Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.4.2011
 Skidt start for Lotus Renault i Malaysia
 Malaysias GP - 2. fri træning
 Malaysias GP - 1. fri træning
 Malaysias GP - tidsplan
 
13.3.2011
 Et år til historiebøgerne - Optakt til VM 2011
 

Hop til top8.4.2011

Skidt start for Lotus Renault i Malaysia

Det er ikke gået særligt fremragende for Lotus Renault GP teamet ved den første af dagens to kørsler på Sepang banen i Malaysia.
Især Vitaly Petrovs bil har været hårdt ramt og han har da heller ikke fået kørt ret mange omgange i fredagens kørsler. De foreløbige undersøgelse tyder på fejl ved en sending dele som er af en serie man ikke har brugt af før.

Teamet valgte at trække bilerne ud af den første træning efter et vist tidsrum for at undersøge problemet nærmere. Man fandt ud af at nogen dele fra en serie som man ikke havde anvendt før, havde visse fejl.

Komponenterne blev skiftet med nye fra den ''gamle' serie og monteret i bilerne. Der var da heller ikke problemer i dagens anden fri træning for nogen af kørerne med disse komponenter.

PDL  


Hop til top
Malaysias GP - 2. fri træning

Australieren Mark Webber gentog bedriften fra den første fri træning på Sepang banen, og satte igen hurtigste tid her i den anden fri træning forud for Malaysias Grand Prix 2011.
Med tiden 1:36,876 i sin Red Bull racer, var Mark Webber dog tæt forfulgt at McLaren køreren Jenson Button - kun 0,005 sekund adskilte de to køreres tider i kampen om 1. og 2. pladserne.

3. og 4. pladserne gik til de samme to teams, blot i omvendt rækkefølge, med McLaren køreren Lewis Hamilton på 3. pladsen, efterfulgt af Sebastian Vettel i sin Red Bull Racing bil.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pl. # Kører Team / Motor Tid Diff. Omg.
1 2 Mark Webber RBR-Renault 1:36,876 24
2 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:36,881 0,005 30
3 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:37,010 0,134 23
4 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:37,090 0,214 30
5 7 Michael Schumacher Mercedes 1:38,088 1,212 26
6 6 Felipe Massa Ferrari 1:38,089 1,213 31
7 8 Nico Rosberg Mercedes 1:38,565 1,689 25
8 9 Nick Heidfeld Renault 1:38,570 1,694 16
9 5 Fernando Alonso Ferrari 1:38,583 1,707 27
10 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:38,846 1,970 31
11 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:38,968 2,092 25
12 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:39,187 2,311 30
13 10 Vitaly Petrov Renault 1:39,267 2,391 17
14 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:39,398 2,522 29
15 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:39,603 2,727 34
16 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:39,625 2,749 31
17 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:39,809 2,933 28
18 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:40,115 3,239 31
19 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:40,866 3,990 24
20 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:41,890 5,014 19
21 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:43,197 6,321 15
22 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:43,991 7,115 14
23 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:44,886 8,010 4
24 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth No time 0

AN  


Hop til top
Malaysias GP - 1. fri træning

Red Bull Racing køreren Mark Webber viste sig i en klasse helt for sig selv i Formel 1 kørernes første fri træning forud for Malaysias Grand Prix 2011.
Mark Webber kørte tiden 1:37,651 for en omgang på den 5543 meter lange Sepang bane, og var dermed henholdsvis 1,6 samt 2,1 sekund hurtigere end Lewis Hamilton fra McLaren teamet på 2. pladsen, og Mercedes GP køreren Michael Schumacher på 3. pladsen.

4. og 5. pladserne blev indtaget af et par 'outsidere' med Force India køreren Nicolas Hülkenberg foran debutanten Pastor Maldonado fra Williamsteamet, mens det var Felipe Massa fra Ferrari lejren der rundede top 6 af.

Noget kunne tyde på at at banen er hård ved bremserne i år, for både Renault køreren Vitaly Petrov, samt Jermone D'Ambrosio fra MaRussia Virgin teamet, havde forbremser der nærmest 'eksploderede', og Nick Heidfeld i den anden Renault havde også problemer med forbremserne på sin racer.

Efter ikke at have kvalificeret til til sæsonens første løb i Australien, er Histania Racing Team (HRT) atter på banen, og skønt kørerne Vitantonio Liuzzi og Narain Karthikeyan sluttede tilbage på 22. og 26 pladserne, lykkedes det alligevel for dem at sætte hastighedsrekord i denne fri træning.
Desværre skete det for Narain Karthikeyan mens han kørte i pitlane, hvorfor han startede weekendens kørsler med at indkassere en bøde på 2600 €uro!

Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. # Kører Team / Motor Tid Diff. Omg.
1 2 Mark Webber RBR-Renault 1:37,651 22
2 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:39,316 01,665 16
3 7 Michael Schumacher Mercedes 1:39,791 02,140 29
4 15 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:40,377 02,726 23
5 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:40,443 02,792 31
6 6 Felipe Massa Ferrari 1:40,453 02,802 22
7 9 Nick Heidfeld Renault 1:40,525 02,874 6
8 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:40,581 02,930 21
9 5 Fernando Alonso Ferrari 1:40,601 02,950 23
10 8 Nico Rosberg Mercedes 1:40,646 02,995 29
11 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:40,734 03,083 21
12 18 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 1:40,748 03,097 23
13 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:40,770 03,119 24
14 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:40,872 03,221 27
15 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:40,927 03,276 16
16 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:41,620 03,969 21
17 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:41,627 03,976 18
18 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:41,642 03,991 24
19 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:42,154 04,503 18
20 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:42,540 04,889 20
21 20 Davide Valsecchi Lotus-Renault 1:44,054 06,403 18
22 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:45,228 07,577 20
23 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:46,267 08,616 10
24 10 Vitaly Petrov Renault 1:47,932 10,281 4

AN  


Hop til top
Malaysias GP - tidsplan

I dag starter Malaysias Grand Prix 2011 på Sepang banen, årets andet Formel 1 Grand Prix løb, og da der er seks timers tidsforskel mellem Malaysia og Danmark, bringer vi her en tidsplan med både lokale og danske tider, så alle ved hvornår der skal følge med i løbet.

Malaysias Grand Prix 2011 - tidsplan
KørselLokal tidDanskl tid
1. fri træning10:00 - 11:3004:00 - 05:30
2. fri træning14:00 - 15:3008:00 - 09:30
3. fri træning13:00 - 14:0007:00 - 08:00
Kvalifikation16:00 - 17:0010:00 - 11:00
Race - 56 omgange16:00 - 18:0016:00 - 18:00

AN  


 

Hop til top13.3.2011

Et år til historiebøgerne - Optakt til VM 2011

Efter 2010, en af de bedste Formel 1 sæsoner nogensinde, kommer 2011 og forventingnerne er høje. Mere vil have mere. Ovenpå den tætte kamp sidste år, vil vi have en endnu tættere kamp i år og mulighederne er faktisk til stede. Det betyder også at det er svært at gætte ret meget, uden at det bliver andet en simpel gætværk. Ikke engang en fremskrivning af status quo vil ramme særlig præcis. Formel 1 sæsonen 2011 kan blive endnu bedre, den kan også risikere at blive en tilbagevenden til tidligere tiders ensidighed, og den kan blive alt imellem.

En af de primære grunde til at 2010 var så spændende en sæson var faktisk at der var nogen der ikke var så gode som de burde have været. Hvis man kigger på hastighed, alsidighed, kvalifikationer etc. så var Red Bull i en klasse for sig selv. Men det er svært at være et nyt team i front, erfaringen mangler, og de lavede en del problemer for sig selv. Problemer der så betød at spændingen i sæsonen blev forøget og at tre andre kørere havde muligheder for et VM. Selv inden starten på det sidste løb, så det ud til at VM var tabt for det østrigske hold og at Alonso og Ferrari ville vinde VM. Men nej, til sidst overkom Red Bull alle forhindringerne og havde heldet på deres side og vandt VM. Et VM et mere erfarent hold med så overlegen en bil, ville have sikret sig på et langt tidligere tidspunkt i sæsonen.


Renault med sort og guld som Lotus i 70'erne og 80'erne.
(Foto: Lotus-Renault)

For 2011 kan man forestille sig flere scenarier. Dels kan det være at Red Bull beholder forspringet til konkurrenterne - hvis det sker, og med Adrian Newey som designtroldmand kan man ikke udelukke det - og de samtidig har erfaringen fra sidste sæson, kan de andre teams få det svært i 2011. VM kan så blive en intern affære mellem Mark Webber og den regerende mester Sebastian Vettel.

Et andet scenarie er at Ferrari og McLaren og måske også Mercedes og Renault har lukket noget af hullet op til Red Bull. At konkurrencen dermed bliver skærpet. Så selvom Red Bull så har en masse erfaringer fra sidste sæson, der klart vil hjælpe dem, så bliver kampen alligevel intens og tæt.


Red Bull holder fast i hajfinnen - kørerne virker lidt skeptiske!
(Foto: Red Bull Media)

Begge scenarier kan være ganske underholdende, men det første kan også blive en dødssejler. En kamp om VM mellem to kørere, også selvom de er fra samme team kan være potentielt spændende, langvarig, intens og fuld af dramatik. Men hvis den ene, Vettel for eksempel, bare er den anden overlegen så bliver underholdningsværdien til at overse. Kampe om andenpladser er bare ikke nær så spændende!

Så for underholdningens og spændingens skyld, lad os håbe på at det bliver en tæt kæmpet sæson, gerne med et par gedigne overraskelser undervejs og masser af seje nærkampe og spænding frem til sidste sving.


Mercedes raceren minder lidt om Fittipaldis mislykkede racer fra 70'erne
(Foto: Mercedes GP)

Sæsonpræmieren på den triste Sakhir bane er blevet aflyst - og udover at det ærgeligt at man skal vente 14 dage længere på at sæsonen kommer i gang, så er der i 2011 alligevel rigeligt med løb og netop den bane bliver næppe savnet i det store billede. Hvis så urolighederne kunne brede sig til Abu Dhabi også, så vi også slap for den elendighed af en bane, så ville jeg ikke blive alt for trist. I øjeblikket prøver Ecclestone dog på at redde løbet i Bahrain eventuelt med en dato til efteråret - så kan VM 2011 slutte med to kedelige baner. Money Rules.

I forårs testene har forskellige været hurtige og langsomme på forskellige tidspunkter. Det kan man sjældent ligge ret meget i. Pirelli dækkene virker lovende - de slides hurtigere end Bridgestone dækkene og vil dermed blive en større faktor i løbene. Pirelli regner med at alle skal have to pitstop. Man kan tænke tilbage på en kører som Alain Prost, der var engleblid ved sine dæk - han ville have været på hjemmebane med de nye dæk. I Brasilien i 1987 vandt han løbet fordi han kunne nøjes med at skifte dæk én gang, mens konkurrenterne skiftede dæk tre.

I dag har vi ingen Alain Prost, men vi har Jenson Button, som altid har haft det ry at han er blid ved sine dæk - en egenskab der bare ikke har været specielt efterspurgt de sidste mange år. Men det er den nu - og så skal det blive spændende at se hvor meget der er om snakken og hvor stor fordel den tidligere engelske verdensmester kan få ud af det. Og hvor meget det med dækkene så egentlig betyder når alt kommer til alt. Hvis de bliver hurtig slidt - og hvis det betyder meget, vil tilfældigheder, eller det der virker sådan, komme til at få større betydning for de enkelte løb - og underholdningsværdien vil blive forøget.


Den nye McLaren virker ganske traditionel
(Foto: McLaren Media)

Hvem der vinder og hvorfor er umuligt at sige. Red Bull med Vettel og Webber er naturligvis blandt favoritterne. Sådan er det når man er regerende mestre. Så er man den kanin alle hundene vil fange. McLaren og Ferrari skiftedes sidste år til at være forrest i den forfølgelse og mod slutningen var italienerne mere seriøse i deres udfordring end englænderne. Ferrari og Alonso virker sammenkørt efterhånden og VM vil for dem være den naturlige udvikling. Og McLaren har med to tidligere verdensmestre også alle forhåbninger intakt. Mens Ferrari sandsynligvis lægger alle æggene i en kurv, har McLaren to skud i bøssen, med Button og Hamilton. Da disse to samtidig er meget forskellige i deres måde at køre en racer på, kan det blive til McLarens fordel.

Så er der Mercedes, sidste års skuffelse. I 2009 hentede teamet, da det hed Brawn, begge VM titler, og i 2010 blev det ikke til ret mange spændende præstationer. Kørerne er de samme, som sidste sæson. Og rettelig var det da heller ikke deres skyld at bilen ikke kunne præstere noget sidste år. Om i år bliver bedre, må tiden vise, selv siger de, at det gør det - men det siger alle jo her før sæsonen starter. Bilen har i fået en mintgrøn farve, der kombineret med Mercedes sædvanlige sølvfarve bringer mindelser om Fittipaldi raceren fra midten af 70'erne. Vi må håbe for de herrer Rosberg og Schumacher at bilen er mere effektiv end netop den!

Renault der ligger i navnestrid med Lotus om at være det rigtige Lotus og måske blive kendt som Lotus-Renault, har fået malet bilen sort og guld og det ser jo sejt ud. Med Kubica som kunne have fortsat den gode stime fra sidste år, virkede det hele lovende. Men det blev der sat lidt en stopper for. Hvornår Kubica vender tilbage vides ikke - og i sandhed jo sådan set heller ikke om han vender tilbage. Med Heidfeld har Renault sikret sig den bedst mulige afløser og det er faktisk ikke så ringe endda. Heidfeld har masser af talent og kan sagtens blande sig med de bedste - og han må have en vis trang til at vise at han faktisk kan meget mere end han hidtil har haft mulighed for at demonstrere.

Om der er andre der for alvor kan blande sig i topstriden virker tvivlsomt. Williams vil muligvis bevæge sig mere fremad i forhold til sidste sæson, men om det er nok til at vinde løb, er jeg ikke sikker på. Barrichello virker ligeså sulten som altid, og det er jo ikke helt skidt.


Force India bruger stadig de indiske nationalfarver
(Foto: Force India)

Force India havde flere forsøg sidste år på at komme med i den gode del af feltet, men sandsynligvis skal de kæmpe Williams om at være det 6. bedste team i Formel 1. Og længere nede i bunden kommer de mindre teams, der alle håber på en bedre en sæson end sidste år. For de teams der var nye i 2010 kan det vel også kun gå fremad. Mens 2010 var et spørgsmål om overlevelse bliver 2011 det år hvor de tre teams skal vise om de faktisk har potentiale til mere end at være dem der kører sidst.

Om 2011 bliver mere spændende og intens end 2010 er umuligt at sige. Potentialet er der. Men tilgengæld virker sæsonen på forhånd mere uforudsigelig, alt kan blive vendt på hovedet i den kommende tid, og alt kan ende med at være en fortsættelse af det gamle.

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk