I begge afdelinger oplevede danskeren den ubehagelige situation, at venstre fordæk simpelt hen eksploderede på hans Honda Accord.
"I første løb eksploderede dækket, mens jeg var i sjette gear og kørte 220 km/t. Heldigvis fik jeg bilen under kontrol og kunne køre i pit. Men topplaceringen var væk", sagde Tom Kristensen, der ikke slap for en tur i rabatten ved den anden dækeksplosion i sjette afdeling.
Bilen havde taget for meget skade af afkørslen til, at den danske racerkører kunne fortsætte. Efter den 32-årige Kristensens vurdering skyldes de to eksplosioner den ekstremt hurtige Thruxton-bane og det faktum, at Honda endnu ikke har fundet den rigtige opsætning på årets Accord-modeller.
/ritzau/
Men selv ikke koblingen kunne holde det unge talent tilbage, så han gik hurtigt op og overhalede nr. 7 udenom. Nicolas mente klart, det var hans bedste overhaling nogensinde, og kort efter kunne han også fortælle om sit "bedste crash". Ham som han lige havde overhalet kom nemlig for tæt på Nicolas, så Nicolas røg med 170 km/t direkte ud i barrieren. Gud ske lov gjorde Nicolas Jacques Villeneuve efter og kørte med den bagerste del af bilen ud i barrieren, så det skete ikke noget med Nicolas! Men som Nicolas fortalte, så var det lige før, at løbet var blevet stoppet, da 7-8 dæk var røget ud på banen pga. Nicolas lille møde med barrieren.
Det der måske ærgrede Nicolas mest, er at bilen i dag kørte rigtigt godt, så havde det ikke været fordi køreren bag Nicolas havde kørt op i ham, havde han forestillet sig et godt og spændende løb.
Vi må håbe Nicolas får en ny chance den 7. maj, hvor han kører på Donington Park National.
Lørdagens kvalifikation gik heller ikke som ønsket. En bolt i styrtøjet brækkede og Thomas måtte flere gange i pit. Dog blev han nr. 22 og da kørere der lå mellem 21 og 40 skulle kvalificere sig igen, kom Thomas op som nr. 21 ganske flot i sin debut kvalifikation!
I dag søndag startede Thomas som sagt som nr. 21, men allerede i første sving kørte det unge talent sig op som nr. 14. Som en stolt og direkte Thomas siger "Jeg havde en kanon start, så simpelt er det!". Inde i løbet, som blev kørt på Oschersleben, kørte Thomas sig op på en 8. plads, særdeles udmærket for en debutant, men hvad der gjorde ham endnu bemærket, var at han var 2 tiendedele hurtigere end sin teamkammerat Markus Gedlich, som er titelfavorit i denne sæson.
Efter løbet blev nr. 7 diskvalificeret, hvilket betød at Thomas rykkede op som nr. 7 i sit debutløb.
"Jeg havde slet ikke forventet at det gik så godt! Men jeg er meget tilfreds, ligesom teamet er" fortalte en stolt og glad Thomas.
Oulton Park International er en meget snæver bane og svær at køre på. "Da jeg først havde lært banen at kende, var dækkene allerede slidt ned" fortæller en meget afslappet Nicolas til Formel-1.dk. Og det er nok også bedst at være afslappet, for Nicolas har trods weekendens problemer vist at han, som kører, sagtens kan.
Nu mangler han bare at Benetton teamets gamle motor og set up kommer i orden, så skal Nicolas nok vise sine pragt præstationen som sidste år i britisk Formel 1800.
Det var nemlig Tagliani, der totalt dominerede dette løb. I den første halvdel af løbet lå han konstant i spidsen med et forspring på +2 sekunder foran bl.a. Kenny Brack, Paul Tracy og Jimmy Vasser. I den andel halvdel af løbet satsede Tagliani's team, Player's/Forsythe med en pit-stop strategi, hvilkbet betød, at han midlertidigt lå i den miderste del af feltet.
Starten af Rio 200
Foto: Allsport
Alt dette rettede sig dog, da de førende kørte i pit på omgang nr. 93 i forbindelse med en Full-course yellow. Det var bl.a. kørere som Brack, Fernandez, Vasser, Tracy, Cristiano da Matta, Roberto Moreno, Christian Fittipaldi og Dario Franchitti.
Dermed var Tagaliani igen i spidsen og klar til køre de resterende omgange til hvad der på dette tidspunkt lignede en sikker og yderst velfortjent sejr, men skæbnen ville det dog anderledes. På omgang nr. 98 var Tagliani nemlig indblandet i en afkørsel i indgangen til sving nr. 1 sammen med Franchitti og Brack.
P.g.a. af denne episode mistede Tagliani en omgang, og ved restarten på omgang nr. 105 spandt han sin Reynard-Ford Champ Car, og dermed var det slut for hans vedkommende. Han blev klassificeret som nr. 13.
Løbet var desuden præget af, at masser af kørere måtte udgå p.g.a. gearkasse-problemer. Det var bl.a. tilfældet for Helio Castro-Neves, Juan Pablo Montoya, Bryan Herta, Tony Kanaan og Gil de Ferran.
Intens duel i løbet - Castro-Neves mod Kanaan
Foto: Allsport
Jimmy Vasser og Paul Tracy beviste endnu engang, at de er rigtig godt med i denne sæson eftersom at de sluttede som henholdsvis nr. 2 og 3.
De mange brasilianske fans (der var totalt udsolgt) fik ikke den eftertragtede sejr, men de kunne dog, trods alt, glæde sig over, at to af deres landsmænd sluttede i Top-5. En overraskende godt kørende Cristiano da Matta blev nr. 4, og Christian Fittipaldi blev nr. 5.
P.g.a. Tagliani's uheld på omgang nr. 105 sluttede løbet under gult flag, og det var ærlig talt lidt synd. Det var nemlig lagt op til lidt af en 3 omgangs-gyser til sidst mellem Fernandez, Vasser og Tracy, men alt i alt var det et særdeles spændende og afvekslende løb med masser af tætte og flotte indbyrdes kampe mellem kørerne.
Det næste løb i CART serien er Firestone Firehawk 500 på Twin Ring Motegi oval-banen i Japan. Løbet køres d. 13. maj.
Alligevel var det kun det mest hærdede fans, der havde regnet med at se Tagliani på pole-position. De fleste havde regnet med, at Juan Pablo Montoya, Paul Tracy, Jimmy Vasser og en række af de brasilianske kørere, skulle kæmpe om den vigtige startplacering.
Selvom Tagliani måske nok er et ubeskrevet blad i motorsportens verden, så har han allerede vist, at han bestemt ved, hvordan man grejer en oval-bane, men at han også kunne køre så overbevisende på den specielle oval-bane i Rio, var en overraskelse for de fleste.
Hans hurtigste omgangstid i lørdagens kvalifikation lød på 38,587 sekunder (173,903 mph.), hvilket var hele 0,109 sekunder hurtigere end Montoya, der var næsthurtigst med tiden 38,696 sekunder (173,413 mph.). Nu lyder 0,109 sekunder jo ikke af meget, men det er rent faktisk meget, når det drejer sig om kvalifikation på en oval-bane.
Tracy, der har haft en fremragende start på denne sæson, var 3. hurtigst med tiden 38,843 sekunder (172,757 mph.). Han har dermed endelig formået, at få en konkurrencedygtig startplacering selvom det vel egentlig ikke burde bekymre ham særlig meget. Da han vandt løbet i Long Beach, startede han helt nede som nr. 17, så med Tracy helt fremme i starten, bør man for alvor holde et vågent øje med ham.
De svenske CART fans kan glæde sig over, at deres landsmand, Kenny Brack, starter fra en flot 4. plads. Han kørte den 1,8 mil lange oval-bane i tiden 38,876 sekunder (172,610 mph.), og dermed var hans bedste startplacering i denne sæson en realitet.
Christian Fittipaldi sørgede med en startplacering som nr. 5 for, at de mange brasilianske CART fans fik noget at se frem til. Den populære brasilianer kørte denne startplacering i hus takket være 38,879 sekunder (172,597 mph.), og dermed er han klar til at forsvare de brasilianske farver i søndagens løb.
De resterende i Top-10 blev: Jimmy Vasser, Helio Castro-Neves, Dario Franchitti, Tony Kanaan og Max Papis.