Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.5.2010
 F-duct forbudt fra og med årsskiftet
 
9.5.2010
 Overlegen sejr til Mark Webber
 

Hop til top11.5.2010

F-duct forbudt fra og med årsskiftet

Den nytænkning som McLarens ingeniører har stået i spidsen for - også kaldet F-duct - bliver forbudt fra og med årskiftet. Denne beslutning er taget af FOTA medlemmerne. Der er godt nok en gevinst ved at anvende systemet, men et par ting stiller spørgsmål ved anvendelsen af F-duct.

FOTA teamene er blevet enige om at ingen skal anvende F-duct systemet efter årskiftet. Det er for dyrt og sikkerheden er ikke i top. Det er konklussion som man er nået frem til efter et møde blandt FOTA medlemmerne. Derfor bliver systemet forbudt efter 2010.

Al udvikling koster penge, og flere teams har allerede ytret at skal man anvende F-duct systemet, må man spare på andre områder hvor man slet ikke har lyst til at spare. Det er de færreste teams der i det hele taget har et system klar. Det var dog forventet at hvis ikke forbuddet var kommet, ville alle teams dog alligevel anvende det inden årets udgang.

McLaren har et system der virker, i hvert fald bedre end andres. Mercedes og Ferrari har noget der fungerer, men ikke optimalt. Og Mercedes har endda udsat debuten af endeligt system et par gange. Mange teams og endda blandt topteamene, diskuterer om omkostningerne kan leve op til de resultater man eventuelt kan opnå. Mercedes er pt. temmelig skeptiske.

F-duct løsningerne er forskellige. Nogen betjenes med benene, mens andre betjenes med hænderne. Ferraris system betjenes med håndryggen hvor kørerens ene hånd bliver fjernet fra rattet for at aktivere eller deaktivere F-duct. Det faktum at Ferrari og et par andre teams har valgt denne løsning, gør at sikkerheden bliver reduceret. Det er ikke alle steder det er lige smart at fjerne den ene hånd fra rattet. At styre en Formel 1 racer med fingerspidserne er vel ikke den mest heldige løsning.

Nu er man så blevet enige om at fra og med næste sæson kører man ikke mere med F-duct. Til gengæld er KERS på vej tilbage. Om man så bliver enige om en mulig og mere fleksibel anvendelse af KERS er så en helt anden sag. Man kunne godt forestille sig at flere kørere og teams, kunne tænke sig at KERS kunne aktiveres noget oftere end man gjorde det i 2009 sæsonen. KERS er også dyrt, men McLaren som havde det mest effektive og driftssikre system, kunne vel godt komme i eneleverandørerens rolle, præcist som det er med motorernes ECU, der er udviklet, produceret og leveret af et McLaren datterselskab i samarbejde med Microsoft. Så bliver prisen ens for alle.

PDL  


 

Hop til top9.5.2010

Overlegen sejr til Mark Webber

Årets Spanske Grand Prix blev ikke noget sprudlende festfyrværkeri med drama, spænding og intensitet. Det blev langtrukkent, og i det store hele uden væsentlige interessepunkter. Dog var der interessante momenter i løbet.

Mark Webber førte fra start til mål og med undtagelse af første sving, var han aldrig truet.

Det var både Sebastian Vettel og Lewis Hamilton der pressede på hos Webber på vej ned ad langsiden efter starten, men Webber havde i forvejen bestemt sig for at det var hans tur til at vinde i dag - så han holdt roligt de andre bag sig og hev sejren i land.

Tilgengæld var det Vettel og Hamilton der mod slutningen af løbet sørgede for dramaet der. Selvom Vettel var kommet bedst fra start af de to, kom Hamilton forbi Vettel efter pitstoppene og det var et faktum som der ikke blev gjort meget ved - så lidt at det aldrig blev set på tv!

Men mod slutningen fik Vettel problemer med dæk og bremser og efter en cross-tur gennem en sandkasse fik han smække fire nye stykker gummi på bilen og besked på at bremse forsigtig - og dermed mistede han sin 3. plads til Alonso - og det kunne han heller ikke gøre meget ved.

Et par omgange fra mål var det så Hamiltons tur til at komme i centrum for begivenhederne, da hans venstre fordæk valgte at desintegrere og sende McLaren raceren gennem sandkassen og ind i barrieren. Og dermed sluttede Hamiltons løb.

Det betød at Alonso nu arvede 2. pladsen og Vettel kom tilbage på podiet - og begge følte de sig tydeligt ganske heldige over at det gik dem så godt.

Manden på 4. pladsen blev Michael Schumacher der klart kørte sæsonens hidtil bedste løb. Midtvejs i løbet blev han presset af Jenson Button og på det tidspunkt virkede det som om det i virkeligheden bare var et spørgsmål om tid inden Button ville komme forbi. Men det blev aldrig til noget og siden trak Button sig lidt tilbage. Men selvom resultatet og indsatsen var bedre end tidligere, var det dog tydeligt at Mercedes raceren stadig ikke er i topform og at den holdt andre og hurtigere biler tilbage.

Felipe Massa blev nr. 6 uden de store armbevægelser - han kunne hverken gøre noget ved Button eller Schumacher. Sutil og Kubica tog de næste pladser, mens Barrichello kørte et godt løb ovenpå sin miserable indsats i kvalifikationen og sluttede som nr. 9. Det sidste point gik til Alguersuari der på hjemmebane må være taknemmelig for Hamiltons uheld.

Meget mere er det ikke at sige om det løb! Stautus er at Button stadig fører VM med tre point til Alonso og ti point til Vettel. Syv point efter kommer Webber og derefter kommer Massa, Hamilton og Kubica inden der er et ordentlig hul til Schumacher, der dog fik mere end fordoblet sine point i dag.

Næste gang står der Monaco på menuen og forhåndsfavoritten må være en Red Bull racer...

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk