I Q1 gælder der to ting. At komme blandt de 17 der går videre og for HRT teamet især, at komme indenfor 107% grænsen. Og det lykkedes og HRT kan dermed være med i løbet i morgen.
Q1 måtte afbrydes efter nogen få minutter da Sebastien Buemi tabte noget af sidekassen i venstre side. Lewis Hamilton satte hurtigt en tid der skulle holde til slutningen af Q1. Han var dog ikke hurtigst da tiden udløb. Det var derimod Felipe Massa. Mange startede ud på den hårdeste af de to compounds fra Pirelli. Men efterhånden som Q1 skred frem, kom der flere og flere bløde dæk på bilerne.
I Q2 skulle de 17 tilbageværende kæmpe om de sidste 10 pladser. Mercedes GP har forbedret sig meget siden det australske Grand Prix, men det Michael Schumacher måtte sande at bilen endnu ikke helt passer ham. Han måtte forlade kvalifikationen efter Q2. Fronten blev indtaget af McLaren kørerne efterfulgt af Red Bull Racing kørerne.
Med de marginale tidsforskelle in mente, kan man sommetider undre sig over at flere teams kun satser på et forsøg på at sætte en tid i Q3. I hvert fald satte Lewis Hamilton hurtigt tiden der skulle slås. 1:35.000 - en ren tid. Jenson Button fulgte lige efter. Og så var det at der endeligt begyndte at ske noget. Alle kom på banen i de sidste afgørende minutter. Resultat - Sebastien Vettel nappede pole position fra Lewis Hamilton som ellers havde forbedret sin tid yderligere i de sidste sekunder.
Konklussion - Igen Red Bull Racing og McLaren i front med Fernando Alonso som 'best of the rest'.
Tiderne fra kvalifikationen:
Pos | # | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
1 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:37.468 | 1:35.934 | 1:34.870 |
2 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:36.861 | 1:35.852 | 1:34.974 |
3 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:37.924 | 1:36.080 | 1:35.179 |
4 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:37.033 | 1:35.569 | 1:35.200 |
5 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:36.897 | 1:36.320 | 1:35.802 |
6 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 1:37.224 | 1:36.811 | 1:36.124 |
7 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:36.744 | 1:36.557 | 1:36.251 |
8 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 1:37.210 | 1:36.642 | 1:36.324 |
9 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:37.316 | 1:36.388 | 1:36.809 |
10 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:36.994 | 1:36.691 | 1:36.820 |
11 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:36.904 | 1:37.035 | |
12 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:37.693 | 1:37.160 | |
13 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:37.677 | 1:37.347 | |
14 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:38.045 | 1:37.370 | |
15 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:38.163 | 1:37.496 | |
16 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:37.759 | 1:37.528 | |
17 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:37.693 | 1:37.593 | |
18 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:38.276 | ||
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 1:38.645 | ||
20 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:38.791 | ||
21 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:40.648 | ||
22 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:41.001 | ||
23 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:41.549 | ||
24 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:42.574 | ||
Blandt kørerne er Michael Schumacher den kører der flest gange har sat pole position tiden på Sepang banen i Malaysia, det er blevet til fem ud af de tolv gange løbet er blevet kørt.
Fernando Alonso og Felipe Masse står lige på anden pladsen med hver to pole positions, sat i henholdsvis Renault og Ferrari racere.
Ser man på teamne, er Ferrari suverænt det team der har været flest gange på pole position, det er blevet til ialt syv gange, fem til Michael Schumacher og to til Felipe Massa.
Pole positions fra Sepang banen:
År | Kører | Team |
1999 | Michael Schumacher | Ferrari |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari |
2003 | Fernando Alonso | Renault |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari |
2005 | Fernando Alonso | Renault |
2006 | Giancarlo Fisichella | Renault |
2007 | Felipe Massa | Ferrari |
2008 | Felipe Massa | Ferrari |
2009 | Jenson Button | Brawn-Mercedes |
2010 | Mark Webber | Red Bull-Renault |
Set ud fra ovenstående, skulle enten Michael Schumacher eller en af Ferrari kørerne derfor have bedst chance for også at sætte pole position i år, men på det punkt tror jeg at statistikken svigter.
Michael Schumacher kører nu for Mercedes GP, og den kombination er næppe klar til at sætte pole position i år.
For Ferrari gælder at de sidst har sat pole position på Sepang i 2008, og deres præstationer i forbindelse med sæsonens første løb i Australien tyder ikke på en gentagelse.
Men hvem sætter så pole position til årets Malaysiaske Grand Prix? Et godt bud er nok Red Bull teamet, men hvem af deres to kørere - Mark Webber og Sebastian Vettel - det bliver, er ikke til at spå om.
Inden for de første par minutter havde 22 ud af de 24 deltagende kørere været på banen til en enkelt installationsomgang, kun Narain Karthikeyan og Vitantonio Liuzzi holdt stadig tilbage i pitten - det er de to Hispania Racing Team (HRT) kørere.
Ingen satte dog nogle tider!
Derefter skulle der gå mere end 15 minutter før der for alvor begyndte at ske noget på banen, og den første til at sætte en tid var Vitaly Petrov i sin Renault, den lød på 1:47,673.
Den tid blev fulgt af:
Jarno Trulli 1:42,084
Heikki Kovalainen 1:41,868
Nick Heidfeld 1:45,796.
Der var ved 20 minutters mærket livlig trafik på banen = 12 biler. Heraf havde de 10 af dem fået sat deres første tider, og hurtigst blandt dem var Nick Heidfeld med tiden 1:39,426.
Narain Karthikeyan kører ud på en installationsomgang, så er det kun Vitantonio Liuzzi der mangler at komme på banen!
McLaren køreren Lewis Hamilton kører som den første tider under 1:39, hans præsterer tiden 1:38,940. Teamkollega Jenson Button er på 2. pladsen med tiden 1:39,172, der er altså 0,232 sekund mellem dem.
Halvvejs gennem denne fri træning klemmer Nick Heidfeld sin Renault racer ind mellem de to McLaren racere med tiden 1:39,058, han er her 0,118 sekund fra Hamilton's 1. plads.
Renault teamets anden kører Vitaly Petrov er på 4. pladsen, mens det er den regerende verdensmester Sebastian Vettel fra Red Bull teamet der runder top 5 af.
Fernando Alonso (Ferrari) kører sig op på 4. pladsen, hans tid på 1:39,237 er 0,297 sekund fra Hamilton's 1. plads.
Med tiden 1:39,247 placerer Felipe Massa sin Ferrari på 5. pladsen.
Omgangen efter rykker Alonso op på 2. pladsen, og sekunder senere kører Massa hurtigste tid af alle 1:38,926, han slår dermed Hamilton's tid med 0,014 sekund.
20 minutter før tid er der igen godt gang i den, både Sebastian Vettel (Red Bull) og Jenson Button (McLaren) kører 1:38 tider, og de indtager 1. og 2. pladserne.
Vettel 1:38,213 og Button 1:38,464, der er 0,251 sekund mellem de to tider.
Sebastien Buemi og Jaime Alguersuari gør den kort efter selskab på 3. og 3. pladserne med tiderne 1:38,665 og 1:38,716.
Vettel fortsætter med af give Red Bull raceren gas, og 15 minutter før lukketid sætter han tiden 1:38,016, samtidig kører Michael Schumacher (Mercedes GP) sig op på 2. pladsen 1:38,300, teamkollega Nico Rosberg følger trop med tiden 1:38,307, og indtager 3. pladsen - det er altså kun 0,007 sekund der skiller de to Mercedes GP kørere!
Vitantonio Liuzzi har endnu ikke været på banen!
Red Bull køreren Mark Webber, der indtil nu har kørt 12 omgange, er placeret helt tilbage på 22. pladsen, nok ikke lige det man havde forventet.
Med 10 minutter tilbage er stillingen i toppen af feltet den samme:
1 -Vettel
2 - Schumacher
3 - Rosberg
4 - Button
5 - Buemi
Straks dette er skrevet bliver der lavet om på det hele, for med tiden 1:37,284 sætter Fernando Alonso nu hurtigste tid.
Massa kører sig op på 2. pladsen 1:37,762 - han er 0,478 sekund fra 1. pladsen.
De tider holdt sig ikke længe på 1. pladsen:
Jenson Button kører 1:36,805 i sin McLaren, og overtager 1. pladsen, han er 0,479 sekund hurtigere end Alonso på 2. pladsen!
Med fem minutter tilbage kommer Vitantonio Liuzzi på banen for første gang, og han kører sig direkte ind på 22. pladsen.
Hamilton er med tiden 1:36,340 nu mand på 1. pladsen, også på 2, pladsen kommer der en ny kører, det er mark Webber 1:36,630.
Dermed er Button på 3. pladsen, mens Heidfeld her kørt sig op på 4. pladsen.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid | Diff. |
1 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:36,340 | |
2 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:36,630 | 0,290 |
3 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:36,762 | 0,422 |
4 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 1:37,115 | 0,775 |
5 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:37,175 | 0,835 |
6 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:37,284 | 0,944 |
7 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 1:37,297 | 0,957 |
8 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:37,762 | 1,422 |
9 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:38,059 | 1,719 |
10 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:38,300 | 1,960 |
11 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38,307 | 1,967 |
12 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:38,448 | 2,108 |
13 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:38,464 | 2,124 |
14 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:38,597 | 2,257 |
15 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:38,665 | 2,325 |
16 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:38,681 | 2,341 |
17 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:38,716 | 2,376 |
18 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:38,864 | 2,524 |
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 1:39,260 | 2,920 |
20 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:39,699 | 3,359 |
21 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:41,215 | 4,875 |
22 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:41,414 | 5,074 |
23 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:43,147 | 6,807 |
24 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:43,383 | 7,043 |
Kvalifikationen køres klokken 10:00 dansk tid, hvilket svare til klokken 16:00 i Malaysia.
Teamet valgte at trække bilerne ud af den første træning efter et vist tidsrum for at undersøge problemet nærmere. Man fandt ud af at nogen dele fra en serie som man ikke havde anvendt før, havde visse fejl.
Komponenterne blev skiftet med nye fra den ''gamle' serie og monteret i bilerne. Der var da heller ikke problemer i dagens anden fri træning for nogen af kørerne med disse komponenter.
3. og 4. pladserne gik til de samme to teams, blot i omvendt rækkefølge, med McLaren køreren Lewis Hamilton på 3. pladsen, efterfulgt af Sebastian Vettel i sin Red Bull Racing bil.
Tiderne fra 2. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team / Motor | Tid | Diff. | Omg. |
1 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:36,876 | 24 | |
2 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:36,881 | 0,005 | 30 |
3 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:37,010 | 0,134 | 23 |
4 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:37,090 | 0,214 | 30 |
5 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:38,088 | 1,212 | 26 |
6 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:38,089 | 1,213 | 31 |
7 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38,565 | 1,689 | 25 |
8 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 1:38,570 | 1,694 | 16 |
9 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:38,583 | 1,707 | 27 |
10 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:38,846 | 1,970 | 31 |
11 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:38,968 | 2,092 | 25 |
12 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:39,187 | 2,311 | 30 |
13 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 1:39,267 | 2,391 | 17 |
14 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:39,398 | 2,522 | 29 |
15 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:39,603 | 2,727 | 34 |
16 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:39,625 | 2,749 | 31 |
17 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:39,809 | 2,933 | 28 |
18 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:40,115 | 3,239 | 31 |
19 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:40,866 | 3,990 | 24 |
20 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:41,890 | 5,014 | 19 |
21 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:43,197 | 6,321 | 15 |
22 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:43,991 | 7,115 | 14 |
23 | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 1:44,886 | 8,010 | 4 |
24 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | No time | 0 | |
4. og 5. pladserne blev indtaget af et par 'outsidere' med Force India køreren Nicolas Hülkenberg foran debutanten Pastor Maldonado fra Williamsteamet, mens det var Felipe Massa fra Ferrari lejren der rundede top 6 af.
Noget kunne tyde på at at banen er hård ved bremserne i år, for både Renault køreren Vitaly Petrov, samt Jermone D'Ambrosio fra MaRussia Virgin teamet, havde forbremser der nærmest 'eksploderede', og Nick Heidfeld i den anden Renault havde også problemer med forbremserne på sin racer.
Efter ikke at have kvalificeret til til sæsonens første løb i Australien, er Histania Racing Team (HRT) atter på banen, og skønt kørerne Vitantonio Liuzzi og Narain Karthikeyan sluttede tilbage på 22. og 26 pladserne, lykkedes det alligevel for dem at sætte hastighedsrekord i denne fri træning.
Desværre skete det for Narain Karthikeyan mens han kørte i pitlane, hvorfor han startede weekendens kørsler med at indkassere en bøde på 2600 €uro!
Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team / Motor | Tid | Diff. | Omg. |
1 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:37,651 | 22 | |
2 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:39,316 | 01,665 | 16 |
3 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:39,791 | 02,140 | 29 |
4 | 15 | Nico Hulkenberg | Force India-Mercedes | 1:40,377 | 02,726 | 23 |
5 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:40,443 | 02,792 | 31 |
6 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:40,453 | 02,802 | 22 |
7 | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 1:40,525 | 02,874 | 6 |
8 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:40,581 | 02,930 | 21 |
9 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:40,601 | 02,950 | 23 |
10 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:40,646 | 02,995 | 29 |
11 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:40,734 | 03,083 | 21 |
12 | 18 | Daniel Ricciardo | STR-Ferrari | 1:40,748 | 03,097 | 23 |
13 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:40,770 | 03,119 | 24 |
14 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:40,872 | 03,221 | 27 |
15 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:40,927 | 03,276 | 16 |
16 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:41,620 | 03,969 | 21 |
17 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:41,627 | 03,976 | 18 |
18 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:41,642 | 03,991 | 24 |
19 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:42,154 | 04,503 | 18 |
20 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:42,540 | 04,889 | 20 |
21 | 20 | Davide Valsecchi | Lotus-Renault | 1:44,054 | 06,403 | 18 |
22 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:45,228 | 07,577 | 20 |
23 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 1:46,267 | 08,616 | 10 |
24 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 1:47,932 | 10,281 | 4 |
Malaysias Grand Prix 2011 - tidsplan
Kørsel | Lokal tid | Danskl tid |
1. fri træning | 10:00 - 11:30 | 04:00 - 05:30 |
2. fri træning | 14:00 - 15:30 | 08:00 - 09:30 |
3. fri træning | 13:00 - 14:00 | 07:00 - 08:00 |
Kvalifikation | 16:00 - 17:00 | 10:00 - 11:00 |
Race - 56 omgange | 16:00 - 18:00 | 16:00 - 18:00 |