Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.4.2004
 Barcelona test - onsdag
 
7.4.2004
 Barcelona test - tirsdag
 Kimi Raikkonen i rød kørerdragt?
 Jordan med Toyota motorer?
 

Hop til top8.4.2004

Barcelona test - onsdag

Igen onsdag blev der testet på Circuit de Catalunya. Nu er Williams, Sauber og Jaguar også mødt op.

Onsdag forsatte testen på Circuit de Catalunya. Der blev igen arbejdet med adskillige nye udviklinger. Onsdag var også dagen hvor BAR køreren Sato blev den hurtigste af de i alt 12 kørere på banen.

BAR:
Takuma Sato tog over for Anthony Davidson. Sato arbejde med setup og en omfattende dæktest i samarbejde med Michelin.

Renault:
Hos Renault var det igen Trulli og Alonso der udførte testarbejdet. Både Trulli og Alonso arbejdede videre med test af en ny evolution af Renault motoren, men begge måtte have skiftet motorer undervejs. Men i den tid det lykkedes at køre med motoren, kunne begge kørere mærke at det er en bedre motor. Begge havde dog defekter på motorerne som måtte skiftes undervejs. Trulli kørte også med et chassis der var ændret på adskillige punkter og meldte tilbage at der var fremskridt der også.

Ferrari:
Igen var det kun Luca Badoer der testede. Dæktest var den primære opgave, samtidigt blev der dog også arbejdet med setup. Torsdag vil Michael Schumacher og Rubens Barrichello være med at teste.

McLaren:
Hos McLaren var det Alex Wurz og David Coulthard der testede. Der er nok et eller andet der skal forbedres på bilen, efter at David Coulthard i medierne har meldt ud at det ikke er hos Mercedes at problemerne er.

Williams
Williams var repræsenteret af Marc Gene og Scott Dixon. Williams havde på forhånd aftalt en test med Dixon som her fik chancen. Gene testede dæk, mens Dixon skulle lære banen at kende samt finde sig til rette i en Formel 1 bil. Da dagen var omme havde Scott Dixon sat en tid der kun var syvtiendedele langsommere end Marc Gene.

Toyota:
Olivier Panis og Ricardo Zonta forsatte deres testarbejde hos Toyota. Begge kørere testede et meget revideret chassis. Efter testen havde begge opfattelsen af at det er meget bedre. En af ændringerne på chassiset er at man har flyttet og samtidigt sænket tyngdepunktet, hvilket har hjulpet meget på bilens balance.

Jaguar:
Björn Wirdheim var eneste Jaguar kører på banen onsdag. Wirdheim testede primært dæk og setup.

Sauber:
Sauber havde kun Felipe Massa med til den første af de tre dage teamet har valgt at teste i denne omgang. Det var dog ikke nogen god dag for teamet. Ret tidligt stod en motor af, og Massa fik ikke kørt det planlagte antal omgange. Massa vil forsætte testen torsdag hvor dæktest er det primære, hvor også ændringer på bremserne skal testes. Derudover har Sauber udviklet nogle nye aerodynamiske dele som skal testes. Fredag vil Fisichella tage over.

Tiderne fra onsdagens test på Circuit de Catalunya:

Kører:Team:Hurtigste tid:Antal omgange:
1.T. SatoBAR1:14.687107
2.
PDL  


 

Hop til top7.4.2004

Barcelona test - tirsdag

Netop hjemkommet fra Bahrain tog fem teams videre til Circuit de Catalunya i Spanien for at teste. Ikke overraskende var det Alonso som var hurtigst den første dag.

Fem teams startede tirsdag en ny omgang tests. Mens alle teams har været ude i østen for at køre Grand Prixer, har udviklingsafdelingerne ikke stået stille. Nu skal de nye udviklinger afprøves. Luca Badoer kørte i F2004 på den spanske for første gang. Renault har en ny motorspecifikation som Jarno Trulli startede med at teste i går.

Tiderne fra tirsdagens test på Circuit de Catalunya:

Kører:Team:Hurtigste tid:Antal omgange:
1.Fernando AlonsoRenault1:15.265102
2.Anthony DavidsonBAR1:15.405100
3.Jarno TrulliRenault1:15.62363
4.Alex WurzMcLaren1:15.76768
5.Luca Badoer Ferrari1:15.84368
6.Pedro de la RosaMcLaren1:15.92789
PDL  


Hop til top
Kimi Raikkonen i rød kørerdragt?

Ferrari spekulerer i afløseren for Michael Schumacher i teamet. Hvem kan blive et aktuelt emne? Mange er allerede sat i forbindelse med Ferrari. Raikkonen er en af dem.

Der har allerede længe været spekuleret i hvem der skal efterfølge Michael Schumacher når han beslutter sig for at stoppe som kører hos Ferrari. Mange navne er i de sidste par år nævnt som en mulig arvtager efter Michael Schumacher. Blandt de seneste hotte navne er nævnt Fernando Alonso, som vil være ude af sin nuværende kontrakt i 2007.

Det seneste navn på listen er Kimi Raikkonen. Begrundelserne for at vælge Kimi Raikkonen er mange. Talentet er der vist ingen tvivl om, men der tales især efter det seneste Grand Prix i Bahrain om, at Kimi Raikkonen er ved at være lidt træt af McLarens manglende præstationer i år. Nogle af de sædvanlige unavngivne kilder siger bl.a. også at Luca di Montezemolo skulle have udtalt at Kimi Raikkonen er den bedste kører efter Michael Schumacher, og hvem skulle være bedre end han til at efterfølge Michael Schumacher når han træder tilbage.

Flere steder nævnes det også at Kimi Raikkonen skulle have udtalt at han ikke er så begejstret for at få Juan Pablo Montoya som holdkammerat. Nu er det jo bare det at Kimi Raikkonen har en kontrakt med McLaren der har karakter af en langtidskontrakt. Men det giver selvfølgelig den normalt hurtige finne mulighed for at vælge sit evt. næste team. I hvert fald et der kan betale hvad det koster at få Kimi Raikkonens underskrift på en kontrakt.

PDL  


Hop til top
Jordan med Toyota motorer?

Det forlyder fra Formel 1 verdenen, eller i hvert fald fra rygtesmedene, at Jordan og Toyota ligger i forhandlinger vedr. motorlevering.

Jordan med Toyota motorer? Ja, hvorfor ikke? Det tales i krogene om at Eddie Jordan i øjeblikket taler meget med Toyota om at de skal levere motorer og gearkasser til Jordan teamet i 2005. Der tales endda om at det skal gå videre end "bare" motorlevering. Et samarbejde a la det Sauber har med Ferrari er ikke usandsynligt i den sammenhæng. Et samarbejde om aerodynamik er også på tale, men der er dog en væsentlig forhindring. Dækkene. De to teams kører på hvert sit dækmærke, og dækfirmaerne er involveret i dette arbejde også, så det er nok ikke så sandsynligt, medmindre at et af teamene skifter til det andet dækfirma.

Jordan teamet skal helt ned i bunden af den i forvejen tømte skattekiste for at finde penge til sådan en aftale. Med hjælp fra en sponsor kan det dog lade sig gøre. Meget belejligt tales der meget om at Eddie Jordan er ved at finde en sponsor fra Mellemøsten, som kan være interesseret i at betale gildet. Men en ny motor og gearkasse gør jo ikke det hele. Meningen er tilsyneladende at Jordan skal bringes frem i feltet, og så skal er situationen lidt anderledes i og med at det derfra vil blive lettere at finde flere sponsorere til at betale den forsatte udvikling. Toyotas motorer har ry for at være nogle af de stærkeste og mest effektfulde. Men bilen skal også kunne følge med motoren, og det kniber det lidt med - også hos Toyota.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk