Gerhard Berger har måske set en eller anden skrift på væggen. I hvert fald har han sagt til sine kørere i Williams teamet at de godt kan glemme alt om at vinde kørernes mesterskab. Udtalelsen er kommet efter Michael Schumachers meget overbevisende kørsel i det spanske. Bortset fra nogle hydrauliske problemer med bilen under warm uppen, kørte det i olie for den tyske verdensmester.
Juan Pablo Montoya sluttede på andenpladsen i søndags og fik selvfølgelig 6 points for det, men M. Schumacher øgede sit forspring. Sagt på en anden måde: M. Schumacher har 44 points af 50 mulige efter 5 løb. Williams er dog stadig godt med i kampen om konstruktørernes mesterskab. Forsætter Barrichello sin uheldsstime, kan Williams faktisk godt køre dette mesterskab hjem.
Gerhard Berger:
"Glem alt om kørernes mesterskab. Der er ingen chance for at vinde det. Jeg mener at vi har en chance i konstruktørernes mesterskab, men måske ikke en helt reel chance. Takket være Juan Pablos andenplads er vi kun 7 points efter Ferrari, det giver os mere mod på at forsætte det hårde arbejde. Men det hul der var til Ferrari i dag, er meget foruroligende."
Gerhard Berger (t.v.) tror ikke på et mesterskab til hverken Ralf Schumacher eller Juan Pablo Montoya i år
(Foto: BMW Motorsport)
Jacques Villeneuve har det med at være i centrum når snakken drejer sig om Silly Season. Næsten ikke en uge går uden at JV er omtalt. På det seneste har snakken igen været oppe og vende omkring JV's fremtid hos BAR. Bl.a. skulle JV have udtalt at "nu er det nok", men det passer åbenbart ikke helt.
Jacques Villeneuve:
"Lige nu har jeg ikke nogen grund til at forlade teamet. Da jeg sagde at "nu er det nok", talte jeg om et tidspunkt hvor jeg bliver nødt til at tage en beslutning om at stoppe min karriere. Jeg talte ikke om BAR. Alle forventer at jeg vil forlade teamet ved årets udgang, men det kan jeg kun grine af. At forlade teamet i år gør det hele meget kompliceret, og først skal jeg jo se om der er nogen interessante tilbud andre steder fra. Hvis det f.eks. indebærer at jeg skal til at starte forfra igen, er jeg ikke interesseret. Hvis jeg endelig skal skifte, er det for at vinde løb eller hvis det går ekstremt dårligt for BAR. De fremskridt som teamet vil have klar ved det Canadiske Grand Prix, bliver af vital betydning for mig. Efter det vil det være meget nemmere at vurdere. Lige nu har jeg ikke travlt med at træffe nogen afgørelse. Jeg koncentrerer mig om mit job og jeg vil være hos teamet også næste år."
(Foto: Honda GP)
Det betyder umiddelbart at JV ikke forlader BAR. Hans nuværende kontrakt løber også næste år. Det er dog altid en mulighed for at sige farvel efter denne sæson, hvis der indføjet options i kontrakten.
Kimi Raikkonen tabte sin bagvinge og måtte derfor trække sig ud - finnen har i det hele taget været plaget af mange tekniske problemer i år. "Jeg ved ikke hvorfor, men pludseligt tabte jeg min bagvinge på langsiden, da jeg var på fjerdepladsen, og det kostede mig løbet," siger finnen. Teamet undersøger problemet for at finde frem til hvad der kunne have forårsaget det.
Efter omstændighederne kunne David Coulthard være meget tilfreds med en 3. plads. "Når man starter løbet fra 7. pladsen er det svært at få en podieplads, så jeg er virkelig tilfreds med tredjepladsen. Jeg havde en god duel med Jenson Button, og var i stand til at overhale ham efter det første pitstop og tage tredjepladsen. På omgangen før havde jeg bemærket at Jenson led af understyring i det sidste sving, så jeg placerede raceren så tæt som muligt, kom ind i hans slipstrøm og var i stand til at udbremse ham," forklarer skotten om overhalingen af landsmanden.
David Coulthard fik en 3. plads - men McLaren mangler stadig meget for at kunne matche de bedste teams
(Foto: Daimler Chrysler)
Men hos McLaren er der stadig meget at se til. "En tredjeplads var det bedste vi kunne i dag og alle i teamet har gjort det godt. Men når det så er sagt, så ved vi alle at vi behøver at forbedre vores indsats," siger Norbert Haug.
Godt nok kom det efter at flere kørere var udgået, men i hele weekenden var Frentzen godt med. "Det var stort! Teamet har gjort et fantastisk stykke arbejde hele weekenden, så de fortjener virkelig dette point. Jeg er sikker på at raceren har potentiale til at køre bedre. Vi skal blot arbejde på balancen i kvalifikationen, men vi har løsninger i støbeskeen til det," siger tyskeren.
Det kunne måske have været blevet til en 5. plads. "Jeg kunne presse meget hårdt på alle omgange, og havde gode kampe, især med Massa i Sauber. Det er svært at overhale her, og jeg forsøgte virkelig. Jeg tror vi er på en stigende kurve nu. Presset er nu væk for at score et point, men vil meget gerne videre til at score mere," siger Frentzen.
Frentzen i topform - og et fortjent point
(Foto: Arrows)
Teamchef Tom Walkinshaw var fuld at lovprisning for Frentzens indsats. "Nu kan I se hvorfor vi investerede i Heinz-Harald! Raceren har været god hele weekenden, især i løbet," siger teamchefen der var stolt over at kunne køre lige op med blandt andet Sauber og Renault. Nu kan de to Honda-teams så også lige bemærke sig at de endnu ikke har fået point.
Arrows- teamets anden kører, Enrique Bernoldi udgik med hydraulikproblemer.
"Jeg er meget tilfreds med min andenplads, mest fordi vi kæmpede hele weekenden. Selvom vi er noget efter Ferrari, var dette det bedste vi kunne gøre i dag," siger colombianeren der nu ligger nummer to i Formel 1-VM - men stadig med et godt stykke op til Michael Schumacher.
Helt problemfrit var det dog ikke for Montoya og hans mekanikere. "Under mit anden pitstop ramte jeg vores chefmekaniker som forsøgte at stoppe mig efter at han begyndte at løfte slikkepinden da benzinpåfyldningen ikke var færdig. Jeg ved at han har det godt nu, men uheldet kunne have haft et meget værre udfald hvis jeg ikke havde været i stand til at stoppe raceren meget hurtigt," siger han om episoden i pitten.
Montoya fik det bedste ud af situationen og fik en andenplads - men teamet blev sat på plads af Ferrari og Michael Schumacher
(Foto: BMW Motorsport)
Ralf Schumacher udgik til sidst efter at have haft et svært race. "Det var helt sikkert ikke min dag i dag. Først lavede jeg en dum fejl, hvilket sker meget sjældent og det er derfor jeg er så sur over det, og til sidst havde vi også et teknisk problem," forklarer tyskeren, der dog også peger på at pakken Williams, BMW og Michelin har masser af arbejde forude for at holde trit med Ferrari. "Afstanden til Ferrari er noget som alarmerer os," siger Gerhard Berger.