Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.5.2001
 Raikkonen ikke til salg!
 Hakkinen er forkølet
 Petrobras udvider med Jordan
 Balladen hos McLaren er glemt
 Tomas Schekter fortryder
 Alesi - Burtis helt
 Gascoyne: Button bliver bedre og bedre
 Raikkonen godtager Zontas undskyldning
 European Minardi vil hive Toyota i retten
 Sikkerheden i F1 år 2005
 
9.5.2001
 Hakkinen vil ikke give op
 Luca di Montezemolo som minister?
 Tørvejr - tak!
 

Hop til top10.5.2001

Raikkonen ikke til salg!

Hold fingrene væk! Det er budskabet fra Peter Sauber der gør et stort nummer i at genne de ivrige opkøbere væk. Det er især Kimi Räikkönen der er står meget højt på indkøbslisten - især hos Ferrari!

Her er han blevet udset til at overtage Rubens Barrichello, og selvom det især er rygter der har floreret på nettet (der er blevet en meget stor magtfaktor i Silly Season!!!), så menes Ferrari stadig at have et meget godt øje til den unge finne der indtil videre har klaret sig meget godt i Formel 1. Nu er Peter Sauber imidlertid blevet bekymret - og udsender derfor en melding der skal forsøge at holde interesserede købere væk. Hverken Heidfeld eller Räikkönen er til salg!

Det siger han til den tyske avis Stuttgarter Zeitung. "Rygtet begyndte på Internettet. Kimi har en treårig kontrakt med os, og vil ikke blive solgt!" Så Ferrari og alle I andre - hold fingrene væk! Jean Todt har senest gydt olie på vandende og erklæret at teamet er glade for begge kørere, men det er jo bare en standardreplik som vi har hørt før. Da Eddie Irvine var ved at blive strittet ud var han også fra de officielle Ferrari-kilder meget værdsat, men fik alligevel sparket. Og så bliver Räikkönen næppe i tre år hos Sauber - den er stærkt tvivlsom.

BB  


Hop til top
Hakkinen er forkølet

Mika Hakkinen får flere og flere ting imod sig i forsøget på at genvinde VM - hvilket allerede nu ser ud til at være en umulighed. Nu generer en forkølelse den plagede finne.

Derfor forventer han ikke at være helt på toppen, selvom han desperat har behov for point, eftersom han blot har sikret sig fire point i fem løb. Med sig til Østrig har han dog en svær forkølelse. "Det er min plan at jeg vil komme i gang med mesterskabet, men jeg har en meget svær forkølelse i øjeblikket. Jeg føler mig ikke særlig frisk og det er ikke en god måde at begynde weekenden på," siger han lidt trist.

Alligevel sætter han sigtet efter at få 10 vigtige point. "Jeg skal forsøge at give mit maksimale og forhåbentlig få ti point, men det bliver svært og meget, meget hårdt," siger Hakkinen der to gange har vundet på A1-Ring. Han kommer til Østrig med mindet om et farvel til sejren på sidste omgang, men dette til trods føler han sig alligevel som den moralske vinder.

BB  


Hop til top
Petrobras udvider med Jordan

Det brasilianske oliefirma Petrobras - der i øvrigt for nylig mistede verdens største boreplatform - har udvidet engagementet i Formel 1 til også at omfatte Jordan. Udover Williams får det andet engelske team mulighed for at gøre brug af deres smøremidler og benzin.

Det er en ny fjer i hatten for Eddie Jordan at de ny kan udvide. "Jeg er meget glad for samarbejdet med Petronas og være i stand til at bruge deres Lubrax-produkter i Jordan-Honda EJ11'eren. I kampen som at vinde Formel 1-løb og VM, skal enhver detalje analyseres. Vores research med Petrobras' benzin vil være positivt for fremtiden," siger Eddie Jordan i en sædvanlig standard kommentar til endnu en sponsor.

Hvad der er lidt mere interessant er linket til teamets nuværende testkører Ricardo Zonta, der jo er brasilianer. Men pas på Ricardo: tidligere har Pedro de la Rosa som testkører for Jordan medbragt det spanske olieselskab Repsol - og da der alligevel ikke blev plads til spanieren røg både testkører og olieselskab ud af klappen!

BB  


Hop til top
Balladen hos McLaren er glemt

Den interne ballade hos McLaren, hvor den ellers meget nøjeregnende perfektionist Ron Dennis i den grad kom til at jokke i spinaten, er glemt. Også selvom der mellem David Coulthard og teamchef Ron Dennis føg med sure bemærkninger.

Men det er alt sammen fortid, og skotten mener også at det er blevet slået for stort op. "Jeg har været opmærksom på at folk har forsøgt at køre på det igennem den sidste uge, og det ser ud som om der ikke har været andet at tale om i Formel 1. Det er overstået og nu forsøger vi at få det maksimale ud af dette løb," siger David Coulthard der p.t. er McLarens bedste kort i duellen mod Michael Schumacher.

Det meget omtalte problem skyldtes ikke en hjernedød kører, men i stedet en fejl i softwaren. Med de nye og forfinede programmer der skal optimere starter er der blevet en større fare for teknisk uheld, og det var netop dette der ramte Coulthard så han skulle starte bagerst da første lyset til det spanske grand prix gik.

BB  


Hop til top
Tomas Schekter fortryder

Tomas Schekter mistede sit job som testkører for Jaguar efter besøget hos en prostitueret endte i retsalen med en bøde på £200. Den slags smuds ses der ikke på med milde øjne i Jaguar, og ud røg Schekter. Han og hans manager håber dog på, at episoden ikke vil få yderligere indflydelse på hans professionelle løbebane.

"Han begik en fejltagelse og betaler prisen for det det, " siger manageren. "Jeg tror ikke at han vil blive dømt på grund af det i sportsverdenen. Hvis han viser at han er god nok, finder han et andet testjob. Vi vil holde udkig efter et." Men det er mange om buddet, og Tomas Scheckter har fået sin chance. Med pæne resultater og udtalelser så det ellers lovende ud for den unge sydafrikaner, der jo i tilgift er udstyret med et godt navn i motorsportskredse.

"Jeg har begået en stor fejltagelse og det vil aldrig ske igen," lover Tomas Scheckter, men spørgsmålet er, om det er nok til at redde hans karriere.
CBA  


Hop til top
Alesi - Burtis helt

Luciano Burti virker ikke som en mand, der er ude på at skaffe sig uvenner. Tværtimod har han kun ros til de 3 teamkollegaer, som han har haft indtil videre i sin korte F1-karriere. Burti kørte sammen med Johnny Herbert i sin debut for et år siden i netop Østrigs GP, som substitut for Eddie Irvine, der havde ondt i maven. I de første fire løb af denne sæson har han kørt sammen has Irvine, og nu, hvor Burti er blevet byttet ud med Pedro de la Rosa og har fået Gaston Mazzacanes plads i Prost, hedder teamkollegaen Jean Alesi.

Alesi er den mest erfarne kører i Formel 1-feltet, og efter bare et enkelt løb står det klart for Burti, at han endnu engang har været heldig: "Jeg beundrer Jean meget, han er meget hurtig og han ved hvordan man arbejder for teamet," siger Burti. "Det er fantastisk at arbejde med ham, og jeg er meget heldig at have ham til teamkollega. Jeg har faktisk kun gode ting at sige om mine teamkollegaer i Formel 1. I Østrig sidste år kørte jeg med Johnny Herbert, som var en super fyr og en løbsvinder."

Selv Eddie Irvine, der ikke siges at have mange venner blandt de andre kørere, får et par venlige ord med på vejen. "Jeg havde et godt forhold til Eddie, vi delte altid information, og han lærte mig meget om Formel 1. Desuden er han fandens hurtig i både løbene og kvalifikationen, så han pressede mig altid til det sidste. Jeg ved at det vil blive noget af det samme med Jean, eftersom de begge er erfarne, tidligere Ferrari-kørere og GP-vindere."
CBA  


Hop til top
Gascoyne: Button bliver bedre og bedre

Bortset fra Wiliams-kørernes rivalisering har duellen mellem Benetton-kørerne været en af de mest længselsfuldt ventede optil denne sæson. Ville Jenson Button kunne leve op til forventningerne og bevise, om han er værdig til al den ros og omtale, han fik sidste år? Kunne Giancarlo Fisichella ryste støvet af sig og vise, at han, der også for ikke så lang tid siden var en strålende klar komet på F1-stjernehimmelen, ikke er falmet?

Foreløbig er duellen faldet ud til italienerens fordel. Button har haft problemer med såvel ryggen som resultaterne, og der var tvivl om han overhovedet ville være i stand til at deltage i det østrigske GP. Begge Benetton-kørere har befundet sig i den nederste del af feltet i år, men Button er den der fået set mest til Minardi-kørerne af de to. Oven på debutsæsonen kan der ikke lægges skjul på at det har været skuffende for mange at se. Men ifølge teamets tekniske leder Mike Gascoyne handler det ikke om at Button er blevet dårligere, Det handler derimod om at Fisichella er vågnet op og har fundet farten frem igen.

"Giancarlo har gjort et fantastisk arbejde i år og han er meget, meget hurtig," siger Gascoyne. "Men vi er ikke i tvivl om Jensons evner, og han lærer hele tiden og bliver bedre og bedre. Hen ser på Ralf Schumacher, som han udkvalificerede adskillige gange sidste år, og han har vundet i Imola. Selvfølgelig tænker han: 'Det kunne have været mig'. Hvis han udkvalificerer Giancarlo i hvert løb, så er Giancarlo færdig, så han er nødt til at gå ud og ordne sagerne. Jeg mener, at en af de anklager, der blev rettet mod Giancarlo, er at han var inkonsistent, at han var doven. Det kan han ikke tillade sig at være mere, og en del af grunden til at Giancarlo klarer sig så godt, er at Jenson presser ham."
CBA  


Hop til top
Raikkonen godtager Zontas undskyldning

Det er ikke kun under løbene Formel 1-racerne støder ind i hinanden. Testmandskabet får også deres del af dramatikken. I sidste uge var det således Sauber-køreren Kimi Raikkonen og Jordan-testkøreren Ricardo Zonta, der ramlede sammen under testen på Silverstone. Raikkonen endte ude i barrieren med høj fart, men kom heldigvis ikke noget til. Det samme kan ikke helt siges om Sauber-raceren, der fik lidt skrammer og et ødelagt hjulophæng.

Efter ulykken tog Zonta skylden på sig og undskyldte overfor Raikkonen. Finnen fortæller: "Jeg forsøgte at undgå Zonta, som havde sat farten ned, og kom ud på det våde græs. Han undskyldte og fortalte mig, at han ikke havde været sikker på hvilken side jeg ville overhale på."
CBA  


Hop til top
European Minardi vil hive Toyota i retten

Tabet af Gustav Brunner til Toyota kan få alvorlige følger for European Minardi. Der er i øjeblikket ikke nogen udover vicedirektøren, Gabriele Tredozi, til at overtage styrepinden fra Brunner som teknisk direktør, så næste års design kan gå hen og blive alvorligt forsinket, især fordi Minardi i forvejen ikke har været i stand til at færdiggøre deres biler lige så hurtigt som konkurrenterne.

Paul Stoddart og kompagni er rystede over Toyotas og Brunners optræden, og har ikke i sinde umiddelbart at tilgive nogen af dem. Brunner har nemlig opsagt en uløselig kontrakt, der binder ham til European Minardi indtil 1. januar 2003. Det har tvunget European Minardi til at lægge sag an mod Toyota og Brunner.

"Vi er naturligvis skuffede over denne nyhed," siger Paul Stoddart. "Gustav har været et betroet og højst respekteret medlem af staben, og at han ter sig på denne måde er os fuldstændigt uforståeligt. Vi er overraskede og skuffede over at et firma af Toyotas standard ville forsøge at ansætte Hr. Brunner, der har en uløselig med Minardi frem til første januar 2003. Overordnet set, vil European Minardi benytte alle juridiske muligheder mod både Hr. Brunner og Toyota."

RS  


Hop til top
Sikkerheden i F1 år 2005

Hvad bliver det næste punkt på FIA's sikkerhedsdagsorden? F1DK løfter sløret...

CBA  


 

Hop til top9.5.2001

Hakkinen vil ikke give op

Fire point for fem løb – det kan ikke siges at være en god start på sæsonen! Mika Hakkinen har ikke fået sit VM-angreb på skinner i år, og selvom der stadig er 12 løb tilbage ser det umuligt ud for Hakkinen at vinde VM. Men til trods for dette har finnen ikke i sinde at opgive kampen – uanset hvor umuligt det måtte se ud!

Meget havde selvfølgelig set anderledes ud hvis det ikke havde været for uheldet på sidste omgang i Barcelona samt de andre uheld der har været i sæsonen. Men fordi der er andet der fejler, så vil han ikke opgive. "Jeg har ikke gjort noget forkert, og derfor kan jeg ikke være negativ overfor det. Når noget som dette sker kan man ikke give sig selv skylden," forklarer Hakkinen. Troen på mesterskabet er der stadig. "Selvom det var en utilfredsstillende slutning på det spanske grand prix, så har jeg ikke mistet troen på at jeg kan vinde VM, og ser frem til at køre race igen i Østrig," erklærer Hakkinen der to gange har vundet på A1-Ring.

BB  


Hop til top
Luca di Montezemolo som minister?

Ferraris præsident, Luca di Montezemolo er blevet sat i forbindelse med en kommende ministerpost. Det er den tidligere ministerpræsident og mediemogul Silvio Berlusconi der har planer med Ferraris førstemand.

På TV har Berlusconi blandt andet omtalt di Montzemolo som en "meget talentfuld og kompetent mand." I samme moment skulle en post som sports eller turistminister været nævnt. Hvis Berlusconi kommer til magten, så skulle det være så godt som sikkert at Ferrari-præsidenten kan komme til at kalde sig Hr. Minister i stedet. "Der vil være et navn som mange italienere vil elske – det er Luca di Montezemolos. Der er mange tidspunkter i livet hvor der skal ske et skifte, og jeg tror at di Montezemolo har nået det punkt," mener Berlusconi der udover sine TV-kanaler også ejer fodboldklubben AC Milan.

Men hvad siger hovedpersonen selv? "Jeg kender intet til det. Det er først gennem et nyhedsbureau at jeg har hørt det," er kommentaren fra Luca di Montezemolo der er uddannet som jurist.

BB  


Hop til top
Tørvejr - tak!

Det er ønskes enten regnvejr eller tørvejr, og de mange tilskuere har da også solskin og tørvejr som favorit når der skal ses Formel 1 live. Et af de team der især håber på at det holder tørt er Williams. Begynder det først at regne, har de en hæmsko i form af Michelins regnvejrsdæk som slet ikke kan måle sig med Bridgestones.

Sidste år havde Williams et meget stort off-løb på A1-Ring, hvor de skuffede fælt og rodede rundt i den nederste del af feltet, men der er sket meget igennem de sidste måneder. Begynder det så at regne, så bliver det ikke let for teamet. "Vores svaghed er regn. Hvis det regner i weekenden kan vi ikke være med i kampen om en topplacering," erkender Gerhard Berger der er motorsportschef for BMW. Derudover bliver traction control også meget vitalt. De to første højresving på banen tages i et meget lavt gear og kræver rigtig god traction ud af svingene. Derfor vil det være af yderste vigtighed at de nye systemer fungerer optimalt.

Netop her er Williams endnu ikke med helt fremme. "Et godt fungerende traction control system vil være en fordel her, så efter testen i Valencia skulle vi forhåbentlig have taget et skridt frem i forhold til Barcelona," fortsætter Berger der i øvrigt fortsat forsøger at dæmpe forventningerne til teamet, da de stadig er inde i en tid hvor der skal læres.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk