Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.5.2000
 BTCC - Kristensen var slemt uheldig
 F3 - Det ku' være så godt...
 
30.4.2000
 DTC - Thomas Serwins debut weekend
 F3 - Svær start for Nicolas
 CART - Fernandez vandt Rio 200
 CART - Tagliani på pole i Rio
 

Hop til top1.5.2000

BTCC - Kristensen var slemt uheldig

Det var ikke Tom Kristensens dag, da femte og sjette runde i det engelske BTCC-mesterskab mandag blev afviklet på Thruxton-banen i England.

I begge afdelinger oplevede danskeren den ubehagelige situation, at venstre fordæk simpelt hen eksploderede på hans Honda Accord.

"I første løb eksploderede dækket, mens jeg var i sjette gear og kørte 220 km/t. Heldigvis fik jeg bilen under kontrol og kunne køre i pit. Men topplaceringen var væk", sagde Tom Kristensen, der ikke slap for en tur i rabatten ved den anden dækeksplosion i sjette afdeling.

Bilen havde taget for meget skade af afkørslen til, at den danske racerkører kunne fortsætte. Efter den 32-årige Kristensens vurdering skyldes de to eksplosioner den ekstremt hurtige Thruxton-bane og det faktum, at Honda endnu ikke har fundet den rigtige opsætning på årets Accord-modeller.

/ritzau/

BB  


Hop til top
F3 - Det ku' være så godt...

- og så er det faktisk skidt.Nicolas Kiesa kørte i dag Formel 3 sæsonens 3. løb på Oulton Park International. Starten gik ikke som Nicolas havde håbet eftersom koblingen ikke virkede som den skulle. "Jeg tabte to pladser i starten pga. koblingen, men jeg gik da ikke i stå!" fortalte en lidt skuffet Nicolas.

Men selv ikke koblingen kunne holde det unge talent tilbage, så han gik hurtigt op og overhalede nr. 7 udenom. Nicolas mente klart, det var hans bedste overhaling nogensinde, og kort efter kunne han også fortælle om sit "bedste crash". Ham som han lige havde overhalet kom nemlig for tæt på Nicolas, så Nicolas røg med 170 km/t direkte ud i barrieren. Gud ske lov gjorde Nicolas Jacques Villeneuve efter og kørte med den bagerste del af bilen ud i barrieren, så det skete ikke noget med Nicolas! Men som Nicolas fortalte, så var det lige før, at løbet var blevet stoppet, da 7-8 dæk var røget ud på banen pga. Nicolas lille møde med barrieren.

Det der måske ærgrede Nicolas mest, er at bilen i dag kørte rigtigt godt, så havde det ikke været fordi køreren bag Nicolas havde kørt op i ham, havde han forestillet sig et godt og spændende løb.

Vi må håbe Nicolas får en ny chance den 7. maj, hvor han kører på Donington Park National.

MEL  


 

Hop til top30.4.2000

DTC - Thomas Serwins debut weekend

Så kom weekenden 22-årige Thomas Serwin har ventet på med længsel: han debutløb i det tyske DTC mesterskab. Weekenden startede dog ikke som håbet, da han og teamet havde visse problemer ved fredagens test.

Lørdagens kvalifikation gik heller ikke som ønsket. En bolt i styrtøjet brækkede og Thomas måtte flere gange i pit. Dog blev han nr. 22 og da kørere der lå mellem 21 og 40 skulle kvalificere sig igen, kom Thomas op som nr. 21 ganske flot i sin debut kvalifikation!

I dag søndag startede Thomas som sagt som nr. 21, men allerede i første sving kørte det unge talent sig op som nr. 14. Som en stolt og direkte Thomas siger "Jeg havde en kanon start, så simpelt er det!". Inde i løbet, som blev kørt på Oschersleben, kørte Thomas sig op på en 8. plads, særdeles udmærket for en debutant, men hvad der gjorde ham endnu bemærket, var at han var 2 tiendedele hurtigere end sin teamkammerat Markus Gedlich, som er titelfavorit i denne sæson.

Efter løbet blev nr. 7 diskvalificeret, hvilket betød at Thomas rykkede op som nr. 7 i sit debutløb.

"Jeg havde slet ikke forventet at det gik så godt! Men jeg er meget tilfreds, ligesom teamet er" fortalte en stolt og glad Thomas.

MEL  


Hop til top
F3 - Svær start for Nicolas

Nicolas Kiesa kørte i dag kvalifikation til mandagens løb på Oulton Park International. Nicolas blev nr. 6 i begge tidtagninger, og selvom om dette jo er en flot placering, er han ikke tilfreds. Nicolas har faktisk grund til at være lidt sur for man kan ikke beskylde ham for dårlig kørsel! Teamet har haft en uheldig start på weekenden med hensyn til bilens set up, og Nicolas kender ikke en gang Oulton Park, hvilket også er en af grundende til 6. pladsen.

Oulton Park International er en meget snæver bane og svær at køre på. "Da jeg først havde lært banen at kende, var dækkene allerede slidt ned" fortæller en meget afslappet Nicolas til Formel-1.dk. Og det er nok også bedst at være afslappet, for Nicolas har trods weekendens problemer vist at han, som kører, sagtens kan.

Nu mangler han bare at Benetton teamets gamle motor og set up kommer i orden, så skal Nicolas nok vise sine pragt præstationen som sidste år i britisk Formel 1800.

MEL  


Hop til top
CART - Fernandez vandt Rio 200

Adrian Fernandez vandt Rio 200 i Brasilien, men det var så absolut en sejr, hvor en meget stor procentdel kunne tilskrives tilfældigheder og ikke mindst held. Hvis alt skulle have gået retfærdigt til, så burde det have være pole-sitter Alexandre Tagliani, der skulle havde vundet løbet.

Det var nemlig Tagliani, der totalt dominerede dette løb. I den første halvdel af løbet lå han konstant i spidsen med et forspring på +2 sekunder foran bl.a. Kenny Brack, Paul Tracy og Jimmy Vasser. I den andel halvdel af løbet satsede Tagliani's team, Player's/Forsythe med en pit-stop strategi, hvilkbet betød, at han midlertidigt lå i den miderste del af feltet.

Starten af Rio 200
Foto: Allsport

Alt dette rettede sig dog, da de førende kørte i pit på omgang nr. 93 i forbindelse med en Full-course yellow. Det var bl.a. kørere som Brack, Fernandez, Vasser, Tracy, Cristiano da Matta, Roberto Moreno, Christian Fittipaldi og Dario Franchitti.

Dermed var Tagaliani igen i spidsen og klar til køre de resterende omgange til hvad der på dette tidspunkt lignede en sikker og yderst velfortjent sejr, men skæbnen ville det dog anderledes. På omgang nr. 98 var Tagliani nemlig indblandet i en afkørsel i indgangen til sving nr. 1 sammen med Franchitti og Brack.

P.g.a. af denne episode mistede Tagliani en omgang, og ved restarten på omgang nr. 105 spandt han sin Reynard-Ford Champ Car, og dermed var det slut for hans vedkommende. Han blev klassificeret som nr. 13.

Løbet var desuden præget af, at masser af kørere måtte udgå p.g.a. gearkasse-problemer. Det var bl.a. tilfældet for Helio Castro-Neves, Juan Pablo Montoya, Bryan Herta, Tony Kanaan og Gil de Ferran.

Intens duel i løbet - Castro-Neves mod Kanaan
Foto: Allsport

Jimmy Vasser og Paul Tracy beviste endnu engang, at de er rigtig godt med i denne sæson eftersom at de sluttede som henholdsvis nr. 2 og 3.

De mange brasilianske fans (der var totalt udsolgt) fik ikke den eftertragtede sejr, men de kunne dog, trods alt, glæde sig over, at to af deres landsmænd sluttede i Top-5. En overraskende godt kørende Cristiano da Matta blev nr. 4, og Christian Fittipaldi blev nr. 5.

P.g.a. Tagliani's uheld på omgang nr. 105 sluttede løbet under gult flag, og det var ærlig talt lidt synd. Det var nemlig lagt op til lidt af en 3 omgangs-gyser til sidst mellem Fernandez, Vasser og Tracy, men alt i alt var det et særdeles spændende og afvekslende løb med masser af tætte og flotte indbyrdes kampe mellem kørerne.

Det næste løb i CART serien er Firestone Firehawk 500 på Twin Ring Motegi oval-banen i Japan. Løbet køres d. 13. maj.

www.cart.dk

AN  


Hop til top
CART - Tagliani på pole i Rio

Canadiske Alexandre Tagliani, der er rookie i dette års CART serie, overraskede alt og alle, da han sikrede sig pole-position til søndagens Rio 200 i Brasilien. Optakten til lørdagens kvalifikation i form af den 3. træningssession havde dog givet anledning til at holde et vågent øje med den unge canadier; han havde nemlig været hurtigst i denne træning.

Alligevel var det kun det mest hærdede fans, der havde regnet med at se Tagliani på pole-position. De fleste havde regnet med, at Juan Pablo Montoya, Paul Tracy, Jimmy Vasser og en række af de brasilianske kørere, skulle kæmpe om den vigtige startplacering.

Selvom Tagliani måske nok er et ubeskrevet blad i motorsportens verden, så har han allerede vist, at han bestemt ved, hvordan man grejer en oval-bane, men at han også kunne køre så overbevisende på den specielle oval-bane i Rio, var en overraskelse for de fleste.

Hans hurtigste omgangstid i lørdagens kvalifikation lød på 38,587 sekunder (173,903 mph.), hvilket var hele 0,109 sekunder hurtigere end Montoya, der var næsthurtigst med tiden 38,696 sekunder (173,413 mph.). Nu lyder 0,109 sekunder jo ikke af meget, men det er rent faktisk meget, når det drejer sig om kvalifikation på en oval-bane.

Tracy, der har haft en fremragende start på denne sæson, var 3. hurtigst med tiden 38,843 sekunder (172,757 mph.). Han har dermed endelig formået, at få en konkurrencedygtig startplacering selvom det vel egentlig ikke burde bekymre ham særlig meget. Da han vandt løbet i Long Beach, startede han helt nede som nr. 17, så med Tracy helt fremme i starten, bør man for alvor holde et vågent øje med ham.

De svenske CART fans kan glæde sig over, at deres landsmand, Kenny Brack, starter fra en flot 4. plads. Han kørte den 1,8 mil lange oval-bane i tiden 38,876 sekunder (172,610 mph.), og dermed var hans bedste startplacering i denne sæson en realitet.

Christian Fittipaldi sørgede med en startplacering som nr. 5 for, at de mange brasilianske CART fans fik noget at se frem til. Den populære brasilianer kørte denne startplacering i hus takket være 38,879 sekunder (172,597 mph.), og dermed er han klar til at forsvare de brasilianske farver i søndagens løb.

De resterende i Top-10 blev: Jimmy Vasser, Helio Castro-Neves, Dario Franchitti, Tony Kanaan og Max Papis.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk