Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.4.2007
 Malaysias GP - Set og sket - top 5
 Malaysias GP - Set og sket - bunden
 McLaren dominans i Malaysia
 
7.4.2007
 Malausias GP - kvalifikation
 Malaysias GP - 3. frie træning
 

Hop til top9.4.2007

Malaysias GP - Set og sket - top 5

Kunne McLaren forsat imponere efter Australske Grand Prix? Ja, det kunne de, og de gjorde det overbevisende. De andre kunne knapt følge med da det virkelig gjaldt.

McLaren vendte i Malaysia tilbage til det øverste trin på podiet. Og ganske fortjent må man sige. De styrede løbet fra start til slut. De sporadiske angreb som kom - og det kun fra Ferrari - var til at have med at gøre. BMW Sauber viste igen at de vil være med i toppen, men det kræver at begge biler er med deroppe. Renault gjorde vel egentligt et bedre indtryk end i Australien. Og så er der lige Toyota. De er rykket op i top 5. Er det en indikation af at de nu er ved at finde det rigtige?

McLaren - 32 points:
Det er længe siden man har set så lykkelig én Ron Dennis. Det må man lade ham. Han er mere end almindelig sur når det ikke går hans vej, og når det så "endelig" lykkes, ja så er han en meget glad mand. Det var i hvert fald det han viste efter at McLaren vandt for første gang i over et år - og så med én et - to sejr. Faktisk meget sjovt at tænke på at konstellationen McLaren og Mercedes har vundet 45 sejre hvoraf de 15 er et - to sejre. Og det så jo næsten for nemt ud - det malaysiske Grand Prix. Efter første sving var McLaren bilerne de bestemmende. Kun et kortvarigt udfald fra Massa så ud til at kunne true McLaren bilerne. Men ham den unge løve, Hamilton, viste at han er en kører der vil frem og være verdensmester. Han "satte" Massa i et overhalingsforsøg, og siden hen var der ikke nogen tvivl om hvordan det Grand Prix skulle slutte. Raikkonen var hæmmet af en lidt dårlig motor og kunne ikke gøre det store væsen af sig. Det var en fuld fortjent sejr og andenplads til de 2 McLaren kørere, som vi godt kan risikere kan komme til at kæmpe om titlen indbyrdes, hvis ikke i år så næste år. De er begge potentielle mestre. Der var da heller ikke det store at komme efter i teamets kommentarer efter løbet. Hamilton beklagede at han ikke havde fået vand nok med, og så da også brugt ud, men ellers kørte det på skinner for teamet. Flot comeback til vinderpodiet.

Ferrari - 23 points:
Optur for McLaren og næsten nedtur for Ferrari. Det var den fornemmelse man kunne læse i ansigterne på de Ferrari ansigter der var synlige efter at manden med det ternede flag vinkede løbet af. Et eller andet sted er der nok nogle hos Ferrari der havde håbet på at man var startet som nr. 2 og 4 for det var fra de pladser at McLaren vandt Grand Prixet. At det så sikkert ikke var blevet til en dobbeltsejr som hos McLaren ville nok have forventeligt. Ferrari bilernes form så ikke ud til at være ligeså god som hos konkurrenterne. Begge Ferrari kørere mistede deres startplaceringer i første sving. Massa holdt dog på og udfordrede Hamilton men det endte med en tur ud over kurbkanten. Det placerede Massa på femtepladsen hvorfra han i resten af løbet ikke kunne avancere fra. Raikkonen kunne til dels følge med Hamilton, men måtte også tage hensyn til den syge motor fra det australske Grand Prix. Men generelt undervejs i løbet var det tydeligt at Ferrari ikke havde helt det samme overbevisende speed i bilerne som i det australske Grand Prix. Det erkender teamet da også og siger at det er noget der skal arbejdes med frem til det næste Grand Prix om en lille uge. Det var lidt med mundvigende nedad hos Ferrari.

BMW Sauber - 10 points:
Det var både godt skidt hos BMW Sauber - ligesom i Australien. Og igen var det Kubica der var uheldig. Men Heidfeld gjorde igen godt. Heidfeld beviste igen at, med det rette materiel så er han en udmærket kører der altid får bilen, men som oftest uden at lave de prangende resultater. Stabilitet er et af nøgleordene for BMW Sauber teamet, og det har man tilsyneladende i Heidfelds bil. Men ikke i Kubicas, ikke endnu. Tager man Kubicas egen beskrivelse, så er den korte version at der faktisk var alt galt med bilen. Det startede med en punktering i starten af løbet, hvorefter det gik over i bremseproblemer idet bremsebalancen ikke var til at st

PDL  


Hop til top
Malaysias GP - Set og sket - bunden

I den nederste del af feltet skete der vel ikke andet end at Toyota og Williams byttede plads, og for Williams meget uheldigt. Det var ikke længe de andre teams kunne gøre det store væsen af sig.

De nederste 6 teams gjorde ikke meget væsen af sig i Malaysia. Williams tabte til Toyota og rykkede ned i bundfeltet. Resten af feltet oplevede momentvis en vis fremgang, men så absolut heller ikke mere. Honda må igen siges at være den helt store skuffelse.

Williams - 2 points:
Williams gjorde hvad de kunne for at bevare deres hidtidige placering, men desværre ødelagde en motorfejl det håb. Det gjorde at de rykkede ned blandt de 6 nederste teams. Det startede ellers godt. Rosberg mistede godt nok en placering da starten gik, men fik ret hurtigt hentet denne placering igen på bekostning af Kubica. Og faktisk kunne Rosberg holde denne placering mere eller mindre løbet igennem indtil en defekt motor bestemte noget andet for ham. Wurz startede i næstsidste række men duellerede sig på flot vis sig op gennem feltet og sluttede på niendepladsen - kun én placering fra hans første point i år. Wurz var tilfreds efter løbet. Bilen kørte for så vidt godt, og hans bekymring om fysikken kunne han glemme alt om. Han var rimeligt frisk efter løbet, som ikke havde været så hård ved ham som ved visse andre. Wurz glæder sig til Bahrain. Nu mener han at han har rigtig "fat" i bilen. Rosberg var meget forståeligt temmelig ærgerlig over udfaldet. Han følte at bilen kørte rigtig godt og i et fornuftigt tempo. Desværre ødelagde en endnu ikke nærmere fastsat fejl i motoren søndagen for ham, men ser man bort fra skuffelserne for Rosberg, så er det tilsyneladende en noget mere positiv sæson for Williams end længe - tilsyneladende.

Red Bull - 0 point:
Red Bull teamet har indtil videre gjort det lige så godt med Renault motoren i år som med Ferrari motor sidste år. Webber var vel også den eneste der kunne være glad for præstationen. Et forkert dækvalg gjorde måske at han ikke kom i pointene. Han startede på hårde dæk modsat alle andre. Det var først i det sidste stint at han kunne køre ind på konkurrenterne for alvor, men der var det for sent. Coulthard udgik af det man kalder sikkerhedsgrunde i teamet. Der var da også en temmelig generende fejl ved bilen. Bremsepedalen begyndte på et tidspunkt at gnide mod styrestammen i bilen med den effekt at både styre og bremseevne i bilen blev væsentligt reduceret. Teamet valgte derfor at trække Coulthard ud af løbet inden der i værste fald skete en alvorlig ulykke. God præstation af Webber, men så er der vist ikke ret meget mere at juble over.

Honda - 0 points:
Holdbarheden fejler ikke noget ved Honda bilerne. Ligeledes virker det som om at bilerne også kører rimeligt på distancen, men så er der vist heller ikke ret mange flere roser. Det kniber ganske gevaldigt at finde den nødvendige fart i bilen. Især til kvalifikationen. Ved de to kørte Grand Prixer i år, har begge biler startet dernede hvor det ikke er sjovt. Det bliver heller ikke bedre at et motorskifte koster startplaceringer. Det giver måske dog en lille fordel i forhold til taktik. Men med Hondas form er der langt til pointene. Man holder sig kun med nød og næppe foran dem der normalt anses for agterlanterne og det er ikke godt nok. Barrichello sluttede på 11. pladsen og Button én placering efter.

Super Aguri - 0 points:
Det er en forandring at se Super Aguri bilerne i år frem for sidste år som var en noget andet sæson for det unge team. Bilen er skiftet ud til det nogen betegner som en tidligere Honda bil. Om det vitterligt er årsagen må en tilsyneladende kommende retssag afgøre. I hvert fald er det sikkert at Super Aguri bevæger sig i den rigtige retning, nemlig fremad. Hvor de sidste år var de typiske agterlanterne, så er situationen den i år at de er med flere placeringer længere fremme. Det betyder en vis optimisme i teamet, men der er stadig meget at lære. Davidson var ikke helt tilfreds med setuppet på han

PDL  


Hop til top
McLaren dominans i Malaysia

Fernando Alonso vandt Malaysias F1 Grand Prix, og fik dermed sin første sejr hos sine nye arbejdsgivere. For McLaren var det den første sejr siden slutningen af 2005, lang tid i Formel 1. Så glæden var stor hos det engelske team, og den blev ikke mindre af, at Lewis Hamilton tog 2. pladsen foran Kimi Raikkonen.

I Australien havde Raikkonen haft pole position og udnyttet den godt, og vundet en flot sejr. I Malaysia var det den anden Ferrari, med Felipe Massa, der sad på pole da løbet startede. I Australien kørte han et fornuftigt løb fra sin start på bagerste række. Men i Malaysia fra pole fejlede han stort. Allerede i første sving var han placeret bag de to McLaren racere. Men der blev han ikke!


Alonso vandt i Malaysia - grundlagt på en god start
(Foto: Daimler Chrysler)

To gange forsøgte Massa at komme forbi Lewis Hamilton i kampen om 2. pladsen; første gang kom han forbi, lavede en udskridning og mistede straks placeringen igen. Anden gang gik det værre. Han kom forbi igen, men dennegang fortsatte han i græsset og mistede placeringer til både Raikkonen og Heidfeld.

Dermed var løbet også afgjort. Blandt de fem forreste kom der ikke yderligere forskydninger. Lidt skuffende at Raikkonen ikke kunne gøre mere ved Hamilton, men det siger dels noget om Hamiltons naturtalent, dels noget om McLaren racerens øjeblikkelige styrke.

I Australien blev Fisichella nr.5 mens Massa blev nr. 6. I dag byttede de to plads og dermed blev top seks de samme navne som i første løb.

Det skulle dog ikke helt have været sådan. Nico Rosberg kørte et flot løb og lå længe til en solid 6. plads, men mod slutningen af løbet sagde motoren stop og den unge tyske finne måtte udgå. Men lovende takter fra Williams-Toyota, der indtil nu har virket som en bedre kombination end Toyoytas eget team.


Rosberg blev snydt for en 6. plads da motoren gik i stykker.
(Foto: Williams-Lat)

De to sidste pointgivende placeringer gik i stedet til Jarno Trulli og Heikki Kovalainen, der kom igen efter sin lidet imponerende debut i Australien.

Honda racerne er stadig langt fra en god kamp form. Dennegang var de dog bedre en Super Aguri bilerne og det må da værre en lille trøst. Heller ikke Renault virker særlig imponerende pt. Fisichella konverterede en skuffende 12. plads i starten til en 6. plads i løbet, og med de fem biler der lå foran ham, er det vel det bedste man kan håbe på i den situation.

Med McLaren sejr i dag, er der lagt en til en lang og spændende duel mellem Ferrari og McLaren. Renault virker desværre til allerede at have meldt sig ud af topkampen. Men derfor kan det nu sagtens blive spændende alligevel. Det skal da være spændende om det bliver en ren Alonso/Raikkonen duel eller om Hamilton og Massa vil blande sig. I øjeblikket virker Hamilton som den stærkeste af de to - men det er stadig tidligt på sæsonen at lave alt for skråsikre spådomme.


De tre første på podiet i Malaysia
(Foto: Ferrari)

Næste løb bliver ørkenløbet i Bahrain, hvor styrkeforholdet nok vil være nogenlunde som nu. Først i Spanien vil man kunne forvente nogle radikale ændringer.

MMT  


 

Hop til top7.4.2007

Malausias GP - kvalifikation

Med Ferrari og McLaren som de hurtigste kørere i de frie træninger, er der lagt op til en lidt klassisk kvalifikation, men netop i Malaysia hvor temperaturene er meget høje, kan det nemt enden med et overraskende resultat.

Ved kvalifikationens start er temperaturene for luft og bane på henholdsvis 34 og 49 Co - meget hårde arbejdsbetingelser for både kørere og materiel.
AN  


Hop til top
Malaysias GP - 3. frie træning

Lørdagens fri træning, den tredje i alt i forbindelse med Malaysias Grand Prix, sluttede med årets mest omtalte debutant som hurtigste kører. McLaren teamets Lewis Hamilton var her 0,142 sekund hurtigere end Ferrari køreren Felipe Massa, der besatte anden pladsen.

Lewis Hamilton og Felipa Massa var samtidig de to eneste kørere der kom ned på 1:34 tider, og de var cirka et halvt sekund hurtigere end køreren på 3. pladsen - Fernando Alonso i sin McLaren racer.

Robert Kubica (BMW-Sauber), Kimi Raikkonen (Ferrari) samt Nico Rosberg (Williams) rundede top seks af, de var sammen med Alonso de eneste kørere med 1:35 tider, så spredningen var temmelig stor i toppen af feltet.

Tiderne fra 3. fri træning:

TidHændelse
08:00 Så tændte de grønne lamper i pitudkørslen, og den første tredjedel af kvalifikationen er i gang.

Første mand på banen er R.Schumacher, der følges af Button, Trulli, Rosberg, Speed, Albers og Sato.
08:02 12 kørere på banen.
08:03 18 kørere på banen - kun Alonso, Hamilton, Heidfeld og Kubica er blevet i pitten.
08:04 De første tider:
Rosberg - 1:36,286 - 1. pl.
R.Schumacher - 1:37,067 - 2. pl.

Liuzzi - 1:36,282 - 1. pl.
08:06 14 kørere har nu sat en tid.
Raikkonen 1:35,138 - 1. pl.
Massa - 1:35,138 - 2. pl.
08:07 Hamilton - 1:35,028 - 1. pl.
Han er dermed 0,094 sek. hurtigere end Raikkonen på 2. pl.
08:08 20 kørere har været på banen, og de 19 af dem har indtil nu sat en tid, køreren der mangler en tid er Barrichello.
Heidfels og Kubica har slet ikke været på banen endnu!

Alonso - 1:34,942 - 1. pl.
Han slog Hamiltons tid med 0,109 sek.
08:10 Button - 1:35,913 - 6. pl.
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Levis HamiltonMcLaren1:34,81114
2Felipe MassaFerrari1:34,95315
3Fernando AlonsoMcLaren1:35,31111
4Robert KubicaBMW-Sauber1:35,38516
5Kimi RaikkonenFerrari1:35,4987
6Nico RosbergWilliams1:35,77016
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk