Så er det man spørger sig selv? Hvorfor skulle han stoppe så tidligt - han er 32 år og har stadig flere år tilbage i sig? Grunden kunne være det store pres der har været de to seneste år, og det pres som der trods alt også er på ham i år. McLaren ser naturligvis Hakkinen som deres mand, og det har da også været Ron Dennis der har troet på finnen og givet ham mulighederne siden han debuterede får teamet på Estoril i 1993 - i øvrigt med at køre en bedre kvalifikation end Ayrton Senna…
Men sæsonen 1998 og 1999 har været et rent helvede for finnen og hvis man fulgte med i pressekonferencen efter løbet kunne man høre finnen svare med ja og nej - og flere peger på at Hakkinen i øjeblikket slet ikke er sig selv. Gør han sig overvejelser om at stoppe? Måske kan det i stedet være at han søger udfordringer i et andet team hvor presset ikke er så stort. Et godt bud - som også har været på formel-1.dk før - er Jaguar.
Brasilianeren henviste Fisichella og gårsdagens hurtigste mand Mika Hakkinen til de følgende pladser. Finnen brugte blandt andet dagen til at teste intermediate-dæk, da der igen i dag drev et regnvejr ind over den sydspanske bane. Fisichella nåede ikke at køre mange omgange i dag - han var en af de kørere der fik problemer med motoren.
Zonta satte dagens hurtigste tid - men ikke uden problemer
Andre kørere der havde deres problemer med motorerne var Pedro Diniz og Ralf Schumacher. Det var selvfølgelig noget der ærgrede Diniz - han sluttede dagen med 11. bedste tid. "På trods af motorfejlen havde vi endnu en god dag, selvom min omgangstid ikke viser det," fortæller brasilianeren og forklarer hvorfor: "Jeg satte min bedste tid til morgen hvor banen ikke var på sit bedste, men var ikke i stand til at køre i den sidste halve time, hvor de fleste af de andre satte deres hurtigste tider," siger gårsdagens nummer 2. Teamet vil undersøge motorfejlen natten over.
Pedro de la Rosa var også en af kørerne der udnyttede regnvejret til at køre en del omgange. Teamet har et stort program til denne test hvor der skal testes dæk og arbejdes med det mekaniske set-up. De nåede at få testet lidt af dette sidst på dagen. Jos Verstappen var udset til at køre den 3. testdag, men hollænderen er blevet forkølet og bliver under dynen i stedet, så de la Rosa tager hans testdag.
Hos BAR havde man for anden dag i træk Patrick Lemarie i den anden BAR-racer og det var også meningen at Darren Manning skulle køre test, men der var motorproblemer så briten nåede blot en halv omgang…
Benetton har indledt eftersøgningen på en ny testkører og det bliver en Formel 3-kører hvis man skal tro rygterne. Første mand i sædet var Giorgio Pantano, der i øjeblikket kører i det tyske Formel 3. Pantano har tidligere testet for Benetton, og teamet var meget glade for Pantanos indsats. Antonio Pizzonia ventes at komme i aktion i morgen.
Tider fra testen på Jerez, onsdag den 10. maj 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ricardo Zonta | BAR-Honda | 1:24,46 | 30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giancarlo Fisichella | Benetton-Playlife | 1:25,39 | 13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | BB Status for Jordan: De er blevet slået og alle drømme om at udfordre McLaren og Ferrari om VM kan allerede droppes nu. Teamet er simpelthen ikke hurtige nok, og så er de blevet overhalet. De kan ikke længere glæde sig over titlen som 'best of the rest' - den titel er indtil videre gået til Williams.
En mand der har noget at tænke over - det går ikke godt for Eddie Jordan og hans team At Jordan er på tilbagetog kunne ses af det netop afholdte spanske grand prix, der godt nok ikke har været teamets bedste baner. Teamet har nu fået luet ud i de tekniske problemer, men nu mangler teamet hurtighed. Grunden: Den Mugen-motor de anvender er slet ikke så stærk som BMW og Honda - de to motorer der ligger i de racere der har presset Jordan-teamet. Frentzen var da også forundret over at hans racer var så dårlig - og havde svært ved at finde en fornuftig søforklaring. "Vi har kørt tusindvis af kilometer på denne bane siden sidste år og vi har ikke nogle svar til at kunne køre hurtigere," siger Frentzen der næppe kan forsvare sin 3. plads i VM. Derudover viste Williams at de har et vigtigt kort i ærmet som de har spillet ud til Ralf Schumachers fordel er par gange i denne sæson. "Jeg kørte måske med mere benzin end de fleste andre og besluttede at tage et sent stop på 26. omgang men Jenson Button, som var på 9. pladsen lige efter mig og Jarno besluttede at stoppe 8 omgange før - det var et godt træk," siger Frentzen om Williams' strategi. Det gav Button et par omgange med fri bane og der var han hurtigere end Jordan-racerne. "Hvis det ikke havde været for hans eksplosion et par få omgange før tid, ville jeg have været blevet nummer 7. Uheldigvis er Jordan ikke længere 'best of the rest' som vi håbede at være igen i denne sæson," slutter Frentzen… Det er dystre udsigter for Jordans drømme. BB Williams har lovet Jenson Button et år mere i teamet hvis han holder foden på speederen og holder det nuværende niveau. Det blev ikke til point i Barcelona da han kort før mål måtte udgå med en ødelagt motor, og han var ikke rigtig i samme format som Ralf Schumacher. Trods dette har han kørt fornemt. Men Williams har et 'positivt problem' - de har mange valgmuligheder når der skal besættes sæder i teamet. "Det bliver en svær beslutning. Det er hvad Jenson går på banen som vi være i vore tanker," siger Frank Williams om hvor svært det er kun at have plads til to af de tre kørere der kører for teamet i 2001 - Juan Pablo Montoya ventes at være klar til Formel 1 næste år.
'Jenson - bare giv den gas, så får du et år mere' Godt nok er det et positivt problem for teamet, men de ved at de kan blive tvunget til at lade en af kørerne gå til et andet team - og så bliver det en svær situation for teamet. Montoya er blandt andet sat i forbindelse med det kommende Toyota-team. BB Fondmetal-bossen Gabriele Rumi er indstillet på at sælge ud af aktierne i det lille italienske Minardi-team. Rumi ejer 75% af aktierne i det team som Giancarlo Minardi førte til Formel 1 i 1985, men teamet har aldrig slået igennem med en Formel 1-sejr. Men Rumi sælger ikke ud til hvem som helt, da Rumi ser at teamets fremtid bliver sikret under en eller anden form. Det er kun en stort partner i form af en 'pengetank' eller motorleverandør der går mulighed for at købe Rumis aktier. VW har været nævnt, måske med det spanske mærke Seat som det anvendte brand. Det ventes dog ikke at Telefonica længere har interesse i at købe sig ind i teamet. Den spanske telegigant er dels på vej til et andet team i Formel 1 som sponsor, da de kan få bedre dækning hos et topteam. Derudover har de købt sig ind i det hollandske teleselskab KPN Telecom, så der er vist ikke et par hundrede millioner til også at købe et Formel 1-team. BB
Kombinationen BMW Williams har indtil videre vist sig som en sæsonens positive overraskelser og Gerhard Berger udtalte efter Spaniens GP at teamet bliver bedre og bedre for hvert løb. Den vigtigste ting, der kom frem ved det spanske grand prix, er at vi for første gang var på næsten det samme niveau som McLaren'erne og Ferrari'erne. Ralf sluttede næsten på podiet, men hans resultat er godt alligevel." Berger understregede dog at trods den foreløbige succes, skal man ikke forvente mirakler - og altså ingen sejre i denne sæson. "Vi er stadig i en fase, hvor vi lærer og får mere løbserfaring. Jeg har ingen illusioner om at vi kan vinde et løb i 2000, men jeg er sikker at vi vil være der inde for et år."Også Patrick Head og Frank Williams er positive. Sidstnævnte opsummerede teamets nuværende situation således: "Vi klarer os godt. BMW-motoren fungerer bedre end forventet og vi har igen en god bil. Men Ferrari og McLaren er et sekund hurtigere end os per omgang og det bliver ikke let at reducere den forskel." CBA Efter det spanske GP havde David Coulthard stærke smerter sin højre side og Ron Dennis udtalte til pressen at man mente et brækket ribben var skyld deri. Senere forlød det, at skotten intet havde brækket ved flyulykken i Lyon-Satola-lufthavnen. Men efter nøjere røntgen-undersøgelser i England ser det ud til Coulthard alligevel gennemførte løbet, med ikke mindre end tre brækkede ribben! Ifølge de sidste rapporter kommer DC til start i det europæiske GP, men deltager ikke i McLarens test på Jerez. Også psykisk har ulykken sat sin spor, bl.a i form af flash-backs. "Når jeg kommer hjem og får fødderne op og får tænkt det hele igennem, tror jeg at jeg vil få lidt af et chok," siger Coulthard. "Det har været den mest traumatiske weekend i mit liv. Jeg finder det svært at beskrive præcist hvor meget der har været vendt op og ned på det hele. Jeg har en bedre proportionsfornemmelse i mit liv nu og en bedre ide til hvad der skal gøres ved det." Men hvor tragisk ulykken end har været for de involverede, må man sige at hændelsen kan vise sig at være en glimrende anledning for pr-folket til at introducere 'Den nye David Coulthard - klogere på livet og stærkere på banen'. i så fald kan de benytte sig af dette udsagn fra Coulthards far, der i anledning af ulykken siger: "Jeg har aldrig tvivlet på at David ville komme igennem dette og vi føler os umådeligt stolte af ham. Jeg har aldrig set ham køre bedre, på trods hvad der skete. Folk siger at han er et skvat, men han er intet der bare minder om det. I en nødsituation er han den rette mand at være sammen med, han er så rolig og cool." CBA Der er travlhed i Formel 1. Allerede to dage efter at løbet i Barcelona er blevet kørt, er flere teams draget videre til Jerez for at gennemføre en 3-dages test. Mika Hakkinen lagde bedst ud den første dag, med tirsdagens klart bedste tid foran Pedro Diniz i Sauber-raceren. I øvrigt var testdagen hindret lidt af et regnvejr midt på dagen, hvilket ikke påvirkede omgangstiderne i positiv retning. Der var lidt opmuntring for Fisichella og Wurz der sluttede som nummer 3 og 4. Hos Benetton koncentrerede man sig om at teste dæk – både i tørvejr men også i regnvejr, samt forsøge sig med et par nye komponenter der skal testes forud for det europæiske grand prix. Arrows brugte dagen til at teste holdbarhed – det er teamets største problem og igen i Barcelona var der ingen af kørerne der kom igennem til mål. De la Rosa kørte i dag en problemfri test og fik blandt andet testet forskellige dæk. Hos Jordan, Jaguar og Williams havde man blot en kører i aktion – der kommer flere til senere i testen.
De uofficielle tider fra Jerez, tirsdag den 9. maj 2000
|