På Imola måtte begge racere udgå med det samme problem – ødelagte gearkasser. For Frentzen sluttede det allerede efter 5 omgange hvor hans grand prix nummer 100 blev parkeret i garagen. Trulli holdt lidt længere – blot en lille håndfuld omgange før tid måtte også han udgå.
"Det var ikke en god dag for os," siger Frentzen der tidligt fik problemer. "Efter kun fire omgange havde jeg problemer med at skifte gear og kunne ikke skifte ned fra sjette gear, så jeg havde ikke noget andet valg end at komme tilbage til pitten," siger en skuffet Frentzen, hvor teamet nu skal undersøge hvad der var problemet.
Frentzen pressede forgæves - og udgik tidligt
For Trulli lod det mest til at han på Imola mangler held. "Det ser ud til at jeg ikke er heldig på Imola, da jeg aldrig har gennemført løbet her!" konkluderer italieneren der lå på 7. pladsen da han udgik. "Jeg fik en god start og kom op på 6. pladsen og løbet gik uden nogen problemer lidt indtil kort før mål da jeg mistede 5. gear," siger Trulli – men bevarer humøret. "Der er stadig flere løb tilbage hvor vi kan være stærke."
Det gav også grund til bekymring for Jordan der nu tager til Silverstone med håbet om at klare sig godt der. "Vi håber at kunne komme stærkere tilbage til det britiske grand prix som er Jordans løb nummer 150," siger Eddie Jordan.
Jos Verstappen var den eneste der således kom igennem - på en anonym 14. plads og efter blandt andet at have udsiddet en 10-sekunders straf. "Jeg var i stand til at sætte konstante tider og raceren kørte uden yderligere problemer. Det var en skam, men nu er vi klar til det næste løb," siger Verstappen der ellers ikke havde problemer med raceren.
De la Rosa havde derudover også problemer med gearkassen. "Efter omkring 7 omgange havde jeg problemer med at skifte ned, og mistede meget tid med at bremse og skifte ned - gearene ville ikke falde i," siger de la Rosa. Alligevel pressede han på men "ti omgange før mål føltes som om noget brækkede bag i raceren da jeg kom til Piratella og jeg kørte af," siger spanieren.
Kedeligt for Arrows - der har potentiale men som ser ud til at miste en del med flere tekniske problemer - og så er ophænget altså ikke videre sikkert på Arrows-racerne.
Da man hos Stewart/Jaguar har en tendens til at være hurtig til at finde det grå papir frem og give kørerne sparket, så er det oplagt at Herbert bør være Stewart/Jaguars næste "offer". Men Neil Ressler, der er formand for Jaguar Racing afviser at Herbert sidder i et varmt sæde, men tager i stedet ansvaret for at det ikke går godt for kørerne. "Der er blevet lagt en masse pres på vores kørere - Eddie Irvine og især Johnny Herbert. Vores problem er at levere en racer der er holdbar til vores kørere. Kørernes præstation er ikke et emne," bedyrer Ressler. Alligevel fortæller han til andre at de da forventer at Herbert igen genfinder formen som gjorde at han kunne vinde på Nürburgring, så der må være lidt om snakken. En mulig erstatning kunne være Luciano Burti der har været hurtig, men mangler erfaring, så det vil næsten være en panikløsning fra Jaguars side at give Herbert sparket. Men andenkørerne har maksimalt holdt halvandet år, så måske Herbert ude til Magny-Cours.
Jenson Button startede fra en 18 plads, og avancerede til en 16 plads, da han måtte udgå med motorproblemer på sjette omgang. Det har været en lidt uheldig indsats af Jenson Button, selvom han har fået sit første point i F1. Det har indtil nu kostet 6 motorer i tre løb. Det har været antydet fra forskellig side, at hans nedgearinger sker med for mange omdrejninger, og han derfor overbelastninger motoren alt for meget. Men Berger er ikke meget for at sige noget for tidligt: "Vi vil tage motoren med tilbage, skille den af og undersøge, hvad der er årsagen."
Jenson Button siger selv: "Det var ikke den bedste startplacering, men bilen kørte fint. Jeg var kommet op 16 pladsen, da motoren åbenbart stod af. Lige før den stoppede, hørte jeg en mærkelig lyd. Det har været frustrerende, jeg skulle lære banen at kende. Jeg ville også gerne have kørt flere omgange for at kunne lære, alt er nyt for mig. Men det må jeg ligge bag mig. Nu skal vi se frem til næste løb hjemme på Silverstone."
Ralf Schumacher var lidt mere heldig. Han var midt i en kamp om femtepladsen, da han måtte udgå 17 omgange før mål. Det har vist sig, at det var et problem i brændstofforsyningen der forårsagede, at Ralf Schumacher udgik. "Bilen og motoren kørte fint. Starten var også god, men jeg måtte trække mig lidt, for at undgå at køre ind Coulthard. Det kostede mig et par pladser. Jeg lå længe på sjettepladsen, men jeg er sikker på, at jeg kunne køre hurtigere end Villeneuve, der lå foran mig. Vi skulle til at gå i gang med anden runde af pitstop, da motoren mistede al kraft, og jeg måtte køre væk fra banen. Jeg er sikker på, at vi kunne være kommet ud før Villeneuve, og være sluttet på femtepladsen, måske endda fjerde pladsen."
Gerhard Berger kunne afvise rygter om, at man havde en helt speciel kvalifikationsmotor, hvilket skulle være årsag til Ralf Schumachers flotte kvalifikation. "Vi har kun en specifikation af kvalifikationsmotorer. "
Dr. Mario Theissen, BMW motorsport: "Efter en god start på sæsonen, er det ved at vende for os. Vi har været forberedt på at det ville ske en dag. Nu må vi hjem og finde frem til en større holdbarhed, det er nødvendigt hvis vi skal flere point. Vi har muligvis nogle forbedringer klar til Silverstone, men første prioritet er holdbarhed."
Han skulle, efter sit første pitstop, have kørt over et metalstykke på banen. Dette metalstykke har tilsyneladende beskadiget bunden af hans racer alvorligt, og også have været skyld i at han ikke kunne holde samme hastigheder som tidligere i løbet.
Man mener nu at McLaren raceren ikke længere kan holde sig indenfor de mål der er angivet for frihøjen på en Formel 1 racer, og dette er grunden til en evt. diskvalifikation.
Vi vil her på Formel-1.dk nøje følge sagen, og bringe nyt hvis der kommer noget afgørende i sagen.
"Det var en af de værste og mindede om Suzuka-starten sidste år," berettede Schumacher der nu fører suverænt i VM. Der kom så meget hjulspin at der virkelig skete mange ting. "Jeg var heldig at der ikke var nogen der kom forbi, undtagen Mika og jeg kunne køre mit løb," sagde han på pressemødet.
De fire omgange med frit løb gav Schumacher fordelen
Foto: Allsport
Michael Schumacher afviste at teamet ændrede i strategien, så sejren var altså ikke grundlagt på Ross Brawns kreative ideer, sådan som flere har forsøgt at få det til at se ud... "Strategien var som den var, men vi vidste ikke hvad Mika ville gøre så vi måtte gætte. Det var det eneste alternativ vi havde og jeg var heldig at han efter sit andet stint havde nogle problemer. Afstanden blev nedbragt ret markant," siger tyskeren der også rettede skarp kritik af Pedro Diniz der ikke var videre flink til at lade tyskeren komme forbi.
Nu ser han frem til det kommende løb, og han forventer ikke at det kommer til at give ham blandede følelser at det nu er Silverstone der skal køres på.
"Det andet der skete, var lige før mit andet stop hvor jeg raceren ikke ville fortsætte på langsiden og den stoppede med at køre og jeg mistede ret meget tid der - jeg mistede nemt 3,4 sekunder der og det var nok. På grund af det kunne jeg være skuffet på grund af mit arbejde i denne weekend og for hvad mekanikerne har gjort som var utroligt," sagde Hakkinen der fik point for første gang i år.
Men problemet med metalstykket har gjort at Hakkinen nu er tæt på at blive diskvalificeret, og det vil inden for kort tid blive afgjort om finnen skal stryges fra andenpladsen. Vi følger udviklingen på formel-1.dk.
Hakkinen holdt fronten og blev skygget af Schumacher der havde en yderst aggressiv start og nærmest stod på tværs da han slap koblingen. Rubens Barrichello slap op på 3. pladsen hvor Coulthard strandede bag ham. Oppe foran holdt de enkelte kørere stillingen, hvor det først var ved det 2. pitstop at Schumacher kom forbi og dermed kunne tage hans 3. sejr i år. På de sidste omgange var det en sand opvisning af Formel 1's bedste kørere der pressede hinanden til det yderste. Hakkinen kom igennem for første gang i år og fik 6 point, men kan konstatere at Schumacher er 24 point foran – en næsten uovervindelig føring.
David Coulthard pressede Barrichello i store dele af løbet men kom ikke forbi førend det sidste pitstop hvor skotten aggressivt kom forbi i pitten. Derefter trak han markant fra Barrichello der ikke kunne følge med skottens fart. Coulthard blev dermed nummer 3 og Barrichello 4. Jacques Villeneuve viste god form og tog 5. pladsen mens Mika Salo viste at der er point i Sauber-Petronas.
Det var et intenst løb, men igen var det i pitten at det hele skulle afgøres, plus at spændingen i Formel 1 er blevet mindre. McLaren skal til at tage sig sammen hvis ikke det skal blive ren walkover for Michael Schumacher og Ferrari – men de kan da i det mindste glæde sig over at have gennemført med begge racere.
Der er Formel 1 igen om 14 dage på Silverstone – mere Ferrari-opvisning eller McLaren-comeback?
De to Jaguarer vil, ifølge ubekræftede oplysninger, køre med forskellige dæktyper, og derfor måske også forskellig pitstopstrategi. Der er rygter fremme om, at Ferrari, Nick Heidfeld, Zonta og Button vil køre med de hårde dæk.
Gary Anderson er også inde på, at man har en svaghed i forhold til de fleste andre teams. Man har ingen vindtunnel ved fabrikken. Man er nødt til, indtil videre, at bruge Fords vindtunneler i USA. Det betyder, at nyudviklede dele skal flyves over Atlanten for at blive testet. Og det giver selvfølgelig forsinkelser. Man kan selvfølgelig teste på banen, men der er andre ting der skal arbejdes med også, så tiden er ikke til det.
Og så kører rygterne om Johnny Herbert. Der har været rygter ude om, at han måske bliver fyret og at testkøreren Luciano Burti, skulle overtage hans job. Rygterne er startet efter at han er udgået i de første løb, og han har hængt i den dårlige del af feltet, både under kvalifikation og løb. Forelagt disse rygter siger han: "Der er mig rygterne kører på, ikke? Nej, helt alvorligt. Jeg ved ikke hvordan disse rygter starter. Sådan er det altid, i år er de bare startet tidligere end før."
Paul Stewart har denne kommentar: "Det er første gang jeg hører om dette. Det er ikke nået frem til mig før nu. Det har ikke engang været diskuteret i teamet."
Heinz-Harald Frentzen: "Det her var en virkelig hård tidtagning. Det var virkelig tæt med alle kæmpende for disse tusindedele af sekunder. Til syvende og sidst kunne vi ikke finde den ekstra tid. Men jeg er da i det mindste i top 6 og bilen fungerer perfekt, så vi skulle have et godt løb i morgen."
Jarno Trulli: Jeg forventede ikke så hård en kvalifikation. Bilens balance var god, men vi var simpelthen ikke hurtige nok i dag. Det hjalp ikke på det, at jeg havde trafik på min næstsidste omgang og gule flag på min sidste. Vi kan dog alligevel forvente at køre godt i morgen."
Paul Stewart sagde: "Eddie følte at han kunne være hurtigere, fordi han lavede en fejl sin hurtigste omgang. Vi er opmuntrede af hans præstation, men en smule skuffede over, at han ikke kunne få hvad han følte, han kunne opnå. Johnny gik i en retning han troede ville være okay i kvalifikationen, men det var den ikke, og det er derfor han er så langt tilbage som han er."
Johnny Herbert selv er skuffet men han håber at han med sit dækvalg alligevel har trukket det længste strå i løbet: "Slutresultatet er bare ikke som jeg ønsker det skal være. Vi valgte de hårde dæk fordi alt i går og denne morgen indikerede at de bliver bedre når man kører lange stræk. Men det skete bare ikke. til sidst besluttede jeg mig for at køre et langt stræk. Det er ufatteligt, egentlig. Jeg var tilfreds med bilens balance, den var meget god på første omgang af det sidste stræk. Jeg tænkte: "Det her bliver godt." Og min første splittid var 0,4 oppe. Men dækkene blev gradvist blev dårligere og ved slutningen af omgangen var jeg kun 0,2 oppe. Jeg tror at med dette dækvalg vil vi klare os udmærket i løbet."
Når snakken falder på den igangværende sæson, så siger di Montezemolo: "Det er for tidligt at sige noget om i år, men vi har fået opbygget et godt team, og indtil videre er det gået godt i begge løb."
Luca di Montezemolo slutter med at sige: "Vi har nu 2 meget intelligente kører, og de er begge meget hurtige. De ved hvornår de kører på deres egne og bilens grænser, derfor kan de begge gennemføre deres løb, selv om der skulle ske nogle små fejl på deres biler."
Systemet består af en stiv kraveformet skal, som er fastgjort på sikkerhedsselen og kørerens hjelm. Ved en ulykke skal skallen forhindre voldsomme bevægelser af hovedet og nakken. Det er et system, som har været under udvikling i ikke mindre end 3 år.
Det er ifølge FIA et længe ventet system, som skal være med til at forhindre nogle af de voldsomme skader, der kan opstå ved ulykker. Alternativt havde man også arbejdet med airbags, men undersøgelser har vist, at det ikke var så ideelt i F1, som den krave eller skal, der nu er præsenteret.
Ellers kan man blot sige, at det endnu engang var en opvisning af McLaren og Ferrari, der beviste at de endnu er en klasse bedre en de øvrige teams i denne sæson.
Slutstillingen blev:
1 - Mika Hakkinen - 1:27,418
2 - David Coulthard
3 - Michael Schumacher
4 - Rubens Barrichello
Det var også de eneste kørere, der var inden for et sekund.
Efter et lille kvarter begyndte bilerne at vise sig på banen. Michael Schumacher var en af dem og satte straks hurtigste tid, men da McLaren kom ud fem minutter senere, måtte han se sig slået af David Coulthard. Begge Jordan'er endte i pointene i Brasilliens GP for to uger siden og teamet deler nu en tredjeplads i konstruktørernes mesterskab med Wiliams og det ser ud til at dette vil være meget sigende for resten af sæsonens 'best of the rest'-kamp. Trulli var med fremme det meste af tidtagningen, men anderledes så det ud for en anden italiener, Fisichella, der tilsyneladende havde problemer og lå langt nede af tidskemaet.
Stillingen efter halvdelen af kvalifikationen:
Placering | Kører | Team | Tid |
1 | Coulthard | McLaren | 1:25,425 |
2 | M. Scumacher | Ferrari | 1:25,677 |
3 | Hakkinen | McLaren | 1:25,889 |
4 | Trulli | Jordan | 1:26,334 |
5 | Frentzen | Jordan | 1:26,459 |
6 | R. Schumacher | Williams | 1:26,640 |
CBA Der var stor glæde over at Mika Hakkinen i de sidste sekunder tog pole position til San Marinos grand prix, endda på en omgang hvor han var tæt på at sætte alt over styr. Der var derfor glæde i Mercedes-lejren over at Hakkinen tog pole nummer 24. "Det var godt - det var den mest spændende kvalifikation i lang tid. Pole-kongen Mika endte på toppen igen og det er godt," siger Norbert Haug der kan konstatere at Hakkinen for 3 gang i træk sætter pole i år. Haug mener at det især var en god timing der gjorde at McLaren til allersidst kunne hive en pole position ud af ærmet, især hvor Ferrari så ud til at have sikret sig den bedste startplacering. "At slå Michael Schumacher i en stærk Ferrari er lidt af en bonus," siger Haug. Nu kan McLaren så håbe på at racerne står distancen - og det er jo så en helt anden snak. Hakkinen håber da også på point og sejr i morgen. "De to sidste løb har været virkelig forfærdelige," siger Hakkinen. "Jeg håber at vinde i morgen - jeg vil score nogle point," siger den dobbelte verdensmester. BB Det blev en dårlig dag for Giancarlo Fisichella der havde håbet at han kunne følge godt op på andenpladsen fra Brasilien, men begyndelsen på den europæiske sæson blev ikke god for italieneren der er nummer 2 i VM-stillingen. Han må starte fra en skuffende 19. plads… Grunden til den dårlige præstation: et forkert dækvalg. "Det er meget skuffende," siger Fisichella. "Jeg valgte forkert med dækkene og vi kæmpede også med set-up'et. Jeg havde problemer med under- og overstyring og manglede vejgreb – så raceren var meget svær at køre," siger Fisichella. Italieneren kører med medium compounds, altså de hårdeste som er til rådighed ved dette løb.
Grund til bekymring: Fisichella valgte de forkerte dæk Dog var der lidt mere at glæde sig over for Alexander Wurz, der starter som nummer 11, men også han manglede traction og vejgreb. "Det var en ret svær kvalifikation, da vil kæmpede med vejgrebet i raceren," siger den store østriger der dog var sikker på at alt var presset ud af Benetton B200'eren. "På min sidste omgang mener jeg at jeg fik det maksimale ud af raceren, så hele teamet er meget glade for min kvalifikation," siger han videre, og håber at det i morgen bliver til point – men at det bliver svært… BB I dag var det Ricardo Zonta der måtte inkassere de mekaniske problemer, som gjorde at han ikke nåede at få kørt meget under de to træninger her til morgen. Da dagen var omme kunne de konstatere at Villeneuve trods de mange problemer i går skal starte som nummer 9 i morgen – men canadierne mente selv der er mere i raceren. "Mine første to forsøg i kvalifikationen var ret dårlige og til sidst, i det sidste, ændrede vi set-up på raceren og den var virkelig god, men der var gule flag," siger Villeneuve. Klog af balladen på Suzuka i 1997 valgte han at slippe foden fra speederen. "Jeg kørte langsommere og mistede fire eller fem tiendedele, men det var stadig min bedste omgang, så jeg er lidt skuffet over at vi mistede fire eller fem placeringer der," siger den tidligere verdensmester. I dag var det som sagt Zonta der blev ramt af de mekaniske problemer og det gjorde blandt andet at Zonta og hans ingeniør har gættes sig til hvilke dæk de kører med weekenden ud.
Zonta måtte i dag tage de mekaniske problemer "Dave Lloyd (løbsingeniøreren) og jeg måtte gætte til hvilket af de to Bridgestone compouds der skal bruges. Til slut føltes raceren i god balance så jeg tror at vi traf det rigtige valg," siger Zonta der for første gang kører på Imola i Formel 1 – han skal starte som nummer 14. BB GP'et på Imola bliver lidt specielt for Eddie Irvine. Ligesom Frentzen, træder Irvine ind i Klub 100. Nemlig for 100 kørte GP'er. Og det bliver også lidt specielt, fordi han kommer tilbage til "Ferrari-land", efter at have kørt 4 år for det gamle italienske mærke.
Men som det også gælder for alle andre teams, så bliver det lidt lettere nu, i og med at de næste løb skal foregå i Europa. Det betyder, at tests og udvikling kan foregå "hjemme". Ved de oversøiske løb, bliver bilerne fragtet direkte fra løb til løb. Nu er der mulighed for at bringe bilen hjem og lave diverse analyser hurtigere og grundigere. Derfor har Jaguar hidtil holdt én bil hjemme i England, for at kunne teste med den. Og specielt efter Brasilien har det tilsyneladende båret frugt. Ifølge Jaguars løbs direktør Andy Miller er man tæt på at løst et problem med olietrykket, som man har haft en del problemer med. Fredagens frie træning forløb for Jaguar nogenlunde. Placeringerne har været ligesom ved de 2 første løb i år, nemlig midt i feltet og i den sidste del af feltet. Herbert havde nogle motorproblemer, som gjorde at han aldrig fik en optimal omgang. Irvine fik sig undervejs kørt lidt frem, men begyndte at lide under at dækkene blev slidte. Man skal huske på, at man kun har et vist antal dæk til rådighed til træning og løb, så man har sparet på dækkene hos Jaguar. Efter træningen sagde EI, at balancen i bilen var forholdsvis god, men det kan blive bedre. Der er noget specielt ved Jaguar denne weekend. Jackie Stewart er blevet hjemme i England, så Paul Stewart står for første gang alene. Da Jackie Stewart trak sig tidligere på året som teamleder, var det en indikation på, at nu skal livet ikke gå helt så stærkt mere. Dengang annoncerede han, at det var på tide at trække sig ud, om end han nok selv ville bestemme hvordan og hvor hurtigt. Han er som sagt blevet hjemme i England, men Paul Stewart er løbende i telefonisk kontakt med faderen. Helt væk fra racerløb holder JS sig dog ikke i denne weekend. Stewart teamet er stadig engageret i den britiske F3 serie, og der er JS tilstede. Det afholder ham dog ikke fra at udtale sig til pressen: "Jaguar er måske kommet 1 år for tidligt i F1. Alle forventer utrolig meget af teamet nu. Og måske netop Jaguar forventer allermest. Vi skulle måske have lært hinanden at kende lidt bedre, inden vi gik i gang sammen, som konstruktionen er nu. Det ville have været en fordel, så kunne alting have været tilrettelagt ordentlig fra grunden. Nu er presset øget, også fordi ledelsen er under et større pres oppefra, hvor man måske ikke altid har forståelse for den måde som beslutninger sommetider skal tages på, i F1." PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|