Autorace skrev den 27. April om den forestående retssagen mellem BAR teamet, og management selskab Sporting Elite der repræsenterer Mika Salo.
Sagen er i korte træk følgende. BAR teamet mener at Mika Salo stadig var på kontrakt hos dem, da han erstattede Michael Schumacher hos Ferrari, da denne brækkede benet efter ulykken på Silverstone.
Kilder tæt på Sporting Elite Limited siger at man har 2 uger til at komme med en udredning til BAR teamet. Endvidere antyder BAR teamet at det ikke er 500.000 dollars man vil have. Helt præcist er beløbet 540.000 dollars.
Alexander Wurz har skuffet igen i år og sammen med Johnny Herbert er han rangeret øverst på listen over kørere der meget vel skal til at se sig om efter andet arbejde. Som Wurz afløser skulle Antonio Pizzonia - der blot er 19 år - være det bedste bud, hvilket blev udtalt af en unavngiven person hos Benetton.
Pizzonia forsøger at dæmpe forventningerne. "Jeg er meget stolt over den interesse der er for mig fra Benetton, men jeg forsøger at fokusere på at vinde det britiske Formel 3-mesterskab," siger den unge brasilianer. Han tror dog selv på at der bliver en test meget snart. "Jeg håber på at teste for Benetton indenfor et par uger," siger han, men vil fortsat være mest fokuseret på Formel 3!
Men hos Benetton er man totalt uforstående overfor rygterne. En talsmand fra teamet har udtalt: "Der er ingen sandhed i de rapporter at vi har skrevet kontrakt med Antonio Pizzonia. Vi har ikke talt med ham; han har ikke besøgt Benetton og der er ikke planer om at mødes med ham!"
To udtalelser der står i stor kontrast til hinanden - Pizzonia der på den ene side tror på testen og Benetton der dementerer på det kraftigste. Nu venter vi og ser - Benetton dementerede også da der var rygter om at Renault havde købt hele teamet. Vi ved hvad der skete efterfølgende!
Andre kørere der liner op til en plads i teamet er Jacques Villeneuve der er øverst på Renaults ønskeliste. Han var manden bag deres sidste VM-titel, men mon canadieren har lyst til at begynde forfra hvis det begynder at køre for BAR-teamet. David Coulthard er også et godt bud - skotten har stor erfaring fra McLaren og medmindre at Hakkinen går til et andet team - Jaguar har været nævnt - så kan skotten måske fristes til at søge nye og mere langsigtede udfordringer hos Renault - som han også tidligere har kørt for hos Williams.
Pedro de la Rosa siger " Jeg glæder mig meget til at køre på min hjemmebane, og selvfølgelig vil jeg gerne gøre det bedre end i det Britiske Grand Prix. Vi havde nogle små problemer på Circuit de Catalunya, men dem har teamet løst, og nu er bilen næsten perfekt, men vi skal blive ved med at udvikle på den."
Jos Verstappen siger ligesom Pedro de la Rosa, at bilen er blevet meget bedre, og under testen på Circuit de Catalunya i sidste uge var han specielt glad for den måde, den kørte igennem de meget hurtige sving. Jos Verstappen mener at man har alle muligheder for at opnå et godt resultat i den kommende weekend.
Ralf giver ikke ved døren - heller ikke overfor Michael
Foto: Allsport
Fra teamet er man glædeligt overrasket. Sir Frank Williams specielt og tildels også Patrick Head er kendte for at favorisere kørere med en god kampånd. Det forlyder fra teamet at man efter løbet spurgte Ralf, hvorfor han kørte sådan: "Ralf var helt afklaret. Han gjorde det klart, at han hellere ville risikere en ulykke, end at lade nogle komme forbi. Det er forbløffende, men viser at hvor tætte de end er privat, så er der ingen forskel på Michael og de andre kørere under løbene" Siger James Robinson fra Williams teamet.
Sir Frank Williams: "Jeg er glad for resultatet. Det var bedre end vi kunne håbe på. Jeg ku' li' den måde som Ralf afviste hans bror på. Jenson Button klarede også sin opgave fint igennem hele weekenden. "
Michael Schumacher viser stadig lidt hensyn, når det gælder hans bror. "Da vi kom til Bridge, var jeg ca. trekvart billænge foran Ralf, da han begyndte at trække på tværs af banen. Ralf virkede opsat på at "lukke døren", og jeg blev nødt til at holde igen. Der var ingen grund til at risikere en ulykke med min bror."
Det kunne tyde på, at Ralf er ved føle sig "udlært", og at han er meget sikker i sine beslutninger på banen. Lige sådan må han føle sig hjemme i bilen. Om det på lang sigt, så vil være klogt at holde fast ved stilen, er måske mere tvivlsomt, det er ikke altid klogt at efterligne sine forbilleder alt for meget.
Det dårlige er, at man endnu ikke har fundet en løsning på koblingsproblemerne. Koblingen virker i perioder sådan, at enten tager den ved, eller også gør den ikke. Det er enten eller. Man er bagud med udviklingen af de aerodynamiske forbedringer, idet man ikke råder over en vindtunnel. Det gør man nu egentlig, men den er placeret i Californien. Transporttiden er forsinker afprøvningen af nye komponenter.
Eddie Irvine kører i regnen på Silverstone
Foto: Allsport
Et problem er måske også, at man ikke bruger teamets testkører i tilstrækkelig grad. Seneste test for Luciano Burti var lige før det brasilianske GP. Under testen i Barcelona kom han dog i ilden igen.
"Jeg er glad for at være i bilen igen. Jeg har ikke testet siden forberedelserne til mit hjemlands GP." Siger Burti, som ikke fik kørt ret meget den første dag, han skulle teste. Et problem med gearkassen gjorde, at han røg af banen efter fem omgange, og bilen var ikke i så god stand bagefter, og det var så den dag.
Og så er Johnny Herbert ved at være træt af alle de mange spørgsmål der går på, om han er sikker på sin plads i teamet. Han udtaler at han har haft et møde med Jaguars bestyrelsesformand, Dr. Reizle, som har sagt, at de skal forsætte med at udvikle bilen sammen.
I samme forbindelse er der forlydender, der meget kraftigt antyder, at Johnny Herbert ikke får forlænget sin kontrakt, når den udløber efter denne sæson. Han får dermed ikke glæde af den måske omfattende ændring af strukturen internt i teamet.
'Jeg mangler et sekund for at slå McLaren og Ferrari'
Derudover er der også grund til at bekymre sig lidt om konkurrenterne og der er Williams i øjeblikket Jordans værste konkurrenter. "Selv Ralf Schumachers Williams var et par få tiendedele hurtigere end min bedste løbstid. Det meste kommer fra chassiset, så det er klart at vi stadig har meget at arbejde med i år hvis vi skal udfordre de førende i en lige fight," siger Heinz-Harald Frentzen.
Jordan har haft problemer med gearkassen, men dette problem skulle være løst nu. Hos Jordan ved man at det er nu det gælder, så der skal til at komme point i kassen. "Et point i de seneste to løb vil ikke holde vores tredjeplads i konstruktørernes VM som allerede er gået til Williams efter dette løb," konstaterer Frentzen.
Er Villeneuve tvunget til at tage en slapper?
Alligevel kan han se sig nødsaget til at blive uden for raceren hvis smerterne er for store. Skaden er efter sigende opstået på Interlagos hvor han kørte med et løst sæde og de problemer det medførte har siden hen været til gene for canadieren.
Der er to kandidater til en stand-in tjans – Darren Manning der er teamets testkører og egentlige stand-in kører kan måske blive kaldt på arbejde. I givet fald bliver det endnu en ex-Formel 3-kører der kommer til Formel 1-debut. Darren Manning kører i øjeblikket i Formel 3000 og fik en andenplads på Silverstone. Men teamets udviklingskører Patrick Lemarie kan også få chancen. Franskmanden er den af kørerne der har kørt mest i BAR-raceren og har dermed større erfaring. For en eventuel reservekører skal det også lige huskes: pas på med kontrakterne med BAR – der kan komme økonomiske problemer efterfølgende…
Jacques Villeneuve vil have specialister til at vurdere hans tilstand, hvorefter der træffes en afgørelse.
Heinz-Harald Frentzen kørte fredag med en ny gearkasse, og tyskeren kunne konstatere at dagen gik godt. Der var ingen problemer med gearkassen og Frentzen håber ikke at problemerne fra Imola og Silverstone gentager sig. "Det er en vane jeg kan undvære," siger Frentzen der i de to sidste løb måtte se sin racer gå i hak i sjette gear. Teamet har måttet gå tilbage til tidligere system. "Vi arbejder på en løsning, hvor vi går tilbage til det system som viste sig at være holdbart sidste år, men det betyder en stor ombygning af gearkassen og vi havde ikke nok tid til det forud for Silverstone," siger Frentzen, om Jordans fejlslagne gearkasse-projekt.
"Jeg kan lide Barcelona-banen fordi der er masser af højfartssving. Det er en udfordrende bane og det er også en vi kender godt da vi har testet en del her," siger Ricardo Zonta der sidste år måtte stå over på grund af hans skade. "På grund af den høje fart er det også en fysisk krævende bane at køre på – faktisk er den ret hård for nakken," siger brasilianeren der har scoret point i år – men nu skal der gerne flere på kontoen.
Men pointene kommer ikke dumpende ned fra det tomme rum – der skal arbejdes for det og Zonta har udpeget et område som der skal arbejdes på. "Jeg vil virkelig koncentrere mig om at forbedre min kvalifikation," siger Zonta, der også tidligere på året har fremhævet kvalifikationen som et område der har givet ham problemer i løbet. "Det har ikke været så godt indtil videre i denne sæson, men hvis jeg kan starte længere fremme vil der være bedre mulighed for at få et point i løbet," konkluderer han.
Læs yderligere om BARs optakt til det spanske grand prix.
På andendagen var begge kørere i aktion og det gik bedre for Williams. Der blev kørt mange kilometer men igen var Jenson Button ramt af tekniske problemer. "Vi fik nogle respektable tider men min racer havde nogle problemer som hindrede vores testprogram," sagde Button efter hans anden og sidste testdag i Barcelona.
Ralf Schumacher kørte den sidste dag helt alene for teamet og der var forbedringer på den sidste dag. "Vi har haft en rimelig succesfuld testdag og vi kom gennem alle de ting vi behøver. På trods af et par tekniske problemer har vi forbedret raceren lidt, som betyder at vi er relativt glade forud for næste uges løb," var ordene fra Ralf Schumacher.
På trods af lidt småproblemer for teamet, er de godt rustet til løbet i Spanien og bør ligge godt til når det kommer til muligheder for at score point.
Læs Williams optakt til det spanske grand prix.
Eddie Irvine er citeret for at sige ” Ross Brawn vil passe perfekt ind hos Jaguar. Ross har en god kontrakt hos Ferrari, men jeg er næsten sikker på at han vil forsætte hos Jaguar Racing. Hvis Ross kommer tilbage til England, vil det være perfekt for både Ross selv, og for Jaguar Racing.”
Ross Brawn siger selv at det er alt for tidligt at begynde at snakke om jobs hos andre teams, da intet er afgjort hos Ferrari endnu.
Med det mener Ross Brawn nok, at han venter på at der kommer et udspil ang. Michael Schumachers fremtid hos Ferrari.
Tidligere Brawn-rygter om et skifte til Jaguar.
For ikke at gøre de spanske tilskuere sure på ham selv og Marc Gene er de nødt til at begynde at vise nogle gode resultater nu. Pedro de la Rosa siger om den spanske mentalitet " Enten er de venlige mod os, og det er de kun hvis vi gør det godt, eller så håner de os, og det vil de snart begynde at gøre hvis vi ikke gør det godt på hjemmebanen. Der er ikke noget midt i mellem."
Om at køre på sin hjemmebane siger Pedro de la Rosa " Det bliver dejligt at køre så tæt på hvor man bor, og forresten vil jeg under opholdet her i Spanien bo i min egen lejlighed, som ligger tæt på banen. Alle tror at det bliver et særligt løb for os spanioler, men det eneste jeg ved er at det bliver hårdt arbejde for mig hele weekenden."
I følge Bridgestone, så er netop banen i Barcelona meget hård ved dækkene, måske den hårdeste af alle banerne.
Til næste weekends Grand Prix kommer Bridgestone med fire forskellige dæktyper, medium og soft tørvejrsdæk samt hard og soft regndæk. I alt medbringer Bridgestone 2400 dæt tik dette Grand Prix.
Bridgestone forventer at de fleste teams foretrækker soft tørvejrsdæk, hvilket nok betyde at det bliver to pitstop til dem, da de næppe kan holde til en halv løbsdistance.