Formel 1 feltet er tilbage i Europa til de næste runder i verdensmesterskabet. Mens teamene har været i Australien og Asien, har ingeniører og designere arbejdet hårdt hjemme på de respektive fabrikker. Alt det nye skal nu afprøves for alvor på Circuit de Catalunya hvor det om små 14 dage går løs.
Den første testdag bragte for så vidt ikke de store ting - bortset fra at McLaren testede et spritnyt frontvinge design. Efter al sandsynlighed skal vingedesignet nu testes på en rigtig bane, modsat i sidste uge hvor McLaren testede på en privat flyveplads på den spanske ø Menorca. Her var det kun ligeud test man foretog. Den private flyveplads har en startbane der er et godt stykke over 1, 5 km længde. Super Aguri var lynhurtige. Man testede en ny gearkasse, men om det var den forbedring alene der gav så god en tid, er dog tvivlsomt.
Testen på Circuit de Catalunya var i første omgang fastsat til at skulle slutte onsdag, men en vejrudsigt gældende for tirsdag lover regn, og man har derfor mulighed for at forlænge testen med en enkelt dag. Det samme var tilfældet i Malaysia. 12 kørere fra 11 teams var i aktion på banen den første dag. Dagen bragte også et par alvorlige afkørsler. Først var det A. Válles i Spyker der måtte i autoværnet. Selve monocoquen skulle dog være ubeskadiget. Værre var det for N. Kajanima der næsten ødelagde sin Williams racer.
Mandagens tider:
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omg.: |
1. | K. Raikkonen | Ferrari | 1:21.195 | 98 |
2. | T. Sato | Super Aguri | 1:21.858 | 99 |
3. | P. de la Rosa | McLaren | 1:21.906 | 101 |
4. | R. Schumacher | Toyota | 1:21.983 PDL 30.4.2007 FIA indskærper flex tests af bundpladenEfter nøje undersøgelse af bilerne efter de seneste to Grand Prix'er, har FIA valgt at modificere deres bundpladetest yderligere, i et forsøg på at forhindre omgåelse af reglerne vedr. flex.Hvor bundpladen før blev udsat for et tryk på 500nm, bliver pladen for fremtiden udsat for et pres på 2000nm. Baggrunden for indskærpelsen, kommer efter at FIA er blevet opmærksom på at flere teams udnytter flex i deres bundplade, med højere top hastighed som følge. Ved at lade fronten at bundpladen flexe opad, mindskes downforce og derved drag og dette giver de højere top hastigheder på langsiderne. Da dette princip dog ikke er lovligt, øger FIA derfor kontrollen på dette område. For fremtiden bliver pladen fjernet fra bilen, og testet med de 2000nm og at den er fuldstændig plan. For at bestå testen, må pladen under belastning ikke give sig mere end 5mm. Hvad det kommer til at betyde for de enkelte hold er stadigt uhvis, men testen på Barcelona banen i den kommende uge kan komme til at give et fingerpej herom. MR Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|