Rubens Barrichello er måske i gang med sin sidste sæson hos Ferrari. Mange gange har han været på kant med ledelsen pga. sine meninger om at han bliver overset i teamet. Det at være andenkører for Michael Schumacher har gjort ham frustreret mange gange. Indtil nu har han dog affundet sig med det, men varer det ved?
Flere medier spekulerer allerede i hvad der vil ske med Barrichello når sæson slutter. Så sent som i sidste uge antydede flere italienske aviser at Barrichello nu var på ud, men det afviser han selv.
"Jeg har ingen problemer med Ferrari. Jeg har slet ingen problemer i den retning. Jeg har ret til at have min mening. Jeg sidder tit og snakker med Ross Brawn og Jean Todt, det betyder ikke at jeg ingen mening har."
Enkelte italienske aviser antyder at Ferrari har underrettet Barrichello om at han bliver nødt til at gå ned i løn hvis han forsat skal køre for Ferrari. Avisen mener at Barrichellos årsløn er ca. $ 5,5 millioner. Samme avis skriver at Barrichello skal tale med ledelsen hos Ferrari efter San Marinos Grand Prix om en evt. kontraktforlængelse.
Barrichello har til denne avis udtalt at han vil videre, men at det skal ske hos Ferrari. Han vil ikke blive ved med at stå i skyggen af Michael Schumacher.
"Jeg vil ikke blive ved med at være nr. 2 altid. Min største udfordring nu er at slå Michael Schumacher."
Og til en brasiliansk avis har han udtalt en sætning som også tidligere er blevet bragt i italienske og andre europæiske medier.
"Selvom jeg endnu ikke har formået at være foran Michael Schumacher, så har jeg det fint. Også selvom 550 mennesker hos Ferrari arbejder for ham, men ikke for mig."
Der er vist ingen tvivl om de undertoner. De ligner noget som Barrichello flere gange sidste år udtalte til mange medier, og som han fik på pukkelen for hjemme i Maranello. Men er der alternativer for Barrichello? Felipe Massa hos Sauber har et par gange været i søgelyset hos Ferrari. Kunne Barrichello indgå i en byttehandel? Ikke ifølge Peter Sauber.
"Jeg vil gerne have haft Barrichello for 5 år siden inden han kom til Stewart, men ikke nu. Vi foretrækker de helt unge kørere. Situationen for vores team har ændret sig meget det seneste år eller to. Vi kæmper ikke for 10 pladsen mere. Vi er glade for at vi er kommet længere frem takket være unge kørere som Heidfeld og Massa."
Man skal vist heller ikke glemme Kimi Räikkönen i den forbindelse. Til gengæld har Rubens Barrichello flere gange specielt sidste år og også i år, at han nu ikke mere er så bange for at overhale som han har været tidligere. Han er trods alt blevet en bedre kørere siden han kom til Ferrari. Det er ikke kun bilens skyld, men nok ligeså meget de omgivelser han befinder sig i nu. Skal han frem i verdenen skal han nødvendigvis prøve at holde trit med Michael Schumacher.
De mennesker der håber og satser på at komme til det engelske Grand Prix, skal lede med lys og lygte efter billetter. Arrangørerne har netop meddelt alt udsolgt til om søndagen. Der er dog stadig billetter at få til fredagen og lørdagen.
Det kan være at enkelte rejsearrangører herhjemme stadig er i besiddelse af billetter, så det er med at være hurtig. Ellers er det kun eventuelle sortbørshajer der kan levere til en ganske ublu pris. De som er heldige at få billetter kan i hvert fald glæde sig over én ting. Billetterne til om lørdagen er til samme pris som sidste år.
HANS systemet er tidligere mange blevet omtalt. Men forskellige forhindringer har gjort at det ikke endnu har vundet indpas i Formel 1. I USA bruger bl.a. Cart kørerne systemet. HANS er en slags krave som skal sikre at hals, nakke og hoved ikke bliver udsat for de ekstreme belastninger som eksempelvis påkørsler fra siden eller hvis en kører skrider ud og rammer autoværnet sidelæns. Det kan forårsage meget svære skader specielt på halsen.
Massa har flere gange i denne sæson testet den efterhånden multi reviderede udgave. HANS er flere gange blevet testet, men har endnu ikke opfyldt kørernes ønsker om komfortabilitet bl.a. Men nu har HANS undergået endnu en ændring og man er nået så langt at HANS nu skal testes under løb. Felipe Massa får fornøjelsen af at teste udstyret under San Marinos Grand Prix.
Felipe Massa:
"Jeg vil tage den endelige beslutning efter at jeg har testet udstyret igen. Det er helt sikkert et skridt fremad i spørgsmålet om sikkerhed."
Og måske begynder det så småt at haste med udviklingen og færdiggørelsen af HANS. Systemet er for så vidt allerede blevet påbudt, men man pga. flere protester valgt at udsætte introduktionen af systemet til 2003 sæsonen. Der skal det til gengæld bruges.
I Brasilien fik Michael Schumacher fornøjelsen af køre i F2002 og nu kan det være at Rubens Barrichello også får den nye model. Ferrari har godt nok ikke meddelt det officielt endnu, men lader en lille fugl synge om det på deres officielle hjemmeside.
Citat:
"Teamet returnerer nu til Italien for at forberede F2002'eren til både Michael Schumacher og Rubens Barrichello til det næste GP på Imola."
Montezemolo skulle angiveligt at have ringet til Brasilien lige efter GP'et for at snakke med Barrichello. De skulle ifølge hjemmesiden have haft en lang snak hvor Montezemolo roste Barrichello for hans flotte, men kortvarige indsats i løbet. Hjemmesiden antyder at under den private snak skulle Barrichello også af Montezemolo være blevet lovet at han får den nye F2002. Ferrari selv har endnu været meget tilbageholdende med oplysninger om dette.
Noget helt andet i det spil er, at Ferrari snart er nødt til at få begge biler i mål i pointene, ellers render Williams-BMW eller måske et andet team med konstruktørernes VM-titel. Denne titel står øverst på ønskesedlen hos alle teams.
Efter Senna svingkombinationen på Interlagos banen blev Michael Schumacher ramt bagfra af Montoya i et forsøg på at overhale tyskeren. Ross Brawn har indrømmet at han var meget bekymret for om det venstre baghjul var punkteret.
Ross Brawn:
"Vi var meget bekymrede for om Montoya skulle have punkteret et af baghjulene på Michael Schumachers bil. Han ramte ham ret hårdt, men heldigvis var det ikke tilfældet. Michael kørte et rigtigt flot løb, specielt var de sidste 20 omgange fantastiske. De nye dæk klarede det rigtig flot. Mange har sikkert tænkt at vi ville vælge en anden strategi end vi gjorde. Men det gik godt. Det var et hårdt løb, men alt gik godt."
Ferrari valgte at lade Michael Schumacher køre på en ét stops strategi. Bridgestones tekniske chef, Hisao Suganuma, var også yderst tilfreds.
"Ét stops strategien var en teambeslutning. Men det at de tør gøre det viser at vore dæk har en stor kapacitet. Kikker man på Michael Schumachers omgangstider, viser det sig at de nye dæk som vi havde taget med, har været medvirkende til de meget konstante omgangstider som han kørte på, specielt i de meget varme omgivelser. Men på den anden side set så er Williams meget tæt på, heldigvis er der plads til endnu mere udvikling for vor del."