Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.4.2011
 Malaysias Grand Prix - kvalifikation
 Malaysias GP - pole position kørere
 Tiderne fra 3. fri træning:
 
8.4.2011
 Skidt start for Lotus Renault i Malaysia
 Malaysias GP - 2. fri træning
 Malaysias GP - 1. fri træning
 Malaysias GP - tidsplan
 

Hop til top9.4.2011

Malaysias Grand Prix - kvalifikation

I begge ender af feltet hersker der en vis spænding. Vil Red Bull Racing anvende KERS i denne weekend efter at man sprang over i Australien? Og kan Hispania Racing Team komme indenfor 107% grænsen?
107% reglen er genindført i denne sæson, og det har knebet for HRT teamet at nå grænsen i de frie træninger. Det er dermed lagt op til en vis spænding i begge ender af feltet. Ikke mindst - hvem tager pole position?

I Q1 gælder der to ting. At komme blandt de 17 der går videre og for HRT teamet især, at komme indenfor 107% grænsen. Og det lykkedes og HRT kan dermed være med i løbet i morgen.

Q1 måtte afbrydes efter nogen få minutter da Sebastien Buemi tabte noget af sidekassen i venstre side. Lewis Hamilton satte hurtigt en tid der skulle holde til slutningen af Q1. Han var dog ikke hurtigst da tiden udløb. Det var derimod Felipe Massa. Mange startede ud på den hårdeste af de to compounds fra Pirelli. Men efterhånden som Q1 skred frem, kom der flere og flere bløde dæk på bilerne.

I Q2 skulle de 17 tilbageværende kæmpe om de sidste 10 pladser. Mercedes GP har forbedret sig meget siden det australske Grand Prix, men det Michael Schumacher måtte sande at bilen endnu ikke helt passer ham. Han måtte forlade kvalifikationen efter Q2. Fronten blev indtaget af McLaren kørerne efterfulgt af Red Bull Racing kørerne.

Med de marginale tidsforskelle in mente, kan man sommetider undre sig over at flere teams kun satser på et forsøg på at sætte en tid i Q3. I hvert fald satte Lewis Hamilton hurtigt tiden der skulle slås. 1:35.000 - en ren tid. Jenson Button fulgte lige efter. Og så var det at der endeligt begyndte at ske noget. Alle kom på banen i de sidste afgørende minutter. Resultat - Sebastien Vettel nappede pole position fra Lewis Hamilton som ellers havde forbedret sin tid yderligere i de sidste sekunder.

Konklussion - Igen Red Bull Racing og McLaren i front med Fernando Alonso som 'best of the rest'.

Tiderne fra kvalifikationen:
Pos # Kører Team Q1 Q2 Q3
1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:37.468 1:35.934 1:34.870
2 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:36.861 1:35.852 1:34.974
3 2 Mark Webber RBR-Renault 1:37.924 1:36.080 1:35.179
4 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:37.033 1:35.569 1:35.200
5 5 Fernando Alonso Ferrari 1:36.897 1:36.320 1:35.802
6 9 Nick Heidfeld Renault 1:37.224 1:36.811 1:36.124
7 6 Felipe Massa Ferrari 1:36.744 1:36.557 1:36.251
8 10 Vitaly Petrov Renault 1:37.210 1:36.642 1:36.324
9 8 Nico Rosberg Mercedes 1:37.316 1:36.388 1:36.809
10 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:36.994 1:36.691 1:36.820
11 7 Michael Schumacher Mercedes 1:36.904 1:37.035
12 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:37.693 1:37.160
13 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:37.677 1:37.347
14 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:38.045 1:37.370
15 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:38.163 1:37.496
16 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:37.759 1:37.528
17 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:37.693 1:37.593
18 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:38.276
19 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:38.645
20 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:38.791
21 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:40.648
22 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:41.001
23 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:41.549
24 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:42.574

PDL  


Hop til top
Malaysias GP - pole position kørere

Inden dagens kvalifikation forud for Malaysias Grand Prix 2011 går i gang, kigger vi her tilbage på de foregående pole position kørere.
Det er i år trettende gang at Malaysias Grand Prix på Sepang banen køres, og når man kigger på de tolv foregående pole position kørere og teams, er der specielt to navne der går igen, det er Michael Schumacher og Ferrari.

Blandt kørerne er Michael Schumacher den kører der flest gange har sat pole position tiden på Sepang banen i Malaysia, det er blevet til fem ud af de tolv gange løbet er blevet kørt.
Fernando Alonso og Felipe Masse står lige på anden pladsen med hver to pole positions, sat i henholdsvis Renault og Ferrari racere.

Ser man på teamne, er Ferrari suverænt det team der har været flest gange på pole position, det er blevet til ialt syv gange, fem til Michael Schumacher og to til Felipe Massa.

Pole positions fra Sepang banen:
År Kører Team
1999 Michael Schumacher Ferrari
2000 Michael Schumacher Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari
2003 Fernando Alonso Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault
2006 Giancarlo Fisichella Renault
2007 Felipe Massa Ferrari
2008 Felipe Massa Ferrari
2009 Jenson Button Brawn-Mercedes
2010 Mark Webber Red Bull-Renault

Set ud fra ovenstående, skulle enten Michael Schumacher eller en af Ferrari kørerne derfor have bedst chance for også at sætte pole position i år, men på det punkt tror jeg at statistikken svigter.
Michael Schumacher kører nu for Mercedes GP, og den kombination er næppe klar til at sætte pole position i år.
For Ferrari gælder at de sidst har sat pole position på Sepang i 2008, og deres præstationer i forbindelse med sæsonens første løb i Australien tyder ikke på en gentagelse.
Men hvem sætter så pole position til årets Malaysiaske Grand Prix? Et godt bud er nok Red Bull teamet, men hvem af deres to kørere - Mark Webber og Sebastian Vettel - det bliver, er ikke til at spå om.

AN  


Hop til top
Tiderne fra 3. fri træning:

Den tredje og sidste fri træning forud for Malaysias Formel 1 Grand Prix på Sepang banen, vil måske give os det endelige styrkeforhold teamne og kørerne imellem, da det tit er her at de afprøver de setup som skal skal benyttes i selve løbet, samt mere nærliggende det der om nogle få timer skal bruges i kvalifikationskørslerne.

Inden for de første par minutter havde 22 ud af de 24 deltagende kørere været på banen til en enkelt installationsomgang, kun Narain Karthikeyan og Vitantonio Liuzzi holdt stadig tilbage i pitten - det er de to Hispania Racing Team (HRT) kørere.
Ingen satte dog nogle tider!

Derefter skulle der gå mere end 15 minutter før der for alvor begyndte at ske noget på banen, og den første til at sætte en tid var Vitaly Petrov i sin Renault, den lød på 1:47,673.
Den tid blev fulgt af: Jarno Trulli 1:42,084
Heikki Kovalainen 1:41,868
Nick Heidfeld 1:45,796.

Der var ved 20 minutters mærket livlig trafik på banen = 12 biler. Heraf havde de 10 af dem fået sat deres første tider, og hurtigst blandt dem var Nick Heidfeld med tiden 1:39,426.

Narain Karthikeyan kører ud på en installationsomgang, så er det kun Vitantonio Liuzzi der mangler at komme på banen!

McLaren køreren Lewis Hamilton kører som den første tider under 1:39, hans præsterer tiden 1:38,940. Teamkollega Jenson Button er på 2. pladsen med tiden 1:39,172, der er altså 0,232 sekund mellem dem.

Halvvejs gennem denne fri træning klemmer Nick Heidfeld sin Renault racer ind mellem de to McLaren racere med tiden 1:39,058, han er her 0,118 sekund fra Hamilton's 1. plads.
Renault teamets anden kører Vitaly Petrov er på 4. pladsen, mens det er den regerende verdensmester Sebastian Vettel fra Red Bull teamet der runder top 5 af.

Fernando Alonso (Ferrari) kører sig op på 4. pladsen, hans tid på 1:39,237 er 0,297 sekund fra Hamilton's 1. plads.
Med tiden 1:39,247 placerer Felipe Massa sin Ferrari på 5. pladsen.

Omgangen efter rykker Alonso op på 2. pladsen, og sekunder senere kører Massa hurtigste tid af alle 1:38,926, han slår dermed Hamilton's tid med 0,014 sekund.

20 minutter før tid er der igen godt gang i den, både Sebastian Vettel (Red Bull) og Jenson Button (McLaren) kører 1:38 tider, og de indtager 1. og 2. pladserne.
Vettel 1:38,213 og Button 1:38,464, der er 0,251 sekund mellem de to tider.

Sebastien Buemi og Jaime Alguersuari gør den kort efter selskab på 3. og 3. pladserne med tiderne 1:38,665 og 1:38,716.

Vettel fortsætter med af give Red Bull raceren gas, og 15 minutter før lukketid sætter han tiden 1:38,016, samtidig kører Michael Schumacher (Mercedes GP) sig op på 2. pladsen 1:38,300, teamkollega Nico Rosberg følger trop med tiden 1:38,307, og indtager 3. pladsen - det er altså kun 0,007 sekund der skiller de to Mercedes GP kørere!

Vitantonio Liuzzi har endnu ikke været på banen!
Red Bull køreren Mark Webber, der indtil nu har kørt 12 omgange, er placeret helt tilbage på 22. pladsen, nok ikke lige det man havde forventet.

Med 10 minutter tilbage er stillingen i toppen af feltet den samme:
1 -Vettel
2 - Schumacher
3 - Rosberg
4 - Button
5 - Buemi

Straks dette er skrevet bliver der lavet om på det hele, for med tiden 1:37,284 sætter Fernando Alonso nu hurtigste tid.

Massa kører sig op på 2. pladsen 1:37,762 - han er 0,478 sekund fra 1. pladsen.

De tider holdt sig ikke længe på 1. pladsen:
Jenson Button kører 1:36,805 i sin McLaren, og overtager 1. pladsen, han er 0,479 sekund hurtigere end Alonso på 2. pladsen!

Med fem minutter tilbage kommer Vitantonio Liuzzi på banen for første gang, og han kører sig direkte ind på 22. pladsen.

Hamilton er med tiden 1:36,340 nu mand på 1. pladsen, også på 2, pladsen kommer der en ny kører, det er mark Webber 1:36,630.
Dermed er Button på 3. pladsen, mens Heidfeld her kørt sig op på 4. pladsen.

Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. # Kører Team Tid Diff.
1 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:36,340
2 2 Mark Webber RBR-Renault 1:36,630 0,290
3 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:36,762 0,422
4 9 Nick Heidfeld Renault 1:37,115 0,775
5 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:37,175 0,835
6 5 Fernando Alonso Ferrari 1:37,284 0,944
7 10 Vitaly Petrov Renault 1:37,297 0,957
8 6 Felipe Massa Ferrari 1:37,762 1,422
9 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:38,059 1,719
10 7 Michael Schumacher Mercedes 1:38,300 1,960
11 8 Nico Rosberg Mercedes 1:38,307 1,967
12 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:38,448 2,108
13 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:38,464 2,124
14 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:38,597 2,257
15 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:38,665 2,325
16 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:38,681 2,341
17 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:38,716 2,376
18 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:38,864 2,524
19 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:39,260 2,920
20 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:39,699 3,359
21 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:41,215 4,875
22 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:41,414 5,074
23 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:43,147 6,807
24 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:43,383 7,043

Kvalifikationen køres klokken 10:00 dansk tid, hvilket svare til klokken 16:00 i Malaysia.

AN  


 

Hop til top8.4.2011

Skidt start for Lotus Renault i Malaysia

Det er ikke gået særligt fremragende for Lotus Renault GP teamet ved den første af dagens to kørsler på Sepang banen i Malaysia.
Især Vitaly Petrovs bil har været hårdt ramt og han har da heller ikke fået kørt ret mange omgange i fredagens kørsler. De foreløbige undersøgelse tyder på fejl ved en sending dele som er af en serie man ikke har brugt af før.

Teamet valgte at trække bilerne ud af den første træning efter et vist tidsrum for at undersøge problemet nærmere. Man fandt ud af at nogen dele fra en serie som man ikke havde anvendt før, havde visse fejl.

Komponenterne blev skiftet med nye fra den ''gamle' serie og monteret i bilerne. Der var da heller ikke problemer i dagens anden fri træning for nogen af kørerne med disse komponenter.

PDL  


Hop til top
Malaysias GP - 2. fri træning

Australieren Mark Webber gentog bedriften fra den første fri træning på Sepang banen, og satte igen hurtigste tid her i den anden fri træning forud for Malaysias Grand Prix 2011.
Med tiden 1:36,876 i sin Red Bull racer, var Mark Webber dog tæt forfulgt at McLaren køreren Jenson Button - kun 0,005 sekund adskilte de to køreres tider i kampen om 1. og 2. pladserne.

3. og 4. pladserne gik til de samme to teams, blot i omvendt rækkefølge, med McLaren køreren Lewis Hamilton på 3. pladsen, efterfulgt af Sebastian Vettel i sin Red Bull Racing bil.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pl. # Kører Team / Motor Tid Diff. Omg.
1 2 Mark Webber RBR-Renault 1:36,876 24
2 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:36,881 0,005 30
3 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:37,010 0,134 23
4 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:37,090 0,214 30
5 7 Michael Schumacher Mercedes 1:38,088 1,212 26
6 6 Felipe Massa Ferrari 1:38,089 1,213 31
7 8 Nico Rosberg Mercedes 1:38,565 1,689 25
8 9 Nick Heidfeld Renault 1:38,570 1,694 16
9 5 Fernando Alonso Ferrari 1:38,583 1,707 27
10 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:38,846 1,970 31
11 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:38,968 2,092 25
12 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:39,187 2,311 30
13 10 Vitaly Petrov Renault 1:39,267 2,391 17
14 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:39,398 2,522 29
15 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:39,603 2,727 34
16 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:39,625 2,749 31
17 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:39,809 2,933 28
18 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:40,115 3,239 31
19 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:40,866 3,990 24
20 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:41,890 5,014 19
21 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:43,197 6,321 15
22 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:43,991 7,115 14
23 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:44,886 8,010 4
24 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth No time 0

AN  


Hop til top
Malaysias GP - 1. fri træning

Red Bull Racing køreren Mark Webber viste sig i en klasse helt for sig selv i Formel 1 kørernes første fri træning forud for Malaysias Grand Prix 2011.
Mark Webber kørte tiden 1:37,651 for en omgang på den 5543 meter lange Sepang bane, og var dermed henholdsvis 1,6 samt 2,1 sekund hurtigere end Lewis Hamilton fra McLaren teamet på 2. pladsen, og Mercedes GP køreren Michael Schumacher på 3. pladsen.

4. og 5. pladserne blev indtaget af et par 'outsidere' med Force India køreren Nicolas Hülkenberg foran debutanten Pastor Maldonado fra Williamsteamet, mens det var Felipe Massa fra Ferrari lejren der rundede top 6 af.

Noget kunne tyde på at at banen er hård ved bremserne i år, for både Renault køreren Vitaly Petrov, samt Jermone D'Ambrosio fra MaRussia Virgin teamet, havde forbremser der nærmest 'eksploderede', og Nick Heidfeld i den anden Renault havde også problemer med forbremserne på sin racer.

Efter ikke at have kvalificeret til til sæsonens første løb i Australien, er Histania Racing Team (HRT) atter på banen, og skønt kørerne Vitantonio Liuzzi og Narain Karthikeyan sluttede tilbage på 22. og 26 pladserne, lykkedes det alligevel for dem at sætte hastighedsrekord i denne fri træning.
Desværre skete det for Narain Karthikeyan mens han kørte i pitlane, hvorfor han startede weekendens kørsler med at indkassere en bøde på 2600 €uro!

Tiderne fra 1. fri træning:
Pl. # Kører Team / Motor Tid Diff. Omg.
1 2 Mark Webber RBR-Renault 1:37,651 22
2 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:39,316 01,665 16
3 7 Michael Schumacher Mercedes 1:39,791 02,140 29
4 15 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:40,377 02,726 23
5 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:40,443 02,792 31
6 6 Felipe Massa Ferrari 1:40,453 02,802 22
7 9 Nick Heidfeld Renault 1:40,525 02,874 6
8 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:40,581 02,930 21
9 5 Fernando Alonso Ferrari 1:40,601 02,950 23
10 8 Nico Rosberg Mercedes 1:40,646 02,995 29
11 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:40,734 03,083 21
12 18 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 1:40,748 03,097 23
13 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:40,770 03,119 24
14 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:40,872 03,221 27
15 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:40,927 03,276 16
16 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:41,620 03,969 21
17 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:41,627 03,976 18
18 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:41,642 03,991 24
19 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:42,154 04,503 18
20 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:42,540 04,889 20
21 20 Davide Valsecchi Lotus-Renault 1:44,054 06,403 18
22 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:45,228 07,577 20
23 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:46,267 08,616 10
24 10 Vitaly Petrov Renault 1:47,932 10,281 4

AN  


Hop til top
Malaysias GP - tidsplan

I dag starter Malaysias Grand Prix 2011 på Sepang banen, årets andet Formel 1 Grand Prix løb, og da der er seks timers tidsforskel mellem Malaysia og Danmark, bringer vi her en tidsplan med både lokale og danske tider, så alle ved hvornår der skal følge med i løbet.

Malaysias Grand Prix 2011 - tidsplan
KørselLokal tidDanskl tid
1. fri træning10:00 - 11:3004:00 - 05:30
2. fri træning14:00 - 15:3008:00 - 09:30
3. fri træning13:00 - 14:0007:00 - 08:00
Kvalifikation16:00 - 17:0010:00 - 11:00
Race - 56 omgange16:00 - 18:0016:00 - 18:00

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk