen lørdag, er sejren hjemme søndag.
Det er selvfølgelig det, Nicolas går efter, og det virker slet ikke uopnåeligt. Med 2 tiendedele ned til nærmeste konkurrent, perfekt set up og brillant kører, skal det nok gå!
Kristian var bedre end hans langt mere erfarne holdkammerat Franck Montagny og sluttede på 20. pladsen lige lidt over et sekund efter Junquiera på pole. En anden af favoritterne – Stephane Sarrazin sluttede også længere tilbage, så det var ikke alle der havde det nemt.
Løbet køres i morgen og kan følges live på Eurosport fra klokken 14:30.