På grund af at mange ting var kaos, har FIA besluttet, at der skal være en høring og en debat om Silverstone arrangementet. Der er ifølge forlydender, endda tale om at straffe arrangørerne med bøde på grund af hele forløbet. Høringen finder sted i Polen d. 21 juni.
De fleste vil nok mene, at hvorfor skal Silverstone straffes for et vejrlig, som ingen er herre over. Ydermere var løbet flyttet fra det normale tidspunkt, til et meget tidligt tidspunkt på året, hvor alle ved at det britiske vejr er meget ustadigt. Er det en bevidst handling fra FIA for på den måde, at kunne plukke nogle af de europæiske løb ud, hvis man ikke kan enes med EU kommissionen? Det kan vi af gode grunde ikke vide.
Men en ting er sikker. Silverstone får i hvert fald kraftig opbakning fra to af de "store" teamchefer i F1. Både Ron Dennis og Sir Frank Williams er ude med meldinger om, at Silverstone skal have en fremtid.
Ron Dennis: "Det der skete i påsken, var et resultat af nogle vejrbetingelser, som der ikke er nogen der er herre over. Vi så på tv sidst på måneden, at der i april måned faldt tre gange så meget regn, som gennemsnittet for de sidste ti år. Hvordan kan man planlægge ud fra det? Hvis de skal straffes for noget som skete på grund af klimatiske forhold, så er de godt nok for strenge. Jeg kan ikke tro, at nogen skal straffes for det, men jeg tager sommetider fejl i forhold som disse. Jeg mener at efter forholdene, gjorde arrangørerne det bedste de kunne."
Frank Williams: "Resultatet af høringen er uforudsigeligt. Min private holdning er, at det er uacceptabelt at de (FIA) er nødt til at trække Silverstone ud i noget sådant. Det er åbenbart blevet noget politisk, og de(BRDC) er de uskyldige ofre. Det jeg ved, er, at alle træninger startede og sluttede til tiden, ud fra alle teams synspunkt forløb det planmæssigt. Siden syv af de elleve teams har deres base indenfor en radius af ca. 50 km fra Silverstone, ville det have været rart, hvis de (FIA) havde talt med os om evt. problemer."
Med til historien hører også, at Silverstone på grund af den megen regn, selv frarådede folk at blive væk til lørdagens kvalifikation. Man har siden tilbagebetalt meget store beløb i refusion til de, som ikke fik mulighed for at benytte deres billetter. Ydermere var arrangørerne uden indflydelse på politiets håndtering af den trafikale situation omkring banen.
Med i betragtninger skal også, at Brands Hatch om et par år for overdraget rettighederne til det britiske GP. Et af problemerne er, at ejerskabet af Brands Hatch, i øjeblikket kæmper med ledelsesproblemer. Desuden har man endnu ikke fået alle tilladelser til at ombygge banen, så den kan leve op til diverse sikkerhedskrav, som er gældende i F1. Det kan godt give problemer i forhold til, at man måske ikke kan nå at gøre banen klar til tiden. Desuden er Donington banen, ifølge forlydender, blevet bedt om at holde sig stand by. Denne bane overholder heller ikke helt FIA's sikkerhedskrav. FIA er nok ikke så meget for at indrømme, at de har begået en fejl ved at placere løbet på et andet tidspunkt. De uskyldige ofre i denne sag, er indtil videre arrangørerne British Racing Drivers Club, som ejer Silverstone.
Walkinshaw sikrer sig i dag Renault til 2005
Foto: Allsport
Der har ellers været spekulationer om hvorvidt Arrows har været villige til at sælge teamet til VW der skulle køre teamet med Seat som brand. Nu lader det til at VW/Seat må på udkig efter et andet team, og der står Minardi som det bedste bud.
At Arrows har sikret sig Renault-motorerne er et vigtigt fundament for teamet i fremtiden, sådan at de nu kan droppe alle planer om at køre med deres hjemmebyggede og bovlamme motor. Arrows vil fra 2002 få leveret motorer der er en version ældre end dem som det 'nye' Renault-team selv anvender.
Derudover ventes det at Renault kommer til at påvirke Supertec-motorerne i endnu højere grad og derfor er der også en grund til at der er lavet en aftale over tre år for brugen af motorerne. "Næste sæsons Supertec vil have en innovativ teknologi som ikke kan være til anvendelse for et team der har en etårig kontrakt," siger Supertecs direktør Bruno Michel. "For at have vores motorer skal et team mindst blive med os i en treårig periode," siger han videre - og det er så det Arrows får gavn af.
Nigel Stepney mener selv at han vil være klar til det Canadiske Grand Prix og siger videre "Når man arbejder 18 timer i døgnet, så forventer vi at alle mand er klar ved pit-stoppet, men det kan hurtigt gå galt, for det der skiller et godt pitstop fra et dårligt pitstop er tiendedele sekunder. Så dem der arbejder med pitstoppene har aldrig været under et større pres end nu."
Nigel Stepney var allerede tilbage hos Ferrari i tirsdags, for at hjælpe den nye mand der har med påfyldning af raceren under løbet, og for at være med til at organisere de næste par løb.
Som nævnt i går har Mika Hakkinen ikke været sig selv i denne sæson, og efter to år i mediernes søgelys er presset blevet tonstungt, selvom han afviser at der i år skulle være et pres på ham. Derfor er der flere der indikerer at rygterne om et muligt stop til Formel 1 fra Hakkinens side måske er et røgslør der skal dække over at McLaren fra næste år har sikret sig Villeneuve og at Hakkinen enten vælger at stoppe eller at finde en anden arbejdsgiver.
Hvis ikke McLaren får fat i Villeneuve er Benetton der nemlig. Deres nye ejere, Renault har sat Villeneuve som nummer 1 på ønskelisten - så der bliver kamp om at få fingrene i Villeneuve. Det ventes ikke at BAR får lov at beholde canadieren i yderligere et år.
I går var Nick Heidfeld således i aktion og kørte 28 omgange - bedste tid lød på 1:20,22 - en tid som efter alt at dømme godt kan køres hurtigere. Teamet blev ligesom de andre teams i Spanien hindret af lidt regnvejr, så på den front var teamet ikke bedre stillet.
Teamet fortsætter testen i dag.
Benetton-bossen mener at det kommer til at ødelægge hele oplevelsen af en grand prix weekend, og i særdeleshed de træninger der skal køres om fredagen. Dette var et tydeligt problem i Barcelona, hvor flere teams simpelthen holdt pause i store dele af den første træning - det var simpelthen blot spild af tid!
Gaaaab - sker der ikke snart noget om fredagen?
Foto: Allsport
I stedet kunne FIA vælge at gøre fredagen mere interessant ved at tiderne kan bruges som tider til kvalifikationen, sådan at den hurtigste tid enten fredag eller lørdag kommer til at være afgørende for placeringen på grid'en.
Man kan så spørge sig selv om hvorfor Benetton så selv stiller til start i tests. "Benetton er kun til tests fordi Ferrari, McLaren og de andre tager afsted," siger han om det kapløb der fortsætter under alle omstændigheder. Næste stortest bliver i slutningen af juni forud for det franske grand prix på Magny-Cours.
Jody Scheckter som var Ferraris sidste verdensmester tilbage i 1979, mener at folkene der arbejder i pitten skulle have en bedre løn på bekostning af kørernes løn.
Tirsdag:
Vejret: Solrigt, med lidt skyer om eftermiddagen.
Luft temperatur: 18 - 23 C.
Bane temperatur: 23 - 31 C.
Chassis: F1-2000 nr. 201
Luca Badoer udførte test af nye mekaniske komponenter, og han kørte over 350 km. uden problemer med raceren.
Han havde dog en afkørsel, men hverken Luca Badoer eller Ferrari raceren blev beskadiget.
Onsdag:
Vejret: Solrigt.
Luft temperatur: 19 - 23 C.
Bane temperatur: 24 - 30 C.
Chassis: F1-2000 nr. 201
Dagens testprogram omfattede både test af nye mekaniske komponenter samt test af nye aerodynamiske tiltag på Ferrari raceren.
Luca badoer kørte over 375 km. under dagen test.
Der blev også testet pitstop med tankning, for at opøve en afløser for Nigel Stepney. der som bekendt kom til skade ved det Spanske Grand Prix. Denne del af testen blev overvåget af Andrea Vaccari, som er ansvarlig for netop tankning af racerne i forbindelse med Grand Prix løb. Det er endnu ikke besluttet hvem der skal afløse Nigel Stepney til Europas Grand Prix på Nurburgring.
Testtiderne:
Dag | Kører | Chassis | Tid | Omg. |
Tirsdag | Luca Badoer | F1-2000, nr. 201 | 1:01,675 | 119 |
Onsdag | Luca Badoer | F1-2000, nr. 201 | ? | 127 |
Torsdag fortsætter Ferrari teamet deres forberedelser til Europas Grand Prix på Nurburgring. Det er Rubens Barrichello der skal teste på Mugello banen.
Årsagen til uenigheden, skal findes i den sidste del af løbet på Catalunya banen. Nærmere bestemt på et tidspunkt, hvor Michael Schumacher ligger placeret på tredjepladsen, og kører nogle meget langsomme omgange. Årsagen til dette viste sig senere, at være en langsom punktering. På et tidspunkt bliver han indhentet af lillebror Ralf og Rubens Barrichello, som ligger og kæmper deres indbyrdes kamp om, på det tidspunkt, fjerdepladsen. Da de når Michael Schumacher, prøver Ralf at overhale indenom, med det resultat, at han kommer for tæt på storebror. Da han lider under manglende styreevne pga. den langsomme punktering, prøver han at korrigere for dette. Og det er med det resultat, at bilerne berører hinanden, og derfor bliver trukket længere ud i svinget. Det er klart, at det benytter Barrichello sig af, og smutter indenom dem begge og snupper tredjepladsen. Efter løbet var der kold luft mellem de to brødre.
Michael Schumacher: "Jeg kunne ikke dreje korrekt ind i højresvingene pga. en langsom punktering. Da Ralf prøvede at overhale mig, kunne jeg holde ham tilbage i venstresvingene, men da vi kom til højresvinget, havde jeg utrolig meget understyring, og kæmpede med bilen. Jeg ramte hans bil på en af sidekasserne, og det var næsten helt umuligt at styre. Jeg er glad for at det gik som det gik, men hvis han ikke er, er det hans problem. Han kunne have overhalet mig på ydersiden, men han skulle absolut prøve på indersiden. Hvis han vil have kamp, kan han få det. Det jeg kan sige er, at race er race."
Ralf Schumacher ville ikke tale med nogen, alt hvad han sagde var: "Jeg kunne let holde Barrichello bag mig, indtil vi nåede Michael. Jeg er glad for de tre point til mig selv og til teamet. Jeg foretrækker at se det på video, inden jeg udtaler mig." Det kunne måske vise sig at være en klog beslutning.
Efter løbet skulle de tro brødre følges med hinanden fra banen. Det foregik i helikopter sammen med deres far. "Jeg kan ikke sige ret meget om det, men mon ikke de to skal snakke sammen inden der kommer flere udtalelser til pressen. Vi skal dele en helikopter til lufthavnen. Det er ikke sikkert, at det bliver ligeså sjovt som det plejer."
Det kunne være interessant at være den berømte flue på væggen, når de to skal snakke sammen.
Frentzen: "Jeg fik en god start, og trak op på siden af Trulli på vej ned til det første sving. Der udbremsede jeg ham. Jeg kunne køre rundt i svinget på ydersiden af ham. Pludselig mærkede jeg et kraftigt bump bag i bilen, og jeg var lige ved at ryge ud i sandkassen. Det er klart, at det var ikke særligt tilfredsstillende. Han forklarede mig senere, at han var blevet presset ind i mig. Jeg undgik med nød og næppe et spin og kunne heldigvis beholde min placering."
David Coulthard sagde bl.a. følgende om MS ved FIA interviewet efter GP'et: "Da jeg skulle prøve at overhale ham, var resultatet af den første manøvre meget tæt, da han pludselig trak mod højre. Jeg var meget overrasket over, hvor sent han traf sin beslutning, vi var meget tæt på at røre hinanden. Ved det andet forsøg, prøvede jeg at overhale på ydersiden, jeg var sikker på at jeg kunne overhale ham."
Det er ikke første gang, at MS er blevet kritiseret for sin måde at køre på. Der har været visse episoder gennem årene.
Coulthard og Schumacher var ikke enige om kørestil
Foto: Allsport
Til sit forsvar siger Michael Schumacher, at da han lærte at køre i F1, var det anderledes. "Jeg lærte at køre i tiden med Mansell, Prost og Senna. Det er fra den tid, jeg har min kørestil. Den kørestil er anderledes i forhold til hvad den er i dag. Den gang var det okay at køre på den måde, det er det åbenbart ikke i dag. Jeg har kun lavet en stor fejl ved at køre på den måde. Det var på Jerez i 1997, hvor jeg kørte ind i Jacques Villeneuve. Og den fejl fik jeg også lov til at betale for."
Så er det man spørger sig selv? Hvorfor skulle han stoppe så tidligt - han er 32 år og har stadig flere år tilbage i sig? Grunden kunne være det store pres der har været de to seneste år, og det pres som der trods alt også er på ham i år. McLaren ser naturligvis Hakkinen som deres mand, og det har da også været Ron Dennis der har troet på finnen og givet ham mulighederne siden han debuterede får teamet på Estoril i 1993 - i øvrigt med at køre en bedre kvalifikation end Ayrton Senna…
Men sæsonen 1998 og 1999 har været et rent helvede for finnen og hvis man fulgte med i pressekonferencen efter løbet kunne man høre finnen svare med ja og nej - og flere peger på at Hakkinen i øjeblikket slet ikke er sig selv. Gør han sig overvejelser om at stoppe? Måske kan det i stedet være at han søger udfordringer i et andet team hvor presset ikke er så stort. Et godt bud - som også har været på formel-1.dk før - er Jaguar.
Brasilianeren henviste Fisichella og gårsdagens hurtigste mand Mika Hakkinen til de følgende pladser. Finnen brugte blandt andet dagen til at teste intermediate-dæk, da der igen i dag drev et regnvejr ind over den sydspanske bane. Fisichella nåede ikke at køre mange omgange i dag - han var en af de kørere der fik problemer med motoren.
Zonta satte dagens hurtigste tid - men ikke uden problemer
Andre kørere der havde deres problemer med motorerne var Pedro Diniz og Ralf Schumacher. Det var selvfølgelig noget der ærgrede Diniz - han sluttede dagen med 11. bedste tid. "På trods af motorfejlen havde vi endnu en god dag, selvom min omgangstid ikke viser det," fortæller brasilianeren og forklarer hvorfor: "Jeg satte min bedste tid til morgen hvor banen ikke var på sit bedste, men var ikke i stand til at køre i den sidste halve time, hvor de fleste af de andre satte deres hurtigste tider," siger gårsdagens nummer 2. Teamet vil undersøge motorfejlen natten over.
Pedro de la Rosa var også en af kørerne der udnyttede regnvejret til at køre en del omgange. Teamet har et stort program til denne test hvor der skal testes dæk og arbejdes med det mekaniske set-up. De nåede at få testet lidt af dette sidst på dagen. Jos Verstappen var udset til at køre den 3. testdag, men hollænderen er blevet forkølet og bliver under dynen i stedet, så de la Rosa tager hans testdag.
Hos BAR havde man for anden dag i træk Patrick Lemarie i den anden BAR-racer og det var også meningen at Darren Manning skulle køre test, men der var motorproblemer så briten nåede blot en halv omgang…
Benetton har indledt eftersøgningen på en ny testkører og det bliver en Formel 3-kører hvis man skal tro rygterne. Første mand i sædet var Giorgio Pantano, der i øjeblikket kører i det tyske Formel 3. Pantano har tidligere testet for Benetton, og teamet var meget glade for Pantanos indsats. Antonio Pizzonia ventes at komme i aktion i morgen.
Tider fra testen på Jerez, onsdag den 10. maj 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ricardo Zonta | BAR-Honda | 1:24,46 | 30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giancarlo Fisichella | Benetton-Playlife | 1:25,39 | 13 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | BB Status for Jordan: De er blevet slået og alle drømme om at udfordre McLaren og Ferrari om VM kan allerede droppes nu. Teamet er simpelthen ikke hurtige nok, og så er de blevet overhalet. De kan ikke længere glæde sig over titlen som 'best of the rest' - den titel er indtil videre gået til Williams.
En mand der har noget at tænke over - det går ikke godt for Eddie Jordan og hans team At Jordan er på tilbagetog kunne ses af det netop afholdte spanske grand prix, der godt nok ikke har været teamets bedste baner. Teamet har nu fået luet ud i de tekniske problemer, men nu mangler teamet hurtighed. Grunden: Den Mugen-motor de anvender er slet ikke så stærk som BMW og Honda - de to motorer der ligger i de racere der har presset Jordan-teamet. Frentzen var da også forundret over at hans racer var så dårlig - og havde svært ved at finde en fornuftig søforklaring. "Vi har kørt tusindvis af kilometer på denne bane siden sidste år og vi har ikke nogle svar til at kunne køre hurtigere," siger Frentzen der næppe kan forsvare sin 3. plads i VM. Derudover viste Williams at de har et vigtigt kort i ærmet som de har spillet ud til Ralf Schumachers fordel er par gange i denne sæson. "Jeg kørte måske med mere benzin end de fleste andre og besluttede at tage et sent stop på 26. omgang men Jenson Button, som var på 9. pladsen lige efter mig og Jarno besluttede at stoppe 8 omgange før - det var et godt træk," siger Frentzen om Williams' strategi. Det gav Button et par omgange med fri bane og der var han hurtigere end Jordan-racerne. "Hvis det ikke havde været for hans eksplosion et par få omgange før tid, ville jeg have været blevet nummer 7. Uheldigvis er Jordan ikke længere 'best of the rest' som vi håbede at være igen i denne sæson," slutter Frentzen… Det er dystre udsigter for Jordans drømme. BB Williams har lovet Jenson Button et år mere i teamet hvis han holder foden på speederen og holder det nuværende niveau. Det blev ikke til point i Barcelona da han kort før mål måtte udgå med en ødelagt motor, og han var ikke rigtig i samme format som Ralf Schumacher. Trods dette har han kørt fornemt. Men Williams har et 'positivt problem' - de har mange valgmuligheder når der skal besættes sæder i teamet. "Det bliver en svær beslutning. Det er hvad Jenson går på banen som vi være i vore tanker," siger Frank Williams om hvor svært det er kun at have plads til to af de tre kørere der kører for teamet i 2001 - Juan Pablo Montoya ventes at være klar til Formel 1 næste år.
'Jenson - bare giv den gas, så får du et år mere' Godt nok er det et positivt problem for teamet, men de ved at de kan blive tvunget til at lade en af kørerne gå til et andet team - og så bliver det en svær situation for teamet. Montoya er blandt andet sat i forbindelse med det kommende Toyota-team. BB Fondmetal-bossen Gabriele Rumi er indstillet på at sælge ud af aktierne i det lille italienske Minardi-team. Rumi ejer 75% af aktierne i det team som Giancarlo Minardi førte til Formel 1 i 1985, men teamet har aldrig slået igennem med en Formel 1-sejr. Men Rumi sælger ikke ud til hvem som helt, da Rumi ser at teamets fremtid bliver sikret under en eller anden form. Det er kun en stort partner i form af en 'pengetank' eller motorleverandør der går mulighed for at købe Rumis aktier. VW har været nævnt, måske med det spanske mærke Seat som det anvendte brand. Det ventes dog ikke at Telefonica længere har interesse i at købe sig ind i teamet. Den spanske telegigant er dels på vej til et andet team i Formel 1 som sponsor, da de kan få bedre dækning hos et topteam. Derudover har de købt sig ind i det hollandske teleselskab KPN Telecom, så der er vist ikke et par hundrede millioner til også at købe et Formel 1-team. BB
Kombinationen BMW Williams har indtil videre vist sig som en sæsonens positive overraskelser og Gerhard Berger udtalte efter Spaniens GP at teamet bliver bedre og bedre for hvert løb. Den vigtigste ting, der kom frem ved det spanske grand prix, er at vi for første gang var på næsten det samme niveau som McLaren'erne og Ferrari'erne. Ralf sluttede næsten på podiet, men hans resultat er godt alligevel." Berger understregede dog at trods den foreløbige succes, skal man ikke forvente mirakler - og altså ingen sejre i denne sæson. "Vi er stadig i en fase, hvor vi lærer og får mere løbserfaring. Jeg har ingen illusioner om at vi kan vinde et løb i 2000, men jeg er sikker at vi vil være der inde for et år."Også Patrick Head og Frank Williams er positive. Sidstnævnte opsummerede teamets nuværende situation således: "Vi klarer os godt. BMW-motoren fungerer bedre end forventet og vi har igen en god bil. Men Ferrari og McLaren er et sekund hurtigere end os per omgang og det bliver ikke let at reducere den forskel." CBA Efter det spanske GP havde David Coulthard stærke smerter sin højre side og Ron Dennis udtalte til pressen at man mente et brækket ribben var skyld deri. Senere forlød det, at skotten intet havde brækket ved flyulykken i Lyon-Satola-lufthavnen. Men efter nøjere røntgen-undersøgelser i England ser det ud til Coulthard alligevel gennemførte løbet, med ikke mindre end tre brækkede ribben! Ifølge de sidste rapporter kommer DC til start i det europæiske GP, men deltager ikke i McLarens test på Jerez. Også psykisk har ulykken sat sin spor, bl.a i form af flash-backs. "Når jeg kommer hjem og får fødderne op og får tænkt det hele igennem, tror jeg at jeg vil få lidt af et chok," siger Coulthard. "Det har været den mest traumatiske weekend i mit liv. Jeg finder det svært at beskrive præcist hvor meget der har været vendt op og ned på det hele. Jeg har en bedre proportionsfornemmelse i mit liv nu og en bedre ide til hvad der skal gøres ved det." Men hvor tragisk ulykken end har været for de involverede, må man sige at hændelsen kan vise sig at være en glimrende anledning for pr-folket til at introducere 'Den nye David Coulthard - klogere på livet og stærkere på banen'. i så fald kan de benytte sig af dette udsagn fra Coulthards far, der i anledning af ulykken siger: "Jeg har aldrig tvivlet på at David ville komme igennem dette og vi føler os umådeligt stolte af ham. Jeg har aldrig set ham køre bedre, på trods hvad der skete. Folk siger at han er et skvat, men han er intet der bare minder om det. I en nødsituation er han den rette mand at være sammen med, han er så rolig og cool." CBA Der er travlhed i Formel 1. Allerede to dage efter at løbet i Barcelona er blevet kørt, er flere teams draget videre til Jerez for at gennemføre en 3-dages test. Mika Hakkinen lagde bedst ud den første dag, med tirsdagens klart bedste tid foran Pedro Diniz i Sauber-raceren. I øvrigt var testdagen hindret lidt af et regnvejr midt på dagen, hvilket ikke påvirkede omgangstiderne i positiv retning. Der var lidt opmuntring for Fisichella og Wurz der sluttede som nummer 3 og 4. Hos Benetton koncentrerede man sig om at teste dæk – både i tørvejr men også i regnvejr, samt forsøge sig med et par nye komponenter der skal testes forud for det europæiske grand prix. Arrows brugte dagen til at teste holdbarhed – det er teamets største problem og igen i Barcelona var der ingen af kørerne der kom igennem til mål. De la Rosa kørte i dag en problemfri test og fik blandt andet testet forskellige dæk. Hos Jordan, Jaguar og Williams havde man blot en kører i aktion – der kommer flere til senere i testen.
De uofficielle tider fra Jerez, tirsdag den 9. maj 2000
|